
Nové vrtulníky pro AČR
Re: Nové vrtulníky pro AČR



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Možná si to trefil víc, než si myslíš, protože s Mariňáky máme podobné i to, že jako jediní v rámci NATO (tedy ještě US Navy) používáme v radiovém provozu ještě morseovku.Rase píše:Pak by si už AČR fakt mohla hrát na plnohodnotné Mariňáky![]()


Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Nové vrtulníky pro AČR




"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Na druhou stranu, USMC jsou oficiálně tzv. Expediční síly USA a mají jako hlavní poslání schopnost provádět operace kdekoliv na světě. Vzhledem k politické geografii by byla podobná schopnost i primární pro AČR, protože v dohledné době se jakýkoliv potenciální konflikt (včetně masivní konvenční války) odehraje z našeho pohledu v zahraničí. Pokud máme být schopni se v něm angažovat je nejdůležitější mít schopnost "expedičních sil". Ovšem ne ve formě, jaké se s tímto termínem často operuje, tedy lehké jednotky, ale právě ve formě, jakou jsou USMC. Tedy schopnost nasadit mimo svoje území i jednotky s nejtěžší výzbrojí.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
-
- podporučík
- Příspěvky: 660
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Jsem rád, že nejsem jediný, kdo došel k tomu závěru 

Re: Nové vrtulníky pro AČR
Dzin píše:Na druhou stranu, USMC jsou oficiálně tzv. Expediční síly USA a mají jako hlavní poslání schopnost provádět operace kdekoliv na světě. Vzhledem k politické geografii by byla podobná schopnost i primární pro AČR, (...)
Nechci reagovat na konkrétní dopady scénáře, kdy AČR je stavěna na úkoly pro podobné schopnosti jako mají USMC, protože už jsou příkladmo zmíněny (=Venomy, Vipery a asi Valory,... na lodi třídy Mistral kotvícím v Hamburku).
Pouze bych rád doplnil to málo co jsem našel, když jsem si chystal podklady pro what if diskusi = provozovat spolu dožívajícími Mi-17 i dožívající AH-1W SuperCobry (a servisovat je spolu s OSSR).
Hlavní jednotky USMC - divize jsou umístněny
na západním, východním (a rezervní divize na jižním) pobřeží USA plus další divize je na Okinawě, což se odráží na lokalizaci konkrétních expedičních jednotek https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_ex ... st_of_MEUs
Z hlediska perspektivy naší republiky, tak USMC má nejbližší jednotku v Německu - podpůrnou/velitelskou jednotku v Německu (poblíž Stuttgartu) https://www.marforeur.marines.mil/, mají tam třebas i fotky z aktuálního cvičení s Italskými OS (na Sardinii). Pro jistotu jsem dohledával i dle kotvišť US Navy https://www.c6f.navy.mil/ a našel jsem zmínky rovněž o výskytu USMC v Itálii, Neapoli. Ale dál jsem nedohledával.
R.I.P.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Bolo by to v celku vtipne.
Asi ako madarske minolovky na Dunaji. Aj oni nevedia prezit, ze nemaju more

Asi ako madarske minolovky na Dunaji. Aj oni nevedia prezit, ze nemaju more

Re: Nové vrtulníky pro AČR
Tomu nerozumím, co nemohou rozdýchat 



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nové vrtulníky pro AČR
KOuzelník: dožívající Mi-17 budou v dohledné době vyřazeny. Mi-171 určitě nedožívají.
Ah-1W snad ani nejsou na prodej
To výše uvedené od Dzina je spíše o tom, že tam kde se vyskytují naše expediční jednotky, tak tam povětšinou operují i jednotky USMC.
Ah-1W snad ani nejsou na prodej
To výše uvedené od Dzina je spíše o tom, že tam kde se vyskytují naše expediční jednotky, tak tam povětšinou operují i jednotky USMC.



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Zemakt: tomu sa hovori humor. V Europe sme v mensine (SVK,HU,CZE,AUT) a "krajiny" s morom si z nas casto robia preto srandu.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Ad reakce na inspiraci AČR po schopnostech USMCskelet píše:KOuzelník: dožívající Mi-17 budou v dohledné době vyřazeny. Mi-171 určitě nedožívají.
Ah-1W snad ani nejsou na prodej
To výše uvedené od Dzina je spíše o tom, že tam kde se vyskytují naše expediční jednotky, tak tam povětšinou operují i jednotky USMC.
OK, možná jsem Dzinovi nerozuměl správně, a polemizoval sám se svojí představou, kdy jsem předpokládal, že USMC mají minimální nemobilní zázemí (baráky) ve prospěch mobilního (vzdušná, pozemní a námořní technika). A proto jsem byl překvapený že USMC mají i spoustu základen po světě. Zjednodušeně řečeno - pro AČR by nestačilo kotviště Mistralu v Hamburku, ale byly by potřeba i podpůrné základny např. v Dakaru (=poblíž výskytu střetů např. v Mali). Ale je to off-topic, tudíž z mé strany v tomto vláknu nebudu pokračovat v diskutování organizace/celkových schopností USMC
Ad Mi-17
Souhlas, jen podotýkám, že what if diskusi jsem nahazoval na situaci AČR a OSSR, tj. cca do r. 2015 (pak myslím už padlo rozhodnutí o nákupu Black Hawků a o provedení GO Sokolů).
Ad Mi-171
Souhlas, ale já o tom nepsal.
Ad AH-1W
Jsou na prodej.
https://defence.pk/pdf/threads/usmc-sup ... rs.539754/
https://theaviationgeekclub.com/brazili ... licopters/
https://www.thedrive.com/the-war-zone/1 ... pter-fleet
Plus turecké (dle náhrady WhiskeyCober tureckými T-129). A další kdo provozuje dvoumotorové staré Cobry je Taiwan.
A vyjdeme-li z historických paralel, tak při náhradě bitevního/útočného vrtulníků v US Army (AH-64 za AH-1(F/S)), tak US Army se Cober zbavovali za pár šupů. https://www.flightglobal.com/news/artic ... ket-17661/
Můžeme tu what if debatu rozvinout, podle mě má potencionál zejména ve vztahu k zemím s chudým armádním rozpočtem, jako je ČR a SR. Pár detailů je o stránku zpátky.
Doplním další detaily - např. když jako startovací zákazník v Evropě kupovala česká Policie Bell 412EPI, tak mě zarazila cena = cca 350 milionů Kč. Připomínám, že česká Policie už provozuje 2 kusy Bellu 412 EP, tudíž snad kupovala pouze tu výbavu, kterou fakt potřebuje. Pro srovnání Kanadská pobřežní stráž kupovala 9 kusů a zaplatila celkem 123 mil. USD. https://cz.pinterest.com/pin/458945018253742926/. Doplňuji, že odhadovaná cena vrtulníku je 11 milionů USD, předpokládám, že jde o cenu bez policejního vybavení.
Souvislost s nákupem pro AČR je mj. v tom jakou výbavu chce AČR pořídit a servisovat. Není výhodnější než z Venomů dělat českou variantu Viperů nebo z Black Hawků dělat českou variantu Battle Hawků, tak si pořídit osvědčenou konfiguraci? https://www.euro.cz/archiv/americane-se ... en-1347953.
Připomínám, že já na akvizici vrtulníků neřeším konkrétní typ. Já řeším udržitelnost nákladů na provoz, což souvisí i s rozsahem výbavy. A jak s upgrady a MRO nových mašin neskončit ve vendor-locku, tak jak se v AČR už bohužel stalo s GO Sokolů... za cenu GO jednoho Sokola (GO prodloužila životnost o tuším cca 5 roků, otázka jak se projeví, když prý české Sokoly jsou nejvíc olétané na světě) by téměř šlo pořídit fungl nový EC135.
