McDonnell Douglas F-15 Eagle
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
V dobe vzniku sa T-10 posmešne nazýval "variabilná koncepcia" pretože otestovali aspoň 50 modelov. CAGI dodal vzorčeky a podla nich im kludne mohol vyjsť aj katamaran.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Nevím proč "posměšně", to je naprosto normální při vývoji jakéhokoli nového typu.
Zde třeba hlavní návrhy pro ATF (Advanced Tactical Fighter), z čehož následně vyšel F-22
A určitě to nejsou všechna schemata, ale jen ta "nejúspěšnější" od jednotlivých firem.
Dovoluji si upozornit, že ani jediný tvar z původního RFI neodpovídá finálnímu … to je prostě normální
Zde třeba hlavní návrhy pro ATF (Advanced Tactical Fighter), z čehož následně vyšel F-22
A určitě to nejsou všechna schemata, ale jen ta "nejúspěšnější" od jednotlivých firem.
Dovoluji si upozornit, že ani jediný tvar z původního RFI neodpovídá finálnímu … to je prostě normální



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
A nemá aj F-15 integrálny trup, ako inak by dokázal letieť a pristáť bez jednoho krídla? Resp. s 50cm dlhým zvyškom(viď izraelský pilot)Skeptik píše:..
F-15 či MiG-25/31 mají tedy "klasické trupy" Su-27 a MiG-29 něco, co rusové nazývají "integrálním trup"...
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ne v tom smyslu jako Su-27.kenavf píše:A nemá aj F-15 integrálny trup, ako inak by dokázal letieť a pristáť bez jednoho krídla? Resp. s 50cm dlhým zvyškom(viď izraelský pilot)Skeptik píše:..
F-15 či MiG-25/31 mají tedy "klasické trupy" Su-27 a MiG-29 něco, co rusové nazývají "integrálním trup"...
Ale ano, i trup F-15 má vlastnosti vztlakového tělesa = vztlak u F-15 nevzniká jen na křídlech.
Nicméně "krabicovité" vstupy vzduchu jsou po obou stranách trupu a motory v trupu.
Ten "ruský vynález" integrálního trupu je jakýsi přechod od klasického letadla k samokřídlu … všimni si, že kabina a radar vlastně jakoby vybíhá z centroplánu. Něco podobného najdeš třeba na Rafale - byť ne tak jasně jako na Su-27.
Z amerických letadel měl podobnou koncepci třeba YF-23 … zde je to dobře vidět Ještě větší extrém … ještě blíže k čistému vztlakovému tělesu, je pak X-32A


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Systém CAS je vlastně nějaký starší název Fly by wire ?
Proč nemají americké Eagly motory GE ?
Proč nemají americké Eagly motory GE ?
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Pokud nemyslíš Closer Air Support nebo Calibrated Air Speed
, ale myslíš Control Augmentation System tak ne, to není FBW.
Proč nemají motory GE?
Čert ví. Protože se tak Američané rozhodli?

Proč nemají motory GE?
Čert ví. Protože se tak Američané rozhodli?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Wasp: Motory F100 byly k dispozici dříve, takže to bude o určité setrvačnosti, úspoře logistiky a určité lobby PW.



Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Motory GE by měla používat snad korea, tak mě to tak napadlo, proč nepoužívají silnější motory u amerických F-15. F-16 používá oba.
Eagle je tedy stavěn jako méně stabilní, ale né zase tak moc, aby od začátku používal fbv, ale "pouze"CAS ( Skeptik má bludišťáka) a hydromechanickou zálohu a fbv dostal později ?
Eagle je tedy stavěn jako méně stabilní, ale né zase tak moc, aby od začátku používal fbv, ale "pouze"CAS ( Skeptik má bludišťáka) a hydromechanickou zálohu a fbv dostal později ?
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Wasp
Pokud vím, tak žádný sériový Eagle nemá FBW.
Ten dostaly jen zkušební kusy, a nevím, že ho nemá mít ten nový F-15X.
