No, můj koment zčásti reagoval na:kenavf píše:A nie je to tým, že je vypočítané, aby im tie lietadlá vydržali tých tridsať rokov, ako je v tom odkaze, tak môžu nalietať priemerne 0,3 hodiny denne. Ale keď potrebovali proti ISIL lietať viacej, tak lietali tých 1,3hodiny denne. S tým že to neskôr vykompenzujú nižším náletom hodín.Kouzelnik píše:..
b) Když už bylo nahozeno porovnání s polskými F-16 Bl52+, tak tam mi dlouhodobý průměr vyšel na něco kolem 0,35 hodiny denně (s vyšší dávkou nejistoty než u Gripenů, bo nemám tak detailní údaje) https://warisboring.com/poland-needs-more-fighter-jets/.
Nicméně při "ostrém" nasazení proti Islámskému státu (operovali z Kuvajtu) mi vyšlo, průměrně nalétali polské 3x víc = něco kolem 1,3 hodiny denně. Jak to?
...
a) http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=190 ... 20#p294159
b)
c) http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=190 ... 40#p294198kenavf píše:Ale v tom práve môže byť tá výhoda. Vlastná údržba môže byť tiež kvalitná a teoreticky môže byť aj na vyššej úrovni a za menej peňazí, ale v naších politických a spoločenských podmienkach stále hrozí, že aj keď sa na začiatku sľubovalo všetko, tak za pár rokov sa začne niekde "šetriť" a už pôjde bojaschopnosť dole. To môže byť aj prípad toho Polska.kozlustechnykus píše:Jen detail: procento letuschopnosti/bojeschopnosti nasich Gripenu sem moc nemotejte, protoze CR plati nejakou castku urcenou smlouvou a SAAB udrzuje letadla, aby plnila nejake smlouvou dane % letu/bojeschopnosti. CR to nemuze zmenit, .. dolu.
Spekuluji, že faktory který rozhodovaly o schopnosti nalétat 3x víc na Blízkém východě než doma v Polska by mohly záviset na:
- schopnostech/šikovnosti nelétajících lidí (techniků+logistiků) a
- dostatku peněz na zbudování dostatečně velkého skladu náhradních dílů?
BTW: Ohledně tezí, že by provoz Gripenů vyžaduje velmi málo lidí ve srovnání s jinými letadly, já nevím.
Např. dle https://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Air_Policing se na misi v řádech týdnů vydávali Gripeny C i F-16 dřívějších verzí řádově přibližně se stejným množstvím lidí.
Např. v létě 2012 Portugalci s jejich 6xF-16AM (konkrétní modifikaci jsem nedohledával) prý vyslali celkově 80 lidí.
V zimě 2014 Norové s jejich 6xF-16AM (konkrétní modifikaci jsem nedohledával) prý vyslali celkově 110 lidí.
Na podzim 2014 AČR s 5xGripen C prý vyslala celkově 75 lidí.
Takže na tomto vzorku já nevidím, že by pro air-policing byla nějak zásadně odlišná potřeba lidí u dřívějších F-16 a u GripenůC. U misí zaměřených na protizemní působení může být situace úplně odlišná, např. vlivem nutnosti konfigurace munice.