F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
A te spici by se dalo pichat raznici. Jinak je to pekny klon vseho Americkeho. Od F5 pres F16 a F18.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Pri Zlatých Moravciach spadlo stíhacie lietadlo MiG-29
zdroj: https://domov.sme.sk/c/22223927/pri-zla ... ig-29.html
zdroj: https://domov.sme.sk/c/22223927/pri-zla ... ig-29.html
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
@Arthur
v odkazovaném článku mě zaujala doprovodná informace "V súčasnosti má slovenská armáda k dispozícii celkovo 12 lietadiel MiG-29, z toho dve cvičné). Letuschopných je súčasne len zlomok strojov."
A našel jsem na Palbě komentář z 10/2017 (zdroj)
Jde mi o to, že možná ani tak moc nezáleží na samotném letadle jako spíše na (zjednodušeně řečeno) organizaci údržby
viz info, že meziročně u (Super)Hornetů/Growlerů amerického námořnictva se podařilo zvýšit % zhruba o polovinu. Není mi úplně jasné jestli se tím % myslí že letadlo je v tip-top stavu na 100%. Pravděpodobně bude k dispozici i info jak se změnilo % u dalších nadzvuků (tj. i F-16 v modificikaci Viper) v amerických ozbrojených silách, neboť jde o reakci na nařízeníministerstva obrany určenou více složkám amerických OS
https://www.cpf.navy.mil/news.aspx/110853
https://theaviationgeekclub.com/us-navy ... n-capable/
https://www.thedrive.com/the-war-zone/3 ... r-question
Pár detailů
a) konkrétně u (Super)Hornetů/Growlerů https://navalaviationnews.navylive.dodl ... nt-system/
b) obecněji (u Raptorů) - viz regionální rozdíly na jednotlivých základnách a faktory které je patrně způsobují https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... date-force
v odkazovaném článku mě zaujala doprovodná informace "V súčasnosti má slovenská armáda k dispozícii celkovo 12 lietadiel MiG-29, z toho dve cvičné). Letuschopných je súčasne len zlomok strojov."
A našel jsem na Palbě komentář z 10/2017 (zdroj)
Chtěl jsem se zeptat jestli mají OSSR stejnou ambici ohledně 2xpár nadzvuků v pohotovosti, až nakoupené Vipery dosáhnout IOC.Arthur píše:Pozrel som si tú tlačovku a čo sa týka témy nových lietadiel resp. letuschopnosti (nie bojaschopnosti) dvanástich stíhačiek vzdušných síl MiG-29 je len časť z nich konkrétne slovami generálneho tajomníka služobného úradu MO SR „Súčasná abonentná zmluva je postavená tak, že štyri lietadlá máme v pohotovosti, na štyroch sú vykonávané kontrolné práce a štyri sú na generálnej oprave,“niko píše:Prave v správách RTVS z tlacovky MO: (...)
http://www.ta3.com/clanok/1114360/tb-p- ... brany.html
http://www.pluska.sk/plus7dni/zaujalo-n ... -srot.html
Jde mi o to, že možná ani tak moc nezáleží na samotném letadle jako spíše na (zjednodušeně řečeno) organizaci údržby
viz info, že meziročně u (Super)Hornetů/Growlerů amerického námořnictva se podařilo zvýšit % zhruba o polovinu. Není mi úplně jasné jestli se tím % myslí že letadlo je v tip-top stavu na 100%. Pravděpodobně bude k dispozici i info jak se změnilo % u dalších nadzvuků (tj. i F-16 v modificikaci Viper) v amerických ozbrojených silách, neboť jde o reakci na nařízeníministerstva obrany určenou více složkám amerických OS
https://www.cpf.navy.mil/news.aspx/110853
https://theaviationgeekclub.com/us-navy ... n-capable/
https://www.thedrive.com/the-war-zone/3 ... r-question
Pár detailů
a) konkrétně u (Super)Hornetů/Growlerů https://navalaviationnews.navylive.dodl ... nt-system/
b) obecněji (u Raptorů) - viz regionální rozdíly na jednotlivých základnách a faktory které je patrně způsobují https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... date-force
R.I.P.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
V tvém posledním odkazu a zde již milionkrát zmineny fakt je, že pakliže je ukončena výroba daného typu , je velice problematická dodávka každého náhradního dílu. Viz zmínka o kabelovém svazku s termínem dodávky 30 týdnu.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
jj, těch 30 týdnů mě taky zaujalo. Ale ještě zajímavější mi přijdou ty pasáže o regionálních rozdílech (=podprůměrné výsledky MRO na Havaji, Floridě,...)
