Transportní letouny CASA pro AČR
Re: transportní letouny CASA pro AČR
Trochu mě mate to označení C 295MW, na czechairforce to uvádějí jako Military Winglet. Ovšem nikde jinde takové označení nenajdete, je buď verze M nebo W. Znamená to tedy že je to nějaký kříženec obou verzí? Například letoun vybavený winglety, ale pořád s původními motory?
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Je to dost možné, vkládám oficiální zprávu Airbusu, píší jen o C 295 s winglety, o tom, že by to měla být verze W (včetně lepších motorů) ani slovo.Scotty87 píše:Trochu mě mate to označení C 295MW, na czechairforce to uvádějí jako Military Winglet. Ovšem nikde jinde takové označení nenajdete, je buď verze M nebo W. Znamená to tedy že je to nějaký kříženec obou verzí? Například letoun vybavený winglety, ale pořád s původními motory?
A asi i vzhledem k tomu, že jsou to letadla, která někdo odřekl (tedy už v nějaké fázi rozpracovanosti) je dost možné, že to bude standardní M s winglety.
https://www.airbus.com/newsroom/press-r ... craft.html
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Letouny C-295M oslavily deset let provozu ve VzS AČR, kde postupně nahradily dosluhující Antonovy An-26. Dosud armádní letouny CASA nalétaly zhruba 16 tisíc letových hodin a v provozu se osvědčily. V nejznámějším nasazení na Sinajském poloostrově přepravili za sedm let svého působení přes 57 tisíc cestujících a více než 1500 tun nákladu. Za zmínku také stojí evakuace pracovníků českého a švýcarského velvyslanectví v Libyi, která se uskutečnila v roce 2014.
Nejvzdálenější destinace do kterých se naše C-295M dostali jsou:
Na východ - Ulanbátar, Mongolsko 6420 km (Přeprava koní Převaského)
Na západ - Sal, Kapverdy 5320 km (Přeprava náhradního dílu pro A319CJ)
Na jih - Gao, Mali 4240 km (Podpora mise 601.skss)
Na sever - Rovaniemi, Finsko 2400 km (Přeprava na sportovní akci)
http://www.acr.army.cz/assets/informacn ... 0_2766.jpg
http://www.acr.army.cz/assets/informacn ... 13_969.jpg
http://www.acr.army.cz/informacni-servi ... 5m-219820/
V této souvislosti vyšel v posledním vydání LK rozsáhlý článek o jejich dosavadním provozu u armády a plánech do budoucna. Například se tam uvádí že se dvěma novými C-295MW bude dodán i modul pro přepravu VIP a dalších 25 dvojsedadel pro přepravu pasažérů.
https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/im ... 1&qlt=85,0
Nejvzdálenější destinace do kterých se naše C-295M dostali jsou:
Na východ - Ulanbátar, Mongolsko 6420 km (Přeprava koní Převaského)
Na západ - Sal, Kapverdy 5320 km (Přeprava náhradního dílu pro A319CJ)
Na jih - Gao, Mali 4240 km (Podpora mise 601.skss)
Na sever - Rovaniemi, Finsko 2400 km (Přeprava na sportovní akci)
http://www.acr.army.cz/assets/informacn ... 0_2766.jpg
http://www.acr.army.cz/assets/informacn ... 13_969.jpg
http://www.acr.army.cz/informacni-servi ... 5m-219820/
V této souvislosti vyšel v posledním vydání LK rozsáhlý článek o jejich dosavadním provozu u armády a plánech do budoucna. Například se tam uvádí že se dvěma novými C-295MW bude dodán i modul pro přepravu VIP a dalších 25 dvojsedadel pro přepravu pasažérů.
https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/im ... 1&qlt=85,0
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Momentálně se řešil převoz pacientů s Covidem pomocí letounu CASA od AČR. Návrh byl zamítnut z důvodu, že na palubu by se vešli pouze čtyři pacienti (s kyslíkem atd.) a nákladový prostor letounů není vytápěn. Informace v rozhovoru pro ČT podal Lubor Hruška primář ARO Uherskohradišťské nemocnice. Tak nějak jsem čekal, že ony letouny budou poněkud použitelnější 


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
To že se tam nevejdou víc jak 4 lůžka pro intenzivní péči je dost dobře možné, ale o tom že není vnitřní prostor letadla vytápěn bych si dovolil pochybovat.


Re: Transportní letouny CASA pro AČR
lůžko JIP není zdravotnické nosítko. Je trochu rozměrnější, do sanitky dáš maximálně jedno, a to dnešní sanitky nejsou žádní prckové. Je otázkou jestli by stát neměl mít k dispozici nějakou velkokapacitní sanitku vhodnou i pro větší převoz JIP pacientů (ISO kontejner, návěs, železniční vagón)



Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Sanitních vagonů po republice jezdí 127 kousků a většina lidí co alespoň občas jezdí vlakem v něm pravděpodobně někdy jela. Problém je že aby mohl plnit tuto roli musel by se přestavět interiér, což nebude zrovna záležitost na pár hodin nebo i dnů.


Re: Transportní letouny CASA pro AČR
však mluvím o vozech (kontejnerech), které by takto byly již předpřipraveny. A předpokládám, že by to bylo i méně náročné na personál, než současná varianta jeden pacient = jedna sanitka.



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Tá debata je IMHO trochu zbytočná. ČR nie je Rusko, Amerika ani Francúzsko. Je to maličká krajina, ktorú skrz na skrz prejdete autom za pár hodín.
Prevoz zvládli bez lietadla aj vlakov. Akurát to drncanie na D1 muselo byť trochu o hubu.
https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/korona ... zpravy_ras
A neverim, ze CASA nema vyhrievaný nákladný priestor. Aká teplota by bola vnútri po par hodinách letu cez zimu vo výške 4000m?
Prevoz zvládli bez lietadla aj vlakov. Akurát to drncanie na D1 muselo byť trochu o hubu.
https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/korona ... zpravy_ras
A neverim, ze CASA nema vyhrievaný nákladný priestor. Aká teplota by bola vnútri po par hodinách letu cez zimu vo výške 4000m?
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Pražská záchranka má náklaďák pro převoz až dvanácti pacientů. Nejspíš ale volili klasické sanitky kvůli většímu pohodlí pro přepravované pacienty.
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Scotty, spíš to bylo kvůli tomu, že je vezli ze tří nemocnic - Zlín, Uherské Hradiště a Kroměříž. Jinak by se oplatil ten vysokokapacitní převozní vůz. Přeci jen JIP má šest lůžek, které obsluhují minimálně dvě sestry. Na pět sanitek pochopitelně potřebuješ minimálně pět sester. A přesně kvůli těmto počtům tato debata není Juraji zbytečná.
edit: doplněk k těm vzdálenostem. Nevím jak na Slovensku, ale v ČR se C295 používají i pro převoz speciálních lékařských týmů a vybavení mezi Prahou a vzdálenějšími městy (Ostrava).
edit2: Golem zvládne těch 12 jipkařů jen v rozloženém stavu. Atego-Dakar zvládne osm ležáků, ale není psáno jestli je to 8 běžných ležáků nebo 8 JIP ležáků.
edit: doplněk k těm vzdálenostem. Nevím jak na Slovensku, ale v ČR se C295 používají i pro převoz speciálních lékařských týmů a vybavení mezi Prahou a vzdálenějšími městy (Ostrava).
edit2: Golem zvládne těch 12 jipkařů jen v rozloženém stavu. Atego-Dakar zvládne osm ležáků, ale není psáno jestli je to 8 běžných ležáků nebo 8 JIP ležáků.



Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Od letoška by měli mít ještě jedno Atego pro převoz dvanácti pacientů.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
U nás nič take armáda nezabezpecuje.
Ak je treba prevoz pacienta letecky, robi to ATE. Su na to vybaveni.
Ak je treba prevoz pacienta letecky, robi to ATE. Su na to vybaveni.
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Žádnej pacient.v ČR se C295 používají i pro převoz speciálních lékařských týmů a vybavení mezi Prahou a vzdálenějšími městy (Ostrava).
Předpokládám, že když se přistane, jde se rovnou na plac?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Většinou se převáží transplantační týmy k rychlému odběru orgánů dokud jsou ještě "čerstvé". To ale nejčastěji létají Mi-17.
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Do Ostravy lítají Mi-17 a sem tam C295, ale ta jen jednou za uherský rok (díky Bohu). Jak jsem zvyklý na to, že mi nad hlavou v noci litá přistávající LZS, tak Mi-17 je dobrý rachot.



Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Sledoval som v správach ten dnešný smutný prílet Airbusu do Kbelov a všimol som si, že aj tu sú lietadlá CASA v hangároch tak, že im trčia chvostové plochy von. Bola to len náhoda, alebo sú takto (podobne ako naše Spartany v Malackách) stroje bežne "zaparkované"?
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Není to náhoda, Casa se do těch hangárů nevejde, tak se to vyřešilo takto.Flader píše:Sledoval som v správach ten dnešný smutný prílet Airbusu do Kbelov a všimol som si, že aj tu sú lietadlá CASA v hangároch tak, že im trčia chvostové plochy von. Bola to len náhoda, alebo sú takto (podobne ako naše Spartany v Malackách) stroje bežne "zaparkované"?
Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Myslím že už som to videl na záberoch viacej razy, že chvostové plochy veľkého lietadla trčali von z haly cez prispôsobený otvor vo vrátach haly. Takže to je "bežné" riešenie.


Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Transportní letouny CASA pro AČR
Aha, lebo všade sa toto isté riešenie použité v Malackách prezentovalo ako niečo čudné a tak to vyzerá, že je to pomerne bežné riešenie teda.