Ostatní F-15ky mají standardní hydro-mechanické řízení doplněné o ten CAS. Určité části řízení Eaglu tedy prvky FBW vykazují - například podélné řízení (pedály) - ale klasické a plnohodnotné FBW to není.
Pokud vím, tak žádný sériový Eagle nemá FBW.
Ten dostaly jen zkušební kusy, a nevím, že ho nemá mít ten nový F-15X.
Ostatní F-15ky mají standardní hydro-mechanické řízení doplněné o ten CAS. Určité části řízení Eaglu tedy prvky FBW vykazují - například podélné řízení (pedály) - ale klasické a plnohodnotné FBW to není.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ktoré americké a ruské lietadla mali ako prvé FBW? Pravdu povedané som myslel že F-15 ho už malo.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
U Amíků v sérii F-16, u Rusáků bych řekl že Su-27.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Zítra se podívám do knihy Bojová letadla F-15, tam je tuším cosi o FBW psáno, já měl zato že CAS je vlastně něco jako FBW před FBW.
Nové F-15X asi FBW mají, zaslechl jsem to v nějakým videu.
Podle knihy F-16, nakladatelství Naše vojsko byl první vojenský stroj s FBW Panavia Tornado, F-16 byl první zcela bez záložního řízení, plně odkázán na FBW.
Úplně první letadlo s FBW byl nějaký civilní stroj.
Ale net říká jiné věci.
Nové F-15X asi FBW mají, zaslechl jsem to v nějakým videu.
Podle knihy F-16, nakladatelství Naše vojsko byl první vojenský stroj s FBW Panavia Tornado, F-16 byl první zcela bez záložního řízení, plně odkázán na FBW.
Úplně první letadlo s FBW byl nějaký civilní stroj.
Ale net říká jiné věci.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Prvé testy na Tupolev ANT-20?
https://en.wikipedia.org/wiki/Fly-by-wire#History
https://en.wikipedia.org/wiki/Fly-by-wire#History
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Bereme-li "čisté" FBW, tak ano.Zemakt píše:U Amíků v sérii F-16, u Rusáků bych řekl že Su-27.
Před tím byly i letadla se "smyšlenými" systémy, kdy FBW byl zálohován klasickým hydro-mechanickým řízením. Budeme-li brát v potaz i tato letadla, pak u Amíků byl první A-5 Vigilante a u Rusů Tu-22M.
Zvláštností je ten ANT-20 Maxim Gorkij, co zmínil kenavf.
U něj se řízení skutečně dá prohlásit za FBW, byť ne v současném chápání věci. To letadlo bylo tak velké (rozpětí 64,5 m tedy jako B747), že tehdejší mechanické řízení (jiné nebylo ve 30-tych letech k dispozici) vycházelo neskutečně těžké a poruchové. Tak u Tupolevů "vymysleli" servo řízení. U každého řídícího prvku byl elektromotor a řídící signály (pouze zapnuto - vyputo) se snímali z ovládacích prvků.
Chtel-li pilot stoupat, přitáhl kniplem, sepnul elektrický obvod a elektromotor začal, pomalu, nastavovat výškovku. Pravý opak rychlosti dnešních FBW, ale ... no prostě fungovalo to

Co se řízení F-15 týče, zde je základní schéma hydrauliky Tady systém příčné řízení Směrového řízení a podélného řízení


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ohledně různých systému řízení letu, používání různých Control Augmentation System (CAS) a plného elektroimpulzivního řízení Fly-by-wire (FBW) je problematika dost složitá a bez detailních podkladů se jen obtížně identifkuje co se schovává za různými názvy.
Něco už tu bylo napsáno, ale zkusím to shrnout po svém:
1)
Letouny F-15A-D (první vzlet 1972), jsou skutečně vybaveny jen hybridním elektronicko-mechanickým systémem řízení letu, ale je už dostatečně sofistikovaný s řadou funkcí (Automatic Flight Control System (AFCS) s funkcí Control Augmentation System (CAS) a autopilot), aby mohl být řazen do kategorie kombinace analogového elektroimpulzivního řízení (FBW) a záložního mechanického řízení.
Verze F-15E, a výše (první vzlet 1986) pak mají kombinaci digitální systému FBW a záložního mechanického řízení. Podobný systém má i bombardér B-1B.
Teprve nejnovější sériová verze pro Saudskou Arábii F-15SA už má jen digitální FBW bez mechanické zálohy. https://www.flightglobal.com/news/artic ... ht-384156/
Z F-15SA vychází i budoucí F-15EX (jak jsou USAF letouny F-15X značeny).
2)
Jak už bylo zmíněno v hostorii se někdy objevovaly letouny s elektrickým přenosem řídících signálů. Jednou z prvních aplikací „primitivních“ analogových sytému „FBW“ byl bombardér YB-49 (první vzlet 1947). Toto samokřídlo se postupně během vývoje dopracovaly k hybridnímu systému řízení.
Kombinace velmi jednouchého analogového FBW a nějaké mechanické zálohy pak měl například už v návrhu kanadský Avro CF-105 Arrow (vzlet 1958 !), který se série nedočkal. Slavný Concorde (1969) s plným analogovým FBW (a mechanickou zálohou) ale ano. A asi by se našly další experimentální letouny s nějakou formou analogového FBW.
3)
Pro porovnání – asi první letecká aplikace analogového FBW bez mechanické zálohy byl Lunar Landing Training Vehicle (LLTV) z roku 1967, který sloužil v NASA k výcviku přistání s lunárním modulem programu Apollo.
Vlastní lodě Apollo byly asi prvními pilotované prostředky, které měly digitální FBW. A počítače z programu Apollo použili pro první experimentální letoun s digitálním FBW bez mechanické zálohy - modifikovaného letounu F-8C Crusader NASA. Ten poprvé vzlétnul v roce 1972. Zřejmě tento program jako první zavedl označení Fly-by-wire (FBW). Tím tehdy velmi zdůrazňovaly skutečnost, že letoun neměl žádné mechanické záložní systémy.
NASA pak poznatky použila pro návrh raketoplánu Space Shuttle, což byl asi první v atmosféře se pohybující letoun od začátku navrhovaný s digitálním FBW.
USAF v roce 1972 také zaletělo modifikovaný demonstrátor YF-4E CCV (Control Configured Vehicle) s analogovým FBW.
Poznatky z letových vlastností letounu F-8C DFBW NASA vedly konstruktéry letounu YF-16 k rozhodnutí instalovat do tohoto letounu také FBW. Tehdy ještě museli šáhnout po analogovém FBW. Vlastnosti a výkony s FBW byl jedním z důvodů proč YF-16 (první vzlet 1974) překonal v soutěži konvenčnější YF-17 bez FBW. F-16 se stal prvním sériově vyráběným letounem s FBW na světě (a to bez mechanické zálohy). F-16 přešly na digitální FBW od verze F-16C/D Block 25, která poprvé vlétla v roce 1984. Digitální FBW si již předtím ověřili na výzkumném F-16 AFTI, který vzlétnul v roce 1982.
První sériově vyráběným letounem s digitálním FBW tak byl F/A-18 Hornet, který měl první vzlet v roce 1978. Ten měl ještě systém s mechanickou zálohou. F/A-18 Superhornet z roku 1995 už je bez mechanické zálohy. Digitální FBW pak po Hornetu měly v USA i vojenské F-117, B-2 a pochopitelně i F-22 a F-35.
V západní Evropě byl prvním sériovým letounem MRCA Tornado (vzlet 1974), kterém má analogový FBW a mechanickou zálohu. Skutečně tak bylo jen v časovém závěsu za F-16. V roce 1981 Britové zalétali demonstrátor Jaguar FBW s digitálním FBW, který připravil cestu k demonstrátoru EAP a sériovým Eurofighterům.
