Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Bell-407GXi? Z posledního odstavce? Absolutní špička mezi vrtulníky této kategorie. Nemůže být levný. Jak píšu, zázemí tady je,tak proč ne. Z hlediska času na něm nemůže složka, která ji provozuje a vyžaduje naprostou spolehlivost prodelat.
Těžko se vsunuje do již zabehnuteho systému další typ jineho výrobce. To může být jen kontraproduktivní záležitost. Od návyků pilotů počínaje a souhrou se servisním zázemím konce.
Těžko se vsunuje do již zabehnuteho systému další typ jineho výrobce. To může být jen kontraproduktivní záležitost. Od návyků pilotů počínaje a souhrou se servisním zázemím konce.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 21/12/2019, 02:26, celkem upraveno 1 x.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
@Honzik11
nene, já myslel zejména fakt, že posledních cca 10 roků v Polsku fungují 2 fabriky v rámci 2 celosvětových vrtulníkářských firem Leonardo + Sikorski. Plus státní vrtulníkářské opravny (patrně se specializují na MiLy).
Kromě velké zakázky pro polský Kryštof (vyhrál Airbus s EC-135), tak je pozoruhodné, že nějaká složka polského státu kupuje 3 (a třebas nahradí i zbytku policejních Mi-2) vrtulníky od další vrtulníkářské firmy, tj. od Bellu
Pokud vím, tak i ten v polské Policii ten předchozí Bell (412) není nejmladší - táhne mu na třicítku.
Takže polský stát nakupuje skoro od všech, nejen od "domácích". Prostě i v Polsku platí, že podpora domácímu průmyslu má své hranice.
nene, já myslel zejména fakt, že posledních cca 10 roků v Polsku fungují 2 fabriky v rámci 2 celosvětových vrtulníkářských firem Leonardo + Sikorski. Plus státní vrtulníkářské opravny (patrně se specializují na MiLy).
Kromě velké zakázky pro polský Kryštof (vyhrál Airbus s EC-135), tak je pozoruhodné, že nějaká složka polského státu kupuje 3 (a třebas nahradí i zbytku policejních Mi-2) vrtulníky od další vrtulníkářské firmy, tj. od Bellu
Pokud vím, tak i ten v polské Policii ten předchozí Bell (412) není nejmladší - táhne mu na třicítku.
Takže polský stát nakupuje skoro od všech, nejen od "domácích". Prostě i v Polsku platí, že podpora domácímu průmyslu má své hranice.
R.I.P.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Chápu to správně, že nikdo z pilotů AČR nebude mít šanci si "naše" vrtulníky "osahat" před jejich dodávkou do ČR ?„Vrtulníky budou testovány dodavatelem v USA před jejich dodávkou zadavateli. Dodavatel ručí za shodu s uzavřenou mezivládní dohodou. V České republice budou provedeny zkrácené vojskové zkoušky,“
............
Pokud by se po převozu vrtulníků do Česka objevily problémy, zaplatí jejich nápravu americká vláda. „Případné neshody budou řešeny v souladu s pravidly mezivládní dohody, což mimo jiné znamená, že náklady související s odstraněním nedostatků ponese dodavatel,“
A že jejich kvalita a vhodnost pro potřeby AČR se bude porovnávat jen vůči kupní smlouvě, která logicky nemůže být úplně detailní ?
Mimochodem nevíte někdo, kdy měli čeští vrtulníkáři možnost si s UH-1Y a AH-1Z zalétat a ověřit si, že skutečně splňují vše co výrobce píše v PR materiálech, a že podmínkám nasazení v AČR skutečně vyhovují?
Předpokládám, že členem výběrové komise MO byl nějaký pilot, který měl možnost se s nabízenými vrtulníky (UH-1Y; AH-1Z a UH-60M) seznámit před tím, než komise vydala své doporučení pro Belly, ne?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Piloti a pozemní perzonál projdou výcvikem v Americe. Tam si jistě s H-1 i zalétají. Je tak důležité jestli to budou ty naše nebo Mariňácké?
Jejich kvalita a vhodnost pro AČR jež byla posouzena před výběrem. Předpokládám že přejímání bude provedeno stejně jako u slovenských UH-60M. Ostatně to že projdou zkrácenými vojskovými zkouškami je v článku uvedeno. Výsledný produkt se vždy porovnává s deklarovanými vlastnostmi které obsahuje kupní smlouva a její přílohy, to je naprosto standardní. Je zbytečné dělat kompletní vojskové zkoušky u produktu který je již zaveden v jiné armádě NATO, zvlášť když objednáváme naprosto shodnou verzi.
