Zemakt
Spíše by stálo za zamyšlení, proč toto vysvětlení nepodalo i MO? Je logické a jasné a námitka může být jen z hlediska koncepce, tedy, že jiná je lepší. Ale v rámci koncepce AČR je to nenapadnutelné. Potom je opravdu s podivem, že se takové vysvětlení objeví na sice odborném, ale stále neoficiálním webu. Problém není tedy s tím, jaké podmínky si AČR potažmo MO nastavuje, ale s komunikací. A je to problém dlouhodobí, vzpomínám si, že za gen. Štefky jako NGŠ byl od amerických poradců (bývalí generálové) právě nedostatek komunikace s veřejností označován jako největší problém.
Druhá věc je, že se mnohdy hází "data a fakta", ale ne vždy je to relevantní. Třeba ohledně Pumy, ono se u ní často říká A ale už se nedoplňuje B. Při její kritice se potom prakticky řeší jen ty nevýhody, ale nepoukazuje se na ony výhody, viz. situační povědomí v prostoru kolem vozidla.
Podívej třeba to co píšeš, příliš Hi-tech s ohledem na provozuschopnost je jen odhad na základě domněnky, že když je něco hi-tech, je to i moc složité a tedy poruchové. Ale to nemá obecnou platnost. Kdyby mělo, tak nikdy nezavedeme nic nového. Naopak, dost hi-tech systémů mají daleko lepší provozuschopnost, než jejich "jednodušší" ekvivalenty. Jde spíše o použité technologie a způsob výroby a zpracování.
Podobně málo místa obecně, zase to záleží na přepravní potřebě. Nezaznamenal jsem, že by si vojáci Budeswehru (už jsem chtěl psát Wehrmachtu

) na toto stěžovali. Spíše je to teoretická stížnost na základě požadavku AČR na velikost výsadku. Přenositelnost výroby, opět je to zcela hypotetické, protože zatím nikdo z dodavatelů neprokázal reálnou schopnost tohoto, vše je u všech pouze v rovině deklarace. Stejně tak i další verze, u ostatních jsou to také většinou demonstrátory, prototypy nebo na papíře. Třeba tolik proklamované verze ASCOD 2, zatím je reálně jen jeden prototyp/demonstrátor, s věží osazenou tankovým kanonem. Vše ostatní je buď původní ASCOD a nebo je to v rámci britského FRES tedy platforma Ajax a podobné, tedy alespoň jsme jiné verze nezaznamenal, nesleduji to ale nijak zásadně. Lynx má také zatím jen základní bojovou verzi takže jediný, kdo má používané subverze je CV90 a ty jsou většinou také na starší platformě, než jaká je nám nabízena.
Takže zbývá jen oněch 183 cm, což nejsem schopen posoudit, se svými 186 jsme v Pumě byl a nepřišlo mi, že bych tam měl méně operačního prostoru, než v Panduru II. Ale musel bych si to vyzkoušet v reálných podmínkách, takhle nejsem kompetentní to posoudit. Máme vyjádření na základě konstrukce, ale víme, jak je to s ostatnímu vozy? Na jakou výšku vojáka jsou konstruovány? Je klidně možné, že na tutéž, protože nikde jsme nezaznamenal, že by potom, co vyšlo tohle najevo u Pumy se ostatní blýskli a hned řekli, že jejich vozy jsou konstruovány na vyššího vojáka, třeba 190 cm. Je to možné, ale nikde jsme to nenalezl. Někdo ano?
Co se týká "praktiků" tak u nich je pohled stejně rozdělený. Třeba z těch co znám, tak nikomu bezosádkové věže nevadí, byť je jejich zkušenost většinou omezena jen na porovnání BVP-2 a KBVP. Většina z těch, co jsme se bavil by také upřednostnila Pumu, na základě toho, co o ní vědí z médií. S nikým z testovacího týmu jsme se ale nebavil, takže nemají reálnou zkušenost a možnost srovnání. To je také další problém, že většina praktiků toto nemá a většinou se dovolávají třetí osoby, která by je snad měla mít. A těch navíc není mnoho. Už jsme to tu probírali a stále platí, že neznáme nikoho, kdo by měl možnost srovnávat reálný provoz a potom se o to podělit, ne?
Jsme tedy spíše zdrženlivější. AČR chce to co chce a má k tomu dobrý důvod. Článek na AN byl v tomto docela dobrý a objasnil, proč tomu tak je. Bohužel chybí a asi dost dlouho bude chybět nějaké konkrétní praktické srovnání jednotlivých typů, protože nepředpokládám, že by to AČR v brzké době po provedení zveřejnila. To nemyslím jako výtku, ale jen jako fakt, protože dost věcí bude utajovaných.