Podle vyjádření Jurije Sljusareva - prezidenta ruské Sjednocené letecké korporace OAK, do konce roku 2019, dojde ke spojení leteckých výrobců Suchoj a MiG. Obě společnosti budou spojeny do jedné divize vojenského letectví v rámci OAK. Dle plánu schváleného v roce 2016, bude korporace OAK působit jako jednotný právní subjekt a bude obě zachované společnosti zastřešovat. Vytvoření jedné divize vojenského letectví je především důsledkem špatných hospodářských výsledků společnosti MiG. Té se příliš nedaří již od první poloviny 90.let 20.století a v současné době je její hlavní činností především výroba a servis bojových letounů řady MiG-29. Společnost má sice připraveno několik projektů, krom těžkého dálkového přepadového stíhače (náhrada za MiG-31) i jednomotorový stíhač, ale jejich realizace je otázkou času a především financí. Rozhodně se nejedná o prioritu pro letectvo RF. V případě zmíněného jednomotorového letounu, by mohl vzniknout lehký univerzální letoun 5. generace, jako doplněk těžkého T-50 od Suchoje a současně protějšek amerického F-35. Společnost pracovala též na bezpilotním bojovém letadle Skat. Je sice vysoce pravděpodobné, že vláda RF nenechá svého nejslavnějšího dodavatele bojových letadel padnout ale otázkou je, zda z ní nezůstane jen pouhá obchodní značka, nebo jen divize mnohem úspěšnější společnosti Suchoj. Její historie je ale impozantní:
Inženýři Arťom Ivanovič Mikojan (1905-1970) a Michail Josifovič Gurjevič (1893-1976) původně pracovali v konstrukční kanceláři Nikolaje Polikarpova. V roce 1939 upadla společnost v nemilost a nadaná dvojice konstruktérů dostala příležitost působit samostatně. Prvním letadlem slavné série MiG byl rychlý výškový vrtulový stíhač MiG-1, který poprvé vzlétl v roce 1940. Stroje série MiG prodělaly dlouhou evoluci, z níž vzešly desítky variant, zúčastnily se vzdušných soubojů v množství konfliktů a sama zkratka "MiG" je dnes takřka synonymem ruské stíhačky. Jestliže počítáme i první vrtulové typy letounů, pak má firma MiG za sebou již téměř tři čtvrtě století konstrukce úspěšných stíhaček. Budoucnost je ale nejistá.
Pokud se podíváme na historii společnosti Suchoj, tak i zde jsou počátky velice hluboké. Společnost založil roku 1939 konstruktér Pavel Osipovič Suchoj (1895-1975), ještě jako OKB v Charkově. Od 20.let 20.století pracoval Suchoj jako vedoucí inženýr pod vedením Andreje Tupoleva, kde navrhl několik bombardérů a stíhaček. V této kategorii působí společnost dodnes. Stejně jako ostatní sovětští konstruktéři v oblasti letectví i Suchoj přijal koncepci kumulativního rozvoje, nikoliv velkých technologických skoků. Proto namísto nových letounů vylepšoval ty staré, byť ty mají s původním strojem již jen málo společného. Suchojova kancelář vždy soupeřila s kanceláří MiG. Nikdy se jí ale nepodařilo MiG sesadit z trůnu sovětské "jedničky". Brzy se ale ukáže, zda nemá nakročeno správným směrem k převzetí této pomyslné "štafety".
Zdroj:
http://tass.com/defense/952422
http://www.militarybox.cz/news/suchoj-a ... ou-divizi/
http://www.militarybox.cz/news/mig-slav ... -stihacek/