O kvalitu bych se nebál. Jsme je pro Bell H-1 první zákazník mimo USMC a je v jejich zájmu dodat bezproblémové stroje.
To že zástupci armády a MO byli několikrát v Americe se ví. Co tam přesně dělali to už ovšem tak jasné není. Kdy byl součástí výběrové komise nebylo zveřejněno.
Jejich kvalita a vhodnost pro AČR jež byla posouzena před výběrem. Předpokládám že přejímání bude provedeno stejně jako u slovenských UH-60M. Ostatně to že projdou zkrácenými vojskovými zkouškami je v článku uvedeno. Výsledný produkt se vždy porovnává s deklarovanými vlastnostmi které obsahuje kupní smlouva a její přílohy, to je naprosto standardní. Je zbytečné dělat kompletní vojskové zkoušky u produktu který je již zaveden v jiné armádě NATO, zvlášť když objednáváme naprosto shodnou verzi.
O kvalitu bych se nebál. Jsme je pro Bell H-1 první zákazník mimo USMC a je v jejich zájmu dodat bezproblémové stroje.
To že zástupci armády a MO byli několikrát v Americe se ví. Co tam přesně dělali to už ovšem tak jasné není. Kdy byl součástí výběrové komise nebylo zveřejněno.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Skeptik má zřejmě obavu kvůli tomu, že jsme teprve druhým uživatelem těchto strojů, a jsou nevyzkoušené a bojem neprověřené.



Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Aha, takže výcvik proběhne v USA, ještě před dodáním "našich" vrtulníků. To jsem nevěděl, díky.
Snad smlouva počítá i s možností úpravy pro konkrétního zákazníka ... přeci jen, co vyhovuje USMC, to nemusí vyhovovat čistě "suchozemské" AČR.
Nicméně chápu to tak, že zatím ani UH-1Y, ani AH-1Z z českých pilotů nikdo nezkoušel. Prostě věříme.
A ještě jeden dotaz ... omlouvám se.
Jak je to s "europenizací" uvedených vrtulníků. Jsou třeba šrouby přizpůsobené evropskému metrickému systému a "našim" klíčům, nebo obsluha H-1 bude vyžadovat speciální nástroje?
Jak to řeší třeba OSSR u svých UH-60 ?
Snad smlouva počítá i s možností úpravy pro konkrétního zákazníka ... přeci jen, co vyhovuje USMC, to nemusí vyhovovat čistě "suchozemské" AČR.
Nicméně chápu to tak, že zatím ani UH-1Y, ani AH-1Z z českých pilotů nikdo nezkoušel. Prostě věříme.
A ještě jeden dotaz ... omlouvám se.
Jak je to s "europenizací" uvedených vrtulníků. Jsou třeba šrouby přizpůsobené evropskému metrickému systému a "našim" klíčům, nebo obsluha H-1 bude vyžadovat speciální nástroje?
Jak to řeší třeba OSSR u svých UH-60 ?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Palcové klíče jsou dnes obvykle, ten dotaz
nechápu. Samozřejmě, že speciálních přípravku bude třeba. Ale přece v Česku je adekvátní servisní zařízení pro již užívané civilní typy. Copak je to první Bell v republice?Co tak přemýšlet o munici, o frekvencích přenosu dat o sběrnicich . O mazivech do převodovky o osekanych listech rotoru.....
Tam jsme na Milech byli celkem v konfliktu s jejich radioaktivitou s dodávkou z uloženek někde snad ještě s doby Cernobylskych.
Další věci je změna politické garnitury, dnes a oblíbené sankce. Co když se kvůli tomu, že plyn poteče z opačné strany dostaneme do konfliktu s nima. Bude to zdrazeni , které bude znamenat uzemneni systému. Tím bych se zabýval. Ale máme už prsty v mandu a nevidim z toho cestu ven.
nechápu. Samozřejmě, že speciálních přípravku bude třeba. Ale přece v Česku je adekvátní servisní zařízení pro již užívané civilní typy. Copak je to první Bell v republice?Co tak přemýšlet o munici, o frekvencích přenosu dat o sběrnicich . O mazivech do převodovky o osekanych listech rotoru.....
Tam jsme na Milech byli celkem v konfliktu s jejich radioaktivitou s dodávkou z uloženek někde snad ještě s doby Cernobylskych.
