Zde viz náčrt

, na kterém malíř Roz., z mnoha map, nakreslil Barmu i s Barmskou cestou, včetně velkého množství letišť, tehdy používaných. Náčrt byl nakreslen pro Palbu. V četných leteckých soubojích, které v Barmě probíhaly v sobotu, dne 21. března 1942, si ještě dokončeme některé z nich, abychom poté ještě pohovořili o sestřelech a ztrátách na obou stranách. Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, v knize - Krvavá jatka II. pod titulem – Konec bojů v Barmě, na str. 356., a na dalších stranách píší, cituji:
„Když se (Plt. Off.) Everard blížil k Magwe, uviděl několik japonských stíhačů, kteří hloubkově útočili na letiště, a za jednoho se pověsil. Po vypálení dávky Japonec útok přerušil a s kouřícím motorem začal odlétat. Potom uviděl dalšího - ´byl to tmavě modrý letoun, který jsem nesprávně považoval za námořní Zero´ - na který při průletu nad letištěm vypálil. Jedním z letounů, o který Japonci přišli, byl Ki-27 pilotovaný Lt. Col. Išikawou, který byl v boji zabit. Další piloti 11. sentai hlásili souboj se dvěma P-40, ale nepodařilo se jim dosáhnout rozhodujícího výsledku.“
Až asi za hodinu po té co probíhaly v Č. 252 uváděné souboje, přiletěly ještě s krycím doprovodem lehké japonské bombardéry Ki-30
(lehké bombardéry Ki-30 - zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Mitsubischi_Ki_30_Ann, foto je volně přístupné na několika webech - poznámka autorů.) z 31. sentai, které po bombardování nárokovaly zničení nebo poškození na letišti celkem 21 velkých a čtyř malých letounů. Proti těmto Ki-30 a doprovodu stíhacích Ki-27, se podařilo odstartovat jen několika P-40
(zde viz foto

, pod kterým je popisek, RAF_P-40_Tomahawks_1941, foto je volně přístupné na několika webech), které ihned pronásledovaly Japonce. Pilot Cliff Groh si poté nárokoval sestřel jednoho Ki-27
(zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Nakadzima_Ki_27, foto je volně přístupné na několika webech) z doprovodu, letoun, který měl havarovat asi 15 až 20 mil jihovýchodně od letiště.
„Během těchto dvou dnů náletů měli Japonci na zemi zapálit celkově osm letounů, zničit nebo poškodit 27 strojů a dalších osm měli, za cenu čtyř svých letounů, sestřelit. Obránci měli sestřelit čtyři letouny jistě a jeden pravděpodobně. Na dvě stíhačky si dělali nárok AVG a na další tři piloti Hurricanů. Jernstedtovy sestřely, jak se zdá, zaznamenány nebyly, protože jeho zranění mu znemožnilo předložit při hlášení důkaz. Dva Hurricany (Zde viz foto

, na kterém byl popisek Hurricane z 232. squadrone 1942, foto je volně přístupné na několika webech) a dva P-40 byly zasaženy a poškozeny. Dva první letouny byly donuceny k nouzovému přistání a dalších šest Hurricanů a dva P-40 byly neopravitelně poškozeny na zemi.
Tajemstvím obklopený druhý sestřel Plt. Off. Everarda – tmavě modré námořní ´Zero´ - se brzy vysvětlil. Ve skutečnosti zaútočil na tmavě modrý průzkumný Hurricane (Z4949) Flg. Off. Kena Parkinse, který se vracel z průzkumného letu nad Yenangyaungem! Perkins, který utrpěl lehké zranění, provedl se svým těžce poškozeným letounem nouzové přistání na břicho. Sám věřil, že byl sestřelen japonským stíhačem. Vítěz a oběť se později setkali v jídelně, kde se Parkins ke svému zármutku dověděl pravdu. Po vypití mnoha sklenek bylo všechno odpuštěno a Sqn. Ldr. Stone poznamenal: ´Nebyl to zrovna špatný den Everarde – sestřelils jednoho jejich a jednoho našeho! ´“
Barma, neděle, 22. března 1942.
Již ráno, dne 22. března, Japonci těžký nálet na letiště v Magwe, zopakovali. To když se nad Magwe objevilo 12 Ki-48 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Ki_48_99siki_souhatu_keibaku, foto je volně přístupno na několika webech) z 8. sentai a dvanáct lehkých bombardérů z 31. sentai. Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, v knize - Krvavá jatka II. pod titulem – Konec bojů v Barmě, na str. 356., a na dalších stranách píší jejich krytí stíhacím doprovodem a o všem dalším, cituji:
„Stíhací doprovod jim poskytla silná skupina 34 Ki-27 z 12. leteckého praporu, 13 Ki-27 z 50. sentai a dalších 14 Ki-27 ze 77. sentai. Útok začal v 8.04 hod. na radarovou stanici, kde byla v tu chvíli porucha. O něco dříve už odstartovaly dva Hurricany pilotované Plt. Off. Everardem a Sgt. MacDonaldem, které měly zaútočit na japonský průzkumný letoun nad letištěm. Tito dva posléze napadli blížící se útočníky. MacDonald střemhlav zaútočil na bombardéry. Hlásil, že předtím, než ho stíhači odehnali, zaútočil na dva bombardéry. Everard se opakovaně pokoušel probít k bombardérům, ale pokaždé stíhači jeho snahu zmařili. Když se mu nakonec podařilo k bombardérům proniknout, zjistil, že kulomety umístěné v levém křídle nestřílejí. Asymetrická palba z kulometů v pravém křídle způsobila, že letoun unikal z přímého směru a tím byla zmařena jakákoliv možnost přesné palby. Za ocasem Hurricana se rychle objevilo několik Ki-27, jejichž palba zbavila YB-K potahu zadní části trupu.“
Pilot druhého Hurricanu, McDonald, v té době, kdy bylo hlavní letiště v Magwe Japonci bombardováno, musel urychleně přistát na jedné z pomocných letištních ploch. Při přistávaní se mu však nevysunul podvozek, takže zákonitě musel přistávat na břicho. Po takovém přistání byl tentokrát jeho Hurricane zcela odepsán z provozu. O chvíli později musel, na stejné pomocné letištní ploše přistát s druhým Hurricanem i Everard. Plt. Off. Everard přistál i s poškozeným Hurricanem bez problémů. Ve vzduchu bylo, v době japonského bombardování v Magwe, ještě několik Hurricanů, jenomže prováděly průzkumnou činnost na větší vzdálenosti, nad prostory obsazenými Japonci, a tak nemohly do bojů vůbec zasáhnout.
„V 13.00 přišlo hlášení, že se blíží průzkumný letoun. Okamžitě odstartovaly dva ze tří zbývajících služby schopných Hurricanů, ale nepodařilo se jim japonský letoun dostihnout. Když se asi po hodině chystali přistát, začal další nálet. Tohoto útoku se zúčastnilo 27 Ki-21 ze 12. sentai, 26 letounů z 98. sentai, 18 Ki-43 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek, Nakajima_Ki-43_IIa, foto je volně přístupné na několika webech.) z 64. sentai a 23 Ki-27 z 12. leteckého praporu. Po tomto posledním náletu bylo Magwe úplně rozbito. Vzletové dráhy byly zcela zničeny a zároveň byly zničeny i zbývající komunikace. Zničeno nebo neopravitelně poškozeno bylo devět Blenheimů a tři P-40. Jeden z pilotů AVG, Frank Swartz, byl při běhu ke svému letounu několikanásobně zraněn a později na svá zranění zemřel. 3. PRU zůstala úplně bez letounů, jak řekl Plt. Off. Doug Harris:
´Až na Tiger Motha Japonci na zemi zničili všechny letouny. Protože jsem Tiger Mothu vyučoval létání, dostal jsem rozkaz odletět nad Toungoo, kde jsem měl pátrat po britských jednotkách odříznutých Japonci.
Opustil jsem Toungoo den předtím, než je obsadili Japonci a po návratu do Magwe jsem zjistil, že RAF ustoupila do Lašou na čínských hranicích, kde jsem se k ní se svým Tiger Mothem přidal. ´“
Zde viz foto

