Náčelník generálního štábu ozbrojených sil Srbska generál Ljubiša Diković oznámil zahájení projektů modernizace tanků a bojových vozidel pěchoty. Cílem má být zvýšení mobility, pancéřové ochrany a palebné síly. V současné době má Srbsko celkem 225 tanků - 212 typu M-84, M-84A a 13 sovětských T-72M. Předpokládá se, že větší část modernějších M-84A bude modernizována na standard M-84AS-1 s vylepšeným systémem řízení palby, novým denním a nočním zaměřovačem a také novým kanónem 2A46M. Uvažuje se také o instalaci dálkově řízeného zbraňového modulu M15 s kulometem ráže 12,7 mm a dynamické pancéřové ochrany. Jisté je, že ideový projekt tanku budoucnosti označovaný jako M-20UP-1 zůstane ještě dlouho jen na papíře. Pokud jde o bojová vozidla pěchoty, tak srbská armáda vlastní 544 vozidel M-80, ale provozuschopných je 320 vozidel. Část tedy bude postupně modernizována na verzi M-98 Vidra. Palebná síla má narůst instalací nové věže s rychlopalným kanónem M86 ráže 30 mm, novým systémem řízení palby a novými zaměřovači. Generál Diković ve svém prohlášení také potvrdil, že srbské ozbrojené síly převezmou od ruské armády třicet tanků T-72S a třicet průzkumných kolových obrněných transportérů BRDM-2. Srbská společnost Jugoimport-SDPR představila v roce 2017 nové obrněné vozidlo BOV M16 Miloš kategorie MRAP. Uvnitř je v základním provedení místo pro osm osob - řidiče, velitele vozu a šest osob výsadku. Balistická ochrana je dle normy STANAG 4569 - čelně Level III, boky korby Level II a protiminová ochrana Level IIA a IIB. Samostatnou kategorii si zaslouží srbské obrněné vozidlo Lazar.
První generace vozidla Lazar I pochází z roku 2008 a představuje soukromou iniciativu srbské firmy Jugoimport. Vozidlo bylo navrženo s cílem zaujmout méně movité zahraniční zákazníky. Jednalo se o vozidlo kombinující vlastnosti kategorie MRAP a MRAV. Druhá generace nazvaná Lazar II byla představena v roce 2013. Zde se již jedná o moderní bojové vozidlo pěchoty srovnatelné se zahraničními typy. Posádku vozidla tvoří řidič, střelec a velitel plus devět mužů výsadku. Ti mají opět k dispozici střílny a prosklené průzory ke sledování okolí. Vozidlo opouštějí pomocí zadní hydraulicky sklopné rampy, jenž v sobě ukrývá dvoudílné dveře pro nouzové použití. Vozidlo pohání dieselový motor Cummins ISM 500 o výkonu 373 kW, díky němuž je maximální rychlost až 100 km/h. Ochrana stroje je modulární, s lehkou verzí přídavného pancéřování je balistická odolnost na úrovni 3, dle normy STANAG. Protiminová ochrana je na úrovni 2a/b (6 kg TNT). Výzbroj je možné řešit dle přání zákazníka. Hmotnost prázdného stroje základní verze je 22 t, maximální pak 28 t. Prvním reálným provozovatelem stroje Lazar II se stalo srbské četnictvo, jenž obdrželo jeden stroj v květnu 2015. Armáda si v roce 2016 objednala minimálně 6 strojů. Téhož roku mělo odojít k prodeji 12 vozidel Lazar II, pravděpodobně do Pákistánu. V roce 2017 byla představena vylepšená verze nazvaná Lazar III, která vykazuje řadu vylepšení. Balistická ochrana vzrostla na level 3 dle STANAG (celokruhově). Je ji ale možno navýšit až na level 4 a čelně level 5. Protiminová odolnost byla zvýšena na úroveň 3a/b (8 kg TNT). Bojová hmotnost vozidla je 22 t až 26 t, maximální nosnost podvozku je 28 t. Ve verzi KOT posádku tvoří řidič, velitel a střelec a výsadek devíti vojáků. V případě KBVP osazené věží s kanónem ráže 30 mm, vozidlo pojme pouze osmičlenný výsadek. Motor je stejného typu jako u Lazar II, ale maximální rychlost vzrostla na 110 km/h. Modernizovaná byla také celková obslužná ergonomie vozidla, včetně vnitřního a vnějšího vybavení. První vozidla ve verzi KOT již vstoupily do služby srbské armády, která poptává zhruba 200 vozidel této kategorie.
Pokud jde o letectvo, tak v současné době nejvýkonnějšími letadly srbského letectva jsou čtyři stíhačky MiG-29. Jde o pozůstatek z původně 16 MiG-29, kterými Srbsko operovalo před leteckými údery NATO v roce 1999. Srbové mají rovněž ve výzbroji oficiálně 20 stíhaček MiG-21 a 17 útočných nadzvukových letounů J-22 Orao. Velkou neznámou je technický stav srbských letadel a tedy i jejich operační použitelnost. Vzhledem k nutnosti servisu a oprav je nepravděpodobné, že se MiGy-29 podílejí na ochraně srbského vzdušného prostoru. Během setkání srbské a ruské vládní delegace v Moskvě roku 2016, byla oznámená dohoda o dodávce šesti stíhaček MiG-29 z přebytků ruské armády. Od roku 2017 srbsko jedná s Běloruskem o dodání (zdarma) osmi stíhaček MiG-29 a dvou protiletadlových systémů Buk-MB. Pokud jde o vrtulníky, tak Srbsko provozuje 10 strojů Mi-8/17 a dalších 6 strojů má být pořízeno z Ruska. Srbsko také plánuje rozsáhlejší modernizaci systému protivzdušné obrany, včetně provozovaného amerického radaru AN/TPS-70 a protiletadlových raketových systémů Kub. Zvažována je možnost nákupu modernějších systémů Buk-M2, Tor, Pancir-S1 a 2K22 Tunguska z Ruska.
Zdroj:
https://svet.sme.sk/c/20444999/bielorus ... y-buk.html
http://www.militarybox.cz/news/srbsko-s ... a-letadla/
http://www.militarybox.cz/news/moderniz ... ke-armady/
http://palba.cz/viewtopic.php?f=230&t=7843
http://palba.cz/viewtopic.php?f=230&t=7398

Náčelník generálního štábu ozbrojených sil Srbska generál Ljubiša Diković




