@ Skeptik,
Nechci ti kazit tvoje nadšení z všemožných úvah nad vojenskou leteckou technikou a jejím použitím, ale nemohli
jsem si nevšimnout, že v rozboru ohledně cvičných letounů nejsi tvé výroky vůbec v souladu s realitou:
Skeptik píše: ...Já mluvím o základním pilotním výcviku a o kondičním létání již vycvičených pilotů F-16. Nebo budou létat jen F-16? To se dost prodraží.
Neznám žádné letectvo, které by se bez takovýchto cvičných letadel obešlo. Ty ano?
U nás je to 213. výcviková letka s 5-ti L159T1 a 2-mi L-39ZA
Stíhací piloti AČR žádné kondiční létaní na jiném typu neprovádí.

Jinými slovy piloti L-159 a JAS-39 taktického letectva AČR v Čáslavi žádné kondiční létání na L-39 nedělají. Piloti JAS-39 si udržují kvalifikaci a rozlétanost jen JAS-39 (a simulátoru). Piloti L-159 zase jen na L-159 (a simulátorech).
Skeptik píše:... Outsourcing do zahraničí je jedno z nejdražších řešení, které navíc snižuje efektivitu letectva daného státu jako takového.
Proto takovéto řešení NIKDE v normálních státech nenajdeš. Proto si všechna letectva drží alespoň pár cvičných letadel pro výcvik a kondiční létání … které jsou samozřejmě v případě potřeby schopna využít i jinak. ...
S tím zvýrazňováním slova NIKDE bych byl příště v tvém případě hodně opatrný. Juraj Tichý už zmínil Belgie a Maďarska. Ve skutečnosti je jich mnohem více. Německo, Nizozemí, Norsko, Dánsko si nechávají v USA cvičit všechny své stíhací piloty. Letos se k nim přidá i Belgie, která vyřazuje své Alpha Jety. Maďarsko a jejich výcvik v Kanadě už byly zmíněny.
Na domácím území se tito piloti udržují jen na svých nadzvukových typech. Ostatně na jejich základnách žádné proudové nebo turbovrtulové cvičné letouny nenajdeš.
Jsem překvapen, že jsi to ve vlákně o „Nový stíhací letoun pro OSSR“ nečetl. Z českých diskutujících jsi tam ten nejaktivnějším, kterého ho nejvíce trápí nákup a provoz F-16V. Můj příspěvek se opravdu nedal přehlédnout
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=298 ... 00#p279718.
Skeptik píše: ... A protože je L-39NG ve srovnání s obdobnými moderními letouny (Hawk, Master, T-50 či T-X) významně levnější, a protože jiné levnější typy (Jak-130, HAL Sitara, L-15, K-8) moc nepřicházejí v úvahu … je / a bude L-39NG pro malá letectva ideálním řešením, jako náhrada za staré L-39, Alpha Jety, Saaby-105 a další. ...
Jenže z výše jmenovaných letounů je pouze K-8 přímou konkurencí (počítám jen ty, které se vyrábějí a exportují, vývoj indického HAL HJT-36 se nekonečně vleče). Ostatní letouny jsou o třídu či dvě výše. L-39NG byl koncipován primárně jako náhrada starých L-39 u stávajících uživatelů. Nemá prostě v genech být náhradou mnohem výkonnějších cvičných letounů a už vůbec je nahrazovat u vyspělých letectev.
Například Alpha Jety. Belgie je vyřazuje a piloti se budou cvičit u USAF na T-6A/T-38C (později na nových Boeing/Saab T-X). Francie zase počáteční část výcvikové osnovy na Alpha Jetech nahrazuje turbovrtulovým Pilatusem PC-21 a L-39NG nabídku Aeru důrazně odmítla. Čím bude nahrazena koncová část výcviku, se teprve uvidí. V každém případě námořní stíhací piloti francouzského námořnictva jsou už dnes školení v USA na T-45 US NAVY.
Jistou nápovědu jak může v budoucnu postupovat Francie/Dassault/Airbus může dát Španělsko, které hledá náhradu za výcvikový systém skládající se z proudových Airbus/CASA C-101 a nadzvukových F-5M. Španělsko začalo vyjednávat s Korejci o výměně 6 transportních A400M (ze svých 27 objednaných) za 30 turbovrtulových cvičných KT-1 a 20 nadzvukových cvičných T-50.
Saab-105/Sk-60. V Evropě jsou dva uživatelé. Švédské Sk60 budou s největší pravděpodobností v koncové části spektra výcvikové osnovy nahrazeny novými nadzvukovými cvičnými letouny Boeing/Saab T-X. Počáteční část zabezpečí turbopropy, pravděpodobně brazilské Super Tucano jako možný offset za JAS-39E/F.
Rakouské Saaby 105Ö (projektu Saab 105 XT) představují určitou specialitu. Jsou hodně odlišné do švédských cvičných Sk-60 a ve skutečnosti byl dodány primárně jako lehké bojové letouny (bitevní, podzvukové stíhací, průzkumné). Mohou být například vyzbrojeny dvojicí 30 mm kanónů a při prázdné hmotnosti menší než L-39 mají motory o tahu podobném s L-159. Mají velké křídlo s tenčím profilem. Tedy letové výkony – vysoká stoupavost (do 10 km vysprintuje prý už za 4,5 minuty), maximální cestovní rychlost okol 870 km/h, maximální letová rychlost okolo 970 km/h. To jsou hodnoty vysoko nejen nad L-39NG, ale i výkonnější L-159. Stejně jako dolet a vytrvalost díky velkým vnitřním palivovým nadržím s 2050 litry paliva.
Proto tyto letouny dokážou Rakušané používat přes čtyři desetiletí i k protivzdušné obraně/air policingu a zvládnou výkonově i přepad moderního dopravního letounu v cestovní hladině. L-39NG nemá vůbec potřebné výkony, navíc nemá senzory jako L-159. A je to český výrobek. Proto není divu, že v Rakousku tento nový český produkt žádné nadšení nebudí. Skladové L-159 jsou už pryč.