Další věci je změna politické garnitury, dnes a oblíbené sankce. Co když se kvůli tomu, že plyn poteče z opačné strany dostaneme do konfliktu s nima. Bude to zdrazeni , které bude znamenat uzemneni systému. Tím bych se zabýval. Ale máme už prsty v mandu a nevidim z toho cestu ven.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 22/12/2019, 13:17, celkem upraveno 2 x.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
V Česku ne, ale v AČR ano.
A předpokládám, že budou nasazeny i mimo vybavenou základnu.
Nezbytně nutné to ale není, uznávám.
A předpokládám, že budou nasazeny i mimo vybavenou základnu.
Nezbytně nutné to ale není, uznávám.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Já si myslim, že americká složka jejich armády, sobestacna a existencne samostatná, velice produktivní, založená na existenci mimo území USA ,, Námořní pěchota, , si u nás vybuduje velice významnou základnu. Ten pojem námořní můžeme vyjmout. Jsou to expediční síly do směru svého zájmu.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Pokus o flame ?
Nezapomeň, že dislokaci cizích vojsk na území ČR vnímají různí občané různě ... někteří, jako já, pamatují ta sovětská, starší lidé dokonce ta německá.

Nezapomeň, že dislokaci cizích vojsk na území ČR vnímají různí občané různě ... někteří, jako já, pamatují ta sovětská, starší lidé dokonce ta německá.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 22/12/2019, 21:19, celkem upraveno 1 x.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Skeptik píše:(...)
Mimochodem nevíte někdo, kdy měli čeští vrtulníkáři možnost si s UH-1Y a AH-1Z zalétat a ověřit si, že skutečně splňují vše co výrobce píše v PR materiálech, a že podmínkám nasazení v AČR skutečně vyhovují?
Předpokládám, že členem výběrové komise MO byl nějaký pilot, který měl možnost se s nabízenými vrtulníky (UH-1Y; AH-1Z a UH-60M) seznámit před tím, než komise vydala své doporučení pro Belly, ne?
Skeptik píše: (...)
A ještě jeden dotaz ... omlouvám se.
Jak je to s "europenizací" uvedených vrtulníků. Jsou třeba šrouby přizpůsobené evropskému metrickému systému a "našim" klíčům, nebo obsluha H-1 bude vyžadovat speciální nástroje?
Jak to řeší třeba OSSR u svých UH-60 ?
Z mého pohledu nechápu smysluplnost této debaty zde na Palba.cz. Nemyslím smysluplnost otázek. Ale proč to řešit zde na Palba.cz, když IMHO jde o detaily, které v každé normální zemi řeší příslušné ozbrojené síly/vlády a kontrolují je lidé zvolení ve volbách (např. poslanci, senátoři, prezident).
Z podstaty věci by tyhle konkrétní detaily měly zůstat neveřejné.
Kdo si pročte vlákno o nových vrtulních pro AČR, tak tam najde spoustu relevantní diskuze (např. jestli se AČR masivně zůčastňovala cvičení s jednotkami létající na příslušných vrtulnících... já dohledal nejbližší výskyt USMC na aeromobilním cvičení v Itálii a nejsem si jistý jestli měli s sebou Vipery/Venomy ... tipnul bych si spíše Ospreye).
R.I.P.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Nenapadá mě systém na vrtulnících H-1 který by byl tak specificky "mořský" že by AČR nevyhovoval. Snad jen možnost automatizovaného skládání rotoru, ale i u toho bych si dokázal představit využití v naších podmínkách.Skeptik píše:Snad smlouva počítá i s možností úpravy pro konkrétního zákazníka ... přeci jen, co vyhovuje USMC, to nemusí vyhovovat čistě "suchozemské" AČR.
Nicméně chápu to tak, že zatím ani UH-1Y, ani AH-1Z z českých pilotů nikdo nezkoušel. Prostě věříme.
Doufám že ty delegace nejezdili na americké základny jen na raut a nezávaznou konzervaci.
Kdyby chtěli vrtulník přizpůsobit metrickému systému museli by ho prakticky překonstruovat. Podle všeho půjde o standardní vrtulníky dodávané USMC s některými díly od českých firem. Ty budou ovšem vyrobeny podle podkladů Bellu. Řešit se to bude tak že do Náměště nakoupí palcové nářadí. Které beztak mají všichni uživatelé americké techniky.Skeptik píše:Jak je to s "europenizací" uvedených vrtulníků. Jsou třeba šrouby přizpůsobené evropskému metrickému systému a "našim" klíčům, nebo obsluha H-1 bude vyžadovat speciální nástroje?
Jak to řeší třeba OSSR u svých UH-60 ?
Kouzelnik
Nejbližší cvičení kterého se zúčastnily vrtulníky Venom o kterém vím bylo Trident Juncture 2018 v Norsku. Tohoto cvičení ze zúčastnila i AČR, ovšem její protiletadlová jednotka. Takže pokud se setkali tak jen přes zaměřovač RBS-70.
https://www.marines.mil/News/News-Displ ... dent-junc/
https://www.mccdc.marines.mil/MOC/Draft ... pTag/FARP/

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
V ATM č. 1/2020 vyšel i celkem obsáhlý článek, hodnotící nákup vrtulníků H1. Jak plusy, tak mínusy tohoto rozhodnutí už byly mnohokrát publikovány a probírány, i na Palbě, a nemá cenu je rozebírat.
Co, ale nikde nikdy nezaznělo, alespoň jsem to nikde nezachytil je fakt, že piloti VS AČR měli možnost v rámci posuzování obou amerických nabídek možnost otestovat všechny tři nabízené typy i za letu. V rámci testů naši piloti nalétali cca 30 hodin.
Co, ale nikde nikdy nezaznělo, alespoň jsem to nikde nezachytil je fakt, že piloti VS AČR měli možnost v rámci posuzování obou amerických nabídek možnost otestovat všechny tři nabízené typy i za letu. V rámci testů naši piloti nalétali cca 30 hodin.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Vláda vyčlenila peníze na nákup vojenských vrtulníků ze Spojených států. Na pondělním zasedání změnila vládní usnesení z května 2017 a výdaje na program rozvoje vzdušných sil do roku 2026 zvýšila z 24,6 miliardy na 36 miliard korun.
https://www.lidovky.cz/domov/vlada-vycl ... _domov_ele
https://www.lidovky.cz/domov/vlada-vycl ... _domov_ele
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Tak letová hodina H-1 má být na úrovni 124 000 Kč/hod. Tedy 5500 USD/hod.
viz. ATM 1/2020
viz. ATM 1/2020



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Tak to som prekvapený, že je to viac o dosť ako UH60M aj ako UH1N.
https://comptroller.defense.gov/Portals ... 16_f_h.pdf
https://comptroller.defense.gov/Portals ... 16_f_h.pdf
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Tak vůči UH-1N je to více než pochopitelné. Vůči UH-60M už méně. Zřejmě opět záleží na tom z čeho se ten výpočet skládá. Možnou indicíí může být cena letové hodiny u HH-60G.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Zemkat
Přesně tak, US ozbrojené síly mají na výpočet nákladů na hodinu letu celkem podrobnou metodiku a zahrnují do toho kde co. V reáliích VS AČR to bude zákonitě méně, už jenom kvůli odlišné ceně práce jak létajícího, tak i pozemního personálu (to je jen jeden příklad z mnoha).
Přesně tak, US ozbrojené síly mají na výpočet nákladů na hodinu letu celkem podrobnou metodiku a zahrnují do toho kde co. V reáliích VS AČR to bude zákonitě méně, už jenom kvůli odlišné ceně práce jak létajícího, tak i pozemního personálu (to je jen jeden příklad z mnoha).
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Tak HH60G ma radar, system tankovania za letu, ale aj upravu na pôsobenie v agresivnom morskom prostredi rovnako ako UH1Y. Rovnako počet vyrobených kusov a rozloženie nákladov. Takže to by prinášalo logiku.
Je už len otázne, keďže vaše H1 nebudú pôsobiť na mori, či dokážete niečo ušetriť a výrobca vam dovolí iné servisne intervaly.
Nesher: ale pri UH60M by priamo umerne tiez klesla cena. A cim viac realnych nakladov VzS do vypoctu zaratas, tym presnejsiu cenu dostanes. Takze v tomto to robia dbre. Ratat cenu za LH len nejake priame naklady benzin,.. ala SAAB, asi nie je najvhodnejsie.
Je už len otázne, keďže vaše H1 nebudú pôsobiť na mori, či dokážete niečo ušetriť a výrobca vam dovolí iné servisne intervaly.
Nesher: ale pri UH60M by priamo umerne tiez klesla cena. A cim viac realnych nakladov VzS do vypoctu zaratas, tym presnejsiu cenu dostanes. Takze v tomto to robia dbre. Ratat cenu za LH len nejake priame naklady benzin,.. ala SAAB, asi nie je najvhodnejsie.