Mapa

ostrova Oahu, se zátokou Pearl Harbor, stanovišti radarů a letišti, před japonským útokem dne 7. prosince 1941, mapa je volně přístupná na několika webech.
V posledním, minulém článku jsme hovořili o tom, že rozluštěná čtrnáctá část odpovědi na nótu sekretáře Hulla a jako patnáctá, pokyny pro japonského velvyslance v USA Nómuru, měl ještě, rozhodujícím způsobem, posoudit generál George Marshall, náčelník štábu pozemního vojska USA. Jen on mohl rozhodnout, jestli se bude okamžitě telefonovat na Havajské ostrovy, admirálu Kimmelovi, veliteli Tichomořské flotily.
Jak plyne ze všech historických podkladů, generál Marshal se ozval telefonem až mezi desátou a jedenáctou hodinou dopoledne.
Miloš Hubáček, Pacifik v plamenech, str. 135 až 139, Ivan Brož, Pearl Harbor, str 7. až 190. (kniha vyšla v roce 2011 a pod Lektorace, schémata a doprovodné texty, je mnou oblíbený - PhDr. Jiří Fidler, PhD., Ilustrace: ak. malíř Jindřich Žáček a - Mapy: RNDr. Jaroslav Synek, některé informace jsou pak také i od pana Prof. PhDr. Aleše Skřivana, CSc., jeho knihy - Japonská válka 1931-1945, na str. 247 až 251, Edwin P. Hoyt, Japonsko ve válce, Velký pacifický konflikt, str. 220 až 237., Micuo Fučida, Masatake Okumiya, Midway, rozhodující bitva v Pacifiku, str. 36 až 44., a mé již řečené poznámky a další historické zdroje z Použité podklady, k tomu pak říkají, od Miloše Hubáčka., se mimo jiné též dozvíme, co odpověděl Brattonovi generál Marshall, cituji:
"´Řekl mi´,´ vypověděl plukovník Bratton, ´abych se ohlásil u něj v kanceláři, že tam jede.
Ohlásil jsem se asi v 11.25, okamžitě jak se generál dostavil.´ Generál čtrnáctidílnou nótu a dodatek nařizující její předání v jednu hodinu odpoledne dlouho četl. Trvalo téměř hodinu, než materiál prostudoval a než načrtl depeši pro generálporučíka Shorta na Havaji (I zde znovu tedy připomínám, že všechny americké základny na Dálném východě a v Pacifiku, byly již 26., respektive 27. listopadu 1941 uvedeny do stavu zvýšené možnosti napadení, nikoliv na ten nejvyšší stupeň pohotovosti. V různých formách jsem tento fakt uvedl již v několika předchozích článcích a to i s tím, z kterého historického dokumentu jsem tento fakt čerpal...!). Marshall napsal: ´Japonci dnes v jednu hodinu odpoledne východního času předkládají nótu, kterou musíme považovat za ultimátum. Též obdrželi příkaz okamžitě zničit šifrovací stroje. Jaký význam stanovená hodina může mít, nevíme, ale udržujte stav pohotovosti.´ S obsahem tohoto varování Marshall telefonicky seznámil admirála Starka. Ten mu navrhl, že je může odeslat komunikačním námořnictva. ´Ne, děkuji, Betty, myslím, že to mohu poslat dostatečně rychle,´ odpověděl generál. Mohl tedy použít speciální linky opatřené proti odposlouchávacím zařízením, ale jak se později vyjádřil, měl obavu, že přece jen by mohl být rozhovor někým nepovolaným zachycen, proto tak neučinil. Depeši označil ´Nanejvýš naléhavé! Tajné!´ a poslal do spojovacího střediska ministerstva války. Protože radiostanice ministerstva právě v tu dobu ztratila s Honolulu spojení, životně důležité varování na Havaj odešlo prostřednictvím washingtonské úřadovny radiotelegrafické společnosti Western Union."
Útok na Pearl Harbor ( Tora! Tora! Tora! (Tygr! Tygr! Tygr!), 7. prosinec 1941 (honolulského času).
Mapa

útoku I. vlny japonského letectva dne 7. (8.) prosince 1941. Pro Palbu jí nakreslil Roz.
Nagumův japonský Úderný svaz měl, v pět hodin ráno dne 7. prosince 1941 honolulského času, před sebou ještě celou 1 hodinu plavby do místa, ze kterého mělo startovat, z palub letadlových lodí, 353 letadel dvou vln, vln, které měly zničit, nebo zcela ochromit, americké Tichomořské loďstvo a letiště s letadly dislokovanými na ostrově Oahu.
Admirál Nagumo, dle očitých svědků, kteří později vše popisovali, chodil s ustaranou a vážnou tváří po můstku své vlajkové lodi, kterou byla LL (LL - letadlová loď, budu značku LL používat i později) Akagi (zde viz foto

LL Akagi, v roce 1939, letadlové lodi admirála Naguma). v roce 1941. Celý zbývající čas, hodinu, do startu letadel z lodí, Nagumu trápila pochybnost, jestli zprávy z Tokia, které dostal o počtu a umístění lodí v přístavu Pearl Harbor jsou skutečně přesné. Stále si říkal, že by měl vše ověřit, jestli se oproti hlášení něco nezměnilo, a zda se přece jenom některá z amerických LL nevrátila do přístavu.
Nakonec se rozhodl k poměrně riskantnímu kroku (že by mohl být prozrazen). Dal již krátce po páté hodině příkaz, aby těžké křižníky Cikuma aTone poslaly k prověření situace v Pearl Harboru své hydroplány. V místech kde byl zrovna celý Úderný svaz, byl oceán neklidný, když velké vlny narážely na boky lodí a pak vyrážely do velké výšky, že zbýval jen malý kus aby se vlny nepřelévaly přes paluby. Naštěstí se katapultování obou hydroplánů podařilo a oba zmizely v řídnoucí tmě. Z Miloš Hubáček, str.136, 137. a 138, cituji:
"Poté na všech šesti letadlových lodích (Akagi, Kaga, Sórjú, Hirjú, Zuikaku a Šókaku.) začaly přípravy k odstartování letounů, které v počtu 353 měly ve dvou vlnách (vzlétlo jich 183 v I. vlně a 170 v II. vlně - má poznámka) napadnout americkou základnu (zde viz foto

, pod kterým je popiska - mechanici na Šokaku připravují letadla ke startu I. vlny, foto je volně přístupné na několika webech). Palubní personál prováděl poslední kontroly přístrojů, mechanici spouštěli motory, prověřovali ovládání kormidel, podvozků, prakticky všechno s jedinou výjimkou - nikdo se nesměl dotknout vysílaček. Mohutné výtahy dopravovaly z palubních hangárů na letové paluby letouny, zatímco piloti si ve svých kajutách oblékali nové uniformy a scházeli se ke slavnostní snídani. Potom se na všech lodích velitelé letadel určených k náletu shromažďovali v operačních místnostech k posledním instruktážím.. Na vlajkové lodi Akagi fregatní kapitán Micuo Fučida, velitel útočných formací, hlásil admirálu Nagumovi:
´Jsem připraven ke splnění úkolu!´
Admirál mu silně stiskl ruku a hlasem plným pohnutí pravil:
´Máte moji veškerou důvěru´.
Fregatní kapitán Fučida byl jedním z nejzkušenějších japonských námořních letců. Měl za sebou pětadvacetiletou službu v řadách válečného námořnictva a byl vysoce respektován i pro svou vyrovnanost a rozvahu, takže když Jamamoto vybíral důstojníky pro poslání nejvyšší důležitosti, volba padla na Fučidu. Nyní, spolu s Nagumem a velitelem vlajkové lodi kapitánem Hasegavou, stál v operační místnosti před velkou černou tabulí, na které v konturách ostrova Oahu bylo zakresleno rozložení všech cílů, jež měly letouny v Pearl Harboru napadnout."
Všichni piloti, kteří tam byli tehdy shromážděni (přežili a později o všech událostech té chvíle podávali stejné, nebo podobné nejen informace, ale i pocity - poznámka je ode mě i z historických děl, většiny historiků) soustředěně sledovali celý rozbor a výklad. Dozvěděli se důležité informace o rychlosti i síle větru, o výšce, kterou jsou povinni, kvůli hromadnému letu, dodržovat. Dozvěděli se co, který kouřový i další signál, např. zamávání křídly letadla, znamená (mnohé z toho bylo předtím mnohokrát již samozřejmě ve výcviku opakováno)! Některé pasáže byly i zopakovány, aby si je velitelé i piloti pevně uložily do paměti. Poté všichni piloti postupně odcházeli ke svým letadlům a začali nastupovat do kabin.
"Letoun fregatního kapitána Fučidy byl označen žlutými a červenými pruhy namalovanými na zádi. Když Fučida usedl do kabiny, vyskočil na křídlo jeden z mechaniků a podal mu hašimaki[ - pruh bílé látky, který si japonští válečníci jdoucí do boje tradičně ovazovali kolem čela jako symbol toho, že jsou připraveni zemřít. Fregatní kapitán jej upevnil kolem kožené pilotní kukly.
Jen pár minut chybělo do šesté hodiny ranní 7. prosince 1941 a japonský Úderný svaz dosáhl pozice určené ke startu bombardérů a doprovodných stíhaček. Navigační důstojník svazu odvedl dokonalou práci. I když vzhledem k mlhám a nízkým mrakům nebylo po několik dnů možno určovat postavení podle nebeských těles, dokázal přesnými výpočty a s přihlédnutím k síle mořských proudů a odchylek lodí od kursu dovézt svaz přesně ve stanovenou dobu na stanovené místo: 230 mil severovýchodně od ostrova Oahu."
Historické prameny uvedené výše, do kterých přispěli i tehdejší účastníci dění svými vzpomínkami, hovoří o neuvěřitelně emotivních pocitech účastníků. Všichni kdo přihlíželi v daném čase, a bylo to tisíce párů očí na všech lodích japonského Úderného svazu, v jednu dobu stále hleděli k vlajkové lodi Akagi. Začínalo pomalu svítat, ale tma ustupovala velmi pomalu. Přesto bylo vidět na hlavní stožár LL Akagi, kam tehdy všichni přítomní, v pro ně nezapomenutelném divadle, hleděli. Všichni sledovali především skupinu signálních vlajek, které nařizovali poslední stupeň připravenosti, která vždy předcházela samotnému startu letadel.
"Po chvíli byly vlajky vytaženy až k vrcholu stožáru a nato spuštěny do poloviny, což znamenalo, že letouny mohou vzlétnout. Všech šest letadlových lodí se zvolna a majestátně obrátilo po větru vanoucím z východu. Moře bylo stále neklidné a těžké letadlové lodi dosahovaly až patnáctistupňových výkyvů, jak se jejich přídě ponořovaly do zpěněných vln a v následujících okamžicích opět vyhupovaly vysoko na hladinu. Admirál Kusaka, jenž měl na starosti organizaci startu útočných formací, znepokojeně sledoval neustávající příval hrozivých vln. Pokud ale nechtěl ztratit nesmírně důležitý okamžik překvapení nepřátelského loďstva, nemohl váhat. Letouny musely vzlétnout.
Přesně v šest hodin na letových palubách zablikala zelená signální světla dávající pilotům pokyn ke startu. První útočná vlna, složená ze čtyřiceti torpédových bombardérů Kate, z nichž každý nesl pod trupem zavěšeno téměř devět set kilogramů těžké torpédo (ve Wikipedii, se uvádí u letadla Nakadžima B5N2 Kate, váha torpéda 800 kg, nebo bomby 800 kg, viz zde:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nakad%C5%BEima_B5N
, nebo také jen B5N, viz zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Nakad%C5%BEima_B5N
, Ivan Brož , Pearl Harbor, na str. 57, u TTD uvádí: ´ 1x torpédo vz. 91 ráže 610 mm nebo až 800 kg bomb. /kniha vyšla v roce 2011 a pod Lektorace, schémata a doprovodné texty, je mnou oblíbený - PhDr. Jiří Fidler, PhD., Ilustrace: ak. malíř Jindřich Žáček a - Mapy: RNDr. Jaroslav Synek/, devětačtyřicet letounů téhož typu užitých jako výškových bombardérů a vybavených pumami, jednapadesáti střemhlavých bombardérů typu Val se zavěšenými pumami o váze 250 kg /jeden z dalších historických zdrojů Hrowe H. Saunders, v knize - Duel v Pacifiku na str. 24., uvádí bomby o váze 225 kg, na str. 56 pak Ivan Brož uvádí u TTD, že Aiči D3A1 Val mohlo nést až 370 kg pum.) a čtyřiceti tří stíhaček typu Zero, opouštělo rozjezdové dráhy letových palub. Nakonec bylo všech sto tři a osmdesát (183) letadel ve vzduchu, kroužilo v nevelké výši a seskupovalo se do stanovených formací.
Výkřiky nadšení, přání úspěchu a především tradiční japonské ´banzai´ provázely na všech lodích start. Nagumo i jeho náčelník štábu mohli poprvé vydechnout úlevou. Admirál Kusaka byl tak rozrušen, že se třásl po celém těle, a když si uvědomil, že si toho okolostojící důstojníci mohou povšimnout, raději usedl do plátěné židle a snažil se získat vládu nad svými rozechvělými údy.
Bylo 6 hodin 15 minut. Na Fučidův pokyn téměř dvě stě japonských letadel zamířilo k ostrovu Oahu a pozvolna nabíralo výšku, až se vyšplhalo na tři tisíce metrů, nad příkrov šedivých, špinavých mraků. Cíle měly letouny dosáhnout zhruba po hodině letu."