
Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Ejdou: Takze co teraz ? Skoncime tu nekonecnu debatu, ktora zamestnava nase forum uz dobre 3 roky, ze co je lepsie F-16, alebo Gripen ?
Ja som inak ale za. Mna mas na tvojej strane. Nie len Julesaka.

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Ta debata se povede dokud já nevím co, ale teď probíráme RCS F-16, NEBO NE ?
Ale obecně jde v podobných debatách (to vs ono) o dojmy a o to chránit si svoji modlu. Je to popsané v psychologii a taky tím, že lidi pochopitelně neumí komunikovat dobře bez toho aniž by toho druhého viděli očima.
Tedy dost často vzniká zbytečná přestřelka.
Tak a teď co ten nátěr ?
Ale obecně jde v podobných debatách (to vs ono) o dojmy a o to chránit si svoji modlu. Je to popsané v psychologii a taky tím, že lidi pochopitelně neumí komunikovat dobře bez toho aniž by toho druhého viděli očima.
Tedy dost často vzniká zbytečná přestřelka.
Tak a teď co ten nátěr ?
Naposledy upravil(a) Wasp dne 16/2/2020, 13:38, celkem upraveno 1 x.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Suhlas. Wasp, ta F-16 V sa mi nezda. Odkial to mas ? Zeby sa RCS za 20 rokov (od kedy prisla verzia C) nemenilo mi pride divne.Wasp píše:Ta debata se povede dokud já nevím co, ale teď probíráme RCS F-16, NEBO NE ?
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
99% asi nie. Na nete som nasiel, ze natery "have glass" dokazali znizit RCS F16tok o 15-25%.Wasp píše:1,2 m2 u F-16V postoval Honzík.
Ale napadla mě jedna věc, od F-16 A až do C je snížení radarové odrazové plochy tvořeno tak z 99% "pouze" nátěrem. Měnil se nasávací otvor kvůli motoru ale jinak prakticky nic velikého.
Tedy nátěry RAM se daří průběžně vylepšovat.
Ale jaká je trvanlivost tohoto nátěru, jestli se nemusí obnovit po třeba pěti vzletech aby odrazová plocha nevzrostla zase na 5m2 jako u F-16A ?
Rozuměj, pokud nemám čas nebo peníze na údržbu tohoto nátěru, nemám tabulkových 1,2m2 ale teoreticky až 5m2, nebo ne ?
Dizajn F16 A a C sa teda musel menit vyznamnejsie. Pricom nemuselo ist len o zmenu tvarov. Ktore si pri beznom pohľade ani nevsimnes. Ale aj o zmenu v použitých materiáloch, pri dizajnovani lietadla.
Ak ma pamat neklame a kludne ma prosim opravte, všetko sa prisposobuje RCS, ktory sa meria pri vyzarovani zo zeme poduhlom 60°.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Mimo nátěr se ale neměnilo nic výrazně, tedy 5m2 beru jako rcs bez nátěru, a jakýkoliv narušení nátěru i vlivem opotřebení znamená zvýšení j odrazové plochy z tabulkových 1,2 m2 na třeba 2,5m2 atd.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Wasp : Lenze to nesedi V roku 2013, od kedy mame to cislo RCS F-16 C ( pripadne Honzikove V) ziadny ram nater na F-16 neexistoval. Nehovoriac o tom, ze v ten rok neexistoval ani Block 70, len modernizacia Ccka na Vcko.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Juraj Tichy
5 m2 berme jako F-16A sedumdesátých let.
Vývoj RAM nátěru jde pořád dál a tak záleží jakou dobu zmiňuješ pro Have glass, tuším že se používá od osumdesátých let ?
Změna materíálu by šla, jdou vidět lopatky motoru ?
Niko, mám tucha že něco takového se používalo nebo zkoušelo někdy od osumdesátek.
5 m2 berme jako F-16A sedumdesátých let.
Vývoj RAM nátěru jde pořád dál a tak záleží jakou dobu zmiňuješ pro Have glass, tuším že se používá od osumdesátých let ?
Změna materíálu by šla, jdou vidět lopatky motoru ?
Niko, mám tucha že něco takového se používalo nebo zkoušelo někdy od osumdesátek.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Našel jsem :http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... 1&start=15
Rok 2003, použití Have Glass (I) u F-16 snížilo rcs o 15 %.
Dnešní je Have Glass V.
Rok 2003, použití Have Glass (I) u F-16 snížilo rcs o 15 %.
Dnešní je Have Glass V.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Ako som uz pisal. Mohol to byt subor mnozstva malych zmien, ktore vo výsledku znamenali zníženie RCS o 3,8m2. A tiez jednym z najvacsich zmien bol presun konformnych nadrzi z podvesu na trup nad kridla. Co mohlo znizit RCS dost.
Ak vezmeme, ze maximálne 25% z toho ma na svedomi nater, cize 0,95m2, tak ano, pri vyznamnom poskodeni nateru moze RCS F16C stupnut z 1,2 na 2,2m2.
A dalej. Najvacsi podiel na RCS lietadla ma kabina pilota. Pri F22 sa pouzil problematicky potah, vyrobeny z oxidu india a cinu, ktory sa ale "olupuje". Ma zlatavu farbu.
F35 vsak uz tuto zluceninu nepouziva. Aspon podla farby prekrytu kabiny. Takze LM prišiel s inym riesenim. A prave ak tuto technológiu pouzili na prekryt kabiny F16IN a novsie, mohli znizit RCS na 0,1m2.
A uz sa tesim na Starlighta, ktory zachvilu na nas vlietne a zbura nam vsetky babovečky a da veci na spravnu mieru.
Ak vezmeme, ze maximálne 25% z toho ma na svedomi nater, cize 0,95m2, tak ano, pri vyznamnom poskodeni nateru moze RCS F16C stupnut z 1,2 na 2,2m2.
A dalej. Najvacsi podiel na RCS lietadla ma kabina pilota. Pri F22 sa pouzil problematicky potah, vyrobeny z oxidu india a cinu, ktory sa ale "olupuje". Ma zlatavu farbu.
F35 vsak uz tuto zluceninu nepouziva. Aspon podla farby prekrytu kabiny. Takze LM prišiel s inym riesenim. A prave ak tuto technológiu pouzili na prekryt kabiny F16IN a novsie, mohli znizit RCS na 0,1m2.
A uz sa tesim na Starlighta, ktory zachvilu na nas vlietne a zbura nam vsetky babovečky a da veci na spravnu mieru.

