Aero L-39NG Skyfox
Re: Aero L-39NG
Pozri sekciu "OSSR, kampak kráčíte?", tam sa o tom už diskutuje a je tam aj celý článok.
"Alea iacta est"
Re: Aero L-39NG
Syrská modernizace starých L-39
Zaujalo mě, že údajně letos bylo bombardováním tureckého letectva zničeno několik syrských L-39.
A zejména jsou pozoruhodné okolnosti ještě jedné vojenské akce v Sýrii, do které byly zapojen L-39... letos na jaře turecká F-16 sestřelila syrskou L-39 pravděpodobně pomocí AMRAAM pravděpodobně za pomoci tureckého skoro AWACS a to na vzdálenost přes 40 kilometrů

https://theaviationist.com/2020/03/03/s ... ver-syria/
https://theaviationgeekclub.com/turkish ... ver-syria/
http://l-39.cz/L-39_uzivatele.html#syrie
Vzhledem k relativně vysoké ceně AMRAAM (plus zbytek souvisejících nákladů Turecka spadajících do systémové ceny za tento "výstřel") ve srovnání s relativně nízkou zůstatkovou cenu starých, olétaných syrských L-39 mě zajímalo proč se vyplatilo sestřelovat starý Albatros.
Ono totiž to asi souvisí se 3 věcmi, které na syrském bojišti činí ze syrských L-39 dosti efektivní zbraňový systém
- někdy v nedávných letech došlo k upgradu a to v sortimentu integrovaných zbraní. Prý nyní syrské L-39 mají další 2 závěsníky pro zbraně. A můžou nosit 80mm rakety.
- v podmínkách, že v Sýrii má syrské (či ruské imperiální) letectvo leteckou převahu, tak syrské letectvo na A-G útoky nemá vhodnější letadlo než je L-39 z pohledu "investiční,provozní náklady/bojová hodnota". Kdyby syřané provozovali Su-25 ve slušnější kondici/výbavě, tak Su-25 by převzal část úkolů L-39.
- třetí klíčovou skutečností proč je pro syrský totalitní režim tak výhodné masivně používat L-39 pro bojovou činnost je jeho univerzálnost = několik desítek L-39 slouží současně pro výcvik i pro A-G úkoly. Což tak dobře "neumí" žádné letadlo v syrském arzenálu. Zaujalo mě, že např. z Iránu nedostala Sýrie tamní (iránské) turbovrtulové PC-7 pro A-G úkoly.

Dle letošního článku je konkrétně uváděn tento rozsah dřívější modernizace syrských L-39:
Zaujalo mě, že údajně letos bylo bombardováním tureckého letectva zničeno několik syrských L-39.
A zejména jsou pozoruhodné okolnosti ještě jedné vojenské akce v Sýrii, do které byly zapojen L-39... letos na jaře turecká F-16 sestřelila syrskou L-39 pravděpodobně pomocí AMRAAM pravděpodobně za pomoci tureckého skoro AWACS a to na vzdálenost přes 40 kilometrů

https://theaviationist.com/2020/03/03/s ... ver-syria/
https://theaviationgeekclub.com/turkish ... ver-syria/
http://l-39.cz/L-39_uzivatele.html#syrie
Vzhledem k relativně vysoké ceně AMRAAM (plus zbytek souvisejících nákladů Turecka spadajících do systémové ceny za tento "výstřel") ve srovnání s relativně nízkou zůstatkovou cenu starých, olétaných syrských L-39 mě zajímalo proč se vyplatilo sestřelovat starý Albatros.
Ono totiž to asi souvisí se 3 věcmi, které na syrském bojišti činí ze syrských L-39 dosti efektivní zbraňový systém
- někdy v nedávných letech došlo k upgradu a to v sortimentu integrovaných zbraní. Prý nyní syrské L-39 mají další 2 závěsníky pro zbraně. A můžou nosit 80mm rakety.
- v podmínkách, že v Sýrii má syrské (či ruské imperiální) letectvo leteckou převahu, tak syrské letectvo na A-G útoky nemá vhodnější letadlo než je L-39 z pohledu "investiční,provozní náklady/bojová hodnota". Kdyby syřané provozovali Su-25 ve slušnější kondici/výbavě, tak Su-25 by převzal část úkolů L-39.
