Lockheed Martin F-35 Lightning II
Re: Lockheed Martin F-35
king size, king-size, nebo kingsize
side kick, side-kick nebo sidekick
... ale klidně můžeme počkat na nákres ... zda jde o závěsník, který střelu vyhodí (vykopne) šikmo od podélné roviny letadla, nebo je to jen jakýsi "pomocníček".
side kick, side-kick nebo sidekick
... ale klidně můžeme počkat na nákres ... zda jde o závěsník, který střelu vyhodí (vykopne) šikmo od podélné roviny letadla, nebo je to jen jakýsi "pomocníček".


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Lockheed Martin F-35
U Ruska to máme už vyjasnené, kvôli vysokej cene, sankciám, a blížiacemu sa ekonomickému kolapsu si nemôže dovoliť Su-57 a tak objednáva Su-35 a Su-30.US Navy u firmy Boeing objednalo 78 letounů F/A-18E/F Block III Super Hornet za čtyři miliardy dolarů, s termínem dodání do roku 2023. Navíc v minulém roce námořnictvo objednalo dalších 24 Super Hornetů nejmodernější verze Block III. Ostatně obdobným způsobem si počíná americké letectvo, které místo stárnoucích F-15C nakoupí nejnovější F-15EX
Ale prečo USA objednáva lietadla staršej generácie a nie lietadlá 5.tej generácie? Že by tiež vysoká cena a ekonomické dôvody?
https://www.armadninoviny.cz/fa-18ef-su ... erace.html
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Lockheed Martin F-35
Neřekl bych, že jde o dotaci vojenského programu, ale jde o náhradu výpadku tržeb celé firmy.
Uvedená částka kryje cca výpadek objednávky Garudy 111 ks B737
Uvedená částka kryje cca výpadek objednávky Garudy 111 ks B737


Re: Lockheed Martin F-35
Tak tu hlavne nie je dokončený vývoj, všakže?kenavf píše: U Ruska to máme už vyjasnené, kvôli vysokej cene, sankciám, a blížiacemu sa ekonomickému kolapsu si nemôže dovoliť Su-57 a tak objednáva Su-35 a Su-30.
Lobing Boeingu. Letectvo ich vôbec nechcelo...kenavf píše: Ale prečo USA objednáva lietadla staršej generácie a nie lietadlá 5.tej generácie? Že by tiež vysoká cena a ekonomické dôvody?
edit: Jaj, Superhornety? Meškajúce F-35C, však to máš v článku...
Re: Lockheed Martin F-35
Hlavne že F-35 ho má už pri 380tom vyrobenom kuse už ukončený, viz sidekick etc. a kedy už zmenia LRIP na FRP?arten píše:Tak tu hlavne nie je dokončený vývoj, všakže?kenavf píše: U Ruska to máme už vyjasnené, kvôli vysokej cene, sankciám, a blížiacemu sa ekonomickému kolapsu si nemôže dovoliť Su-57 a tak objednáva Su-35 a Su-30.
...
Meškajúce F-35C? Takže posúvanie termínov nie je len ruský problém? Podľa komentárov u Su-57 to tak vyzeralo.arten píše:Lobing Boeingu. Letectvo ich vôbec nechcelo...kenavf píše: ..
Ale prečo USA objednáva lietadla staršej generácie a nie lietadlá 5.tej generácie? Že by tiež vysoká cena a ekonomické dôvody?
edit: Jaj, Superhornety? Meškajúce F-35C, však to máš v článku...
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Lockheed Martin F-35
kenavf
Proč se ptáš, když máš odpovědí přímo v tom článku?
Což samozřejmě nebude ten hlavní důvod, protože stávající SH nejsou tak staré, aby nemohly létat o 5 let déle, ale určitý vliv to mít může.
... a státní dluh nabyl nesplatitelnou hodnotu
Tedy ona tam nějaká ta výhoda díky stealth bude vždy, ale současně se naplno projeví nevýhody vzniklé díky tomu, že se konstrukce podřídila požadavkům stealth.
V případě námořních F-35C, operujících z nepříliš stealth letadlových lodí, to platí dvojnásob. Mají-li stíhači odrazit masivní, koordinovaný, útok nepřátelských bombardérů a střel na svaz LL, stealth jim moc nepomůže. Potřebují výkonný radar, komunikační systém, vysokou rychlost a velkou zásobu střel.
Proč se ptáš, když máš odpovědí přímo v tom článku?
Tedy celý program má zpoždění min. 5 let.V roce 2009 námořnictvo ambiciozně počítalo s dosažením počátečních operačních schopostí (IOC) s F-35 v roce 2014, k dosažení IOC ale došlo až v únoru letošního roku, tedy o pět let později.
Což samozřejmě nebude ten hlavní důvod, protože stávající SH nejsou tak staré, aby nemohly létat o 5 let déle, ale určitý vliv to mít může.
Se hodí v okamžiku, kdy celé vojenské výdaje se +/- rovnají schodku státního rozpočtu = jedou na dluhSuper Hornet přitom stojí „pouze“ 66 milionů dolarů a letová hodina jen 18 000 dolarů, tedy 2x méně, než stojí letová hodina F-35 Lightning II.
... a státní dluh nabyl nesplatitelnou hodnotu
Skeptikové již dlouho upozorňují na to, že stealth je sice výhodná nadstavba k bojovému letounu, ale jen do okamžiku než se potencionální protivník naučí tato letadla detekovat jinak.Gillian v rámci podpory prodeje Super Hornetů se rovněž opřel do současných stealth letounů páté generace. Podle Gilliana nepřátele přišli na to, jak se vypořádat se stealth letouny a F-35 své stealth, s omezenou zásobou munice ve zbraňových šachtách, využije jen u několika specifických misí.
Tedy ona tam nějaká ta výhoda díky stealth bude vždy, ale současně se naplno projeví nevýhody vzniklé díky tomu, že se konstrukce podřídila požadavkům stealth.
V případě námořních F-35C, operujících z nepříliš stealth letadlových lodí, to platí dvojnásob. Mají-li stíhači odrazit masivní, koordinovaný, útok nepřátelských bombardérů a střel na svaz LL, stealth jim moc nepomůže. Potřebují výkonný radar, komunikační systém, vysokou rychlost a velkou zásobu střel.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Lockheed Martin F-35
1. Zpoždění F-35C + dlouhodobe bojove operace - tím padem vetší opotrebeni stavající flotily strojů - rozhodnutí okamžitě nahradit hornety superhornety kvuli jejich spatnemu technickemu stavu.
2. F-35C měla/má nahradit hornety a sloužit společně se superhornety. Uvidime kolik letek F-35C bude na prvnim nasazeni, meli by být dvě.
3. Superhornety jsou pretizene i díky tomu, že cast stroju slouzi jako tankery - tedy zavedeni MQ-25A
Zatím co USM resi rzchle nahrazeni hornetu a udryeni superhornetu v provozu, tak to vypadá tak, že USMC bude mít většinu 5.gen stroju u operačních letek a pravděpodobně jejich F-35C budou tvořit značnou část F-35C na CVN...
CVN a jakakoliv jina lod jakekoliv velikosti je prakticky stealth na otevrenem mori. Je dost těžké najít, ale hlavně identifikovat a na to je stále třeba VID a prakticky nehrozí, že se něco dostane tak blízko. Jinak se snadno stane, ze ten masivní utok zasahne něco, co se za CVN vydavá...
F-35C je víc jak vhodný stroj pro obranu flotily, kde jejich primarní činost bude včasna detekce, identifikace a narušení prostředků nepřítele. A při samotné obraně kombinace F-35C, E-2D, Superhornetu, Growleru a AEGIS lodí tvoří zdaleka tu nejlepší integrovanou a mobilní PVO na světě.
2. F-35C měla/má nahradit hornety a sloužit společně se superhornety. Uvidime kolik letek F-35C bude na prvnim nasazeni, meli by být dvě.
3. Superhornety jsou pretizene i díky tomu, že cast stroju slouzi jako tankery - tedy zavedeni MQ-25A
Zatím co USM resi rzchle nahrazeni hornetu a udryeni superhornetu v provozu, tak to vypadá tak, že USMC bude mít většinu 5.gen stroju u operačních letek a pravděpodobně jejich F-35C budou tvořit značnou část F-35C na CVN...
CVN a jakakoliv jina lod jakekoliv velikosti je prakticky stealth na otevrenem mori. Je dost těžké najít, ale hlavně identifikovat a na to je stále třeba VID a prakticky nehrozí, že se něco dostane tak blízko. Jinak se snadno stane, ze ten masivní utok zasahne něco, co se za CVN vydavá...
F-35C je víc jak vhodný stroj pro obranu flotily, kde jejich primarní činost bude včasna detekce, identifikace a narušení prostředků nepřítele. A při samotné obraně kombinace F-35C, E-2D, Superhornetu, Growleru a AEGIS lodí tvoří zdaleka tu nejlepší integrovanou a mobilní PVO na světě.
