To je otázka na kterou se jen velmi těžko odpovídá.¨
Jedna věc je "laboratorní" měření na modelu ... viz ten protokol od jersey.se (byť by mne zajímalo, co znamená to "
s trupem na kterém byly provedeny úpravy pro snížení signatury" ... mají tento trup i sériové letouny?)
Navíc není uvedeno ani z jakého směru, ani jakou vlnovou délkou byla měření prováděna.
A zcela jiná věc je reálné RSC reálného JAS-39 za letu.
Osobně bych se přikláněl k hodnotě kolem
1 až 1,5 m² tak jak bylo uvedeno v té zprávě o čínsko-thajkém cvičení Falcon Strike:
Naopak čínské letouny J-11A jsou vybaveny radary typu N001VE, modernizovanými v rámci projektu Panda, jež umožňují vyhledávat a sledovat vzdušné cíle i na pozadí země, přičemž cíle s RCS cca 3 m² je údajně schopen sledovat na vzdálenost 90 až 110 km z přední, resp. 30 až 40 km ze zadní polosféry. Radar N001VE dokáže najednou sledovat až 10 vzdušných cílů a na 2 z nich navádět řízené střely. Z těchto údajů můžeme odvodit, že čínští piloti mohli detekovat malý cíl o velikosti stroje JAS-39C s čelním RCS zhruba na úrovni 0,5 až 1 m², dle konfigurace letounu (čínské zdroje uvádějí hodnotu 1,5 -2 m²) na vzdálenost zhruba 60 – 80 km.
Jinak o tom, že je Gripen hůře detekovatelný než obdobná letadla nemůže být sporu.
Na druhou stranu, to je jen jedna stránka mince. Tou druhou je, že ty větší a výkonnější stroje nesou i větší a výkonnější radary. Otázkou tedy je
vzájemná detekovatelnost.
A vše ještě komplikuje fakt, že vzdušné boje se nikdy neodehrávají ve "férovém prostředí". Vždy do toho "kecá" nějaký ten pozemní radar i AVACS, který na to "kouká" z jiného úhlu, ve kterém je RCS mnohem větší než to minimální z optimálního směru.
A posledním faktem je, že při cvičeních NATO si české Gripeny vedou mnohem lépe než jakékoli F-16 ... právě kvůli své velikosti a malému RCS.
A teď si vyberte


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire