
Avia S-199, CS-199
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Avia S-199, CS-199
Stejně nějak nerozumím tomu, co chceš sdělit. Jako že palivo B4 mělo na konci války 100 oktanů? Nebo že existoval postup, jak toto palivo dodatečně aditivovat a dostat ho na 100 oktanů? Nebo že Bf 109 z téhle doby létaly jen s palivy na cca 96 - 100 oktanů? Prostě to nechápu 

Re: Avia S-199, CS-199
Tak zkusím to jednoduše.
Základem C3 byl benzín B 4 dotovaný 30% další složkou - Kybol, dietylbenzen a propylbenzolen-, odtud název Kybolbenzín.
A protože základní složení benzínu B4 tvořil benzín, plus benzol, benzín C3 byl smíchán ze tří složek benzín, benzol, Kybol.
Benzol, Kybol se míchal do směsi pro lepší vytěžení vstupů a také proto, že tyto látky zvyšují oktanové číslo.
Stačí?
EDIT:
Důvod použití Kybolu je nasnadě.
Němci mohli použít TEO, ale za každý kilogram museli Standart Oil platit licenční poplatky.
Základem C3 byl benzín B 4 dotovaný 30% další složkou - Kybol, dietylbenzen a propylbenzolen-, odtud název Kybolbenzín.
A protože základní složení benzínu B4 tvořil benzín, plus benzol, benzín C3 byl smíchán ze tří složek benzín, benzol, Kybol.
Benzol, Kybol se míchal do směsi pro lepší vytěžení vstupů a také proto, že tyto látky zvyšují oktanové číslo.
Stačí?
EDIT:
Důvod použití Kybolu je nasnadě.
Němci mohli použít TEO, ale za každý kilogram museli Standart Oil platit licenční poplatky.


Re: Avia S-199, CS-199
Dobře a teď jak tohle všechno souvisí s tím, že podle tebe DB 605 může lítat jen na C3 a Jumo 211 jen na B4. Abychom se dostaly k tomu, co jsi tu prohlásil a pak svedl debatu úplně jinam.
Re: Avia S-199, CS-199
Diky za toto info,celkem zajímavá problematika. Pochybuji že platili nějaké licenční poplatky
Rockefellerovi. Ani si to neumím představit mydlili je doslova a do písmene právě i z těchto důvodů.
Rockefellerovi. Ani si to neumím představit mydlili je doslova a do písmene právě i z těchto důvodů.
Re: Avia S-199, CS-199
.. Nebo že Bf 109 z téhle doby létaly jen s palivy na cca 96 - 100 oktanů?
Podle mě tam tankovali, co kde bylo. A ke konci už nic nebylo. Nějaký rozbor paliva nebyl možný michalo se všechno se vším.
Podle mě tam tankovali, co kde bylo. A ke konci už nic nebylo. Nějaký rozbor paliva nebyl možný michalo se všechno se vším.
Re: Avia S-199, CS-199
No, jak to souvisí s volbou motorů?
Velice přímo.
Už jsem to uvedl, souvisí to s palivem a jeho cenou.
TEO jsme nevyráběli, Kybol taktéž.
Takže nejekonomičtější cesta vedla přes palivo B 4, které jsme uměli vyrobit.
(Např sekundární destilací)
Velice přímo.
Už jsem to uvedl, souvisí to s palivem a jeho cenou.
TEO jsme nevyráběli, Kybol taktéž.
Takže nejekonomičtější cesta vedla přes palivo B 4, které jsme uměli vyrobit.
(Např sekundární destilací)


Re: Avia S-199, CS-199
Honziku je mi líto, ale vůbec nechápu co se snažíš sdělit.
Mirku a pochopil jsi z Hansova příspěvku, že na B4 lítal i ten originální motor z Bf 109 tedy tebou zmiňovaný DB 605? Nebo děláš, že to nevidíš?
Mirku a pochopil jsi z Hansova příspěvku, že na B4 lítal i ten originální motor z Bf 109 tedy tebou zmiňovaný DB 605? Nebo děláš, že to nevidíš?
Re: Avia S-199, CS-199
Jo pochopil, ale nesouhlasím s tím.
A vysvětlil jsem taky proč k tomu došlo.
A jen technická otázka:
Proč tedy němci se mordovali s výrobou benzínu kvality C3 už v roce 1940 ?
Jaké motory tento druh paliva potřebovaly?
( Ale to už je opravdu odbočení od tématu S 199)
A vysvětlil jsem taky proč k tomu došlo.
A jen technická otázka:
Proč tedy němci se mordovali s výrobou benzínu kvality C3 už v roce 1940 ?
Jaké motory tento druh paliva potřebovaly?
( Ale to už je opravdu odbočení od tématu S 199)


- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Avia S-199, CS-199
HONZIK: Luftwaffe měla akutní nedostatek obou paliv, jak B-4, tak C-3. Ale rozhodně to nebylo tak, že by do letadla nalili zrovna to, co někde našli. Koncem války byla produkce C-3 vyšší, než u B-4. Odhaduje se poměr cca 2 : 1 ve prospěch toho vysokooktanového. Takový Fw 190 A-9 by na benzin B-4 dost možná ani nedokázal vzlétnout, natož pak prohánět Fortressy v 8 km.
Víš Mirku, ona je to kombinace toho, že nemáš tuhle oblast zmapovanou a toho, že nečteš, co my ostatní píšeme. Takže ještě jednou: palivo C-3 bylo používáno od roku 1940 u motoru DB 601 N. Nikoliv DB 601 A, nikoliv DB 601 Aa a ani u DB 601 E. Jednalo se o okrajovou (ale ne výjimečnou) záležitost Bf 109 E-4/N, Bf 109 E-7/N, Bf 109 F-1 a Bf 109 F-2. Z těchto typů do bojů významně zasáhla jen verze F-2. Zbylé tři jmenované nijak velkého rozšíření nedosáhly - zcela dominovaly varianty bez onoho "N". Motor DB 601 E (109 F-4) i jeho nástupce, DB 605 (všechny 109 G a K) již opět používaly palivo B-4. Proč? No protože 96 oktanů nepotřebovaly. DB 601 E i pozdější DB 605 používal menší kompresní poměry, než zmíněný 601 N. Když vyvstala potřeba zvyšování plnicích tlaků i u DB 605 A a benzin B-4 přestával stačit (tady se bavíme o počátku roku 1944), tak byl problém vyřešen proslaveným aditivem jménem MW-50. Koncem války došlo k nasazení extrémní varianty motoru DB 605 a sice verze DCM. Došlo ještě k dalšímu zvýšení plnicího tlaku, na což už ale B-4 nestačilo ani v kombinaci s MW-50 a bylo nutné použít C-3 v kombinaci s MW-50. Pár letounů (a tady se opravdu bavíme o kusech, nikoliv nějakých sériích desítek či stovek letadel) pracujících s tímto palivem je skutečně zvěčněno na fotografiích, ale byla to zcela okrajová záležitost, z jejíhož bojového nasazení se nám nedochovaly absolutně žádné údaje.
Na potřebu vysokooktanového paliva C-3 u motorů DB 601 N z roku 1940/41 ale navázal od přelomu let 1941 a 1942 motor BMW 801 D-2 v Fw 190 A-3 a následujících variantách. Focke-Wulfy prostě létaly na C-3 a Messerschmitty na B-4. Žádná věda v tom není. Tvoje teorie o tom, že ČSR dokázala produkovat palivo "B-4", ale ne "C-3", je mimo.
...a ještě jeden detail: Pozdní Spitfiry Mk.IX, které po válce používalo letectvo ČSR, létaly na palivo podobného oktanového čísla, jako bylo C-3.
Víš Mirku, ona je to kombinace toho, že nemáš tuhle oblast zmapovanou a toho, že nečteš, co my ostatní píšeme. Takže ještě jednou: palivo C-3 bylo používáno od roku 1940 u motoru DB 601 N. Nikoliv DB 601 A, nikoliv DB 601 Aa a ani u DB 601 E. Jednalo se o okrajovou (ale ne výjimečnou) záležitost Bf 109 E-4/N, Bf 109 E-7/N, Bf 109 F-1 a Bf 109 F-2. Z těchto typů do bojů významně zasáhla jen verze F-2. Zbylé tři jmenované nijak velkého rozšíření nedosáhly - zcela dominovaly varianty bez onoho "N". Motor DB 601 E (109 F-4) i jeho nástupce, DB 605 (všechny 109 G a K) již opět používaly palivo B-4. Proč? No protože 96 oktanů nepotřebovaly. DB 601 E i pozdější DB 605 používal menší kompresní poměry, než zmíněný 601 N. Když vyvstala potřeba zvyšování plnicích tlaků i u DB 605 A a benzin B-4 přestával stačit (tady se bavíme o počátku roku 1944), tak byl problém vyřešen proslaveným aditivem jménem MW-50. Koncem války došlo k nasazení extrémní varianty motoru DB 605 a sice verze DCM. Došlo ještě k dalšímu zvýšení plnicího tlaku, na což už ale B-4 nestačilo ani v kombinaci s MW-50 a bylo nutné použít C-3 v kombinaci s MW-50. Pár letounů (a tady se opravdu bavíme o kusech, nikoliv nějakých sériích desítek či stovek letadel) pracujících s tímto palivem je skutečně zvěčněno na fotografiích, ale byla to zcela okrajová záležitost, z jejíhož bojového nasazení se nám nedochovaly absolutně žádné údaje.
Na potřebu vysokooktanového paliva C-3 u motorů DB 601 N z roku 1940/41 ale navázal od přelomu let 1941 a 1942 motor BMW 801 D-2 v Fw 190 A-3 a následujících variantách. Focke-Wulfy prostě létaly na C-3 a Messerschmitty na B-4. Žádná věda v tom není. Tvoje teorie o tom, že ČSR dokázala produkovat palivo "B-4", ale ne "C-3", je mimo.
Tohle tvrzení je taky dost zmatené. C-3 obsahoval 10 - 15% syntetických isoparafinů (proto palivu C-3 říká "syntetické"). Zájemci si mohou rozsáhlé pojednání o německých palivech pročíst v angličtině zde: http://www.kurfurst.org/Engine/Fuel/Ger ... ction.html.Základem C3 byl benzín B 4 dotovaný 30% další složkou - Kybol, dietylbenzen a propylbenzolen-, odtud název Kybolbenzín.
...a ještě jeden detail: Pozdní Spitfiry Mk.IX, které po válce používalo letectvo ČSR, létaly na palivo podobného oktanového čísla, jako bylo C-3.
Re: Avia S-199, CS-199
Ok, díky.
Jen připomínky, MW 50 není aditivum a obsah izoparafinů není k technologii výroby benzínu překvapivý.
(Záleželo na fabrice a jejím vybavení technologickém vybavení)
Jen připomínky, MW 50 není aditivum a obsah izoparafinů není k technologii výroby benzínu překvapivý.
(Záleželo na fabrice a jejím vybavení technologickém vybavení)