Re: Lockheed Martin F-35
A čo elektromagnetické vyžarovanie? CVN môže udržovať rádiový kľud(+radary) ale akonáhle z paluby odštartuje lietadlo tak už je to potom ťažšie.Shania píše:..
CVN a jakakoliv jina lod jakekoliv velikosti je prakticky stealth na otevrenem mori. Je dost těžké najít, ale hlavně identifikovat ...
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Lockheed Martin F-35
Aktivní emise jsou hlavní způsob identifikace lodi na větší jak vizuální vydálenost. Takže udržovat (nekolik urovní) radiový klid je základní taktika pro každou vojenskou loď. Letecké operace se dají provozovat za radiového klidu a aktivní detekce startu/přistání vyžaduje přímou viditelnost, tedy mít senzor poměrně blízko. Ani za situace, kdy už nepřítel ví přibližnou polohu, tak musí stále identifikovat loď vizualně a být schopný podporovat ASM po celou dobu utoku přesnou aktualizací polohy CVN.kenavf píše:A čo elektromagnetické vyžarovanie? CVN môže udržovať rádiový kľud(+radary) ale akonáhle z paluby odštartuje lietadlo tak už je to potom ťažšie.Shania píše:..
CVN a jakakoliv jina lod jakekoliv velikosti je prakticky stealth na otevrenem mori. Je dost těžké najít, ale hlavně identifikovat ...
Ve fazi, kdy už nepřítel ví přibližnou polohu už operují v prostředí silného rušení a leteckých hlídek, včetně stealth F-35C, takže dostat něco blízko na identifikaci, natož navedení zbraní je dost těžké. Svaz bude operovat v rozptýlené formaci, s dalšími loděmi v oblasti a budou se snažit nepříteli ukazat to co chce vidět... . Takže pokud nepřítel nechte vyplítvat většinu svých ASM na nějaký klamý cíl, tanker a nebo jen DDG, tak identifikaci a podporu pro zbraně nutně potřebuješ, hlavně pro radarem navadene ASM.
Takže najít, identifikovat, zorganizovat utok na CVN neni jednoducha zaležitost a v době, kdy se jim to povede, budou nejspíš už sami pod utokem.
Re: Lockheed Martin F-35
Lietadlové lode vidno aj z orbitu satelitmi, v dnešnej dobe satelitov produkujúcich syntetické radarové mapy povrchu a automatickej detekcie objektov zo satelitných obrázkov aj civilnými technológiami mi príde šanca skryť lietadlovú loď pred vyspelým protivníkom ako Čína alebo Rusko pomerne nepravdepodobná, pred krajinou, ktorá ale nemá konekcie ani prvotriednu armádu sa ale asi dá skryť hocičo...
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Re: Lockheed Martin F-35
Čína, řekněme, že má ( a ještě je rozšíří) poměrně slušné ISR schopnosti v oblasti jihočínského moře, ale tím to tak končí...Ionor píše:Lietadlové lode vidno aj z orbitu satelitmi, v dnešnej dobe satelitov produkujúcich syntetické radarové mapy povrchu a automatickej detekcie objektov zo satelitných obrázkov aj civilnými technológiami mi príde šanca skryť lietadlovú loď pred vyspelým protivníkom ako Čína alebo Rusko pomerne nepravdepodobná, pred krajinou, ktorá ale nemá konekcie ani prvotriednu armádu sa ale asi dá skryť hocičo...
https://satelliteobservation.net/2016/0 ... ce-system/
V případě, kdy bude třeba ubranit svaz před utokem, tak toho bude ve hře daleko víc a prvni udery ani nepujdou z letadlovek.
SAR satelity se daji rusit a nebo oklamat. EO satelity zavisí na počasí a da se jim vyhnout. Nic z toho taky nedokáže poskytovat udaje v realnem case ASM. Takže jak říkam, provest uspesne celý kill chain je hodne obtizne i pro mocnost jako je Čína.
Pořád žijeme v době, kdy vajenské lodě narážejí do tankerů, sestřelují se vlastní/civilní letadla a najít ztracenou loď/letadlo je extremní problém...
Re: Lockheed Martin F-35
A čo "zahorizontový radar", videl by lode na hladine? U týchto radarov bol tuším uvádzaný dosah cca 6000km.(uvažujme že by boli v dosahu radaru)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Lockheed Martin F-35
Je sice možné, že by se svaz LL na otevřeném moři "ztratil, byť nepravděpodobné (LL je omezený a ne příliš vysoký počet; každé vyplutí je zaznamenáno a pohyb průběžně sledován = každý významnější stát disponující satelitními průzkumnými prostředky vždy +/- ví, kde se nacházejí). Pokud by hrozil konflikt, o to víc si je přímořské státy budou hlídat.