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Ja by som povedal že RCS je tvorené cca 30% konfigurácia lietadla(viditeľnosť lopatiek, tvary kríiel,..), 30% je tvorené geometriou povrchu lietadla a 30% možno tým RCS náterom. Preto sa mi zdá nepravdepodobné že by len náterom o toľko znížili RCS.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Zlatavý nátěr překrytu kabiny byl jmenován jako to hlavní u Have Glass I, Starlight je Starlight, ale škoda že je na temné straně síly.
Prosím, berme že jde o tabulkové rcs, realita bývá jinde.
Prosím, berme že jde o tabulkové rcs, realita bývá jinde.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Myslim, ze pre RCS boli vyznamne hlavne zmeny nasavania vzduchu, kvoli novemu motoru a spomenuty prekryt kabiny.Juraj Tichý píše:Ako som uz pisal. Mohol to byt subor mnozstva malych zmien, ktore vo výsledku znamenali zníženie RCS o 3,8m2. A tiez jednym z najvacsich zmien bol presun konformnych nadrzi z podvesu na trup nad kridla. Co mohlo znizit RCS dost.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Na lopatky bude vidět.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Ako vies? 

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
rychle jsem mrkl na foto a můj model F-16 v 1/72 je má přiznané :-D
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
To ze LM nasavanie riesil je celkom zname. Dokazom su fotografie na tomto fore.
Je mozne ze nakoniec prisli s inym riesenim.
Je mozne ze nakoniec prisli s inym riesenim.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Podle mě ne tak aby odstranily 3,8m2 odrazu. Podle mě nový vstup vzduchu pro GE motory možná trochu optimalizovali i pro nižší RCS, ale hlavní důvod změny byl jinde.
Fotky které fórum f.16 net ukazují jsou prototyp (zkušební stroj pro program F-35?), a na stejným fóru se debatuje o rcs F-16, kdy jedna strana tvrdí že bloky 52 mají stejný RCS jako starší bloky. Tak tedy je to podle citu.
Jediné změny na přívodech vzduchu co vím byly způsobeny změnou motoru, jiný motor vyžadoval jiný průtok vzduchu.
Fotky zde, při dobré vůli vidíte lopatky motoru, pro ty co neuvidí použijte baterku.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=23&t=10197
Fotky které fórum f.16 net ukazují jsou prototyp (zkušební stroj pro program F-35?), a na stejným fóru se debatuje o rcs F-16, kdy jedna strana tvrdí že bloky 52 mají stejný RCS jako starší bloky. Tak tedy je to podle citu.
Jediné změny na přívodech vzduchu co vím byly způsobeny změnou motoru, jiný motor vyžadoval jiný průtok vzduchu.
Fotky zde, při dobré vůli vidíte lopatky motoru, pro ty co neuvidí použijte baterku.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=23&t=10197
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
No to je ok. A teraz by sme potrebovali foto vnutra nasavania F16IN alebo F16 block70/72.
Ja ju budem teoreticky vediet zabezpecit o tri roky
Niekto iny skorej?
Ja ju budem teoreticky vediet zabezpecit o tri roky

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Podle mě je nasávání stejné u bloku 52 i 70/72, rozdíl je v použitém motoru, slovensko má motory GD takže bude mít Big mouth. A je objednán i Have Glass V ??
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27