Saab JAS-39 Gripen
Re: Saab JAS-39 Gripen
Mno, zřejmě tehdy nebyl důvod proč tlačit na pilu. A když přihlédneš k tomu, že de facto pracují na nové technologii chlazení antény, tak je otázkou kdo pak bude pozadu a kdo zas vepředu.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Saab JAS-39 Gripen
Souhlas.
Ale pokud by AESA anténa byla pro způsob využití Typhonů těmito zeměmi takovou výhodou, tak by asi důvod "tlačit na pilu" a zaplatit víc byl. Ne?
Proto jsem se ptal, jaké plusy by AESA radar přinesl pro těch 14 českých Gripenů určených k obraně území ČR = odražení útoku cizích vzdušných sil.
Ale pokud by AESA anténa byla pro způsob využití Typhonů těmito zeměmi takovou výhodou, tak by asi důvod "tlačit na pilu" a zaplatit víc byl. Ne?
Proto jsem se ptal, jaké plusy by AESA radar přinesl pro těch 14 českých Gripenů určených k obraně území ČR = odražení útoku cizích vzdušných sil.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Saab JAS-39 Gripen
To je debata co bolo skor. Sliepka alebo vajce. :-)
Moj skromny nazor je, ze AČR urobi dobre ak bude rozvijat platformu Jas39. 20 rokov skvelych vysledkov zahodit a zacat od nuly by podla mna nebolo rozumne. Nie ste v pozicii SR, ktora len teraz opusta sovietsku techniku.
Pri otazke ci to bude E alebo C+, priklanam sa k C+ ak to bude znamenat dokupenie druhej letky. Ak nie, potom E.
Ale ruka v ruke s tym treba vyjednat prenos technologii od SAABu, pre modernizaciu L159.
Potom to bude mat cele obrovsky zmysel.
Moj skromny nazor je, ze AČR urobi dobre ak bude rozvijat platformu Jas39. 20 rokov skvelych vysledkov zahodit a zacat od nuly by podla mna nebolo rozumne. Nie ste v pozicii SR, ktora len teraz opusta sovietsku techniku.
Pri otazke ci to bude E alebo C+, priklanam sa k C+ ak to bude znamenat dokupenie druhej letky. Ak nie, potom E.
Ale ruka v ruke s tym treba vyjednat prenos technologii od SAABu, pre modernizaciu L159.
Potom to bude mat cele obrovsky zmysel.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Zemakt SAAB vyvyja vzduchom chladeny AESA radar pre Gripen C+. LM ma takyto vzduchom chladeny AESA radar od roku 2013 a momentalne je montovany do F-16 Block 70. Ako by teda mohol SAAB este predbehnut vo vyvoji LM ? Odpoved na tvoju otazku je teda, SAAB bude pozadu, alebo sa za 12 rokov zvladne dotiahnut na LM. Ked LM medzi tym nieco nove nevymysli.Zemakt píše:Mno, zřejmě tehdy nebyl důvod proč tlačit na pilu. A když přihlédneš k tomu, že de facto pracují na nové technologii chlazení antény, tak je otázkou kdo pak bude pozadu a kdo zas vepředu.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Niko viz výše Mats Thornbiörnson "Společnost SAAB ale pracuje na technologii příští generace radaru, která využívá elektroniku s polovodiči na bázi galliumnitridu (GaN) – čímž získáme větší výkon při použití mnohem méně energie, a tím nebude docházet k přílišné generaci tepla"
To je celé, jestli něco LM vyvíjí, nevyvíjí, nebo mu stačí rozvíjet stávající. Proč ne, ale zatím ticho. A toho bych se v debatě držel, bo kdyby byly ryby v rybníce nebyly by v .... . Samozřejmě že se to dá vztáhnout i na Saab, ale ten už to tvrdí že pracuje otevřeně.
Juraj
Skeptik: ano, toť otázka. Zdali je to taková výhoda a zda za to stojí.
To je celé, jestli něco LM vyvíjí, nevyvíjí, nebo mu stačí rozvíjet stávající. Proč ne, ale zatím ticho. A toho bych se v debatě držel, bo kdyby byly ryby v rybníce nebyly by v .... . Samozřejmě že se to dá vztáhnout i na Saab, ale ten už to tvrdí že pracuje otevřeně.
Juraj