Dohledat pak CSG v prostoru kde se nachází je pak již rutina.
Aby mohla LL použít svoji hlavní zbraň - letadla - proti pozemnímu cíli, musí se přiblížit k pobřeží. Čím hlouběji na pevnině se cíl nachází, tím víc.
Provoz letadel z LL je jednoznačně demaskující faktor ... zvláště pohybuji-li se ve vzduchu i "ne-stealth" stroje jako vrtulníky, tankery a AWACS.
Letový provoz uprostřed oceánu, kde není žádný ostrůvek s letištěm svědčí o přítomnosti LL.
V "blízkosti" pobřeží pak LL resp CSG opravdu nejsou stealth.
ANO, ztratí-li se dnes nad oceánem letadlo nebo loď, je těžké ho / ji dohledat ... Ale to proto, že se nachází pod vodou. Kdyby po nich na hladině zůstalo několik 100 metrových trosek a jedna víc jak 300 metrová, zas až takový problém by to nebyl.
Dohledat pak CSG v prostoru kde se nachází je pak již rutina.
Aby mohla LL použít svoji hlavní zbraň - letadla - proti pozemnímu cíli, musí se přiblížit k pobřeží. Čím hlouběji na pevnině se cíl nachází, tím víc.
Provoz letadel z LL je jednoznačně demaskující faktor ... zvláště pohybuji-li se ve vzduchu i "ne-stealth" stroje jako vrtulníky, tankery a AWACS.
Letový provoz uprostřed oceánu, kde není žádný ostrůvek s letištěm svědčí o přítomnosti LL.
V "blízkosti" pobřeží pak LL resp CSG opravdu nejsou stealth.
ANO, ztratí-li se dnes nad oceánem letadlo nebo loď, je těžké ho / ji dohledat ... Ale to proto, že se nachází pod vodou. Kdyby po nich na hladině zůstalo několik 100 metrových trosek a jedna víc jak 300 metrová, zas až takový problém by to nebyl.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Lockheed Martin F-35
Samozřejmě, přesně za tímhle účelem je např. Čína v zájmových oblastech staví.kenavf píše:A čo "zahorizontový radar", videl by lode na hladine? U týchto radarov bol tuším uvádzaný dosah cca 6000km.(uvažujme že by boli v dosahu radaru)
If you're going through hell, keep going. -- Winston Churchill
Re: Lockheed Martin F-35
Skeptik
Přibližovat se CV moc nemusí, má schopnost provádět u vyslaných letadel tankování za letu a tím významně prodlužuje vzdálenost úderu. Navíc nemusí používat jen palubní tankery, ale i startující z předsunutých základen, což opět vzdálenost zásadně prodlouží.
Svazy CV se sice snaží zájmové státy monitorovat, ale není to zase nijak automatické. Sice je to jednodušší, než v případě konfliktu, ale před jeho vypuknutím by určitě svaz přešel na vyšší stupeň ochrany a sledování by se ihned stalo obtížnější.
Letový provoz sice svědčí o přítomnosti CV, ale díky velkému doletu palubních letadel je dost velká i případná obálka, kterou je nutno podrobněji prohledat. Zjištění letadel ve vzduchu automaticky neodhalí loď, pouze řekne, že v okruhu stovek námořních mil se asi jedna pohybuje. Nehledě na to, že identifikátor nemusí být detekce letadla, ale třeba, že zmizí průzkumný letoun bez udání důvodu. Potom se zase jen můžeš dohadovat co se stalo, protože to opět neznamená přítomnost CV v prostoru.
Přibližovat se CV moc nemusí, má schopnost provádět u vyslaných letadel tankování za letu a tím významně prodlužuje vzdálenost úderu. Navíc nemusí používat jen palubní tankery, ale i startující z předsunutých základen, což opět vzdálenost zásadně prodlouží.
Svazy CV se sice snaží zájmové státy monitorovat, ale není to zase nijak automatické. Sice je to jednodušší, než v případě konfliktu, ale před jeho vypuknutím by určitě svaz přešel na vyšší stupeň ochrany a sledování by se ihned stalo obtížnější.
Letový provoz sice svědčí o přítomnosti CV, ale díky velkému doletu palubních letadel je dost velká i případná obálka, kterou je nutno podrobněji prohledat. Zjištění letadel ve vzduchu automaticky neodhalí loď, pouze řekne, že v okruhu stovek námořních mil se asi jedna pohybuje. Nehledě na to, že identifikátor nemusí být detekce letadla, ale třeba, že zmizí průzkumný letoun bez udání důvodu. Potom se zase jen můžeš dohadovat co se stalo, protože to opět neznamená přítomnost CV v prostoru.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
- Ejdou Rotacak
- Kapitán
- Příspěvky: 1218
- Registrován: 23/7/2012, 14:54
- Bydliště: Praha - Zbraslav
Re: Lockheed Martin F-35
Lidstvo koukám ztratilo nabyté schopnosti a inovace ve sledovacích technologiích - před 30 lety měl sovětský Svaz poměrně aktuální a průběžně doplňovaný přehled o pohybu CVN v oceánech.
(pravda, někdy v roce 1982 prý připlul nezpozorovaný Task Force přes Barensovo moře a pak chlapci ještě dali okružní Sightseeing Tour přes Karské moře a po Donu pěkně až na Rudé náměstí)
Až na výjimky, ale zůstaly schopnosti detekce dostatečné ve smyslu, že Sovětský Svaz měl vcelku objektivní představu o pohybech Task Force ve světových oceánech.
V roce 2019 však lidstvo zdegenerovalo na stupeň, kdy už není návratu - Task Force s velkým počtem doprovodných plavidel je nově nezachytitelný a pokud ano, pak
pouze přibližně v kruhu o poloměru 1 000km. Koukám Dzine, že lokalizace CVN je ještě obtížnější, než v dobách "úsvitu letadlovek"
(pravda, někdy v roce 1982 prý připlul nezpozorovaný Task Force přes Barensovo moře a pak chlapci ještě dali okružní Sightseeing Tour přes Karské moře a po Donu pěkně až na Rudé náměstí)
Až na výjimky, ale zůstaly schopnosti detekce dostatečné ve smyslu, že Sovětský Svaz měl vcelku objektivní představu o pohybech Task Force ve světových oceánech.
V roce 2019 však lidstvo zdegenerovalo na stupeň, kdy už není návratu - Task Force s velkým počtem doprovodných plavidel je nově nezachytitelný a pokud ano, pak
pouze přibližně v kruhu o poloměru 1 000km. Koukám Dzine, že lokalizace CVN je ještě obtížnější, než v dobách "úsvitu letadlovek"

Re: Lockheed Martin F-35
Hmm. Řekněme, že takový Tu-142MK má palubní radar s dosahem ~300km proti velkým hladinovým cílům a bojový rádius cca 6000km, obdobný má třeba takový Il-38 s menším akčním rádiem.Ejdou Rotacak píše:V roce 2019 však lidstvo zdegenerovalo na stupeň, kdy už není návratu - Task Force s velkým počtem doprovodných plavidel je nově
nezachytitelný a pokud ano, pak pouze přibližně v kruhu o poloměru 1 000km. Koukám Dzine, že lokalizace CVN je ještě obtížnější, než v dobách "úsvitu letadlovek"
CVBG se nedokáže teleportovat a má take nějákou rychlost plavby. Jen s pár takovými stroji dokážu monitorovat poměrně velké plochy, které takový svaz bude překonat řádově několik dní.
A to mam navíc ješte k dispozici satelity, ponorky, různé OTH radary, rozvědku, námořní drony, atd. Něják mi z toho vychází, že pokud chci zabezpečit nějáký prostor proti činnosti cizí CVN,
mám v současné době velkou šanci na její lokalizaci.
If you're going through hell, keep going. -- Winston Churchill
Re: Lockheed Martin F-35
Tak na kolik se musí přiblížit ?Dzin píše:Skeptik
Přibližovat se CV moc nemusí, má schopnost provádět u vyslaných letadel tankování za letu a tím významně prodlužuje vzdálenost úderu. Navíc nemusí používat jen palubní tankery, ale i startující z předsunutých základen, což opět vzdálenost zásadně prodlouží.
Z jakých základen budou ty tankery startovat, třeba v Severním ledovém oceánu, aniž by vzápětí šly dolů s "vlečkou kouře a plamenů" ?
Sto námořních mil je poměrně přesná lokalizace. Dohledat v tomto prostoru je, jak říká můj syn, "easy peasy"Zjištění letadel ve vzduchu automaticky neodhalí loď, pouze řekne, že v okruhu stovek námořních mil se asi jedna pohybuje.



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire