Utoky o ktorych sa bavime najdeme aj mimo vlakien tykajucich sa OSSR.
Pekny vecer zelam.

Moderátor: jarl
Doplnil bych, že v širším slova smyslu je vhodné vzít v úvahu i končící Mi-17 + Enstrom 480 v pardubickém CLV.skelet píše:jakože Slovenská republika jako stát má k dispozici 17 vrtulníků?
jen samotná PČR má k dispozici 14 vrtulníků (6x412+8xEC135) + AČR má dalších 50 vrtulníků (17xMi-24V+15xMi-171+5xMi-17+10xSokol+3xMi-8). To jsou samo sebou plus mínus počty dle wiki, reálně letuschopný stav bude jiný (nižší)
2 Niko,niko píše:To je sice pekne, ze to tak mate v CR, ale na Slovensku mame 3 policajne vrtulniky, 9 armadnych a co sa tyka sukromnych spolocnosti su len 4 s vyhovujucimi typmi na hasenie. ATE, Techmont, UT Air a STA. UT Air vypadava, kedze sa jedna o rusku viac menej statnu firmu a MO, alebo MV si u nich nebude objednavat zasahy z politickych dovodov. ATE a Techmont maju po jednej Mi-8 a lietaju zakazky (montaze, prepravy) po celom Slovensku, STA ma Black Hawk a cvici Afgancov a kadekoho dalsieho. Cize firmy maju co robit, aj ked asi by dobru zakazku neodmietli ak by mali volne kapacity. Ziadne z tychto spolocnosti ale nebudu drzat nejaku hotovost. Podciarknute, spocitane, sukromne firmy sa na hasenie poziaru teoreticky daju vyuzit. Ale to len v pripade, ze nemaju inu zakazku, alebo nemaju stroj na generalke a maju o tu pracu zaujem. Hotovost drzat podla mna nikto nebude. Z tychto dovodov mozeme teda smelo povedat, ze vyuzivanie sukromnych firiem na hasenie poziarov nesplna poziadavku casovej kritickosti. Skor je mozne ich nasadit na dlhotrvajuce, alebo predpokladatelne zasahy domaceho krizoveho managementu. A to nehovorim o verejnej sutazi a tych somarinach okolo toho, ktora by musela nasledovat a trvala by nejake 3 roky.
No toto je vec o ktorej sa na Slovensku rozprava uz dobrych 20 rokov. Zial bez vysledku. Asi ako aj v inych krajinach. Mozno sa teraz nieco zmeni v ramci aktivnych zaloh. Predsa len vidime pozitivne trendy chytania talentov vo VP, specialnych silach, alebo u zenistov. Paradoxne je mozno aj dobre, ze u nas civili lietaju s MO a MV viacej ako inde, aspon od nich nieco nachytaju. Ved pri boji proti IS sa do Iraku viac nalietali civili ako vojaci.Kouzelnik píše:2 Niko:
Já nemyslím současné využití pro rutinní zakázky Vašeho MV nebo MO.
Já mluvím o přípravě na případnou budoucí válku. Tj. mluvím o cvičeních, tak aby si armáda zvykla na zapojení civilních vrtulníků do svého mobilizačního stavu. Ideální pro cvičení by bylo rozšíření současných aktivních záloh, tak by aby armáda kompenozovala i část pořizovacích nákladů (a samozřejmě i provozních nákladů) na vrtulník a jeho pilota..
A mluvím o manuálu /obecné metodice dodatečného výcviku současných pilotů těchto civilních vrtulníků.
Hypotetický příklad - když přijde válka, tak pilot který na R44 odlétal např. 100 hodin a má nějakou zkušenost s létáním i za zhoršených podmínek (šero), tak by pro něj byl nachystaný kurz např. 10 leteckých hodin, by cvičil nakládání zraněných nedaleko od bojové zóny, cvičil by komunikaci s pozemním medevac týmem (aby si je nespletl s někým jiným atp.). Pilot by absolvoval kurz na vrtulníků, na kterém současně létá.
Nemluvím o rekvírování, které patrně by čekalo off-roady, jejichž ovládání je méně náročné než ovládání vrtulníků. Klíčovým faktorem v případě vrtulníků jsou lidé. Podobný rébus v minulosti řešilo i Česko-Slovenská první republika - Masarykovou leteckou ligou.skelet píše:kouzelník: v době války ty vrtulníky i s piloty zrekvírují, v době míru jsou ti díky normám a legislativě prakticky k ničemu.
Zopakuji, že nemluvím o využití civilních vrtulníků pro rutinní (mírové) zakázky českého či slovenského MO/MV.skelet píše:kouzelník: znovu opakuji, že v době války ty stroje prostě zrekvírují a jejich další užití bude sloužit dle výkonnosti toho daného typu. A pochopitelně jejich piloty budou posílat dle zdravotního stavu a věku tam kam je budou potřebovat.
Ale v době neválečné ti jsou třeba R22 k ničemu.
Souhlas, že opomíjím optimistické scénáře. Jenže k čemu je armáda než pro pesimistický scénář? Samozřejmě je otázkou jak moc pesimistický scénář....skelet píše:Ale já ti to už zodpověděl. V době války vrtulníky zrekvírují a přisoudí jim úkoly, na které ty vrtulníky budou stačit, respektive jaká k nim bude potřeba. Všechny vrtulníky nemusíš mít ozbrojené a vybavené ochrannými prostředky (aspoň ne, v plné výbavě). V době války si dokážu představit i to vojenské využití R22.
Ale nikdo takovou koncepci nebude aktualizovat, neb ty stavy a výkony civilních mašin se furt mění. Prostě je stát eviduje.
Nad ekonomikou budoucí nemusíš extra spekulovat, tak jak tu píšeš černý scénář jsou i scénáře optimistické. Navíc rozpočty se staví i na základě bezpečnostní situace. Pokud bude dobrá nebude potřeba tolik mašin, pokud zlá, tak se zařízne jiná část státního rozpočtu.