Skeptik: ano, toť otázka. Zdali je to taková výhoda a zda za to stojí.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Saab JAS-39 Gripen
A vies preco to vyvija ? Lebo nevedia napchat vodne chladenie do Gripen C. Preto potrebuju chladenie vzduchom, a mensiu generaciu tepla. Ergo presne to, co SABR od LM uz davno dokaze.Zemakt píše:Niko viz výše Mats Thornbiörnson "Společnost SAAB ale pracuje na technologii příští generace radaru, která využívá elektroniku s polovodiči na bázi galliumnitridu (GaN) – čímž získáme větší výkon při použití mnohem méně energie, a tím nebude docházet k přílišné generaci tepla"
Re: Saab JAS-39 Gripen
No a? To ještě neznamená, že to nemůže být lepší technologie. Hele LM nikdo nic neupírá, ale to také neznamená, že ostatní jsou jelimani. Prdíme na to. Zdar 



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Saab JAS-39 Gripen
Ok. Tak uvidime, co vymyslia. Zdar. 

Naposledy upravil(a) niko dne 13/3/2019, 14:59, celkem upraveno 1 x.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Saab JAS-39 Gripen
Len technicka. Vyrobcom APG-83 AESA v F-16 block 70 je Northrop Grumman.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Berem vsetko naspät a opravujem. 

Re: Saab JAS-39 Gripen
V článku se píše o uvolnění financí k možnému zvýšení výkonu F-414 na cca 110kN, jenom jestli to nepůjde na úkor životnosti motoru, nebo jinak.
Není jeden veliký displej v kokpitu, po vzoru F-35 nějaká nová móda ? Nebo je stejně nebo více odolný proti poškození nebo poruše oproti třem odděleným displejům ? Já mám starý tlačítkový telefon, a moc dobře vím proč.
Skeptik přišel s otázkou,kterou znovu hodím do placu, jestli je AESA pro ČR nutná a proč, když je o tolik lepší, není moc plošně tento radiolokátor zaveden.
Je sranda jak se hned zvedne vlastenecké cítění, bránící F-16V zuby nehty, a který musí zničit i papírovou možnost Gripenu na lepší radar, vždyť je Viper upravený drak Migu-21 s novou avionikou a motorem
Budou mít Slovenské F-16 takový ten hřeben za kabinou, ne nepodobný Fishbedu na avioniku ? Takovej, co je celkem ošklivej, ale modelářsky zajimavej ?
Není jeden veliký displej v kokpitu, po vzoru F-35 nějaká nová móda ? Nebo je stejně nebo více odolný proti poškození nebo poruše oproti třem odděleným displejům ? Já mám starý tlačítkový telefon, a moc dobře vím proč.
Skeptik přišel s otázkou,kterou znovu hodím do placu, jestli je AESA pro ČR nutná a proč, když je o tolik lepší, není moc plošně tento radiolokátor zaveden.
Je sranda jak se hned zvedne vlastenecké cítění, bránící F-16V zuby nehty, a který musí zničit i papírovou možnost Gripenu na lepší radar, vždyť je Viper upravený drak Migu-21 s novou avionikou a motorem

Budou mít Slovenské F-16 takový ten hřeben za kabinou, ne nepodobný Fishbedu na avioniku ? Takovej, co je celkem ošklivej, ale modelářsky zajimavej ?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Nebo je stejně nebo více odolný proti poškození nebo poruše oproti třem odděleným displejům ? Já mám starý tlačítkový telefon, a moc dobře vím proč.

Ne ne, je to opravdu jen nostalgie. Vzpomínka na staré časy, kdy vše, cokoliv, a kdykoliv vydrželo. Pravda je však taková, že situační přehled, rychlost odezvy, intuitivnost ovládání apod., vše válcuje. A troufám si říct, že i v ergonometrii ovládání palubních systémů (dáli se to tak říct). Ale jinak dobrá poznámka




