Saab JAS-39 Gripen
Re: Saab JAS-39 Gripen
Ono jde všechno, ale Gripen funguje výborně, piloti, mechanici, všichni jsou spokojení, vše šlape jak má. Nové letadlo, třeba ty Vipery není lepší stroj, a je náročnější na provoz. Politicky se myslím si že v ČR nakonec protlačí, pro personál to bude hodně kruté a piloti to nějak zvládnou.
F-35 pro ČR nemá smysl, F-16V je letadlo stejných možností jako Gripen , když výjmeme bombardování na druhé straně světa. Cokoliv Ruského neprojde. Pak je tady Rafale a Typhoon, strašně nákladné letadla, stačí se podívat do německa nebo rakouska jak tam s tím operují. Mimochodem, proč polsko má provozuschopných asi 10 % svých F-16 ?
Zůstat u JAS-39 je nejlepší volba, ale budeme mít američana.
F-35 pro ČR nemá smysl, F-16V je letadlo stejných možností jako Gripen , když výjmeme bombardování na druhé straně světa. Cokoliv Ruského neprojde. Pak je tady Rafale a Typhoon, strašně nákladné letadla, stačí se podívat do německa nebo rakouska jak tam s tím operují. Mimochodem, proč polsko má provozuschopných asi 10 % svých F-16 ?
Zůstat u JAS-39 je nejlepší volba, ale budeme mít američana.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Wasp souhlasím, že v roce 2026 si s F-16V nijak nepomůžeme.. ale jsem trošku optimističtější, než-li ty. Pokud Saab nepřestřelí cenu, tak ty Gripeny zůstanou.



Re: Saab JAS-39 Gripen
Wasp: Tak F-16 V urcite nie je lietadlo rovnakych moznosti ako Gripen C. Bojovo je to uz protivaha Su-35. A Polsko nenadava, ze ma prevadzkuschopnych 10 % strojov, ale ze na denne letuschopnych 10 lietadiel.
Ale inak suhlasim, ze v pripade CR je najlogickejsie ostat pri Gripenoch.

Re: Saab JAS-39 Gripen
Osobně bych byl taky pro setrvání u Gripenů, ale jen do doby, než se rozhodne o smysluplnosti pořídit F-35A. Ten stroj pravidelně vítězí v různých tendrech (a to i u států které se nepodílely na programu). Především je ale hodně zajímavý poměr cena / výkon. Přeci jen cena klesá a výkony rostou. I když reálně nevyužijeme všechny schopnosti tohoto stroje (to ale ani Gripenu), tak jde reálně o nejzajímavější stroj co je k mání. V budoucnu třeba bude možnost porovnat s oním evropským letounem nové generace, ale ten moc reálně nevidím (zde by byl důležitý i politický aspekt). Pořizovat F-16V má smysl možná tak hned a i to bych bral sporně. No uvidíme, jak dlouho bude vůbec možné ty Gripeny držet ve službě.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Saab JAS-39 Gripen
Niko, ..." Tak F-16 V urcite nie je lietadlo rovnakych moznosti ako Gripen C. Bojovo je to uz protivaha Su-35"... promiň, ale teď tu a karkulce.
Pro Slovensko je Gripen na tom stejně jako F-16V, naopak v něčem o dost horší - provoz, servis, ekonomika, a schopnost být neustále ve vzduchu.
Pro Slovensko je Gripen na tom stejně jako F-16V, naopak v něčem o dost horší - provoz, servis, ekonomika, a schopnost být neustále ve vzduchu.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Wasp pozri si vykony radarov Gripenu C a F-16 V a Su-35 a porovnanie z rozpravkami ta prejde. 

Re: Saab JAS-39 Gripen
Pokud to posuzuješ jenom podle radaru... a na ostatní kašleš, tak pak jo, radar bude mít asi Viper lepší než jaký radar teď Gripen C má. A ostatní se uvidí, prostor pro AESU na Gripenu C je, ale záleží.
SU-35 je jiná kategorie než Viper i Gripen, to bych vůbec neporovnával, možná tak Mig-35.
SU-35 je jiná kategorie než Viper i Gripen, to bych vůbec neporovnával, možná tak Mig-35.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Rase, F-35 podle mě nemá cenu řešit. Zabíjí ho náklady na provoz a náročný servis. Nějaké schopnosti má ale jsou draze vykoupené.
Gripen E je nejlepší volba pokud budou finance a politici nepodlehnou tlaku. Gripen C v nějaké modernizaci třeba MS 22 bude taky dobrá volba.
Viper s odřenýma ušima a zlomeným okem na tom taky nebude úplně zle.
Ale F-35 v současnosti nevidím jako dobrou volbu, protože horko těžko se postarat o 3 letadla, se základní výzbrojí a nastavením, něco jako Gripen po tom co je ČR pořídila, nevidím jako terno.Prostě, nechtěl bych aby jsme dopadli jako rakousko s jejich EF-2000. Jsem zvědav na Slovensko za pár let po pořízení Viperů.
Gripen E je nejlepší volba pokud budou finance a politici nepodlehnou tlaku. Gripen C v nějaké modernizaci třeba MS 22 bude taky dobrá volba.
Viper s odřenýma ušima a zlomeným okem na tom taky nebude úplně zle.
Ale F-35 v současnosti nevidím jako dobrou volbu, protože horko těžko se postarat o 3 letadla, se základní výzbrojí a nastavením, něco jako Gripen po tom co je ČR pořídila, nevidím jako terno.Prostě, nechtěl bych aby jsme dopadli jako rakousko s jejich EF-2000. Jsem zvědav na Slovensko za pár let po pořízení Viperů.
Re: Saab JAS-39 Gripen
jako rozumím, ale beru to tak, že Gripeny C/D máme momentálně pronajaté, tak v tom máme zajištěný servis a podporu. nevím ale, jak dlouho jde onen pronájem ještě prodlužovat. Pokud bysme měli koupit nové letouny, tak je otázka, jak reálně vychází porovnání ceny a vše kolem u Gripenu E/F oproti F-35A. Přeci jen F-35 je velmi rozšířený už teď a kupuje je hodně států. Nový Gripen bude mít akorát Švédsko a Brazílie, tak uvidíme, zda je pořídí ještě někdo.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Saab JAS-39 Gripen
A vie niekto cenu Gripenu E/F? Lebo stale citam, ze je urcite lacnejsi, ale nikde som zatial cenovku nenasiel. Ci je to len predpoklad?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Ok, napisem to inak. F-16 Block 70 mozeme kludne nasadit do boja proti Su-35. Nasadit proti nemu Gripen C by bolo dost riskantne.Wasp píše:Pokud to posuzuješ jenom podle radaru... a na ostatní kašleš, tak pak jo, radar bude mít asi Viper lepší než jaký radar teď Gripen C má. A ostatní se uvidí, prostor pro AESU na Gripenu C je, ale záleží.
SU-35 je jiná kategorie než Viper i Gripen, to bych vůbec neporovnával, možná tak Mig-35.
No a Gripen C nema miesto pre AESA radar. SAAB ale vyvyja novy typ AESA radaru, ktory by sa tam mal zmestit.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Rase, pokud pomineme cenu, která je ve hvězdách. Provoz Gripenu E by měl být o dost levnější než provoz F-35, a měl by si zachovat všechny ty věci pro které je Gripen ten stroj který chceš mít na své straně když potřebuješ stroj co můžeš posílat do vzduchu co chvíli, protože je spolehlivý, lehce opravitelný, nepotřebuje letištní dráhu velikosti Death Star, snese tvrdé zacházení a pořád obstojně výkonný v boji.
Niko, jaký radar bude mít Su-35 v tom roce kdy budete posílat Vipery na Rusko nevím, ale asi jinej než dnes (znamená výkonnější). Já bych raději Vipery na Su-35 neposílal. A ani v roce 2025(?) kdy F-16V dostanou piloti Slovenska trochu kloudněji do ruky. To bude to nejvhodnější doba na napadení Su-35, protože později už by Vipery nemuseli stačit.
Třeba dostane Gripen ten AESA radar, ale myslím si že ne a toto zaplní až Gripen E, ale to se uvidí. Třeba Švédsko nabídne ČR tuto možnost instalaci radaru AESA do Gripenu C , tedy v případě odprodeje "Českých" Gripenů C.
Niko, jaký radar bude mít Su-35 v tom roce kdy budete posílat Vipery na Rusko nevím, ale asi jinej než dnes (znamená výkonnější). Já bych raději Vipery na Su-35 neposílal. A ani v roce 2025(?) kdy F-16V dostanou piloti Slovenska trochu kloudněji do ruky. To bude to nejvhodnější doba na napadení Su-35, protože později už by Vipery nemuseli stačit.
Třeba dostane Gripen ten AESA radar, ale myslím si že ne a toto zaplní až Gripen E, ale to se uvidí. Třeba Švédsko nabídne ČR tuto možnost instalaci radaru AESA do Gripenu C , tedy v případě odprodeje "Českých" Gripenů C.
-
- podporučík
- Příspěvky: 660
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: Saab JAS-39 Gripen
Když už jste zase nakousli "polní podmínky" pro provoz Gripenu. Jedno hezké video ze cvičení z roku 1988.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Moc pěkné záběry, připomělo mě to cvičení Štít u nás.
Jasně že umí přistát na celkem široké dálnici která je v pěkném stavu a je rovná, otázka je kolik lidí třeba ta F-16 na konci kolem sebe potřebuje, kolik času potřebuje na přezbrojení a doplnění paliva, jestli se umí otočit na pětníku, jestli bylo potřeba zamést přistávací plochu před vzletem, jak se pilotům přistávalo, jestli byla schopná po poruše systému přistát a znova jít do mise v co nejkratším čase atd. Podle mě je Gripen v těchto parametrech ze západních stíhacích letadel v tomto nejlepší.
Tyhle cesty pro Gripen vypadají o něco užší:
https://www.youtube.com/watch?v=2-2Xde54xz4
Tohle je taky pěkný:
https://www.youtube.com/watch?v=5Y-nMTahziY
Jasně že umí přistát na celkem široké dálnici která je v pěkném stavu a je rovná, otázka je kolik lidí třeba ta F-16 na konci kolem sebe potřebuje, kolik času potřebuje na přezbrojení a doplnění paliva, jestli se umí otočit na pětníku, jestli bylo potřeba zamést přistávací plochu před vzletem, jak se pilotům přistávalo, jestli byla schopná po poruše systému přistát a znova jít do mise v co nejkratším čase atd. Podle mě je Gripen v těchto parametrech ze západních stíhacích letadel v tomto nejlepší.
Tyhle cesty pro Gripen vypadají o něco užší:
https://www.youtube.com/watch?v=2-2Xde54xz4
Tohle je taky pěkný:
https://www.youtube.com/watch?v=5Y-nMTahziY
Re: Saab JAS-39 Gripen
Zajímavé zhodnocení schopnosti Gripenu versus ...
Samozřejmě , že to jej jen teorie s uplatněním omezenéhych dat a schopností letounů . Mnoho zavísí na situaci a schopností pilota ,ale i tak se zdá , že gripen není úplně bez šence Suchoje porazit .
https://exoatmospheric.wordpress.com/ta ... -su-30mki/
Samozřejmě , že to jej jen teorie s uplatněním omezenéhych dat a schopností letounů . Mnoho zavísí na situaci a schopností pilota ,ale i tak se zdá , že gripen není úplně bez šence Suchoje porazit .
https://exoatmospheric.wordpress.com/ta ... -su-30mki/
Re: Saab JAS-39 Gripen
A je v tom nejlepší a nebo je považován za nejlepší, protože se o něm v této souvislosti nejvíce mluví (a buduje so okolo toho určitá aureola, ať už populární, obchodní, atp.) a o zbytku toho moc nevíme? Netvrdím ani ani, ale byl bych v definitivních soudech celkem opatrný. Image a realita mohou být často velice odlišné věci. Plus jsou entity, které žádnou image vybudovánu nemají, ale to neznamená, že nemají reálné schopnosti.Wasp píše:Podle mě je Gripen v těchto parametrech ze západních stíhacích letadel v tomto nejlepší.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Saab JAS-39 Gripen
Dovolím si zkomplikovat porovnání letadel, jehož výsledkem má být "který" vzdušné síly AČR.
A to o otázku "v jaké konfiguraci"?
viz odpověď jaká asi stála za konkrétními parametry letadel (M-346) pro IAF. Nemyslím porovnání mašin, ale metodu volby konfigurace. Tedy odpovědí je silné přizpůsobení požadavkům IAF, prováděné v Izraeli.
viz https://www.blogbeforeflight.net/2019/0 ... ining.html viz odstavec začínající "The Italian-made jet arrived in Israel with an empty configuration, devoid... ".
A souhlasím s Waspem, aby se neopomíjelo hledisko fixních nákladů vs. počet provozovaných mašin (=manažerské rozhodování "make or buy"), tak připomínám, že IAF provozuje 30 M-346 Lavi. A celkově provozuje několik set mašin https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_A ... _inventory.
Tj. pokud např. nedojde k mnohem hlubšímu propojení vzdušných sil AČR s jinými letectvy a propojení jejich dodavatelů MRO (=vzdušné síly společné pro více států a jeden stabilní dodavatel MRO), tak izraelská cesta je pro nás uzavřená.
Ale nevím je-li tato cesta uzavřená trvale.
Osobně bych předpokládal znovuotevření otázky konfigurace "make or buy", pokud by se nějak změnila situace a např. by došlo k nějaké změně vlastníka např. AERo Vodochody (a to pouze výrobní části, a patrně bez dceřinek a bez letiště v Odolence) a MRO divize LOM Praha ... např. pod ? Embraerem ? (něco jako https://en.wikipedia.org/wiki/OGMA).
A to o otázku "v jaké konfiguraci"?
viz odpověď jaká asi stála za konkrétními parametry letadel (M-346) pro IAF. Nemyslím porovnání mašin, ale metodu volby konfigurace. Tedy odpovědí je silné přizpůsobení požadavkům IAF, prováděné v Izraeli.
viz https://www.blogbeforeflight.net/2019/0 ... ining.html viz odstavec začínající "The Italian-made jet arrived in Israel with an empty configuration, devoid... ".
A souhlasím s Waspem, aby se neopomíjelo hledisko fixních nákladů vs. počet provozovaných mašin (=manažerské rozhodování "make or buy"), tak připomínám, že IAF provozuje 30 M-346 Lavi. A celkově provozuje několik set mašin https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_A ... _inventory.
Tj. pokud např. nedojde k mnohem hlubšímu propojení vzdušných sil AČR s jinými letectvy a propojení jejich dodavatelů MRO (=vzdušné síly společné pro více států a jeden stabilní dodavatel MRO), tak izraelská cesta je pro nás uzavřená.
Ale nevím je-li tato cesta uzavřená trvale.
Osobně bych předpokládal znovuotevření otázky konfigurace "make or buy", pokud by se nějak změnila situace a např. by došlo k nějaké změně vlastníka např. AERo Vodochody (a to pouze výrobní části, a patrně bez dceřinek a bez letiště v Odolence) a MRO divize LOM Praha ... např. pod ? Embraerem ? (něco jako https://en.wikipedia.org/wiki/OGMA).
R.I.P.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Wasp:
pokud by nám šlo o co nejkratší startovací plochu a schopnost startovat z pole, tak si můžeme rovnou pořídit F-35B a startovat třeba ze střechy paneláku...
Osobně si myslím, že se Gripen E hodně přeceňuje a u hodně lidí se veze na vlně obliby verze C. Přitom toho o něm reálně moc nevíme, tak porovnání s jinými stroji dost drhne. Všechno to jsou jen spekulace. Nevím jak se mu bude dařit v Rakouském, Švýcarském, Finském, Indickém a Kanadském tendru, ale pokud neuspěje, tak bych se mu raději vyhnul. Přeci jen hodně záleží i na rozšířenosti samotného stroje, což je výhledově hodně důležité.
pokud by nám šlo o co nejkratší startovací plochu a schopnost startovat z pole, tak si můžeme rovnou pořídit F-35B a startovat třeba ze střechy paneláku...
Osobně si myslím, že se Gripen E hodně přeceňuje a u hodně lidí se veze na vlně obliby verze C. Přitom toho o něm reálně moc nevíme, tak porovnání s jinými stroji dost drhne. Všechno to jsou jen spekulace. Nevím jak se mu bude dařit v Rakouském, Švýcarském, Finském, Indickém a Kanadském tendru, ale pokud neuspěje, tak bych se mu raději vyhnul. Přeci jen hodně záleží i na rozšířenosti samotného stroje, což je výhledově hodně důležité.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Saab JAS-39 Gripen
Polare: jedna z dobře uchopitelných, dobře známých indícií je nákladovost letové hodiny. A ta je více než zřejmá, přičemž se z ní dají velmi dobře odvodit respektive potvrdit vlastnosti, na které byl kladen byl při konstruování tohoto typu důraz.
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 3/9/2019, 12:32, celkem upraveno 1 x.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Saab JAS-39 Gripen
Rase, F-35B je šíleně nákladný, drahý,nevyzkoušený,stroj, který potřebuje kolem sebe armádu techniků. A to nevím jestli už umí střílet rovně, když tedy už takové náznaky vůči Gripenu E, je potřeba si nalít čisté číše a přiznat si že F-35 na tom není o mnoho lépe. Ale jinak souhlasím.
U Gripena E je taková neznámá,ale to F-35 taky a podle mě s ním dopadnem hůře než Rakousko s Typhoonem
Tendry nevyhrává lepší, nebo vhodnější, ale ten politicky silnější, nebo ten se silnějším lobby. Viz. znovu Rakousko, pak Indie, Luftwaffe atd.
Ale tím že by se Gripen E dále než do Brazílie a Švédska nedostal ,stoupla by jeho cena. O tom to je.
Gripen C a F-16V mají asi tak stejné šance vůči Su-35 a tím bych to ukončil protože to je podle mě blbost.
S tvrzením že je Gripen nejlepší v "oněch"věcech jsem napsal schválně. Aby to někdo alespoň vyvrátil a když už můžeme řešit něco vs Su-35 tak je to vlastně stejná forma rétoriky kdy neznáme nic bližšího.
Co víme je že Gripen C dokáže sestřelovat EF-2000 a F-16C.
U Gripena E je taková neznámá,ale to F-35 taky a podle mě s ním dopadnem hůře než Rakousko s Typhoonem
Tendry nevyhrává lepší, nebo vhodnější, ale ten politicky silnější, nebo ten se silnějším lobby. Viz. znovu Rakousko, pak Indie, Luftwaffe atd.
Ale tím že by se Gripen E dále než do Brazílie a Švédska nedostal ,stoupla by jeho cena. O tom to je.
Gripen C a F-16V mají asi tak stejné šance vůči Su-35 a tím bych to ukončil protože to je podle mě blbost.
S tvrzením že je Gripen nejlepší v "oněch"věcech jsem napsal schválně. Aby to někdo alespoň vyvrátil a když už můžeme řešit něco vs Su-35 tak je to vlastně stejná forma rétoriky kdy neznáme nic bližšího.
Co víme je že Gripen C dokáže sestřelovat EF-2000 a F-16C.