Wasp píše:Já už jsem vše napsal, jenom bych znovu od sebe opisoval.
Pracuješ se zdroji moc pěkně, jenže na netu nebudeš mít odpovědi na své otázky, Zkus buď Darknet, nebo si udělat švédské občanství a dostat se někam tam kde to vědět budou :-/
@Wasp, ale houby o nějakých nedostupných informacích. Samozřejmě, že detailů se nikdy, my laici, nedoberem. Ale aplikací selského rozumu lze částečně potvrdit/vyvrátit některé z mýtů o soudobých používaných jednomístných stíhacích-bombardovacích nadzvucích (abecedně): F-16, Gripen, Mirage2000, Mig-29, Kfir (KAI je moc nový a čínsko-pákistánsko-indické patrně nejsou reálné pro AČR).
Témat je spousta. Např.:
1) Např. jak je to s tou % dostupností letadel?
a) Dlouhodobý průměr Gripenů v AČR mi vyšel na necelých 0,4 hodiny denně na jednu mašinu.
http://www.mocr.army.cz/assets/informac ... gripen.pdf. Ve stejném zdroji jsou taky čísla pro počet nalétaných hodin Gripenů ve "skoro-ostrých" akcích ... Je to pod nebo nad průměrem?
plus pár detailů o profilu nasazení
http://www.natoaktual.cz/cesti-letci-s- ... zpravy_m00
https://web.archive.org/web/20150615084 ... e-keflavik
b) Když už bylo nahozeno porovnání s polskými F-16 Bl52+, tak tam mi dlouhodobý průměr vyšel na něco kolem 0,35 hodiny denně (s vyšší dávkou nejistoty než u Gripenů, bo nemám tak detailní údaje)
https://warisboring.com/poland-needs-more-fighter-jets/.
Nicméně při "ostrém" nasazení proti Islámskému státu (operovali z Kuvajtu) mi vyšlo, průměrně nalétali polské 3x víc = něco kolem 1,3 hodiny denně. Jak to?
c) Jiný příklad:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_mil ... ainst_ISIL. Jaké to byly F-16 = jestli je lze porovnat navzájem mezi s sebou s ostatními nasazenými F-16 menších států?
Další příklad:
https://www.thelocal.dk/20160805/danish ... first-time. Stejná otázka.
d) Pro zajímavost další zdroj odkud zjistit % využitelnosti nasazených letadel v "ostrých" akcích
- tentokrát Tornada
https://en.wikipedia.org/wiki/German_in ... ainst_ISIL (=operovali z Turecka prý z Incirlik, a nemám info, že by mohli využít nějakou dědičnost podpory od ostatních letectev = IMHO nikdo v té oblasti nepoužíval Tornada)
- nebo Mirage 2000:
https://en.wikipedia.org/wiki/Op%C3%A9ration_Chammal
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation ... _Air_Force
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation ... ne#Estonia
2. Pročpak žádné SAABy nebyli nikdy v "ostré" akci?
Já vím o jediné výjimce (a to v rámci mise OSN, která byla nadprůměrně "ostrá", protože nešlo o dodržování, ale o "vynucování" míru).
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=173&t=5054.
Rakušáci svoje Drakeny nenasadili v rámci Air policingu v rámci první fáze post-jugoslávských občanských válek
Švédi svoje Viggeny nezapojili do kontrolování bezletové zóny nad dalšími fázemi (např. nad Bosnou).
V rámci boje s ISIL (kdy ISIL prolomil obranu v Iráku a postupoval na jih a irácká vláda nasazovala Cessny 172 s raketami), tak švédská vláda odmítla dodat svoje Gripeny (připomínám svoji hypotézu, že švédskému letectvu "hnije" ve skladech několik desítek Gripenů) Irácké vládě. Zatímco dodávka L-159 nebo F-16 nebo F-50 do Iráku nebyl problém. Proč?
Pletu se?
3. Wish-list jakou výzbroj/schopnost by měli mít Gripeny C/D (tj. nikoliv E-čka) po 2027?
Nemyslím konkrétní varianty raket. Myslím obecně.
Pro mě je velmi inspirativní čerpat z jedné z nejlepších debat na Palbě (když si odmyslím off-topic a invektivy), která je o dávné minulosti a může odpovědět proč a jaké zbraně konkurenční letadla používali - jako konkurenty navrhuji dosti odlišné (svojí koncepcí) letadla a to Fiat CR.42 a Hawker Hurricane Mk.I+II, protože v reálu se relativně často potkávali.
Navrhuji zkoumat 2 momenty ve kterých porovnávat smysluplnost výzbroje Fiatu a Hurryho:
a) a to podzim 1938 (kdy se vyrýsovaly jednotlivé aliance "kdo proti komu")
b) druhý moment - řekněme léto 1942 (Řecko a Francie vyřazeny, Italy ve východním Středomoří posílila Luftwaffe, a válka se proměnila v soutěž zdrojů např. nárůst logistiky vlivem úspěchu Case Blau a vlivem téměř úspěšné invaze do Egypta - která (dočasně) byla zastavena u El-Alameninu)
zdroje např.:
Pro Fiata - viz např. úplně poslední koment v této disputaci (ale jsou i další velmi hodnotné, fakt doporučuji si celou projít).
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=157 ... &start=140
Pro Hurryho
http://www.k5083.mistral.co.uk/TECHDATA.HTM
obdobné info doplněný o časovou linku výroby (např. kdy přišla Mk.IIC)
https://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hurricane_variants
Vždyť je to strašně zajímavé - jedna mašina začínala s prťavými 7,7 kulomety, které navyšovala až do skoro absurdních 12 kulometů v jednom letadle. Potom přešli na "baterii" 4 kanónů 20 mm. Plus exotika s 40mm v Mk.IID. Neřízené rakety. Bomby
Zatímco druhá mašina začínala se "smíšenou" výzbroji a to 1xpůlpalcový a 1xprťavý 7,7 mm kulomet. Pak prťavý vyměnili za druhý půlpalcový. A nakonec se jim líbilo 4x půlplacový. Vhodný 20mm kanón pro letadla tuším neměli (licenci pro MG-151/20 koupili až následně). Pak 2xmenší bomby a nakonec přidali tuším bombičky v rámci nočních náletů.
R.I.P.