Rase píše:Sedm nových společností se dnes oficiálně zapojilo do vývoje letounu Tempest. Konkrétně jde o společnosti(...)Bombardier a (...) Kromě Velké Británie a Švédska může být dalším partnerem Itálie.
Tady píšou že se chce zapojit pouze jedna z poboček firmy Bombadier a to
pobočka v Severním Irsku
Zajímavostí je, že ta fabrika (patrně bývalá fabrika Short Bros) "
momentálně nemá" vlastníka. Neboť nyní probíhá předávání fabriky novému vlastníkovi - Bombardier chce prodat firmě Spirit AeroSystems
https://www.flightglobal.com/airframers ... 04.article
Dopadne-li prodej novému vlastníkovi Spirit AeroSystems, tak fabrika v Severním Irsku bude v podobném vztahu k Tempestu jako je Aero Vodochody vůči Aero L-39NG. Protože primárním zdrojem obživy Spirit AeroSystems i Aero Vodochody jsou dodávky ucelených celků (sestavených dílů jako např. část křídla) pro finální výrobce letadel. A důvodem proč výrobci specializovaní na ucelené části dílů (Spirit, Sonaca, Aero) se pouští do výroby hotových letadel je zejména, aby se předvedli (Airbusu, Boeingu,...) co všechno dokážou vyvinout = aby prokázali že zvládnou ucelený vývoj části letadla.
Tj. cílem těchto elitních dodavatelů dílů pro letadla, je to, aby finální výrobci letadel (Airbus, Boeing,...) tyto subdodavatele přibírali do nových projektů, tak aby např. křídlo (Spirit) či podvozek (Aero) či vystřelovací sedadlo (Aero) bylo plně v odpovědnosti těchto elitních dodavatelů dílů.
Něco jako když v automotive fungují automobilky (VW, BMW) a vedle těchto finálních (montážních) výrobců automobilů fungují elitní výrobci dílů - ZF, LUK, Brisk, Sachs, Ricardo, VM Motori, kteří dodávají více automobilkám současně. Ovšem faktem je, že tito elitní dodavatelí realizují svoje ucelené auta spíše v rámci speciálních aut - např. v rámci spoluvývoje soutěžní specialů (Rallye, WRC,...). Tj. asi je málo časté, aby výrobce autodílů stavěl kompletní auto kategorie osobní automobil. Protože na trhu osobních automobilů spíše fungují faktory jako reklama, znalost značky. Zatímco v leteckém průmyslu je častější, že se na trhu může prosadit i letadlo prodávané s malou reklamou.
Uvidíme, za jakou konkrétní části Tempestu převezme odpovědnost belfatská fabrika (ex-Bombardier, od podzimu možná v rámci Spirit), která nyní je specialzovaná např. na výrobu křídel