Japonská armáda představila koncem srpna 2019, během cvičení Fuji Firepower poblíž města Gotemba, prototyp kolové houfnice Type 19, osazené hlavní L/52 ráže 155 mm. Zajímavostí je, že podvozek tvoří německý náklaďák MAN 8x8 v armádní verzi. Novou kolovou houfnici má být schopno obsluhovat 5 mužů a tak se zdá, že řešení bude velice podobné nové verzi francouzské houfnici CAESAR (CAmion Equipé d'un Système d'ARtillerie), kterou obsluhuje 5 vojáků a v případě nouze pouze tři. Francouzská houfnice funguje v plně automatickém, nebo poloautomatickém režimu. Je schopná pálit rychlostí 6 až 8 ran za minutu na vzdálenost 42 km za použití nábojů s prodlouženým doletem EFRB (Extended Range Full Bore), dostřel s náboji s pomocným raketovým motorem je až 50 km. U Type 19 budou hodnoty nejspíš velmi podobné. Zvláštní je, že v kabině sedí pouze tři vojáci, druzí dva jsou pak usazeni ve střední části houfnice a v podstatě venku (pod stříškou). Nutno zmínit, že japonská armáda hodlá těmito kolovými houfnicemi nahradit tažené houfnice FH-70, tak rozhodně jde o zlepšení schopností. Momentálně by mělo existovat 5 prototypů a do konce fiskálního roku 2019 bude převzato prvních 7 kusů. Výroba probíhá u Mitsubishi a Japan Steel Works, přitom právě u JSW probíhala licenční výroba houfnic FH-70. Prvních sedm prototypů vyšlo na 5,1 mld jenů (1,133 mld Kč) a japonská armáda již požádala vládu o vyčlenění 4,7 mld jenů (1,044 mld Kč) na pořízení druhé várky sedmi houfnic Type 19 na fiskální rok 2020.
Zdroj:
https://www.janes.com/article/90792/jap ... -ew-system
https://www.reddit.com/r/LessCredibleDe ... _howitzer/
https://www.armyrecognition.com/august_ ... itzer.html


