Tiger – zásobní sudy
Tiger – zásobní sudy
Většina fandů ví, že německý tank Tiger měl poměrně značnou spotřebu paliva. Nyní připojuji obrázek jak dokázali vojáci SS během ofenzívy u Charkova provizorně vyřešit tento problém. Jednoduše připevnili na zadní část korby dva sudy s benzínem.
Přečerpání do hlavních nadrží museli provést pravděpodobně sami. Je zajímavé, že konstruktéři sami nenavrhli náhradní zásobní sudy paliva pro tento tank. Sověti u svých tanků T-34 s oblibou používali postranní sudy pro prodloužení dojezdu. Je známo, že tanky Tiger se například musely zastavit při Ardenské ofenzívě kvůli nedostatku paliva. Kdyby si sebou vezly sudy, mohly by dál drtit západní spojence. Profesionální řešení by spočívalo v zavedení hadic od speciálně navržených a připevněných sudů k čerpadlu a motoru. Nejdříve by se pravděpodobně vyčerpalo palivo z nesených sudů a pak by došlo k přepnutí na hlavní nádrže. Dojezd tanku by se tak mohl zvýšit až o polovinu.
Druhý obrázek pak zobrazuje doplňování munice a paliva pro tank Tiger prostřednictvím upraveného německého tanku bez věže.
Přečerpání do hlavních nadrží museli provést pravděpodobně sami. Je zajímavé, že konstruktéři sami nenavrhli náhradní zásobní sudy paliva pro tento tank. Sověti u svých tanků T-34 s oblibou používali postranní sudy pro prodloužení dojezdu. Je známo, že tanky Tiger se například musely zastavit při Ardenské ofenzívě kvůli nedostatku paliva. Kdyby si sebou vezly sudy, mohly by dál drtit západní spojence. Profesionální řešení by spočívalo v zavedení hadic od speciálně navržených a připevněných sudů k čerpadlu a motoru. Nejdříve by se pravděpodobně vyčerpalo palivo z nesených sudů a pak by došlo k přepnutí na hlavní nádrže. Dojezd tanku by se tak mohl zvýšit až o polovinu.
Druhý obrázek pak zobrazuje doplňování munice a paliva pro tank Tiger prostřednictvím upraveného německého tanku bez věže.
Sudy používali již za WW II a dodnes používají i Britové.
Němci evidentně nebyli zas takoví über, když je nenapadlo (technicky to problém být nemohl) zavést něco tak triviálního a přitom užitečného...zvláště u takových hltounů paliva, jako je Panther nebo Tigry.
Němci evidentně nebyli zas takoví über, když je nenapadlo (technicky to problém být nemohl) zavést něco tak triviálního a přitom užitečného...zvláště u takových hltounů paliva, jako je Panther nebo Tigry.
Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
-
- Příspěvky: 6
- Registrován: 16/4/2007, 16:43
- Bydliště: Pod Ostrou Hurkou 74 Haj ve Slezsku
Palivové sudy a Tiger
Vážení přátelé,nemyslím si,že Němci byli zas takový blbci.Ale jak známo,Tiger a německé tanky vůbec používali jako palivo benzín,vysoce hořlavé palivo,velmi lehce zápalné-v boji v sudech nad motorem-děkuji.Navíc 2x200L-jisté upálení za živa.
Ano německé tanky jezdily na benzín a ruské na naftu. To že benzín hoří lépe než nafta je známo. Že tyto sudy jsou zranitelné v bojových podmínkách je také pravda. Každopádně je překvapující, že o tom neuvažovali jako o možné variantě. Že to neprošlo testováním, úprava by nebyla složitá.
Takhle musela tanky zásobovat třeba Škoda RSO nebo nákladní auta. A ta byla mnohem více zranitelná než tanky. V době vzdušné převahy spojenců – likvidace již na silnicích.
Takhle musela tanky zásobovat třeba Škoda RSO nebo nákladní auta. A ta byla mnohem více zranitelná než tanky. V době vzdušné převahy spojenců – likvidace již na silnicích.
Re: Palivové sudy a Tiger
Jaromir Vasek píše:"zápalné sudy" nad motorem, děkuji. Navíc 2x200L - jisté upálení za živa.
Sudy by samozřejmě nebyly umístěny na horní straně korby. Ta fotografie je improvizované řešení. Sudy by se připevňovaly na držáky na zadní straně korby. Tam kde má Tiger výfuky, nebo filtry. S těmi výfuky a polokulatými plechovými kryty by se to muselo vyřešit trochu jinak.
Po případném zásahu by palivo vyteklo na zem. Když by to začalo hořet, sud by se musel odhodit pryč.
Re: Palivové sudy a Tiger
No nejsou to "kryty" ale zařízení k odsávání teplého vzduchu z motorového prostoru. Výfukové plyny strhávají vzduch a tím v těch válcích vytvářejí podtlak který odsává vzduch z motorového prostoru. Podobně funguje chlazení u ruského BVP.Lord píše: S těmi výfuky a polokulatými plechovými kryty
Jestliže je nepřítel ukryt v nedobytné pevnosti, dbejte na to, aby se odtamtud opravdu už nikdy nedobyl.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Palivové sudy a Tiger
Nejsem přeborníkem, ani nijak extrémně vzdělaným člověkem, co se tanků týče - ale zde musím s lehkým úšklebkem v pravém oku poznamenat, že benzin nehoří, ale bouchá . To, že začala hořet nádrž a že je záhodno ji odhodit pozná šofér jednoduše tak, že se ozve obrovská rána. Diskutovat můžeme spíše o tom, zda by benzin v sudu byl dostatečně "výkonný", aby samotného Tigera vážně poškodil, či zničil.Lord píše:Sudy by samozřejmě nebyly umístěny na horní straně korby. Ta fotografie je improvizované řešení. Sudy by se připevňovaly na držáky na zadní straně korby. Tam kde má Tiger výfuky, nebo filtry. S těmi výfuky a polokulatými plechovými kryty by se to muselo vyřešit trochu jinak.Jaromir Vasek píše:"zápalné sudy" nad motorem, děkuji. Navíc 2x200L - jisté upálení za živa.
Po případném zásahu by palivo vyteklo na zem. Když by to začalo hořet, sud by se musel odhodit pryč.
Budu sice hodně teoretizovat, ale předpokládám, že možné následky při zásahu nádrže s naftou a nádrže s benzinem, budou zcela odlišné. Troufám si předpokládat, že takto ověšený tank by mohl svého delšího dojezdu využít pouze v případě, že se nesetká s nepřítelem.
Benzinové přídavné nádrže by se musely odhazovat před bojem (stejně jako u letadel), ne až v případě jejich zásahu. To je pozdě. Krásně to myslím popisoval Saburo Sakai ve své knize. Měl vůbec někdy nějaký tank s benzinovým motorem přídavné nádrže?
Bouchne to, když se vytvoří větší koncentrace výparů. Hansi ty víš jak to fungovalo u letadel, a u leteckého benzínu. Letadla musela být vybavena samosvornými nádržemi. Víš jak tyto samosvorné nádrže fungovaly? Ne každé letadlo přeci po zásahu skončilo v plamenech. Nemám teď na mysli první verze japonských Zer.
Máš pravdu u tanku jsme mluvili o obyčejných sudech. Doplnění samosvornými nádržemi by bylo náročnější. Zda to měly i jiné tanky, Yamato mluvil o britských tancích.
Odhazování před bojem u tanků nemá smyslu, resp. jde o to jak to myslíme. Tanky mají za úkol dosáhnout určité operační hloubky, odříznout a případně obklíčit nepřátelské jednotky. Než se pustí někde do boje mohou některé tanky mezitím pronikat do hloubi území a nemusí ani bojovat.
Některé tanky Panzer IV ostatně vozily v zadní části také kanystry s benzínem. Sice o menším objemu, ale také slabším pancíři než Tiger, osádka zřejmě obavy neměla.
Jen pro zajímavost známé kanystry zavedl Hitler, předtím se benzín čepoval ze sudů do konví a z konví se lil do nádrží. Tzv. Jerrycans je vynález pro lepší skladování a přepravu.
Máš pravdu u tanku jsme mluvili o obyčejných sudech. Doplnění samosvornými nádržemi by bylo náročnější. Zda to měly i jiné tanky, Yamato mluvil o britských tancích.
Odhazování před bojem u tanků nemá smyslu, resp. jde o to jak to myslíme. Tanky mají za úkol dosáhnout určité operační hloubky, odříznout a případně obklíčit nepřátelské jednotky. Než se pustí někde do boje mohou některé tanky mezitím pronikat do hloubi území a nemusí ani bojovat.
Některé tanky Panzer IV ostatně vozily v zadní části také kanystry s benzínem. Sice o menším objemu, ale také slabším pancíři než Tiger, osádka zřejmě obavy neměla.
Jen pro zajímavost známé kanystry zavedl Hitler, předtím se benzín čepoval ze sudů do konví a z konví se lil do nádrží. Tzv. Jerrycans je vynález pro lepší skladování a přepravu.
Samohybka SU-101 obandážovaná 6 sudy s palivem! Dvě nádrže na každé straně věže a dva sudy vzadu. Při případném bojovém zásahu – vstupenka do nebe?
Konstrukce SU-101 s kanonem D-10S byla zajímavá. Jednalo se o „sůčko naruby“. Nástavba s kanonem byla umístěna vzadu, motor vpředu. Byl to nápad Uralmashzavodu.
Konstrukce SU-101 s kanonem D-10S byla zajímavá. Jednalo se o „sůčko naruby“. Nástavba s kanonem byla umístěna vzadu, motor vpředu. Byl to nápad Uralmashzavodu.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Lord píše:Bouchne to, když se vytvoří větší koncentrace výparů. Hansi ty víš jak to fungovalo u letadel, a u leteckého benzínu. Letadla musela být vybavena samosvornými nádržemi. Víš jak tyto samosvorné nádrže fungovaly? Ne každé letadlo přeci po zásahu skončilo v plamenech. Nemám teď na mysli první verze japonských Zer.
Nebezpečí výbuchu plné nádrže s benzinem je při zásahu obyčejnou kulkou relativně nízké, samotný benzin není tak výbušný, jako jeho výpary. Právě z tohoto důvodu měly například Lavočkiny do nádrže vháněné výfukové plyny, aby vyplnily vyprazdňující se nádrž atmosférou bez kyslíku - a tak se zabránilo vzniku výbušných par. Většina letadel podobný systém ochrany neměla. Jak moc to bylo účinné a spolehlivé ale nevím.
Letecká samosvorná nádrž fungovala poměrně jednoduše - několik vrstev tvořených z různých materiálů. Takže to pak vypadalo jako plech - pryž - plech - pryž - plech - pryž - plech. Někde se myslím používala místo pryže třeba kůže. Při průstřelu se otvor sám "zatáhl" (z počátku války mělo jen naprosté minimum letadel samosvorné nádrže - starší modely Bf 109 je neměly).
Samozřejmě, pokud po zásahu granátem vznikl otvor o průměru třeba 40 cm, tak benzin vytékal vesele dál a pilot mohl být jen rád, pokud tento granát nepřivedl samotnou nádrž k výbuchu a pokud měl nádrží třeba více. Vytékající benzin samozřejmě za letadlem tvořil výbušný oblak - ten se mohl také vznítit. Část letadel měla nádrže i opancéřované - klasickým pancéřovým plátem. Ale u stíhaček se to používalo pokud vím jen vyjímečně, jednalo se hlavně o bitevní letouny (Fw 190 F např.). Možná někdy zkusím vyplodit menší článeček na téma pasivní ochrany WWII letadel, v tomto tématu bych se až moc rozcházel s tím naším PzKpfw VI E.
Což o to, samotná konstrukce samosvorné nádrže, jak jsem ji popisoval výše, není v principu nikterak složitá. Ale jak jsem psal - jedná se o ochranu před únikem paliva při zásahu spíše malými rážemi. Přídavné nádrže, jakožto prostředek sloužící k prodloužení doletu mimo boj, samosvorné nebyly. Letadlo jimi bylo až moc bržděno, tanku by nevadily a jeho mobilitu výrazně nesnížily. Přesto i samosvorná benzinová nádrž by pro tank představovala myslím značné zvýšení rizik.Máš pravdu u tanku jsme mluvili o obyčejných sudech. Doplnění samosvornými nádržemi by bylo náročnější. Zda to měly i jiné tanky, Yamato mluvil o britských tancích.
Zde můžeme otevřít diskusi na téma "jeďte tak daleko, dokud nebudete nuceni odhodit přídavnou nádrž a pak operativně upravte svůj plán".Odhazování před bojem u tanků nemá smyslu, resp. jde o to jak to myslíme. Tanky mají za úkol dosáhnout určité operační hloubky, odříznout a případně obklíčit nepřátelské jednotky. Než se pustí někde do boje mohou některé tanky mezitím pronikat do hloubi území a nemusí ani bojovat.
Vozily to i do boje, nebo jen při nebojovém přesunu na delší vzdálenosti?Některé tanky Panzer IV ostatně vozily v zadní části také kanystry s benzínem. Sice o menším objemu, ale také slabším pancíři než Tiger, osádka zřejmě obavy neměla.
Ona naprostá většina práce tanků a bojovky byla, že někam jely. Boj byl jen krátkodobá záležitost. A ve většině případů se samozřejmě vědělo kam se jede, kde co hrozí atd. (průzkum). Takže samozřejmě že do přímého střetu by takové soudky nebyly vhodné, ale pro přesuny byly velmi užitečné. Ostatně Lord to dobře vypíchnul...Němci přídavné nádrže něměli, takže byli nuceni často improvizovat, těch fotek s kanystry a sudy na různé bojovce lze vyhledat spoustu. Čili ten problém s nedostatečnou zásobou paliva vezenou ve vnitřních nádržích zde evidentně byl.
Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Na co ten "plyňák" přesně jezdil, nevím, ale dřevoplyn byl ke konci války "oblíbený". V tom případě si, ale vozidlo vezlo sebou tzv. zplyňovací generátor.
Škoda na dřevoplyn
http://gorvin.mysteria.cz/generator.htm
Škoda na dřevoplyn
http://gorvin.mysteria.cz/generator.htm