R.I.P.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Já to beru globálně. Je mír. A pakliže někdo tvrdí, že není,klame. Stačí si s 30 ti procenty funkčních strojů. Z toho je vidět, že vše ostatní je zástupny problém, panika, vytvořena zbrojním lobismem, politiky. Ti
fungují jakožto mšice, jsou vynesení do koruny stromů kde musí vytvořit prostředí takové, aby bylo co z nich samotných dojit.
Ti pak vysavaji samotný strom z mizy, v přírodě. Chapej v životě jsou to peníze daňových poplatníků. Proto musí existovat bipolární svět a třeba fiktivní nepřítel.
Až bude VŠECHNO funkční a použitelné bude to již znakem
...........
blížící se války a hospodářství již bude převedeno na válečný systém.
fungují jakožto mšice, jsou vynesení do koruny stromů kde musí vytvořit prostředí takové, aby bylo co z nich samotných dojit.
Ti pak vysavaji samotný strom z mizy, v přírodě. Chapej v životě jsou to peníze daňových poplatníků. Proto musí existovat bipolární svět a třeba fiktivní nepřítel.
Až bude VŠECHNO funkční a použitelné bude to již znakem
...........
blížící se války a hospodářství již bude převedeno na válečný systém.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Kouzelnik: OSSR prezentovali svoju ambiciu dosiahnut s novymi F-16 pomer 70 % letuschopnych strojov denne. Na air policing budu vyclenene 3 stroje 24/7.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
@Niko díky za reakci... K podtrženému ve Tvém komentu = co to je "letuschopnost" viz citovaný článek (závěr obsahující aktualizaci s vyjádřením US Navy), který na tento nejasný pojem několikrát narážíniko píše:Kouzelnik: OSSR prezentovali svoju ambiciu dosiahnut s novymi F-16 pomer 70 % letuschopnych strojov denne. Na air policing budu vyclenene 3 stroje 24/7.
Kouzelnik píše:(...)
Jde mi o to, že možná ani tak moc nezáleží na samotném letadle jako spíše na (zjednodušeně řečeno) organizaci údržby
viz info, že meziročně u (Super)Hornetů/Growlerů amerického námořnictva se podařilo zvýšit % zhruba o polovinu. Není mi úplně jasné jestli se tím % myslí že letadlo je v tip-top stavu na 100%.
(...)
https://www.thedrive.com/the-war-zone/3 ... r-question
K víkendovému neštěstí MiGu-29 se mezitím objevil další názor. Rozdělil bych jej na 2 poloviny:
a) pokus autora o odhad aktuální stav MiGů-29 v OSSR ve vztahu k budoucímu IOC objednaných Viperů - neumím posoudit do jaké míry se trefil... má-li někdo odvahu napsat odborný odhad o perspektivě MiGů-29 v OSSR, tak ať napíše... já tu odvahu nemám neb na to nemám znalosti.
b) návrh řešení - na tuto část názoru pana autora nebudu reagovat, neboť je načrtnuta poměrně jasně, nicméně zajímavější mi přijde případně jiná varianta
ad a) zdá se, že starší verze MiG-29 provozují i letectva chudších zemí než je Slovensko. Otázkou je který konkrétní faktor by měl způsobovat, že OSSR by se muselo urgentně zbavit MiGů, jak naznačuje autor.
Ohledně starších verzí MiGů se objevil příklad Srbska, které místo nejstarších Fulctrumů objednalo/dostalo skorodarem méně olétané Fulcrumy. Ovšem pokud by šlo o výměnu nejstarších Fulcrumů za nejnovější verze, tak nedávný příklad Alžírska je patrně ojedinělý. AFAIK rovněž je zajímavý alžírský přístup kdy nejnovější verze Fulcrumů nenahrazují stařičké v poměru 1:1, ale na místo nových Fulcrumů nakupují větší počet Suchojů. Plus příklad Malajsie. Na druhou stranu, zaujalo mě, že přebytky stařičkých dílů se Maďarsku IMHO nepovedlo prodat přičemž by mělo jít o dodávku v cca 1993 (=zhruba obdobnou jako pro Fulcrumy provozované v OSSR), ovšem mimo provoz už více než 10 let, bo maďarské Gripeny
Závěr: patrně je na trhu větší poptávka po starších Fulcrumech (za účelem náhrady nejstarších/dolétaných Fulcrumů), namísto toho, aby byl zájem o výměnu za nejnovější Fulcrumy
pozn: tu informaci, že Bělorusko nechce nahrazovat stařičké Mig-29 nejnovějšími MiGy-35 se mi nepovedlo věrohodně ověřit. Nicméně pro pravdivost této informace hrají info že Bělorusko chce Suchoje, přestože starší Su-27 jsou prý mimo provoz.
ad b) Vzhledem k relativně podobným F-16 provozovaným (a myslím, že už dosáhli IOC) v sousedním Polsku by mi přišlo logické, že pokud by brzy Fulcrumy skončili v OSSR (tj. dříve než bude IOC po dokončení dodávek v cca 2024), tak by pro OSSR mohlo být zajímavé spolupracovat s Poláky a to zejména u pozemního personálu. Jestli by polské F-16 operovali i nadále z Lask nebo by měli bázi např. na Sliači je věc, kterou jako laik nechci rozebírat.
K této hypotéze mě vede, že nevěřím v brzkou realizaci polského nákupu F-35 v takové rychlosti, která by brzy ukončila provoz polských MiGů-29. Důvody mé skepse vidím kromě momentální finanční náročnosti provozu F-35 také v obdobném příkladu, kdy došlo odložení náhrady, přestože prý "už včera bylo pozdě". Myslím zejména polské návrhy jak s bojovými nebo transportními vrtulníky, kdy zdá se jako rozhodující se ukazují spíše nedostatečné rozpočtové možnosti Polska = vážně zvažují modernizovat stařičké mašiny... tj. slovenské Fulcrumy by se Polákům možná hodily jako výměnu za jejich dočasnou asistenci s polskými F-16 nad Slovenskem a s dosahováním IOC slovenských Viperů
R.I.P.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Kouzelnik:
K tej letuschopnosti. Jasne, je to dost siroky pojem a armada, aspon ta slovenska velmi nerada zverejnuje vlastne interne plany. Jediny udaj, ktory bol na verejnost komunikovany je tych sponenutych min. 70 % letuschopnych strojov denne. Da sa teda aj pri slovenskych Viperoch diskutovat, ako to bolo myslene. Info k tomu ale nieje ziadne.
Spolupraca s Poliakmi v ramci F-16 urcite nejaka bude. No je otazna aka. Ci len vycvik, alebo aj servis. S nimi je to stale trochu obtiazne. Ked som si ale pozrel, co muse robit pre LM slovenske LOTN (vo vedlajsom vlakne), tak ma napada, ze sa crta spolupraca aj v oblasti servisu. Poliaci sice maju svoje servisne centrum, nemusia ale vykonavat servisne cinnosti, ktore bude robit u nas LOTN (hydraolika, podvozky, elektronicke systemy a simulatory). Teraz som to pozeral. Poliaci robia napr. D check draku, ale nerobia podvozky, ani simulatory, hydraoliku a elektroniku robia/budu robit obe firmy-LOTN aj WZL2. Cize je tam priestor si vzajomne pomoct.
Co sa tyka slovenskych Fulcrumov, tak proces vyradzovania sa uz zacal. Vyradene boli 2 lietadla novej verzie AS+cela zaloha (3 ks MIG-29 A). Nase lietadla skoncia najskor v muzeu. Jediny logicky odberatel by mohla byt Ukrajina, no slovenske MZV velmi citlivo dba na to, aby nenas.lo ruskeho brata. Takze tadialto cesta asi nepovedie.
K tej letuschopnosti. Jasne, je to dost siroky pojem a armada, aspon ta slovenska velmi nerada zverejnuje vlastne interne plany. Jediny udaj, ktory bol na verejnost komunikovany je tych sponenutych min. 70 % letuschopnych strojov denne. Da sa teda aj pri slovenskych Viperoch diskutovat, ako to bolo myslene. Info k tomu ale nieje ziadne.
Spolupraca s Poliakmi v ramci F-16 urcite nejaka bude. No je otazna aka. Ci len vycvik, alebo aj servis. S nimi je to stale trochu obtiazne. Ked som si ale pozrel, co muse robit pre LM slovenske LOTN (vo vedlajsom vlakne), tak ma napada, ze sa crta spolupraca aj v oblasti servisu. Poliaci sice maju svoje servisne centrum, nemusia ale vykonavat servisne cinnosti, ktore bude robit u nas LOTN (hydraolika, podvozky, elektronicke systemy a simulatory). Teraz som to pozeral. Poliaci robia napr. D check draku, ale nerobia podvozky, ani simulatory, hydraoliku a elektroniku robia/budu robit obe firmy-LOTN aj WZL2. Cize je tam priestor si vzajomne pomoct.
Co sa tyka slovenskych Fulcrumov, tak proces vyradzovania sa uz zacal. Vyradene boli 2 lietadla novej verzie AS+cela zaloha (3 ks MIG-29 A). Nase lietadla skoncia najskor v muzeu. Jediny logicky odberatel by mohla byt Ukrajina, no slovenske MZV velmi citlivo dba na to, aby nenas.lo ruskeho brata. Takze tadialto cesta asi nepovedie.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Osobná poznámka - čo ja cením.niko píše:...no slovenske MZV velmi citlivo dba na to, aby nenas.lo ruskeho brata. Takze tadialto cesta asi nepovedie.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Julesak, ja osobne nie. Nemam proti Rusku osobne nic, ale tato predpos.atost pred Rusmi nas stala niekolko dobrych zbrojarskych obchodov a teda aj penazi do statnej pokladnice. Som presvedceny, ze Rusi by na nas taky ohlad nebrali.Julesak píše: Osobná poznámka - čo ja cením.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Z tohto uhla pohľadu máš možno aj pravdu.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Mohu se zeptat, jde je prosim ten zbytek Gripenu? Celkove jich je 14. Tady jich je zmineno jen 11ks. Chybi tedy 3ks. Diky za odpo.skelet píše:http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=293993#p293993skelet píše:Takže info od člena pozemního personálu v Čáslavi. K dnešnímu dni máme:
- 5x Gripen v Estonsku, 3x hotovost, 2x plánované opravy, 1x neplánovaná oprava. Prakticky máme 12letuschopných, 8 bojeschopných
- dopravák vidí Gripen po modernizaci software na 120-150mil
- BVR souboje s polskými F-16C/D naši vyhrávají (údajně jsou schopni zaměřit F-16 letící nad Krkonošemi už z Pardubic). Poláci je údajně na stejnou vzdálenost nevidí. (letová hladina kolem 10tisíc metrů)
- Poláci mají problém s dodacími termíny na náhradními díly, kdy na některé čekají až rok.
- na jednu mašinu mají až 2x tolik lidí
- jediná výhoda jejich F-16 je rychlý start motoru, ale pak je technici stejně musí obcházet
Gripen dle mého zdroje lépe vymyšlený.
edit: některé věci mě překvapily. A doufejme, že se u nás F-16 neobjeví ..
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Nie je to info o stíhačkách, ale je to dôležitá súčasť ich podpory:
https://www.nato.int/cps/en/natohq/news ... kVShAZ9J7s
https://www.nato.int/cps/en/natohq/news ... kVShAZ9J7s
"Alea iacta est"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Podla mna velmi rozumny krok. Dufam, ze sa postupne prida aj Slovensko.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Aj ja dúfam a dúfam, že to nebude trvať tak dlho ako u susedov.niko píše:Podla mna velmi rozumny krok. Dufam, ze sa postupne prida aj Slovensko.
My sme síce ešte len na začiatku celého závadzania novej techniky, ale výcvik v USA by mal byť komplexnejší, tým pádom by mali noví piloti skorej zvládnuť túto funkciu novej techniky.
"Alea iacta est"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
U jakých sousedů?Tankery ještě nelitaji ani nejsou vyrobeny a ani nejsou k disposici. Až v druhém pololetí příštího roku.
Ja to načasování vidím dokonale. U vás je to naopak předčasna uvaha z mnoha důvodů.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Mikojan29: tankovani ve vzduchu provadi ACR relativne bezne. Neni to pro nas zadna novinka.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
Pri dnech NATO jiz v roce 2012.Nad uzemim CR standartne od roku 2013.Jen pri jednonom nacviku v tomto roce,vice nez 80 pripojeni. Pred tim ve Svedsku pri zaskolovacich letech.Pri letech na Island to jiz byla rutina.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí
A tak uplne bezne tankovanie vo vzduchu pre ACR nie je, povedzme si uprimne. Cvicia to tak raz rocne a aj to nie vsetci piloti. Ale tak uznavam, ze maju na to papiere a mozu to robit, co je dolezite pri nasadeni do operacii. No a super je, ze po pristupeni do programu "eurotankera" sa vycvik tankovania urcite zintenzivni. Ako som pisal, dufam, ze postupne pristupime aj my.