Já kritizuji neustálé personální změny na MOČR. Přece po těch 6 letech působení AKce Nespokojených Občanů by už týmy odborníků měly být stabilizované, a už by neměly řešit základy akvizice, ale pouze vychytávat "mouchy" = poučit se z minulých chyb, kdy už došlo k brutálnímu podhodnocení servisních nákladů. A pokud budou udržitelné náklady na provoz nových vrtulníků o hodně vyšší než současný rozpočet na udržitelný provoz MiLů, tak si spočítat na 5-10 roků dopředu, jaké další akvizice (PVO, BVP, dělostřelectvo,...) může MOČR udělat, tak aby po dokončení akvizic AČR měla na provoz. Já tomu říkám selský rozum, bohužel na akvizičních krocích MOČR (u vrtulníků) nevidím jeho přítomnost.
R.I.P.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Kouzelnik
Pro AČR není nutno mít zahraniční zařízení, protože tam se můžeme spoléhat na spojence. Základem tedy je vybudovat naši expediční schopnost. Tedy schopnost dopravit a dlouhodobě udržovat jednotku vyššího typu v zahraničí.
Pro AČR není nutno mít zahraniční zařízení, protože tam se můžeme spoléhat na spojence. Základem tedy je vybudovat naši expediční schopnost. Tedy schopnost dopravit a dlouhodobě udržovat jednotku vyššího typu v zahraničí.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Díky za reakci. Jen se zeptám jestli některá z dosavadních zahraničních aktivit AČR se blíží Tvojí představě (? PRT v Logaru nebo strážní rota v Bagrámu ?)Dzin píše:Kouzelnik
Pro AČR není nutno mít zahraniční zařízení, protože tam se můžeme spoléhat na spojence. Základem tedy je vybudovat naši expediční schopnost. Tedy schopnost dopravit a dlouhodobě udržovat jednotku vyššího typu v zahraničí.
http://www.mise.army.cz/aktualni-mise/default.htm
http://www.mise.army.cz/historie-misi/2 ... 17-142444/
Nebo spíš něco podobného jako byl Bundesheer navázaný na Bundeswehr v Afghánistánu? https://www.bundesheer.at/ausle/isaf/index.shtml
R.I.P.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
kouzelnik: ona nekoncepce je dána působením nejmenovaného ministra obrany v letech 2014-2017, kdy nebyl ochoten cokoliv dotáhnout k podpisu. Jeho motivace mohla být osobní nebo vnitrostranická. V každém případě pod jeho velením se celá koncepce vrtulníkářů zbortila. Připomínám, že dle původní koncepce mělo těch 12 vrtulníků způsobit vyřazení - Sokolů, starých Mi-17 a Mi-24V. Díky liknavosti nejmenovaného ministra se musela provést generálka Sokolů i Mi-35



Re: Nové vrtulníky pro AČR
Kouzelník
Mojí představě se neblíží nic z toho a to proto, že AČR soustavně a systematicky tuto schopnost nebuduje. Ale není to dáno tím, že by nechtěla či by neměla odborníky, ale spíše tím, že jak politiky tak veřejnost armáda prakticky nezajímá ve smyslu snahy ji mít co nejlepší. Sice se to nyní trochu změnilo, ale osobně si myslím, že je to jen výkyv, který nesignalizuje změnu trendu. 30 let si tu myslíme, že armádu už nepotřebujeme a starý kabát se za noví nemění moc rychle.
Abys pochopil co mám na mysli, není to ani tak konkrétní příklad, jako třeba onen Bundesheer, ale o celkovou schopnost AČR. Tedy mít postupy, prostředky, zásoby, výstroj a výzbroj, které umožní toto dlouhodobě dělat. Zajistit zásobování, přepravu, doplňování lidmi, vedení bojové činnosti atd.
Mojí představě se neblíží nic z toho a to proto, že AČR soustavně a systematicky tuto schopnost nebuduje. Ale není to dáno tím, že by nechtěla či by neměla odborníky, ale spíše tím, že jak politiky tak veřejnost armáda prakticky nezajímá ve smyslu snahy ji mít co nejlepší. Sice se to nyní trochu změnilo, ale osobně si myslím, že je to jen výkyv, který nesignalizuje změnu trendu. 30 let si tu myslíme, že armádu už nepotřebujeme a starý kabát se za noví nemění moc rychle.
Abys pochopil co mám na mysli, není to ani tak konkrétní příklad, jako třeba onen Bundesheer, ale o celkovou schopnost AČR. Tedy mít postupy, prostředky, zásoby, výstroj a výzbroj, které umožní toto dlouhodobě dělat. Zajistit zásobování, přepravu, doplňování lidmi, vedení bojové činnosti atd.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Neshodujeme se. Resp. já nedokáži potvrdit závěry co píšeš, neb nemám dost informací. Rozuměj, v případě konstruktivní kritiky nějaké situace se mi osvědčilo si představit reálné možnosti, omezení, pro/proti jako kdybych já měl realizovat/manageovat obecné či konkrétní úkoly. A já přesně nevím jaký byl každodenní "chlebíček" pana Stropnického, paní Šlechtové či pana Metnara. Proto jsem zdrženlivý, abych ukazoval na konkrétní osobu/-y na MOČR, která/-é něco způsobila/-i. Ono totiž je nutné přiznat, že i předchůdci Akce Nespokojených Občanů na MOČR nebyli žádné bezchybné osobnosti. Namátkou paní Parkanová (ex-ODA, jako ministryně za KDU, pak přestup do TOP09), která spoustu energie promarnila ve "spolupráci/souboji" se svým zástupcem p. Bartákem (ODS) a řešení rivalů-stakeholderů českého obranného průmyslu. https://www.euro.cz/byznys/valka-zbrojaru-789554.skelet píše:kouzelnik: ona nekoncepce je dána působením nejmenovaného ministra obrany v letech 2014-2017, kdy nebyl ochoten cokoliv dotáhnout k podpisu. Jeho motivace mohla být osobní nebo vnitrostranická. V každém případě pod jeho velením se celá koncepce vrtulníkářů zbortila. Připomínám, že dle původní koncepce mělo těch 12 vrtulníků způsobit vyřazení - Sokolů, starých Mi-17 a Mi-24V. Díky liknavosti nejmenovaného ministra se musela provést generálka Sokolů i Mi-35
ALe to co kritizuji a stojím si za tím, je že na MOČR ministři za Akci Nespokojených Občanů promarnili šanci, kterou byl služební zákon, který měl přinést pozitivní stabilizaci a zamezit neustálým výměnám. A každá výměna hrozila ztrátou know-how a opětovným placením nováčkovské daně. Osobně si totiž myslím, že úkolem ministra je dvojí: a) vybrat lidi, dát jim šanci se zapracovat (roky) a třebas si vynutit i silnou kontrolní funkci pomocí zástupce toho či kterého náměstka b) zadat úkol (např. akvizici vrtulníků dle specifikace AČR a dle státní kasy.). Rozhodně si nemyslím, že to co předváděla Karla Šlechtová, když kontrolovala specifikaci vrtulníků přímo v Náměšti je úkolem pro ministra, na to je jeho/její čas v čele ministerstva příliš cenný a s ohledem na časté politické střídání (volby jsou každé 4 roky) i plýtváním know-how. Tedy vyčítám časté personální střídání. A už jsem ztratil víru, že Akce Nespokojených Občanů dokáže situaci zlepšit. Holt je třeba vyčkat na další volby.
https://www.euro.cz/politika/skatulata- ... ni-1327848
https://www.euro.cz/politika/se-slechto ... ek-1413916
https://www.euro.cz/politika/obrana-s-v ... cu-1454180
Konkrétně od lidí z jiných partají na MOČR čekám, že:
a) vytvoří stabilní akviziční tým, který si pro jednotlivé akvizice (BVP, PVO, dělostřelci, nadzvuky,...) bude přibírat konkrétní specialisty. A tito konkrétní specialisté budou pracovat na specifikaci už dopředu před začátkem akvizice. Jde mi o zkušenostní křivku, kterou např. provozoval J.A.Baťa, když rozjížděl expanzi mimo ČSR = jednotlivé týmy si jednak předávali informace, jednak zčásti přecházeli z jedné zahraniční pobočky do ruhé.
b) vytvoří stínový akviziční tým, který bude sloužit jako nezávislý zdroj informací pro vedení ministerstva. Něco jako byl vládní zmocněnec pro dostavbu Temelína 2010-2014, který defacto přinášel vládě informace nezávisle na samotném ČEZu, který de iure vybíral dodavatele dostavby. Já jsem byl velice spokojený, když jsem slyšel konkrétní zjištění o atomových výrobcích, že každý má nějaký konkrétní problém,... a že na tento konkrétní problém vláda reagovala (požadavek referencí, vynucení předání know-how, zaplatit až hotové dílo a to z vlastní kapsy=nikoliv na úvěr jako např. Maďaři). Od ČEZu nebyly zveřejňovány žádné praktické aspekty akvizice dostavby JETE a to v situaci, kdy nebylo zcela jasné jestli si ČEZ dodavatele vybírá racionálně (3x vyšší cena než byl předpoklad a to od firmy, která nikdy nic podobného nedělala v plném rozsahu) http://blog.aktualne.cz/blogy/james-de- ... emid=15833
http://blog.aktualne.cz/blogy/james-de- ... emid=16266
Pokud jde o zmiňovanou koncepci, o které jsem dosud odmítal diskutovat (protože jsem laik a nemám šanci poznat jestli nejsem vedle jak ta jedle) - koncepce z mého amaterského pohledu:
Využít toho, že defacto už 6-tým rokem vládne z 80% ta samá vládní sestava (KDU po zkušenosti s Babišem/nulovou diskzí v ANO sice odmítla vládní pokračování, ale nahradili ji povolnější KSČM a Okamurovci, a údajná opozice taky kooperuje v otázkách obrany viz např.kdy ODS v krajských koalicích čile spolupracuje s ANO). A zreformovat vrtulníky ve všech současných 5-složkách státu, které využívají vrtulníky (zdravotnictví, IZS, Policie, vojáci, státní aerotaxi)
a) LZS - odstřihnout od AČR i od Policie. Postupovat podobně jako např. Poláci s jednotně vybavenou LZS (=nakoupil tuším 25+ EC-135, tj. předpokládám řádově nižší cena než při jednotkovém nákupu). A pokud by to bylo možné, tak na pořízení použít část fondů z EU. Část Kryštofů (např. Plzeň,...) by od AČR/Policie přebrala státní firma, která by převzala i konkrétní lidi. Na zbytek Kryštofů provozovaný civilními společnostmi vypsat soutěž o frančízu = provozovat státem vlastněné EC-135 a to třebas na 10 let. Současně pracovat na obdobě národní gardy z USA = v případě války státem vlastněné vrtulníky budou dle potřeb válečného úsilí a civilní piloti/personál projde zjednodušeným armádním výcvikem pro přepravu raněných
Tj. změna proti současnému stavu:
-Jednotné mašiny s efektem významné slevy při akvizici
-Srovnávat efektivu státního provozovatele části Kryštofů (po AČR/Policii) s efektivitou jednotlivých nestátních provozovatelů.
-W-3A dát do muzea.
b) Letecká služba Policie
-zvážit k čemu vlastně slouží. Chápu přepravu zásahové jednotky. Nechápu fotografování dálnic (=stačí drony nebo najmout civilní vrtulníky s levnějším provozem jako např. R-22). Rovněž zrušit VIP přepravu, na kterou najímat civilní provozovatele.
-pokud by byl vybrán pro LZS/MEDEVAC (předchozí odstavec) jako jednotný typ EC-135 nebo Belly 412 EP, tak všechny Policejní vrtulníky (=8xEC135 a 3xBell 412 EP) nabídnout provozovatelům LZS jako zálohy LZS a dále pro potřeby SAR (viz další odstavec) s výjimkou SAR, kterou nyní pokrývá AČR z Náměště.
- pro potřeby Policejní zásahovky nechat jeden nejnovější Bell 412 EPI a jako zálohu oba nejstarší Bell 412 HP (tuším jsou z poloviny devadesátých let)
Tj. změna proti současnému stavu: Ze 14 mašin přejít na 3 mašiny. Intenzivně spolupracovat s AČR na sdílení kapacit kbelských či náměťských vrtulníků
c) SAR+IZS - zrušit SAR prozovaný MiLy-17 z Prahy s ohledem na provozní náklady.
- Pro SAR najímat civilní vrtulníky, které slouží např. pro VIP. Provozovatelům civilních vrtulníků přispívat na pořízení (tak jak to dělají vojenská námořnictva např. u transportních lodí)
- pro SAR+IZS používat i vyřazené policejní vrtulníky, tak aby letecký i neletecký personál mohl pokračovat v tom co dělá, akorát, aby nespoléhal na bezednou erární kapsu, ale aby věděli, že pokud se chtějí výplaty, tak se musí postarat o dostatek spokojených zákazníků. Prozovatel SAR+služeb pro IZS by mohl být vysoutěžen spolu s prozovatelem LZS.
d) státní aerotaxi - vojenské transportní v Praze - 243. letka
- 4 zbývající MiLy-17 přesunout do Náměště jednak kvůli efektivnějšímu využití a jednak kvůli zlevnění údržby až začne narůstat míra prediktivní údržby na úkor preventivní údržby.
- v Praze by zůstala pouze polo-samostatná pobočka/roj s 3xMiLy 8S (a mašinami co je nahradí)
- Sokoly popsány u a) = vyřadit
- na převoz transplantačních týmů apod. přestat používat vojenské vrtulníky, ale najímat civilní mašiny.
- nemám dost informací jestli má AČR potřebu prozovat aerotaxi i z jiných základen než je Praha.
- I v současnosti se dokážou bez státních zakázek na aerotaxi uživit civilní firmy. A to nejen v Praze (ale i Brno, HK,...). Čili ideální situace pro vysoutěžení sdílených kapacit vrtulníků. Nisa Air, DSA, Blue Sky, LPS, HeliCzech, Heliwork a další
e) pro aeromobilní složky AČR - bitevní/útočná mašina
- nevytvářet kočkopsa, ale vybrat si z existujících typů. Začít od menšího množství = nevím je-li nejmenší funkční sloužkou 4-kusový roj.
- bitevní Mi-24V (tuším 7 ks z r. 2003) aktivně nabízet na trhu, současně si chystat skladovací místa, tak aby mohly být zakonzervovány do rezervy). Aktivně pobízet LOM, aby nabízel na trhu a aby měl šanci využít sklady náhradních dílů (předpokládám mj. i na MiLy) na předprodejní MRO
- bitevní Mi-35 (tuším 10 ks z let 2005-2007) provozovat v menším množství, odstavené kanibalizovat, nenabízet aktivně na trhu, ale v případě nespokojenosti zákazníka s nabízenými mi-24V se nebránit prodeji i novějších Mi-35. Množství prozovaných Mi-35 by vyplývalo z koncepce AČR a z toho jaké množství dalšího typ bitevních/útočných vrtulníků by pro AČR koupilo MOČR.
-aktivně hledat na trhu použité přebytkové bitevní/útočné vrtulníky, např. australské Tiger popř. už zmíněné AH-1W od USMC nebo Turecka. Nevím je-li ve světě nějaký předpoklad na vyřazování olétaných AH-64 včetně servisního zázemí (možná je pravděpodobnější nákup pouze části nejstarších mašin - tipuji např. AH-64A z Izraele/Řecka).
- při nákupu kupovat tak olétané mašiny, aby předpoklad vyřazení zhruba odpovídal životnosti mašin Mi-171 u 221 a u 222. letky
- při nákupu preferovat, aby součástí bylo i poradenství při taktice nasazení (=společná cvičení s AČR, či za účasti lidí z AČR) plus poradenství při zbudování servisního zázemí přímo v Náměšti. Plus pokud by bylo pro LOM rentabilní zavést údržbu těchto olétaných mašin, tak spolupracovat s LOMem, aby byl schopný nakoupit a provozovat základní údržbu (např. fixní části jako podvozek)
f) pro aeromobilní složky AČR - transportní mašiny
- primárním typem by byly Mi-171Š (i vraty i rampou)
- jako zálohu používat dožívající Mi-17
- nebránit se si najmout civilní provozovatele ex-armádních olétaných mašin, např. slovenskou STA s UH-60A k účasti na cvičeních v ČR.
h) CLV
- po dolétání Mi-2 = vyřadit - už se stalo
- při výběru mašin v CLV se inspirovat: fungující zahraniční model - menší (135) a větší (145) typ např. https://ukdefencejournal.org.uk/first-b ... takes-off/. Nebránit se ruským mašinám.
- nebránit se privatizaci CLV - např. nechápu jak můžou v centrální Evropě přežít vedle sebe tolik vrtulníkářských škol (Polsko, Slovenská civilní i armádní cvičná vrtulníkářská škola), CLV,...
A teď do mě. -:)
R.I.P.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Komunisté vydírají vládu ohledně nákupu vrtulníků. Dokonce podmiňují podporu Babišova kabinetu zrušením tohoto kontraktu a přesunutím alokovaných prostředků z rozpočtu MO na jiné projekty.
https://www.novinky.cz/domaci/507968-ko ... m=z-boxiku
https://www.novinky.cz/domaci/507968-ko ... m=z-boxiku
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Nesher píše:Komunisté vydírají vládu ohledně nákupu vrtulníků. Dokonce podmiňují podporu Babišova kabinetu zrušením tohoto kontraktu a přesunutím alokovaných prostředků z rozpočtu MO na jiné projekty.
Bože dobrý, komouši jsou jediní, komu vadí schodek státního rozpočtu?Novinky v článku píše:Podle Filipa by bylo ideální nákup zrušit a ušetřené peníze použít na snížení schodku státního rozpočtu na příští rok. Ten je plánován na 40 miliard korun a komunistům se zdá být příliš vysoký.
Čeho já se ještě dožiju - ODS bude znárodňovat nebo Lidovci konvertují k islámu ???

Faktem je, že komouši mají částečně pravdu (nikdy bych nevěřil, že to někdy řeknu



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Komunistům vůbec nejde o státní rozpočet nebo férovou soutěž, ale o zemi původu těch vrtulníků to je přece jasné. Tenhle obchod je pro Babiše už hotová záležitost, takže se komunisti musí alespoň tvářit že proti tomu něco dělají.Skeptik píše:Bože dobrý, komouši jsou jediní, komu vadí schodek státního rozpočtu?
Čeho já se ještě dožiju - ODS bude znárodňovat nebo Lidovci konvertují k islámu ???![]()
Faktem je, že komouši mají částečně pravdu (nikdy bych nevěřil, že to někdy řeknu). Kdyby se klasicky tendrovalo, a výběr by byl férový, tak by nebyly pochyby o nehospodárném utrácení státních peněz … ale nemuseli by vyhrát Američané, chápu.