4)
V civilním letectví získala prvenství Airbus se svým A320 s digitálním FBW v roce 1987, poté co to od roku 1983 letově zkoušel na demonstrátoru A300B FBW. A320 měl ještě omezenou mechanickou zálohu. Pak následovaly Airbusy A340 a A330 s elektrickou zálohou. Boeingem odpověděl modelem 777 s digitálním FBW v roce 1994. V oblasti business jet to byl v roce 2005 Dassault se svým Falcon 7X. V každém případě v civilním letectví s pasažéry a bez vystřelovacích sedadel jsou přísnější požadavky na zálohy a možnost obejít řídící počítače, pokud to situace vyžaduje.
5)
V SSSR byl prvním letounem, který se vznesl s analogovým FBW a mechanickou zálohou pokusný Suchoj 100LDU na bázi Su-7U, který létal v letech 1968-1974. Sloužil nejdříve k vývoji aktivního systému řízení s kachními plochami (v angličtině CCV - Control Configured Vehicle) pro bombardér Suchoj T-4 (vzlet 1972), který ale brzo zrušili.
Není náhoda, že lidé z projektu T-4 šli pak navrhovat i T-10 (budoucí Su-27) a tak Suchoj 100LDU dolétal svoji kariéru výzkumem pro program T-10. (Su-27) T-10 s prvním vzletem v roce 1977 byl prvním sovětským letounem s analogovým FBW bez mechanické zálohy, který to v podobě Su-27 (T-10S) dotáhl až do sériové výroby před polovinou 80. let.
Modernizovaná verze Su-27M (T-10M, později marketovaná jako Su-35), který poprvé vzlétla v roce 1988, už měla digitální FBW. Ten se ale v této formě od sériové podoby nedostal. To se povedlo až verzi Su-35S (T-10BM), která poprvé vzlétla v roce 2008.
Bombardér Tu-160 (první vzlet 1981) používá také analogový FBW s mechanickou zálohou. U MIGů-29 první verze která měla analogový FBW byl MiG-29M (Izdělije 9.15), který s FBW snad létal od roku 1989, ale do série se nedostal. Stejně jako odvozený palubní MiG-29K (iz 9.31) Digitální FBW s mechanickou zálohou měl zřejmě třetí prototyp Jak-41M (1989), ale také se série nedočkal.
Pokud někdo nemá lepší nápad, tak to vypadá, že prvním ruským stíhacími letouny s digitálním FBW, který se dočkaly sériové výroby, byly až pohrobci typu MiG-29M, tedy palubní MIG-29K/KUB (iz 9.41/9.47) pro indické námořnictvo, který poprvé vzlétnul v roce 2007. A z něj se odvozené další sériové verze, jejichž názvy jsou bůhví proč určeny asi ke zmetení nepřítele, jako jsou ruské palubní MiG-29KR/KUBR (iz.9.41R/9.47R), egyptské MiG-29M/M2 (iz.9.41S/iz.9.47S), ruské MiG-35S/UB (iz.9.41SR/ MiG-35S (iz.9.41SR).
Z velkých sovětských letadel z 80. let je nějaká forma FBW na vojenských transportních An-124 (1982, analog s mechanickou zálohou), dopravní Il-96 (1988, asi už digitál, jak mají zálohu nevím). Digitální FBW má prokazatelně i dopravní Tu-204 (1989, opět nevím jak mají zálohu), i když ho už před koncem 90. let chtěli nahradit modernějším západním FBW s více funkcemi a lepšími možnostmi integrace s avionikou.
Něco už tu bylo napsáno, ale zkusím to shrnout po svém:
1)
Letouny F-15A-D (první vzlet 1972), jsou skutečně vybaveny jen hybridním elektronicko-mechanickým systémem řízení letu, ale je už dostatečně sofistikovaný s řadou funkcí (Automatic Flight Control System (AFCS) s funkcí Control Augmentation System (CAS) a autopilot), aby mohl být řazen do kategorie kombinace analogového elektroimpulzivního řízení (FBW) a záložního mechanického řízení.
Verze F-15E, a výše (první vzlet 1986) pak mají kombinaci digitální systému FBW a záložního mechanického řízení. Podobný systém má i bombardér B-1B.
Teprve nejnovější sériová verze pro Saudskou Arábii F-15SA už má jen digitální FBW bez mechanické zálohy. https://www.flightglobal.com/news/artic ... ht-384156/
Z F-15SA vychází i budoucí F-15EX (jak jsou USAF letouny F-15X značeny).
2)
Jak už bylo zmíněno v hostorii se někdy objevovaly letouny s elektrickým přenosem řídících signálů. Jednou z prvních aplikací „primitivních“ analogových sytému „FBW“ byl bombardér YB-49 (první vzlet 1947). Toto samokřídlo se postupně během vývoje dopracovaly k hybridnímu systému řízení.
Kombinace velmi jednouchého analogového FBW a nějaké mechanické zálohy pak měl například už v návrhu kanadský Avro CF-105 Arrow (vzlet 1958 !), který se série nedočkal. Slavný Concorde (1969) s plným analogovým FBW (a mechanickou zálohou) ale ano. A asi by se našly další experimentální letouny s nějakou formou analogového FBW.
3)
Pro porovnání – asi první letecká aplikace analogového FBW bez mechanické zálohy byl Lunar Landing Training Vehicle (LLTV) z roku 1967, který sloužil v NASA k výcviku přistání s lunárním modulem programu Apollo.
Vlastní lodě Apollo byly asi prvními pilotované prostředky, které měly digitální FBW. A počítače z programu Apollo použili pro první experimentální letoun s digitálním FBW bez mechanické zálohy - modifikovaného letounu F-8C Crusader NASA. Ten poprvé vzlétnul v roce 1972. Zřejmě tento program jako první zavedl označení Fly-by-wire (FBW). Tím tehdy velmi zdůrazňovaly skutečnost, že letoun neměl žádné mechanické záložní systémy.
NASA pak poznatky použila pro návrh raketoplánu Space Shuttle, což byl asi první v atmosféře se pohybující letoun od začátku navrhovaný s digitálním FBW.
USAF v roce 1972 také zaletělo modifikovaný demonstrátor YF-4E CCV (Control Configured Vehicle) s analogovým FBW.
Poznatky z letových vlastností letounu F-8C DFBW NASA vedly konstruktéry letounu YF-16 k rozhodnutí instalovat do tohoto letounu také FBW. Tehdy ještě museli šáhnout po analogovém FBW. Vlastnosti a výkony s FBW byl jedním z důvodů proč YF-16 (první vzlet 1974) překonal v soutěži konvenčnější YF-17 bez FBW. F-16 se stal prvním sériově vyráběným letounem s FBW na světě (a to bez mechanické zálohy). F-16 přešly na digitální FBW od verze F-16C/D Block 25, která poprvé vlétla v roce 1984. Digitální FBW si již předtím ověřili na výzkumném F-16 AFTI, který vzlétnul v roce 1982.
První sériově vyráběným letounem s digitálním FBW tak byl F/A-18 Hornet, který měl první vzlet v roce 1978. Ten měl ještě systém s mechanickou zálohou. F/A-18 Superhornet z roku 1995 už je bez mechanické zálohy. Digitální FBW pak po Hornetu měly v USA i vojenské F-117, B-2 a pochopitelně i F-22 a F-35.
V západní Evropě byl prvním sériovým letounem MRCA Tornado (vzlet 1974), kterém má analogový FBW a mechanickou zálohu. Skutečně tak bylo jen v časovém závěsu za F-16. V roce 1981 Britové zalétali demonstrátor Jaguar FBW s digitálním FBW, který připravil cestu k demonstrátoru EAP a sériovým Eurofighterům.
4)
V civilním letectví získala prvenství Airbus se svým A320 s digitálním FBW v roce 1987, poté co to od roku 1983 letově zkoušel na demonstrátoru A300B FBW. A320 měl ještě omezenou mechanickou zálohu. Pak následovaly Airbusy A340 a A330 s elektrickou zálohou. Boeingem odpověděl modelem 777 s digitálním FBW v roce 1994. V oblasti business jet to byl v roce 2005 Dassault se svým Falcon 7X. V každém případě v civilním letectví s pasažéry a bez vystřelovacích sedadel jsou přísnější požadavky na zálohy a možnost obejít řídící počítače, pokud to situace vyžaduje.
