Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie
Jedná se o francouzský kolový obrněný transportér s uspořádáním podvozku 8x8. Počátky se datují do druhé poloviny 90. let minulého století, kdy Francie, Německo a Británie pracovaly na projektu univerzálního kolového transportéru. Jenže v roce 1999 se Francie vydala vlastní cestou, na jejímž konci dnes stojí obrněná vozidla rodiny VBCI (Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie). Vozidlo vzniklo ve spolupráci společnosti Giat (dnes Nexter) a Renault Trucks Defense. Ve výběrovém řízen se mu podařilo překonat zastaralé pásové vozidlo AMX-10P. Původní verze váží 26 tun a jak výzbroj tak i balistická ochrana je modulární. Zajímavostí je, že vozidlo bylo konstruováno, aby dokázalo na bojišti doprovázet tanky Leclerc. Technické parametry jsou obdobné ostatním kolovým vozidlům v konfiguraci 8x8. Vozidla pro francouzskou armádu jsou osazeny bojovou věží Giat Dragar s rychlopalným kanónem 25 M811 ráže 25 mm se zásobou 150 kusů munice. kadence činí 125 ran/min nebo 400 ran/min. Elektronika pochází od společnosti Thales, Nexter a EADS. Je rovněž kompatibilní s tanky Leclerc. Informační systém SIT propojuje bojové a velitelské vozidla do informační velitelské sítě, což dovoluje výměnu taktických dat v reálném čase včetně grafických instrukcí na digitálních pohyblivých mapách. VCI mají i bojový identifikační systém BIFU a systém datové a hlasové komunikace s vysokou úrovní bezpečnosti a odolnosti proti rušení. Velitelské VPC jsou navíc vybaveny velitelským informačním systémem SIR od EADS.
Vozidlo VBCI nabízela společnost Nexter Britské armádě, v rámci zrušeného programu FRES (Future Rapid Effect System) začátkem 21.století. Zde bylo francouzské vozidlo zaujalo až poslední příčku. Hodnotící komisi se nelíbil zejména špatný přístup k pohonné jednotce vozidla, nedostatečná balistická ochrana a také nízký modernizační potenciál. V roce 2008 britská armáda jako vítěze kolové vozidlo vybrala stroj Piranha V. Jak již bylo zmíněno soutěž byla restartována. Na výstavě Eurosatory 2014 bylo představeno upravené vozidlo VBCI, dle britských požadavků v projektu MIV (Mechanized Infantry Vehicle). Změnou je především možnost snadného vyjmutí pohonné jednotky v polních podmínkách a vylepšený podvozek, posunující maximální hmotnost vozidla z 29 na 32 tun. Díky tomu se splňuje britský požadavek na modernizační potenciál - nové zbraně, elektronické vybavení i lepší balistickou odolnost. Nyní se ale v Británii utká s vozidlem Boxer od společnosti ARTEC, singapurská ST Kinetics s Terrex 2, AMV XP od Patrie a Piranha V od General Dynamics. Jisté je, že bude velice záležet na politické situaci a dalších zájmech.
Vylepšená verze vozidla VBCI váží 32 tun, délka 7,8 m, šířka a výška 3 m. Osádku tvoří 3+6 vojáků, pohon zajišťuje motor o výkonu 600 hp od společnosti Volvo. Operačnáí dojezd 750 km a rychlost až 100 km/h. Velice zajímavou je představená možnost osazení modernizované vozidlo VBCI bojovou věží T40. Ta je stejná jako u průzkumného bojového vozidla Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat). Hlavní výzbroj je tvořena 40 mm rychlopalným automatickým kanónem CTAS usazeným v dvoumístné bojové věži T40. Osazeny jsou rovněž řízené střely MMA (Missile Moyenee Portée) s doletem 4000 m. Kanón CTAS používá teleskopickou munici, která oproti klasické munici ráže 40 mm má výrazně menší rozměry i hmotnost. Průbojná teleskopická munice s wolframovým penetrátorem, na 1500 m spolehlivě ničí čelní pancíř všech známých bojových vozidel pěchoty a dokáže vyřadit z boje i střední tank T-55.
Technické parametry:
Původní verze VBCI
Osádka: 3+8
Hmotnost: 25,6 t
Motor: vznětový kapalinou chlazený šestiválec Renault
Výkon: 410 kW
Maximální rychlost na silnici: 100 km
Dojezd na silnici: 750 km
Délka: 7,6 m
Výzbroj: dle přání zákazníka
