OSSR - nový stíhací letoun Lockheed Martin F-16 Block 70
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6206
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Cena M-345 nebude vyssia ako L39. Rovnaký motor, avionika a štedrá objednavka od talianskej armady, ktora zaplatila vyvoj. Dnes maju predanych 18 kusov a planuju 45 len pre AM.
Takze ta vyrovnava cena je pochopiteľná.
Rakúšanom bol L39 ponukany za 18mil € kus.
Takze ta vyrovnava cena je pochopiteľná.
Rakúšanom bol L39 ponukany za 18mil € kus.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
M 345 beru, jen ten Hawk je s podivem. Ta cena pro Rakousko bude systémová ne, běžně se u NG uvádí kusová cca 11 mil USD.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6206
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Hej systémová. Ale vždy si kupuješ celý systém.
Nestačí si kúpiť len lietadlo. A z toho čo ostalo po L-39CM/ZAM nie je nič použiteľné pre L-39NG.
Mimochodom, bojova verzia tychto lietadiel je podľa slov daného generala vhodna akurat tak na vycvik na strelnici a proti holymbosym Africanom. A je jedno, či je to L-39 alebo M-345.
Na európskom bojisku nepoužiteľné.
Nestačí si kúpiť len lietadlo. A z toho čo ostalo po L-39CM/ZAM nie je nič použiteľné pre L-39NG.
Mimochodom, bojova verzia tychto lietadiel je podľa slov daného generala vhodna akurat tak na vycvik na strelnici a proti holymbosym Africanom. A je jedno, či je to L-39 alebo M-345.
Na európskom bojisku nepoužiteľné.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Já jen pro pořádek, když píšeš za kus. V poho.Hej systémová. Ale vždy si kupuješ celý systém.
PS z tohoto důvodu také píši toto
, neb není systémová cena jako systémová. Respektive to co je v té systémové nabízeno.tak hlavně aby ponuky byly podobné i v časové rovině


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6206
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Keďže požiadavka na cenu vzišla od VzS, tak tí aj definovali čo chcú naceniť. Miesto špekulácií "kde čo kto", budem veriť osobe, ktorá tie ponuky videla. 