5)
V SSSR byl prvním letounem, který se vznesl s analogovým FBW a mechanickou zálohou pokusný Suchoj 100LDU na bázi Su-7U, který létal v letech 1968-1974. Sloužil nejdříve k vývoji aktivního systému řízení s kachními plochami (v angličtině CCV - Control Configured Vehicle) pro bombardér Suchoj T-4 (vzlet 1972), který ale brzo zrušili.
Není náhoda, že lidé z projektu T-4 šli pak navrhovat i T-10 (budoucí Su-27) a tak Suchoj 100LDU dolétal svoji kariéru výzkumem pro program T-10. (Su-27) T-10 s prvním vzletem v roce 1977 byl prvním sovětským letounem s analogovým FBW bez mechanické zálohy, který to v podobě Su-27 (T-10S) dotáhl až do sériové výroby před polovinou 80. let.
Modernizovaná verze Su-27M (T-10M, později marketovaná jako Su-35), který poprvé vzlétla v roce 1988, už měla digitální FBW. Ten se ale v této formě od sériové podoby nedostal. To se povedlo až verzi Su-35S (T-10BM), která poprvé vzlétla v roce 2008.
Bombardér Tu-160 (první vzlet 1981) používá také analogový FBW s mechanickou zálohou. U MIGů-29 první verze která měla analogový FBW byl MiG-29M (Izdělije 9.15), který s FBW snad létal od roku 1989, ale do série se nedostal. Stejně jako odvozený palubní MiG-29K (iz 9.31) Digitální FBW s mechanickou zálohou měl zřejmě třetí prototyp Jak-41M (1989), ale také se série nedočkal.
Pokud někdo nemá lepší nápad, tak to vypadá, že prvním ruským stíhacími letouny s digitálním FBW, který se dočkaly sériové výroby, byly až pohrobci typu MiG-29M, tedy palubní MIG-29K/KUB (iz 9.41/9.47) pro indické námořnictvo, který poprvé vzlétnul v roce 2007. A z něj se odvozené další sériové verze, jejichž názvy jsou bůhví proč určeny asi ke zmetení nepřítele, jako jsou ruské palubní MiG-29KR/KUBR (iz.9.41R/9.47R), egyptské MiG-29M/M2 (iz.9.41S/iz.9.47S), ruské MiG-35S/UB (iz.9.41SR/ MiG-35S (iz.9.41SR).
Z velkých sovětských letadel z 80. let je nějaká forma FBW na vojenských transportních An-124 (1982, analog s mechanickou zálohou), dopravní Il-96 (1988, asi už digitál, jak mají zálohu nevím). Digitální FBW má prokazatelně i dopravní Tu-204 (1989, opět nevím jak mají zálohu), i když ho už před koncem 90. let chtěli nahradit modernějším západním FBW s více funkcemi a lepšími možnostmi integrace s avionikou.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 17/3/2019, 13:55, celkem upraveno 1 x.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Zmizel mě příspěvek (?).
V knize F-15 nakl. Naše vojsko, je vlastně to co píše Starlight ohledně prvních verzí F-15. CAS je oddělená část FBW využívající snímačů, akcelerometrů atd. a elektrických signálu k ovládání letadla ...
Plně digitální řízení u F-15X mu asi dá opravdovou možnost dokázat co v draku F-15 ještě zůstalo, co ?
F-15 E dostal mimo jiné i nové křídlo , dostaly nové křídlo i modernizace F-15C/D ? Původní verze A a C měli limit asi na 7,5 g, Strike Eagle mohl na 9 g.
V knize F-15 nakl. Naše vojsko, je vlastně to co píše Starlight ohledně prvních verzí F-15. CAS je oddělená část FBW využívající snímačů, akcelerometrů atd. a elektrických signálu k ovládání letadla ...
