ringlett píše:zzz píše:
Tak proč z pevniny létal jako protiponorkový čtyřmotorový Avro Shackleton s písťáky.
zatímco z pevniny i z letadlovek operující Fairey létal s jedním turbovrtulákem?
No protože Shackleton měl létat dlouho a pomalu a válčit s ponorkama. Jak bylo řečeno pístové motory mají menší měrnou spotřebu paliva na dobu letu. Počítalo se s operačními lety přes 18 hodin délky!
Ale Gannet se měl ke zjištěné ponorce dostat poměrně rychle, navíc v případě potřeby dostat torpéda či bomby SKRZ případnou obranu nepřátelského operačního svazu. Takže potřeboval vyšší rychlost. A výdrž se měla pohybovat maximálně do 6 hodin. Neporovnávej neporovnatelné.
(...)
Čau,
mě se to Tvoje vysvětlení líbí. A poté co opravíme nepřesnosti, tak mi připadá, že +- snad bude i pravdivé
ad maximálka
měli stejnou
ad Gannet "se měl k zjištěné ponorce dostat poměrně rychle"
IMHO to je asi omyl, částečný. Ale nejsi v tom sám, já to taky předtím nechápal.
Je-li řeč o Gannetu jako ASW operujícímu z letadlovek, tak Gannet
a) měl za úkol propátrat velké plochy oceánu a "vyčenichat" hladinového i podhladinového nepřítele
b) pokud by se objevil silný nepřátelský svaz se silnou PVO, tak Fairey měl přivolat např. torpédové Westland Wyvern, aby se svojí vyšší maximálkou a silnou kanonovou výzbrojí zaútočili
c) pokud by Fairey objevil sólovou nepřátelskou (např. transportní loď), tak eventuelně mohl vypustit lehké torpédo
d) pokud Fairey objevil ponorku (šnorchel) tak se mohl pokusit ponorku potopit, ale jestli se ponořila, tak úlohou Faireye bylo přivolat helikopéry (např. Sikorski S-55/Westland Whirlwind), které měly možnost trpělivě, desítky minut (snad i hodin) pomalu "utahovat" smyčku kolem nepřátelské ponorky.
Naproti tomu písťák Avro Shackelton na toto byl sám. A proto s sebou vozil tolik lidí posádky a tolik paliva (aby se prostřídali a aby nebyli vázáni krátkým operačním rádiusem)
Tj. faktor turbovrtulového motoru vs. pístového (a jeho ekonomičnost) byla spíše druhotná. Primární důvody proč chtěli turbovrtulový bylo opravdu nechuť skladovat na letadlovce letecký benzín. Sekundárním důvodem (a to zejména u Fairey Gannet) byla zajímavá skutečnost, že nechtěli dvě motorové gondoly (patrně kvůli rozpětí křídel) a proto Fairey Gannet čekal zhruba tři roky než motorárna Armstrong "zdvojí" původní turbovrtulový motor Mamba do dvojitého Double (Twin) Mamba.
Hledal jsem jestli šlo o hmotnost palubního letadla a ne. Asi opravdu bylo klíčovým faktorem rozpětí plus faktor, že obě britské letadlové lodě z největší třídy Malta (i konverze existujících letadlovek) teprve byly v dokončování/ v plánu. Pokud jsem pochopil správně, tak velmi těžký (dvoumotorový) Supermarine Scimitar byl schopen operovat i z menších letadlovek třídy Centaur (délka letové paluby zhruba stejná jako u druhoválečné třídy britských letadlovek Illustrious). Tj. proto Britové chtěli Fairey Gannet jako "dvoumotorový letoun" s jednou motorovou gondolou (ve které je "zdvojený" turbovrtulák). V tomto britském přístupu je velký rozdíl oproti US Navy - původně US Navy pár roků provozovala jednomotorový písťák Guardian (trochu těžší, trochu úspornější, s výrazně vyšší únosností ... než Fairey Gannet). Ale za pár roků Guardin byl stažen z letadlovek US Navy a místo něj nastoupil dvoumotorový (opět písťák a opět hvězdicový)
https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_S-2_Tracker, který ve službě vydržel velmi dlouho.
Na srovnání jednomotorového turbovrtulového Fairey Gannet a jednomotorového pístového Grumman Guardin AF - oba v roli protiponorkových (oba v dvojiroli: hunter/kill ... naháněč/střelec). Protože parametry pístového Guardian se hledají obtížně tak zde je zdroj ze kterého jsem vycházel
http://www.alternatewars.com/SAC/AF-2S_ ... y_1952.pdf (u Fairey Gannet jsem vycházel zejména z knížky z nakladatelství 4+, u Avro Shackelton jsem vycházel z knížek z nakladatelství Crowood a Morton Publishing)
Zmíním ještě jeden faktor. U požadavku na Avro Shackelton bylo zdůrazňováno, že musí být schopen operovat po celém světě. Z tohoto chápu, že volba na pístový motor byla logická - kvůli palivu, kdyby byl nucen neplánovaně přistát na nějakém menším letišti. Zatímco pro Fairey Gannet byla logistika buď přímo na letadlové lodi nebo na obvyklých základnách FAA.
Čili opravdu důvodem proč turbovrtulové letadla pro FAA ... opravdu šlo o nechuť Royal Navy aby na letadlovkách byly velké sklady s leteckým benzínem