Můj názor, že nevychází ekonomika produktu (L-39NG/...CW) bylo psáno k podmínkám AERO ve vlastnictví Penta (netuším jak nyní vychází ekonomika produktu, když prodejce produktu - Omnipol atd. - se stal spoluvlastníkem výrobce produktu) vyplývá z několika úvah ... dvě z nich popíšu:zzz píše:(...)tipuji, že: už od 2018 nevychází ekonomika. Ani produktu (L-39NG/...CW) (...)
Úvaha 1 (kapitálově) chudé AERO se pustilo do vývoje L-39NG bez dostatku kapitálu, takže těsně před koncem vývoje/certifikace asi došel kapitál
AERO začalo vývoj produkt L-39NG/CW, aniž by mělo dostatek kapitálu od vlastníka tj. od Penty. Proto AERo shánělo peníze na vývoj kde se dalo. Po troškách z různých zdrojů: a) z toho co AERO vydělalo na kooperačních/subdodavatelských zakázkách, b) z půjčky od České exportní banky, c) z nějakého ? příspěvku ? od OMNIPOLU. Jenže všechny tyto zdroje nestačily, takže nakonec přece jen Penta poslala nějaké peníze na vývoj L-39NG, ovšem nikoliv jako součást kapitálu AERO, ale Penta půjčila své firmě AERO
Úvaha 2 - Když AERO a Omnipol byly cizí firmy, tak předpokládám, že lidé v obou firmách se zbytečně víc nadřeli např. na vzájemnou komunikaci atd. obou firem. Jestli tato komplikace odpadla uvidíme.
- zákazníci na které AERO míří s L-39NG/CW jsou spíše menší státy/méně bohatší (ČR nepovažuji jako chudý stát, ale méně bohatý stát). Což s sebou nese menší velikost objednávek - v jednotkách, maximálně tucet kusů. Pro srovnání - italské Leonardo s M-346 prodalo do Polska 16x M-346 (za které např. v Polsku zaplatili velmi zhruba 3x víc než kolik AERO se předběžně dohodlo, že prodá české státní firmě)). Tj. menší velikost objednávek L-39NG/CW znamená, že dnešní AERO/Omnipol se výrazně víc nadře/vyjednává s mnohem větším množstvím zákazníků, aby vyrobilo a prodalo stejný objem produkce.... což ubírá z marže za dodávky L-39NG/CW, ze které se bude splácet investice do vývoje, na který si AERO vesměs půjčilo (neboť dřívější vlastník AERA nevložil dostatek kapitálu do AERa na vývoj L-39NG/CW) ... Vycházím ze srovnání 2 reálných případů:
Příklad 1
AERO a český LOM = jednorázová dodávka a malý finanční objem dodávky = administrativní a prodejní atd. náklady výrobce/prodejce se rozpočítají na moc malý počet kusů
4x L-39NG (patrně Full Trainer) pro českou státní firmu LOM za 1,1 miliardy Kč... jestli cena platí i dnes, tak jde o něco přes 40 milionů EUR celkem za dodávku (součástí je desetiletá servisní ?služba? od AERa ... ale pozemní simulátor atd. vyvíjí dceřinná firma kupce - LOMu)
Z pohledu AERO = "jeden" obchodní případ (LOM) = 4x L-39NG za cca 40 milionů EUR. A současně:
Z pohledu Omnipolu = "jeden" obchodní případ (LOM) = 4x L-39NG za cca 40 milionů EUR.
ale celková marže zůstala stejná a dělila se mezi AERO a Omnipol.
detaily viz http://czechairforce.com/news/statni-po ... ny-l-39ng/
vs. Příklad 2
italské Leonardo a polské letectvo = kontinuální dodávka a malý finanční objem dodávky = administrativní a prodejní atd. náklady výrobce/prodejce se rozpočítají na výrazně větší počet kusů
v roce 2014: 8x M-346 - první dodávka pro polské letectvo (plus simulátory,...) za 280 milionů EUR
v roce 2018: 4x M-346 - druhá dodávka pro polské letectvo plus smlouva o smlouvě budoucí na další 4 ... za 115 milionů EUR
v roce 2019: 4x-M-346 - třetí dodávka pro polské letectvo za 130 milionů EUR - Poláci využili smlouvu o smlouvě budoucí a současně si doobjednali mírné vylepšení dříve dodaných M-346
Z pohledu italského Leonardo = "jeden" obchodní případ (Polsko) = 16x M-346 za 525 milionů EUR.
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... nia-poland
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... 46-polonia
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... a-poland-2
A také další zákazníci italské M-346 jsou tak velké/bohaté země (Itálie, Izrael, Singapur), že počet objednaných kusů je vysoký (průměrný počet objednaných/provozovaných kusů u všech 4 uživatelů M-346 je 18 kusů).
Odpadne tato komplikace poté co letos AERO se majetkově propojí s Omnipolem? Snad ano, nevím. Za předpokladu, že Omnipol začne k AERu přistupovat jako k polo-dceřinné společnosti, tak odpadne tato předchozí nevýhoda AERA, že v podstatě producent (AERO) a obchodník/servisní (Omnipol) jsou cizí firmy a navzájem se takto k sobě chovají (např. kdo nese náklady na odstranění reklamované vady nebo eventuelní riziko, že si nepředávají všechny informace). Uvidíme.