Plně digitální řízení u F-15X mu asi dá opravdovou možnost dokázat co v draku F-15 ještě zůstalo, co ?
F-15 E dostal mimo jiné i nové křídlo , dostaly nové křídlo i modernizace F-15C/D ? Původní verze A a C měli limit asi na 7,5 g, Strike Eagle mohl na 9 g.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ešte k tomu FBW s mechanickou zálohou. Ako to asi bolo vyriešené keď FBW dávalo určitý povel a "mechanická záloha" dávala iný riadiaci povel. Ako sa zabezpečilo zistenie ktorý povel je ten správny a napríklad klapka vykonala pohyb podľa toho správneho zdroja povelu(buď z FBW alebo z mechanickej zálohy). To tam boli ešte nejaké elektromechanické spojky ktoré odpájali nesprávny zdroj povelu?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Starlight
Díky za doplnění a upřesnění (na F-15E jsem, nevím proč, zapomněl
)
Co se sovětských / ruských konstrukcí týče, tak prvním letadlem, s plně digitálním FBW, by měl být komerční Su-30MK (u předcházející verze Su-30K si nejsem jist, myslím, že ne) s prvním vzletem 1993, ale první zakázkou až 2007 od Indie. Řídicí systém se nazývá SDU-10 MK (СДУ-10 МК) a vznikl dalším vývojem SDU-10 (СДУ-10) z Su-27.
A ještě k Su-27
Nejsem si jistý, že se jedná o čistě analogové FBW.
Su-27 je při podzvukových rychlostech podélně nestabilní letadlo, a nejsem si jistý, zda na toto stačí čistě analogový FBW. Z popisu v ruštině jsem pochopil, že se jedná o duální systém, který má pro podélné řízení digitální resp. digitálně - analogový kanál (4x jištěný), který má tři režimy provozu - "vzlet/přistání", "let" a "přímé řízení". První dva jsou automatické a řídicí signály jdou přes "vyčislitěl" tedy počítač, přičemž při režimu "vzlet/přistání" (při malých rychlostech) do výpočtu vstupují údaje ze snímačů úhlů náběhu a při režimu "let" pak údaje o přetížení. Režim "přímé řízení" je nouzový, zapíná se manuálně a řídící signály jdou ke kormidlům přímo.
Ostatně jedním z požadavků na systém SDU-10 bylo "zajištění řízení podélně nestabilního letadla ve všech režimech letu".
Díky za doplnění a upřesnění (na F-15E jsem, nevím proč, zapomněl

Co se sovětských / ruských konstrukcí týče, tak prvním letadlem, s plně digitálním FBW, by měl být komerční Su-30MK (u předcházející verze Su-30K si nejsem jist, myslím, že ne) s prvním vzletem 1993, ale první zakázkou až 2007 od Indie. Řídicí systém se nazývá SDU-10 MK (СДУ-10 МК) a vznikl dalším vývojem SDU-10 (СДУ-10) z Su-27.
A ještě k Su-27
Nejsem si jistý, že se jedná o čistě analogové FBW.
Su-27 je při podzvukových rychlostech podélně nestabilní letadlo, a nejsem si jistý, zda na toto stačí čistě analogový FBW. Z popisu v ruštině jsem pochopil, že se jedná o duální systém, který má pro podélné řízení digitální resp. digitálně - analogový kanál (4x jištěný), který má tři režimy provozu - "vzlet/přistání", "let" a "přímé řízení". První dva jsou automatické a řídicí signály jdou přes "vyčislitěl" tedy počítač, přičemž při režimu "vzlet/přistání" (při malých rychlostech) do výpočtu vstupují údaje ze snímačů úhlů náběhu a při režimu "let" pak údaje o přetížení. Režim "přímé řízení" je nouzový, zapíná se manuálně a řídící signály jdou ke kormidlům přímo.
Ostatně jedním z požadavků na systém SDU-10 bylo "zajištění řízení podélně nestabilního letadla ve všech režimech letu".


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
SDU-10, takový CAS F-15 ?