, pod kterým byl popisek, Tiger_Moth_A_17_543, foto je volně přístupné na několika webech.
Spojeneckým pilotům a celému leteckému ansáblu (mechanikům, velení i zabezpečování leteckého provozu) tak nezbylo nic jiného než Magwe a přilehlé prostory evakuovat.
„Pozemní personál AVG naložil na nákladní automobily pět poškozených P-40 a odjel za leteckou skupinou do Loiwingu, zatímco 6 Blenheimů (zde viz foto

, na kterém je Bristol Blenheim Mk. IV, foto je volně přístupné na několika webech.) a 11 Hurricanů, většinou neschopných služby, ale schopných přeletu, odletělo do Akyabu. Předpokládalo se, že odtud přelétnou do Lašou a Lowingu, kde budou opraveny a zůstanou zde tak dlouho, dokud bude Magwe udržitelné. V tomto případě už Magwe nebylo bezpečné a mohlo být použito jen jako předsunutá základna pro doplňování paliva. K večeru ještě stále nebyly dva z Hurricanů připraveny k přeletu a tak do Akyabu odletělo devět letounů letky ´B´ ze 17. peruti. Na přeletové trase vysadil motor letounu Sgt. Barricka a pilot jej musel na padáku opustit.“
Barma, pondělí 23. března 1942.
Již velice brzy se však ukázalo, že Akyabu není žádným zcela bezpečným útočištěm, ze kterého bude možno provádět veškerou leteckou činnost. To proto, že plochy v Akyabu okamžitě napadlo japonské JAAF. Stalo se tak ve chvíli, kdy startoval Blenheim L4914, když okamžitě vyhlášen letecký poplach, neboť přilétlo 26 Ki-21 z 98. sentai, které doprovázelo 16 Ki-43 ze 64. sentai.
„Než aby riskoval sestřelení, pilot Blenheimu v plné jízdě zatáhl podvozek a na konci vzletové dráhy ´posadil´ letoun na břicho. Mezitím se 136. peruti podařilo odstartovat se všemi svými Hurricany. Do útoku proti bombardérům je vedl Sqn. Ldr. Eldson. Piloti Hurricanů nárokovali sestřelení dvou bombardérů, z nichž jeden byl přiznán Sgt. Jimmy Wetherallovi a další ve spoluúčasti seržantům Vernu Buttlerovi a Freddie Pickardovi.
Na Hurricany však ihned zaútočily Ki-43. Jeden Japonec zezadu zaútočil na 33letého Plt. Off. Erica Browna, který musel nad mořem ze svého Z4560 vyskočit. Pilot utrpěl popáleniny tváře a nohou, ale z moře jej brzy vylovil domorodý člun. Druhý Hurricane byl zasažen letištní protiletadlovou obranou a jeho pilot, Plt. Off. Freddie Godard, utrpěl střepinami zranění nohou. Třetímu Hurricanu začal vysazovat motor a Sgt. Ting Bunting s ním musel nouzově přistát. Flt. Lt. Guy Marsland, nově příchozí veterán Bitvy o Británii, nárokoval sestřelení jednoho Ki-43, ačkoliv jak se zdálo, všechny japonské letouny se bezpečně vrátily.“