Tedy cenu cca za další várku Bellu

Enstrom 480B dodaný pro LOM - pár info o konkrétním provedení těch dvou bílých (z celkových 6x 480B) je v dokumentu https://uzpln.cz/pdf/20200601155113.pdf a od str. 13.Rase píše:Mno určitě to je hodně divné, ale asi dostali lepší nabídku. Osobně jsem ale čekal, že Bell má v tuzemsku takovou lobby, že jasně vyhraje i jejich výcvikový stroj. Ukázalo se ale že nikoliv. Rychlost změny mě až tak nepředstavuje. Přeci jen výcvikové stroje nemusí splňovat tolik nároků jako ty vojenské, navíc oba stroje byly nejspíš již původně porovnané, tak nejspíš splňovali zadání oba. Zákazník jen rozhodl ve prospěch jiného uchazeče a nemusel pořádat nový tendr, nebo tak něco.
Vizuálně se mi Bell 505 hodně líbil, ale jak píšeš, asi byl za vyšší cenu nebo něco podobného. Těch strojů je vyrobeno jen 11 a stojí 1,07 mil dolarů. Vrtulníků Enstrom 480 bylo vyrobeno více jak 142 a stál 0,8 až 1,1 mil dolarů - to jsou informace z roku 2011, dnes budou asi jiné. Osobně si myslím, že se LOM rozhodl pro ověřený stroj, tak je to v pohodě. Jen dodám, že třeba Britové kupují pro výcvik používat stroje H-135, což je ale úplně jiná liga jak výkony, tak i cenou. Pár (2) strojů by stálo asi to co všechny pořízené Enstormy
ps. ceny berte s rezervou a jen orientačně.
Rase píše:
Koukal sem, co používají jiné armády a hodně se mi líbí, že podobný problém nedávno řešili v Británii. V polovině roku 2016 byla dohodnuta investice 1,1 miliardy Liber (cca 34 mld.Kč). Jedná se o nákup 29 vrtulníků H135 a tři vrtulníky H145, rovněž výcvikovou základnu, digitální a jiné vybavení. Celkem zde bude pracovat 161 instruktorů a ročně bude vycvičeno celkem 286 pilotů. Díky smlouvě má mít práci celkem 220 občanů Británie. Jedná se o část celkové modernizace výcvikových kapacit celého letectva, která má zajistit kapacity pro výcvik na letouny Atlas, Voyager, Typhoon a Lightning II, až do roku 2033. Finančně celá zakázka vychází na 2,8 miliardy Liber - tedy 86,5 mld.Kč. Suma je to vysoká, ale pro představu to stačí, přeci jen nemáme ambice být světovou špičkou, co se týče výcviku pilotů![]()
V současné době probíhá vrtulníkový výcvik na ruských strojích Mi-2 (6) a Mi-17 (6). Obměna se bude týkat strojů Mi-2. Ředitel LOM Praha Roman Planička doplnil: "Součástí modernizace, součástí zlepšování služeb, zkvalitňování a také zlevňování služeb pro našeho hlavního zákazníka je případný nákup nové techniky. Před námi stojí úkol nahradit program Mi-2 novým lehkým vrtulníkem pro základní výcvik a souvisí s modernizací letky vůbec: letounů a vrtulníků, které LOM Praha používá pro vojenský výcvik nejenom Armády České republiky, ale i zahraničních zákazníků. MI-dvojku by měl nahradit lehký vrtulník pro základní výcvik, já bych nerad jmenoval nějaké typy, abych nezavdával jaksi důvod k nějakým spekulacím, proběhne výběrové řízení a bude vybrán typ, který z hlediska provozních nákladů a schopností bude plně odpovídat potřebám našeho uživatele. V současné době uvažujeme o lehkém jednomotorovém vrtulníku, nicméně nedomnívám se úplně, že vrtulník typu Robinson je tou správnou volbou." Tedy Robinson odpadá. Pro nás by tedy byly opravdu ideální ony H135. Pro představu, tak Německo využívá k výcviku 19 H135, Austrálie 17, Jordánsko 12, Švýcarsko 20 atd. Nákup cca 6 vrtulníků H135 by tak byl docela v pohodě, víc nemá smysl + samozřejmě potřebné zázemí atd.
http://www.airbushelicopters.com/websit ... TS_JPG.jpg
https://www.airzone.tv/news/vrtulniky-m ... ne-stroje/
https://www.gov.uk/government/news/new- ... 28-billion
http://www.airbushelicopters.com/websit ... d_361.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_vo ... _republiky
Pro upřesnění o čem je řeč:Denik.cz: Co se bude v rámci tohoto již schváleného nákupu u vás na letišti v roce 2020 dít?
plk. Rudolf STRAKA: V této chvíli ještě nejsme seznámeni s detaily již podepsané smlouvy, které se týkají podrobností k výcviku personálu. V každém případě už se vytipovávají příslušníci základny, kterým bude přeškolení na nový typ nabídnuto. V případě létajícího personálu máme v úmyslu, že se vybraní piloti začnou už v roce 2020 cvičit na vrtulníku Enstrom 480B-G u Centra leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích. K tomuto výcviku přistupujeme z důvodu jednodušší transformace při samotném přeškolení na nové vrtulníky.
Denik.cz:Jak dlouho bude přeškolení trvat?
plk. Rudolf STRAKA:Přesnou délku výcviku v současnosti neznáme. Odhadujeme, že se bude jednat řádově o týdny až pár měsíců. Do celkové doby je nutné započítat i čas, po který se bude letecký personál zdokonalovat a udržovat v Česku.