Snažím se to tu psát již dlouho. Pořízení, tj. nákup, letadel je ta nejjednodušší část. Naučit se je používat je ta těžší část a udržet je v provozu ta nejtěžší část ... a nejdražší.
A čím sofistikovanější a výkonnější to letadlo je, tím je to složitější. Prvním krokem k tomu, jak ta letadla udržet v provozu je, kupovat jen to, co potřebuji. Např. potrebuji-li letadlo pro air policing a obranu vzdušného prostoru před napadením, nemá smysl kupovat stroj s excelentními schopnostmi protizemních úderů ... vše to jen prodraží a učiní složitějším.
Proto jsem tak skeptický k nákupu F-16V pro OSSR, navíc když tento nákup byl realizován bez nákupu odpovídajícího servisu (řečem o tom, že vše levně zařídí LOTN prostě nevěřím).
Dnes je slovenská politická scéna v nákupním rauši, a "nic není problém". Fotí se, poskytují rozhovory ... a lidé jim fandí. Totéž se bude opakovat, až letadla dorazí.
První splátky se zaplatí ještě snadno ... ale ty dva roky utečou jak voda a začnou chodit další požadavky a faktury. Nadšení z nových letadel vyprchá (jak když koupíte děcku novou hračku, nebo nedej bože štěně), a začne se šetřit. Protože je tolik jiných, sociálních, věcí, kde jsou peníze třeba.
Skladové zásoby zmizí, protože jsou to "mrtvé peníze". Když přeci potřebný náhradní díl objednáme "až bude třeba" tak ten 1-2 týdny dodací adresa doby "nikoho nezabije". Pak se ukáže že tentýž náhradní díl "nutně potřebuje" někdo jiný ... tak to zatím vemte z toho stroje, co je na C-checku, a až přijde, dáte ho tam ....... NEDÁTE.
A tak se ta sněhová koule bude hezky valit, až to dopadne "Jak Eurofightery u Luftwaffe".
(

tohle moje přísloví si snad nechám patentově chránit

)
Držím OSSR palce, aby takto nedopadly, se moc velké šance jim nedávám.

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire