L159 ALCA a její předchůdci
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Americký Draken udáva pri ALCAch (vo verzii E) zaujímavé spôsobilosti:
"The L-159E can also carry a wide range of US and NATO standard ordinance including air-to-air and air-to-ground missiles and laser-guided bombs. This aircraft can also carry the LITENING Pod and other specially designed Electronic Attack (EA) pods to satisfy a verity of customer requirements."
"L-159E tiež môže niesť širokú škálu US a NATO výzbroje, vrátane A-A a A-G rakiet a laserom navádzaných bômb. Toto letadlo tiež môže niesť LITENING pod a iné šeciálne elektronické útočné kontajnery pokrývajúce rozmanité zákaznícke požiadavky."
Že by si ich trochu vylepšili?
http://www.drakenintl.com/catalog/aircr ... t-aircraft
https://defence-blog.com/news/u-s-air-f ... craft.html
"The L-159E can also carry a wide range of US and NATO standard ordinance including air-to-air and air-to-ground missiles and laser-guided bombs. This aircraft can also carry the LITENING Pod and other specially designed Electronic Attack (EA) pods to satisfy a verity of customer requirements."
"L-159E tiež môže niesť širokú škálu US a NATO výzbroje, vrátane A-A a A-G rakiet a laserom navádzaných bômb. Toto letadlo tiež môže niesť LITENING pod a iné šeciálne elektronické útočné kontajnery pokrývajúce rozmanité zákaznícke požiadavky."
Že by si ich trochu vylepšili?
http://www.drakenintl.com/catalog/aircr ... t-aircraft
https://defence-blog.com/news/u-s-air-f ... craft.html
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Bylo by docela smutný kdyby soukromá společnost měla lepší ALCy než my.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Je to běžné. Např. nájemníci (kombatanti) mívají výstroj i výzbroj různě vylepšenou a "na míru", vč. celofiremních úprav. Jednak mívají prašule, a jednak také nejsou svázáni tolika předpisy. A mají pružnější rozhodování, management je prostě flexibilnější než systém štáb/ ministertsvo/ vláda/ parlament tam-a-zpět-a-ještě-několikrát.royal píše:Bylo by docela smutný kdyby soukromá společnost měla lepší ALCy než my.
Takže pokud si ta firma zaplatila nějakou elektroniku, tak může mít víc, nebo novější/lepší než "erár".
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: L159 ALCA a její předchůdci
L-159E je down-grade standardních L-159A, kterým tato letadla prošla před jejich odprodejem DRAKENu.
Primárně se mělo jednat o demontáž tajných vojenských zařízení (asi IFF apod.).
O tom, že by L-159E DRAKENu prošly nějakým dalším up-gradem nevím. Snad někdo jiný …
To co je tam popisováno, že "umí" L-159E, umí i standardní L-159A.
Upgrade, který by našil L-159A pomohl je, kromě elektroniky samozřejmě, hlavně o novém křídle (hlavně lepší profil) a systém pro air-refuelling.
Primárně se mělo jednat o demontáž tajných vojenských zařízení (asi IFF apod.).
O tom, že by L-159E DRAKENu prošly nějakým dalším up-gradem nevím. Snad někdo jiný …
To co je tam popisováno, že "umí" L-159E, umí i standardní L-159A.
Upgrade, který by našil L-159A pomohl je, kromě elektroniky samozřejmě, hlavně o novém křídle (hlavně lepší profil) a systém pro air-refuelling.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Skeptik: pokud vím, tak L-159A nemá integrovány kontejnery Litening a jiné "kontejnery". Takže pokud tuto možnost L-159E mají, tak jsou na tom líp, jak ty české
jinak Alfik to napsal přesně. Stačí si najít co všechno tyhle letky dokázaly vymáčknout z Albíka .. například ho přestavět na letoun schopný REB
jinak Alfik to napsal přesně. Stačí si najít co všechno tyhle letky dokázaly vymáčknout z Albíka .. například ho přestavět na letoun schopný REB



Re: L159 ALCA a její předchůdci
Aha, tak pardon. Žil jsem v domnění, že je mohou nosit již od roku 2015.
Pamatuji si článek z Armádních novin "Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen" https://www.armadninoviny.cz/zamerovaci ... ripen.html i fotky L-159 s podvěšeným Litening III
Evidentně k tomu, ale nedošlo - viz. http://czechairforce.com/news/perspekti ... h-sil-acr/
Pamatuji si článek z Armádních novin "Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen" https://www.armadninoviny.cz/zamerovaci ... ripen.html i fotky L-159 s podvěšeným Litening III
Evidentně k tomu, ale nedošlo - viz. http://czechairforce.com/news/perspekti ... h-sil-acr/
Pokud to DRAKEN na rozdíl od AČR dokázal dotáhnout do finále, pak …V roce 2015 se Armáda ČR konečně rozhodla podle přijaté Koncepce rozvoje taktického letectva pro pořízení víceúčelového podvěsného kontejneru pro průzkum a navedení přesné protizemní munice, určeného pro letouny L-159. Tento projekt se měl realizovat v roce 2019 a ministerstvo obrany pro něj vyčlenilo částku 130 mil. Kč. I když armáda nesdělila podrobnosti ani typ případného kontejneru, z vyčleněné částky je možné usuzovat, že se zřejmě mělo jednat o „low-cost“ řešení právě v podobě starší generace izraelského kontejneru Litening III, vybaveného senzory s menším rozlišením oproti 4. a 5. generaci Liteningů a u kterého se vzhledem k ceně zřejmě nepočítalo ani se schopností sdílet pomocí datalinku videosignál s terminály systému ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver). Nakonec však i tento zdárně se rozvíjející program nebyl realizován, neboť byl upřednostněn nákup moderních kontejnerů Litening 4i pro letouny JAS-39 Gripen. Je otázkou, zda za ukončením tohoto programu stály pouze finanční důvody, neboť se hovořilo i o technických důvodech. Integrace Liteningu III na armádní stroje L-159A a L-159T by byla pravděpodobně o něco složitější a dražší než dřívější integrace na tovární „Béčko“, a to kvůli určitým odlišnostem demonstračního prototypu L-159B od armádních strojů.
Tímto byly zatím veškeré snahy o integraci a především pořízení „targeting podu“ na Alcu odsunuty do neznáma. Každopádně integrace jakéhokoliv průzkumného a zaměřovacího kontejneru by posunula možnosti L-159 opět o výrazný kus dopředu.



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Možná nejde jen o "nahrání"
Je otázkou, zda za ukončením tohoto programu stály pouze finanční důvody, neboť se hovořilo i o technických důvodech. Integrace Liteningu III na armádní stroje L-159A a L-159T by byla pravděpodobně o něco složitější a dražší než dřívější integrace na tovární „Béčko“, a to kvůli určitým odlišnostem demonstračního prototypu L-159B od armádních strojů.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: L159 ALCA a její předchůdci
V současnosti probíhá v Aero Vodochody plánovaná revize továrního dvoumístného stroje (evidenční číslo 6073) od roku 2015 označeného jako L 159T2X, v rámci této revize dostane nové vybavení, např. sadu motorových přístrojů od firmy Mesit z Uherského Hradiště (zahrnující ukazatele otáček, teploty výstupních plynů a průtok paliva jež by v budoucnu měla nahradit americké přístroje od firmy AMETEK, nový odpovídač IFF ve vojenském módu 5, do zadní kabiny bude instalován český opakovač HUD MFD-39-01 od firmy Speel Praha a hlavně nové tzv. "mokré" křídlo (křídlo s integrální nádrží) na 730 litrů paliva.
Použití nového křídla se zvažovalo i pro letos dodané L 159T2 pro VS AČR, nakonec však bylo rozhodnuto (pravděpodobně s ohledem na cenu) použít původní křídlo.
Toto dokazuje, že Aero projekt L 159 úplně nezavrhlo, ale snaží se ho, jak omezené finanční zdroje dovolí, dále rozvíjet.
Použití nového křídla se zvažovalo i pro letos dodané L 159T2 pro VS AČR, nakonec však bylo rozhodnuto (pravděpodobně s ohledem na cenu) použít původní křídlo.
Toto dokazuje, že Aero projekt L 159 úplně nezavrhlo, ale snaží se ho, jak omezené finanční zdroje dovolí, dále rozvíjet.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Tak toto je super. To je to, čo som písal aj tu. Ak to Aero myslí s L-159 vážne, musí sa trochu snažiť. Práve takáto modernizácia a aj to mokré krídlo ukazujú, že to teda skutočne myslia vážne. Už len to tankovanie za letu a ten stroj sa posunie o dosť dopredu. Samozrejme treba ešte trochu modernizovať aj ten arzenál, ktorý môže ALCA niesť.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Tankovat za letu umělo L 195B už před více jak deseti lety.Flader píše:Tak toto je super. To je to, čo som písal aj tu. Ak to Aero myslí s L-159 vážne, musí sa trochu snažiť. Práve takáto modernizácia a aj to mokré krídlo ukazujú, že to teda skutočne myslia vážne. Už len to tankovanie za letu a ten stroj sa posunie o dosť dopredu. Samozrejme treba ešte trochu modernizovať aj ten arzenál, ktorý môže ALCA niesť.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Priznám sa, nevedel som, že to bolo kedy dotiahnuté do konca a certifikované. Stále som bol v tom, že sa lietalo len s maketou.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Nevím jestli na to mají papír (asi ne), ale rozhodně to zkoušeli, tuším ve Švédsku s KC 130 a fungovala to.
Nicméně je otázka zda to na cvičném letadle není trochu zbytečné.
Nicméně je otázka zda to na cvičném letadle není trochu zbytečné.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Tak ALCA mala byť pôvodne ľahký bitevník a na tom sa táto možnosť hodí.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
To ano, ale zdá se, že Aero koncepci L 159 A opustilo a chce rozvíjet jen cvičné verze s možností použít je ve vhodném prostředí i bojově.Flader píše:Tak ALCA mala byť pôvodne ľahký bitevník a na tom sa táto možnosť hodí.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
To je dosť paradoxné, keďže sa konečne vo svete zdvihol dopyt po ľahkých bitevníkoch.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
A kde tu poptávku vidíš? Já spíš vidím zvětšující se zájem o dvouúčelové, cvičně bojové letadla. Ostatně i ten Embraer (ano, je to turbovrtulové letadlo) je dvoumístný a kromě COIN může sloužit i jako cvičný.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Proc paradoxni? Jednomistne udelas z dvoumistneho raz dva. Viz ten Embraer



Re: L159 ALCA a její předchůdci
@Nesher...
souhlas, mám pocit, že jakýsi "segment" lehký bitevník neexistuje, ale je spousta různých podsegmentů, kde je asi hodně odlišná poptávka.
Viz např. AlphaJety A (ex-Luftwaffe) provozovatelů "nepřátelského" letectva pro výcvik armádního letectva v Kanadě/Austrálii. Tipuji, že kvůli nárůstu konkurence jiných dodavatelů by ty AlphaJety klidně prodali v případě dobré nabídky.
Nevšiml jsem si, že by se našel další uživatel AlphaJetů, které už mezitím byli vyřazeny.
Např. vyřazení u dalšího dodavatele pro armádní letectvo a to - Qinetiq v UK.
Nebo ty z Portugalska
souhlas, mám pocit, že jakýsi "segment" lehký bitevník neexistuje, ale je spousta různých podsegmentů, kde je asi hodně odlišná poptávka.
Viz např. AlphaJety A (ex-Luftwaffe) provozovatelů "nepřátelského" letectva pro výcvik armádního letectva v Kanadě/Austrálii. Tipuji, že kvůli nárůstu konkurence jiných dodavatelů by ty AlphaJety klidně prodali v případě dobré nabídky.
Nevšiml jsem si, že by se našel další uživatel AlphaJetů, které už mezitím byli vyřazeny.
Např. vyřazení u dalšího dodavatele pro armádní letectvo a to - Qinetiq v UK.
Nebo ty z Portugalska
R.I.P.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Tak jsme se dobrali ve vlakne o L159 typickém jednomistnem lehkém bitevním letounu, že vlastně taková kategorie neexituje.Ach jo. Asi stejně jako například nexistovala Argenticka Pucara iA 58.
Jedinou pravdou je, že se v době míru používají i ke kondicnim cvicnym letům což je samozřejmě logické využití každého letounu.
Ten závěr jde interpelovat i na B52, taky na něm probíhají svicne lety, takže kategorie strategických bombardovacích letounu neexistuje. Jsou to strategicko cvicne letouny.
Jedinou pravdou je, že se v době míru používají i ke kondicnim cvicnym letům což je samozřejmě logické využití každého letounu.
Ten závěr jde interpelovat i na B52, taky na něm probíhají svicne lety, takže kategorie strategických bombardovacích letounu neexistuje. Jsou to strategicko cvicne letouny.