"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Saab JAS-39 Gripen
Péčko mít u sebe 24/7 je krásná věc, ale já myslel odolnost. Dotykový telefon mě jednou vyklouzl z ruky a rozbil se displej, samozřejmě za to mohla moje žena, kdo jiný.
Telefon jinak šel, ale když nefungoval displej, byl i s intuitivností ovládání použitelný tak jedině jako těžítko.
Co se stane když vypadne jediný displej u F-35 nebo Gripena E ? To stejné jako mě s telefonem ? Letadlo bude fungovat ale bez přístrojů ? To se bude bojovat.
Jinak, v čem je lepší jeden veliký oproti třema menším ?
Telefon jinak šel, ale když nefungoval displej, byl i s intuitivností ovládání použitelný tak jedině jako těžítko.
Co se stane když vypadne jediný displej u F-35 nebo Gripena E ? To stejné jako mě s telefonem ? Letadlo bude fungovat ale bez přístrojů ? To se bude bojovat.
Jinak, v čem je lepší jeden veliký oproti třema menším ?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Péčko mít u sebe 24/7 je krásná věc

Ale jistě že selskej rozum říká, že tři je lepší než jeden. V boji. Přesto, již výše jsem psal, "situační přehled, rychlost odezvy, intuitivnost ovládání apod.", to vše a více, dle mého názoru nahradí výhodu odolnosti třech displejů. A to se ještě nebavíme o tom, co který znázorňuje a co ten který je nutný pro zachování bezpečného letu na základnu. Zkrátka, na pilota se dnes kladou takové nároky o situačním povědomí, přičemž jeho adekvátní reakce (optimálně v sec.) , rozhodují o jeho bytí a nebytí. A v tom mu právě pomáhá, intuitivní ovládání/jednoduché ovládání systémů.
Myslím, že již pryč jsou doby, kdy se éro vrátilo zpět na základnu s půlkou křídla a roztřílenou palubovkou. Dnes to bude na 99% co zásah, to fatal! Za úspěch bude považováno přežití pilota. Nikoliv dotáhnutí stroje na základnu, či navíc ještě omezená bojeschopnost v akci.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Ejdou Rotacak
- Kapitán
- Příspěvky: 1218
- Registrován: 23/7/2012, 14:54
- Bydliště: Praha - Zbraslav
Re: Saab JAS-39 Gripen
Myslím, že se eroplány budou s kritickým poškozením vracet zrovnatak jako v dobách "krále klacka". F-15 IAF bez půlky křídla taky přistála, sice rychlostí přes 400km/h, ale přistála.
O Hrábích a Warthogu nemá smysl psát, ty byly s tímto záměrem vyvíjeny. Během Allied Force to do Itálie taky dotáhly s rozsekanejma Harrierama, Falconama, Tornadama.
Co si pamatuju, tak jedno Tornádo přistálo v nadsázce bez půlky ocasních ploch. Při Pouštní bouři to samé - všechno to v té době už lítalo na F-b-W.
O Hrábích a Warthogu nemá smysl psát, ty byly s tímto záměrem vyvíjeny. Během Allied Force to do Itálie taky dotáhly s rozsekanejma Harrierama, Falconama, Tornadama.
Co si pamatuju, tak jedno Tornádo přistálo v nadsázce bez půlky ocasních ploch. Při Pouštní bouři to samé - všechno to v té době už lítalo na F-b-W.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Máš recht, třeba se mýlím. A třeba jen výjimka potvrzuje pravidlo. Ale jo, máš recht.
Ještě mne napadla jedna blbost. Když ti to práskne do palubní desky, může se vytasit osobní tablet, spárovat, a frčíme dál
Ještě mne napadla jedna blbost. Když ti to práskne do palubní desky, může se vytasit osobní tablet, spárovat, a frčíme dál



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Saab JAS-39 Gripen
Tak to vypadá , když se nevěří elektronice:
Proč mi sakra svítí to žlutá kontrolka....
https://wallpapers-fenix.eu/full/160408/055013504.jpg

https://wallpapers-fenix.eu/full/160408/055013504.jpg
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Saab JAS-39 Gripen
AČR tuto prednost Gripenu aj nejako rozvíja? Cvicenia, priprava,...
Madari nedavno objednali od SAABu polny hangar:
https://youtu.be/qAdOSuBscq8
https://saab.com/air/support-solutions- ... -facility/
https://saabgroup.com/media/news-press/ ... -facility/
Madari nedavno objednali od SAABu polny hangar:
https://youtu.be/qAdOSuBscq8
https://saab.com/air/support-solutions- ... -facility/
https://saabgroup.com/media/news-press/ ... -facility/
Re: Saab JAS-39 Gripen
Podle pilota z videa fyzika Gripenu - najdeš na YT, AČR nijak necvičí a nerozvíjí tyto možnosti.
Ale třeba někdy.
Ale třeba někdy.