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Aha, a to ti jako nepřijde divný, že Hawk jehož cena osciluje kolem 30 mil USD je systémově nabízen za stejné peníze jako letouny o level níže? Jestli je to skutečně pravda, tak Juraj není vůbec co řešit, a už nyní se těším na Hawk ve slovenských farbách.
Imho, je to ten stejný princip, jako když jste vybírali Vipera?Keďže požiadavka na cenu vzišla od VzS, tak tí aj definovali čo chcú naceniť.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6206
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Prečo by mal vyhrať Hawk? Veď ide o to, čo OSSR potrebujú a tiež o dlhodobé náklady na prevádzku. Nie len ponuka ala SAAB, dáme lacno lietadlo a potom sa zahojíme na ďalších kontraktoch.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Lebo ponúky su rovnaké, a Hawk je jednoznačně nejlepší.
Nebo to chápu jinak?
Zemakt ponuky su financne podobne.
Přičemž:Pricom podľa toho čo mi napisal jeden general, su ceny vyrovnane.
dlouhodobé náklady na provoz jsou zohledněny v tomtoOSSR potrebujú a tiež o dlhodobé náklady na prevádzku.
Zcela laicky: hele kucí, nabídněte nám systémovou cenu za osm strojů s počátečním zaškolením a full servisem na deset let. Jestli dáte něco na víc, body pro vás.Keďže požiadavka na cenu vzišla od VzS, tak tí aj definovali čo chcú naceniť.
Nebo to chápu jinak?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Súhlasím s Jurajom. Slovensko , ak má zmysluplne vynaložiť finančné prostriedky za nové cvičné prúdové lietadlá, musí obstarávať lietadlá vhodné aj pre CAS (close air support) , a to L-39NG a M-345 pre OSSR nezabezpečí, okrem výcviku a ľahkého bitevnika - nosiča hlúpych bômb a neriadených rakiet (v tomto je ale M-345 oveľa ďalej ako L-39NG) .Juraj Tichý píše:Hej systémová. Ale vždy si kupuješ celý systém.
Nestačí si kúpiť len lietadlo. A z toho čo ostalo po L-39CM/ZAM nie je nič použiteľné pre L-39NG.
Mimochodom, bojova verzia tychto lietadiel je podľa slov daného generala vhodna akurat tak na vycvik na strelnici a proti holymbosym Africanom. A je jedno, či je to L-39 alebo M-345.
Na európskom bojisku nepoužiteľné.
V súčastnosti na európskom trhu spĺňajú požiadavku na Advanced jet trainer / light attack-CAS len M-346 Master a Hawk (prípadne Južnou Kóreou ponúkaný KAI T-50, ale táto ponuka nie je na stole). Poľsko vyšiel M-346 Master na cca 32,5 milión euro (v cene celý program aj s trenažérmi, špecifickým softférom,...), Hawk 200 stojí cca 20 milionov US$ za základnú verziu, za verziu "FA" - 25~28 milionov US$ (22milionov euro). Čiže OSSR by za celý program 8ks Advanced jet trainer / light attack-CAS dali 176~260 milionov euro (čo je cena blízka ako za vrtuľníky UH-60M).
Ale reálne ponuky nepoznám, len by bola chyba obstarávať čisto cvičné lietadlá, bez pridanej hodnoty CAS. Bolo by to ideálne lietadlo nielen pre základný a pokročilý výcvik vyššej pilotáže, ale aj "náhrada" pre časť mladších pilotov súčasných Mig-29, ktorý by sa uplatnili jednak ako inštruktori a zároveň aj ako bojový piloti.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Pokud se nepletu, tak Hawk je ve stejné kategorii jako L-159B/T a M346. Tedy studenti létají na písťáku, následně na turbopropu (u RAF Tucano, resp. Texan, u Indů HJT-16, HJT-36 a PC-7). A pro OSSR bude pokročilý výcvik zabezpečován přes USA, tedy nejspíše přes T-38 (T-7). Možná se pletu, ale pustit nováčky z písťáku rovnou do cvičného letadla co má maximálku 1028km/h asi nebude to pravé ořechové.
Spíše bych čekal, že OSSR bude chtít nižší kategorii, tedy americký Texan, L-39NG, M345, Tucano, PC-7/9/21
Suger: viz výše. pro začítečníky je M346 moc rychlá a drahá. Proto je před ně vždy něco předřazeno. Ostatně i Rusko zjistilo, že musí před Jak-130 něco vložit (zatím L-39)
Spíše bych čekal, že OSSR bude chtít nižší kategorii, tedy americký Texan, L-39NG, M345, Tucano, PC-7/9/21
Suger: viz výše. pro začítečníky je M346 moc rychlá a drahá. Proto je před ně vždy něco předřazeno. Ostatně i Rusko zjistilo, že musí před Jak-130 něco vložit (zatím L-39)



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6206
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Skelet: na to je spolupraca AOŠ a TUKE. A TUKE a STA.
Anpríklad jeden z UH-60M už nesie aj logo TUKE s nápisom Faculty of aeronautics.
Prípsevok Naďa na FB o STA a zapojení slovenských firiem pri obranných zákazkách, naozaj nebola výstrelom do luftu.
Anpríklad jeden z UH-60M už nesie aj logo TUKE s nápisom Faculty of aeronautics.
Prípsevok Naďa na FB o STA a zapojení slovenských firiem pri obranných zákazkách, naozaj nebola výstrelom do luftu.

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
a jaké letadla má TUKE? Takže představa OSSR je, že piloti půjdou z TUKE na Hawk OSSR a tito piloti následně sednou do F-16D?



Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
skelet
V súčastnosti je ale takýto trend, že základný výcvik sa robí na vrtuľovom lietadle, a aj viaceré EU armády prechádzajú na tento model (Švajčiari, Fíni, podobne pôjdu aj Švédi a ďalší). Pokročilý výcvik a CAS umožnia práve lietadlá ako M-346 Master a Hawk (v budúcnosti určite aj Boeing T-7 Red Hawk). OSSR si dnes komplet výcvik (vyššej pilotáže) na F-16 Block 70/72 zabezpečujú v USA, v budúcnosti pri potrebe 1-2 pilotov za rok sa to môže zmeniť. Budeme mať 2x spárku F-16 Block 72, po dolietaní našich L-39CM/ZAM bude ľahšie prejsť na vyšší model s AJT/CAS plus vrtuľové tréningové lietadlo.
V súčastnosti je ale takýto trend, že základný výcvik sa robí na vrtuľovom lietadle, a aj viaceré EU armády prechádzajú na tento model (Švajčiari, Fíni, podobne pôjdu aj Švédi a ďalší). Pokročilý výcvik a CAS umožnia práve lietadlá ako M-346 Master a Hawk (v budúcnosti určite aj Boeing T-7 Red Hawk). OSSR si dnes komplet výcvik (vyššej pilotáže) na F-16 Block 70/72 zabezpečujú v USA, v budúcnosti pri potrebe 1-2 pilotov za rok sa to môže zmeniť. Budeme mať 2x spárku F-16 Block 72, po dolietaní našich L-39CM/ZAM bude ľahšie prejsť na vyšší model s AJT/CAS plus vrtuľové tréningové lietadlo.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
suger: však to jsem psal.. respektive to nákup systému Hawk znamená, že mu musí být předřazen výcvik na turbovrtuláku (nebo na L-39/M345).
Výhoda L-39NG a M345 (resp.PC-21) je ten, že ten mezi článek už relativně nepotřebují a mohou jít rovnou na spárku bojového letounu. (pochopitelně ten mezi článek L-159/M346 je lepší, o tom žádná).
Výhoda L-39NG a M345 (resp.PC-21) je ten, že ten mezi článek už relativně nepotřebují a mohou jít rovnou na spárku bojového letounu. (pochopitelně ten mezi článek L-159/M346 je lepší, o tom žádná).



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6206
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Aj pred L39/M345 je nejaký vrtulák. Nikoho neposadia rovno do Albatrosa.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
před L-39 je Z-142C AF (u CLV Pardubice)
L-39 a i M345 je pro základní a pokračovací výcvik
M346, Hawk, L-159 (L-59) je pro pokračovací výcvik
L-39 a i M345 je pro základní a pokračovací výcvik
M346, Hawk, L-159 (L-59) je pro pokračovací výcvik



Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
M-345 so svojim vycvikovym systemom je ale koncipovany tak, ze sa do neho sada rovno z trenazera. A kedze urcite dojde k zmenam systemu vycviku, toto moze byt jedna z nich. Taktiez netreba zabudat na to, napr. u IFTS, ale urcite aj u MFTS je moznost mat vlastnych instruktorov na mieste. Teda, ze by v Taliansku cvicili Slovakov Slovaci na talianskej technike. Neviem, ci prave o tom sa Nad nerozpraval s STA.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Slovensko a Poľsko budú spolupracovať v oblasti vojenského letectva
„Podpisom dohody o spolupráci v oblasti vojenského letectva sme podnietili rozvoj cezhraničnej spolupráce medzi našimi krajinami v oblasti ochrany vzdušného priestoru. Poľsko už dlhšie prevádzkuje stíhacie lietadlá F-16 a ich skúsenosti zo zavádzania do výzbroje vzdušných síl budú pre Slovensko tiež prínosom,“ uviedol šéf slovenského rezortu obrany J. Naď.
https://www.mosr.sk/47397-sk/slovensko- ... -letectva/
„Podpisom dohody o spolupráci v oblasti vojenského letectva sme podnietili rozvoj cezhraničnej spolupráce medzi našimi krajinami v oblasti ochrany vzdušného priestoru. Poľsko už dlhšie prevádzkuje stíhacie lietadlá F-16 a ich skúsenosti zo zavádzania do výzbroje vzdušných síl budú pre Slovensko tiež prínosom,“ uviedol šéf slovenského rezortu obrany J. Naď.
https://www.mosr.sk/47397-sk/slovensko- ... -letectva/
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 734
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Ak to bude spolupráca na štýl Diana, Rosomák/Scipio, Dana, tak to bude klasická V4 "spolupráca". Článok je aj v obľúbenom všeobecnom tliachaní o ničom konkrétnom.
F-16 piloti a pozemný personál trénuje v USA, plus bude ďalší servis a subkontrakty s US stranou riešený v SR.
Sliač má prejsť modernizáciou, bez Poľskej účasti. Máme MiGy 29, poliaci detto, obe krajiny cez 30 rokov a tých cvičení čo sme spolu mali, skúste zrátať
A to sú plus mínus v rovnakej "exportnej" modifikácii.
Jediné čo sa s Poliakmi zadarilo boli asi tak hlavne do modernizovaných T-72 pre nich a Malajziu, myslím?
Ale karamelové "krowky" mám rád
F-16 piloti a pozemný personál trénuje v USA, plus bude ďalší servis a subkontrakty s US stranou riešený v SR.
Sliač má prejsť modernizáciou, bez Poľskej účasti. Máme MiGy 29, poliaci detto, obe krajiny cez 30 rokov a tých cvičení čo sme spolu mali, skúste zrátať

Jediné čo sa s Poliakmi zadarilo boli asi tak hlavne do modernizovaných T-72 pre nich a Malajziu, myslím?
Ale karamelové "krowky" mám rád

“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War