Re: Avia S-199, CS-199
https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web. ... o/aditivum
A proč by MW50 nemělo být aditivum?
A proč by MW50 nemělo být aditivum?
Re: Avia S-199, CS-199
IMHO
Aditívum si predstavujem niečo čo sa pridáva v množstve max jednotiek percent. Ak by toho bolo už viac tak už by som to považoval za zložku.
A aditívum je niečo čo zlepšuje vlastnosti už v podstate už finálneho produktu. Ak by bez toho aditíva ten finálny produkt neplnil svoju funkciu a "aditívum" je teda jeho neoddeliteľná súčasť, tak už to nie je aditívum ale je to zložka toho paliva.
Koľko sa pridáva MW50.
Bol by ten benzín bez MW50 použiteľný v nejakom inom leteckom motory?
Aditívum si predstavujem niečo čo sa pridáva v množstve max jednotiek percent. Ak by toho bolo už viac tak už by som to považoval za zložku.
A aditívum je niečo čo zlepšuje vlastnosti už v podstate už finálneho produktu. Ak by bez toho aditíva ten finálny produkt neplnil svoju funkciu a "aditívum" je teda jeho neoddeliteľná súčasť, tak už to nie je aditívum ale je to zložka toho paliva.
Koľko sa pridáva MW50.
Bol by ten benzín bez MW50 použiteľný v nejakom inom leteckom motory?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Avia S-199, CS-199
Tak ono záleží na chápání výkladu pojmu.
Aditivem benzínu v širokém chápání se klidně může nazvat i voda.
Vstřikování vody se užívalo, to je prokázané.
Přes to se voda z benzínu odstraňuje jako škodlivá složka.
Je voda aditivum, nebo není?
Aditivem benzínu v širokém chápání se klidně může nazvat i voda.
Vstřikování vody se užívalo, to je prokázané.
Přes to se voda z benzínu odstraňuje jako škodlivá složka.
Je voda aditivum, nebo není?


Re: Avia S-199, CS-199
Je. Aditivum rovná se přísada.
Cukr v benzínu je taktéž aditivum
, a je jedno za jakým účelem ti ho tam kdo dal.
Cukr v benzínu je taktéž aditivum



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Avia S-199, CS-199
Ale tá voda sa nevstrekovala do benzínu ale do nasávanej zmesy(alebo už spálenej?) vzduchu s benzínom. To by potom bola aditívum aj tá iskra čo to zapáli.Mirek58 píše:Tak ono záleží na chápání výkladu pojmu.
Aditivem benzínu v širokém chápání se klidně může nazvat i voda.
Vstřikování vody se užívalo, to je prokázané.
Přes to se voda z benzínu odstraňuje jako škodlivá složka.
Je voda aditivum, nebo není?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Avia S-199, CS-199
Kenafve.
Ano, i bez MW50 je benzín použitelný v jiném motoru. Zde se tímto aditivovalo pro snížení oktanového požadavků motoru při maximálním plnícím tlaku. A množství bylo v jednotkách procent.
Mirku voda je v tomto případě aditivum. Jde o dávkování. To máš jako s léky. Asi taky nechceš mít v chlebu antibiotika a budeš naše jenodtam snažit dostat, ale při správném užívání ti to zachrání život.
Ano, i bez MW50 je benzín použitelný v jiném motoru. Zde se tímto aditivovalo pro snížení oktanového požadavků motoru při maximálním plnícím tlaku. A množství bylo v jednotkách procent.
Mirku voda je v tomto případě aditivum. Jde o dávkování. To máš jako s léky. Asi taky nechceš mít v chlebu antibiotika a budeš naše jenodtam snažit dostat, ale při správném užívání ti to zachrání život.
Re: Avia S-199, CS-199
https://www.autoviny.sk/novinky/15508/a ... kon-motorado priestoru pred sacie ventily vstrekne voda, ktorá sa v turbodúchadlom stlačenom a teda zohriatom vzduchu rýchlo odparí, čím náplň nasávanú do valca ochladí.
Je to skutočne len voda?
Nie je. Vstrekovaným médiom v BMW M4 GTS bude s najvyššou pravdepodobnosťou tekutina rovnaká alebo podobná s predtým používanou zlúčeninou MW 50, čo je zmes vody a metanolu (ktorý je vysokooktánovou zložkou).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Avia S-199, CS-199
Jsem rád, že se tady rozhořela tak zásadní diskuse o významu slova aditivum
. Nám ve škole říkali, že je to látka přidávaná k jiné látce za účelem úprav vlastností původní látky. ABZ slovník cizích slov, na který odkazoval Tempík, to také potvrzuje. Takže třeba MW-50, GM-1, nebo třeba voda u Thunderbolta, to splňuje 
Tak jestli byste případně vy, kteří si myslíte, že MW-50 není látka přidávaná k jiné látce za účelem změny vlastností té jiné látky, přinesli nějaké ... něco



Tak jestli byste případně vy, kteří si myslíte, že MW-50 není látka přidávaná k jiné látce za účelem změny vlastností té jiné látky, přinesli nějaké ... něco



Re: Avia S-199, CS-199
Tak výklad pojmu je opravdu široký.
( od vody po cukr, od snahy o zvýšení výkonu po snahu o zastavení motoru)
Já hlasuji pro ten výklad, že aditivum je látka, která je v pohonné směsi přítomna stabilně, jako její trvalá součást složení.
( od vody po cukr, od snahy o zvýšení výkonu po snahu o zastavení motoru)
Já hlasuji pro ten výklad, že aditivum je látka, která je v pohonné směsi přítomna stabilně, jako její trvalá součást složení.


Re: Avia S-199, CS-199
V tom případě si zjisti něco o aditivu AdBlu a jdi vysvětlit největším společnostem vyrábějící pohonné hmoty, že se pletou, že ty jsi hlasoval jinak.