- třetí klíčovou skutečností proč je pro syrský totalitní režim tak výhodné masivně používat L-39 pro bojovou činnost je jeho univerzálnost = několik desítek L-39 slouží současně pro výcvik i pro A-G úkoly. Což tak dobře "neumí" žádné letadlo v syrském arzenálu. Zaujalo mě, že např. z Iránu nedostala Sýrie tamní (iránské) turbovrtulové PC-7 pro A-G úkoly.

Dle letošního článku je konkrétně uváděn tento rozsah dřívější modernizace syrských L-39:
Damascus will redirect the funds to enlarging its L-39 fleet and reworking them for light attack through the installation of B-8L pods for 80-mm S-8 unguided rockets, as well as strengthening the airframe and adding two weapons stations for the carriage of 100-kg freefall bombs.
Damašek s největší pravděpodobností přesměroval finanční prostředky na rozšíření své flotily L-39 a jejich předělání na lehké bombardovací úkoly formou instalace B-8L pro neřízené rakety S-8 o průměru 80 mm, a dále posílením draku a přidání dvou zbraní závěsníků pro 100 kg (neřízené) bomby.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Aero L-39NG
Jiří Podpěra za akcionáře = fa Omnipol píše:„V průběhu následujících 5 let plánujeme ještě více počeštit dodavatelský řetězec letounu L-39NG. Současný poměr činí 40 % domácích a 60 % zahraničních dodávek. A již v tomto poměru reprezentuje projekt L-39NG zhruba 5 500 zaměstnanců leteckých firem v ČR. Postupně chceme českému dodavatelskému řetězci svěřit až 60 % dodávek,“
Hm k podtrženému... odhad "pohledem z okna" čeho by se měly týkat změny dodavatelů v programu NG ...
a) změna vystřelovací sedačky na https://www.vydavatelstvo-mps.sk/letect ... vs-20.html

b) tipuji, že v MESITu či v jiné firmě v ČR vzniká avionika dle posledních zkušeností z vojenskému nasazení L-159 v Iráku? http://www.acr.army.cz/informacni-servi ... ku-213381/
c) Plamen v podvěsu pod L-39NG?
noah11 píše:Zmluva bola uzavretá na 300 kanónov, 144 kontejnerov a 1,5 miliónov nábojov v rokoch 1999 až 2003
d) ... omezení zahraničních kooperačních subdodávek pro AERo. Např. od rakouských (?i od slovenských?) firem
https://www.euro.cz/byznys/aero-vodocho ... du-1371514
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Aero L-39NG
Aké subdodávky Slovenských firiem?
Re: Aero L-39NG
Lynx ... nevím to jistě. A odhadovat se dá jen zčásti mj. proto, že L-39NG dosud není dokončené (certifikace Light Attack by měla být až příští rok).
Tj. v níže uvedeném odhaduji "pohledem z okna". Roli případných subdodavatelů programu L-39NG (a L-39CW) rozdělím do těchto "rolí":
a) dodávky ucelených sestav pro L-39NG/CW (myslím něco jako podvozek, motor, vystřelovací sedačka,... ) - mám pocit, že žádný finální výrobek "ucelené sestavy" se na Slovensku nevyrábí ... nebo se pletu? Nejsem si úplně jistý jak je to s výrobou překrytů v LOTN
Tím vůbec nepopírám úspěchy výrobců celých letadel ze Slovenska (Tomark, Aerospool,...)... ale vzhledem k jejich výrobnímu a prodejnímu zaměření mi nedává smysl, aby měli velký zájem se zapojovat do programu L-39NG/CW
b) dodávky dílů např. produkty přesného obránění či slévárenství - je klidně možné že nějaké smlouvy o dodávkách pro L-39NG/CW jsou domluvené a začnou se ve větším realizovat, pokud začne sériová výroba L-39NG/CW ... Protože primárně jde o ochotu strojírenské/kovodělné firmy se podrobit certifikačním procesům v aerospace průmyslu (fachmanů pracuje na Slovensku velká spousta ... o to obavu nemám).
c) údržba nakoupených L-39NG - předpokládám, že bratislavský Austrian Technik asi zájem nemá. Zatímco trenčínský LOTN asi ano...
d) účast na programu L-39CW (modernizaci starších L-39) - v téhle oblasti mi dávalo 100%-ní smysl že se slovenské subjekty zapojí. Ovšem to jsem se spletl, protože OSSR nechtějí modernizovat na L-39CW, ale chtějí nová letadla. Ono totiž OSSR neprovozují jednu verzi L-39, ale 2 verze a to v poměru zhruba 1:1:
- celkem 3x L-39ZAM (čtvtý L-39ZAM předloni havaroval asi kvůli nesprávné opravě motoru). Jde o výrazně mladší letadla než slovenské L-39CM (viz níže). Neboť L-39ZAM byly vyrobené v 1989 ve verzi ZM, modernizované po přelomu tisíciletí. Připomenu, že verze ZA (spolu s verzí ZO) tvoří zhruba 20% ze všech vyrobených L-39 Albatrosů, tj. cca 600 letadel L-39ZA/ZO. Vesměs šlo o letadla určené na export a to zhruba do 15-ti zemí světa. Později byly některé přeprodány jako např. rumunské L-39ZA, tj. těžko říct ve kterých dalších zemích světa dnes slouží L-39ZA/ZO ... např. do Ugandy myslím Aero L-39ZA/ZO nedodávalo a ze SSSR si Uganda své L-39 nekoupila neboť do SSSR byly dodávány prý výhradně L-39C. Nejsem si jistý jestli L-39ZA sloužící v Pobaltí dodány přímo či jestli byly reexportovány
Vzhledem k tomu, že L-39ZA/ZO nejsou provozovány v AČR neboť AČR provozuje L-159A/T1+/T2 (a provoz ex-armádních L-39ZA nebyl dovolen v civilní letecké škola CLV patrně kvůli legislativě, že letadla nosí palnou zbraň), tak by pro Aero dáválo smysl, aby podpořilo (slevou) modernizaci slovenských L-39ZAM na standard L-39CW se zachování vojenské výzbroje (trupová zbraň, závěsníky na 1,5 tuny výzbroje,...) ... Dovedu si představit, že modernizace slovenských L-39ZAM by probíhala zejména v režii slovenských subjektů, což by bylo výhodné pro všechny. Např. pro předvádění/zalétávání "light attack" L-39CW ... modernizovaných (z L-39ZA/ZO) od těch cca 10-ti současných uživatelů L-39ZA/ZO ve světě ... by se využilo kapacit LOTN, letiště Malacky v kombinaci s dlouhým vojenským újezdem Kuchyňa (=délka 40 km, tj. mnohem delší než jsou vojenské újezdy v ČR) a pod vedením odborníků OSSR z 2. Tl ...eventuelně simulátor od slovenské VR Media pro simulaci útočných akcí (simulátor od české VR Group asi neobsahuje simulaci bombardování, střelby)....
Vzhledem k tomu, že po 2021 zůstane v OSSR v provozu jeden L-39ZAM, tak jsem zvědav, jak to OSSR vyřeší. Předpokládám, že MOSR má nějakou "záložní kartu v rukávu", když letos v létě vyhlásilo zájem "za několik desítek milionů EUR nakoupit 8 až 10 M-346" (dodávka firmy Leonardo - 16x M-346 pro polské letectvo - byla za celkem 525 milionů EUR plus fakt, že Leonardo bude vydělávat na MRO polských M-346 neboť dceřinná firma Leonarda v Polsku ve Świdnik) Tj. výše uvedené je pouhá spekulace.
Vzhledem k aktuální situaci, které mi jako vnějšímu pozorovateli nedává smysl, tak těžko říct, jestli LOM Praha nahradí LOTN v roli modernizátora starších L-39ZA/ZO na L-39CW "Light Attack".
Ve videu - v předváděčce thajského letectva pro veřejnost - se "honí" L-39ZA asi za AlphaJetem. A proto předpokládám, že předváděná střelba trupového 23mm Albatrosu je cvičnou municí
https://www.youtube.com/watch?v=S6cUxSdkzdk
- druhou verzí Albatrosu v OSSR je celkem 6x L-39CM, z toho aktuálně jsou používány zhruba 3 až 4 (po nedávném vyřazení č. 5252 a č. 5301)... jde o letadla L-39C z první poloviny 70.-tých let, přičemž část draku byla vyměněna během SLEP+GO (před víc než 20-ti lety) plus částečná modernizace v minulém desetiletí. Protože možnost podvěšené výzbroje je malá, tak z hlediska možnosti plnit výcvikou i bitevní roli lze slovenské L-39CM zhruba připodobnit L-39NG "Full trainer". Po roce 2022 by v provozu v OSSR měly zůstat zhruba 2x L-39CM (jeden do cca 2026)... a nejsem si úplně jistý jestli dává smysl modernizovat slovenské L-39CM na L-39CW vzhledem k 50-ti letému stáří části draku slovenských L-39CM
Tj. v níže uvedeném odhaduji "pohledem z okna". Roli případných subdodavatelů programu L-39NG (a L-39CW) rozdělím do těchto "rolí":
a) dodávky ucelených sestav pro L-39NG/CW (myslím něco jako podvozek, motor, vystřelovací sedačka,... ) - mám pocit, že žádný finální výrobek "ucelené sestavy" se na Slovensku nevyrábí ... nebo se pletu? Nejsem si úplně jistý jak je to s výrobou překrytů v LOTN
Tím vůbec nepopírám úspěchy výrobců celých letadel ze Slovenska (Tomark, Aerospool,...)... ale vzhledem k jejich výrobnímu a prodejnímu zaměření mi nedává smysl, aby měli velký zájem se zapojovat do programu L-39NG/CW
b) dodávky dílů např. produkty přesného obránění či slévárenství - je klidně možné že nějaké smlouvy o dodávkách pro L-39NG/CW jsou domluvené a začnou se ve větším realizovat, pokud začne sériová výroba L-39NG/CW ... Protože primárně jde o ochotu strojírenské/kovodělné firmy se podrobit certifikačním procesům v aerospace průmyslu (fachmanů pracuje na Slovensku velká spousta ... o to obavu nemám).
c) údržba nakoupených L-39NG - předpokládám, že bratislavský Austrian Technik asi zájem nemá. Zatímco trenčínský LOTN asi ano...
d) účast na programu L-39CW (modernizaci starších L-39) - v téhle oblasti mi dávalo 100%-ní smysl že se slovenské subjekty zapojí. Ovšem to jsem se spletl, protože OSSR nechtějí modernizovat na L-39CW, ale chtějí nová letadla. Ono totiž OSSR neprovozují jednu verzi L-39, ale 2 verze a to v poměru zhruba 1:1:
- celkem 3x L-39ZAM (čtvtý L-39ZAM předloni havaroval asi kvůli nesprávné opravě motoru). Jde o výrazně mladší letadla než slovenské L-39CM (viz níže). Neboť L-39ZAM byly vyrobené v 1989 ve verzi ZM, modernizované po přelomu tisíciletí. Připomenu, že verze ZA (spolu s verzí ZO) tvoří zhruba 20% ze všech vyrobených L-39 Albatrosů, tj. cca 600 letadel L-39ZA/ZO. Vesměs šlo o letadla určené na export a to zhruba do 15-ti zemí světa. Později byly některé přeprodány jako např. rumunské L-39ZA, tj. těžko říct ve kterých dalších zemích světa dnes slouží L-39ZA/ZO ... např. do Ugandy myslím Aero L-39ZA/ZO nedodávalo a ze SSSR si Uganda své L-39 nekoupila neboť do SSSR byly dodávány prý výhradně L-39C. Nejsem si jistý jestli L-39ZA sloužící v Pobaltí dodány přímo či jestli byly reexportovány
Vzhledem k tomu, že L-39ZA/ZO nejsou provozovány v AČR neboť AČR provozuje L-159A/T1+/T2 (a provoz ex-armádních L-39ZA nebyl dovolen v civilní letecké škola CLV patrně kvůli legislativě, že letadla nosí palnou zbraň), tak by pro Aero dáválo smysl, aby podpořilo (slevou) modernizaci slovenských L-39ZAM na standard L-39CW se zachování vojenské výzbroje (trupová zbraň, závěsníky na 1,5 tuny výzbroje,...) ... Dovedu si představit, že modernizace slovenských L-39ZAM by probíhala zejména v režii slovenských subjektů, což by bylo výhodné pro všechny. Např. pro předvádění/zalétávání "light attack" L-39CW ... modernizovaných (z L-39ZA/ZO) od těch cca 10-ti současných uživatelů L-39ZA/ZO ve světě ... by se využilo kapacit LOTN, letiště Malacky v kombinaci s dlouhým vojenským újezdem Kuchyňa (=délka 40 km, tj. mnohem delší než jsou vojenské újezdy v ČR) a pod vedením odborníků OSSR z 2. Tl ...eventuelně simulátor od slovenské VR Media pro simulaci útočných akcí (simulátor od české VR Group asi neobsahuje simulaci bombardování, střelby)....
Vzhledem k tomu, že po 2021 zůstane v OSSR v provozu jeden L-39ZAM, tak jsem zvědav, jak to OSSR vyřeší. Předpokládám, že MOSR má nějakou "záložní kartu v rukávu", když letos v létě vyhlásilo zájem "za několik desítek milionů EUR nakoupit 8 až 10 M-346" (dodávka firmy Leonardo - 16x M-346 pro polské letectvo - byla za celkem 525 milionů EUR plus fakt, že Leonardo bude vydělávat na MRO polských M-346 neboť dceřinná firma Leonarda v Polsku ve Świdnik) Tj. výše uvedené je pouhá spekulace.
Vzhledem k aktuální situaci, které mi jako vnějšímu pozorovateli nedává smysl, tak těžko říct, jestli LOM Praha nahradí LOTN v roli modernizátora starších L-39ZA/ZO na L-39CW "Light Attack".
Ve videu - v předváděčce thajského letectva pro veřejnost - se "honí" L-39ZA asi za AlphaJetem. A proto předpokládám, že předváděná střelba trupového 23mm Albatrosu je cvičnou municí

https://www.youtube.com/watch?v=S6cUxSdkzdk
- druhou verzí Albatrosu v OSSR je celkem 6x L-39CM, z toho aktuálně jsou používány zhruba 3 až 4 (po nedávném vyřazení č. 5252 a č. 5301)... jde o letadla L-39C z první poloviny 70.-tých let, přičemž část draku byla vyměněna během SLEP+GO (před víc než 20-ti lety) plus částečná modernizace v minulém desetiletí. Protože možnost podvěšené výzbroje je malá, tak z hlediska možnosti plnit výcvikou i bitevní roli lze slovenské L-39CM zhruba připodobnit L-39NG "Full trainer". Po roce 2022 by v provozu v OSSR měly zůstat zhruba 2x L-39CM (jeden do cca 2026)... a nejsem si úplně jistý jestli dává smysl modernizovat slovenské L-39CM na L-39CW vzhledem k 50-ti letému stáří části draku slovenských L-39CM
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Aero L-39NG
No prispevok dlhy, ale odpoved na lynxovu otazku som sa nedozvedel. Predpokladam, ze preto, ze slovenske firmy nedodavaju do Albatrosa uplne nic. A taka bude aj odpoved pre to ministrom pisane zapojenie slovenskeho obranneho priemyslu do vyroby L-39NG, ked ho kupime. Na Slovensku donho vyrobime asi tak max drzatko na pohar.
Re: Aero L-39NG
Otázku som sa pýtal preto, lebo mne neboli známe žiadne celky, ktoré by sa vyrábali na Slovensku. Je tu síce pár firiem, ktoré by niečo technicky vyrobiť vedeli, ale kvôli chýbajúcim certifikátom by to legálne asi nebolo možné. Aby sme sa rozumeli, nie je to chyba, sme malé štáty a nemusí každý vyrábať všetko, to bx nebolo efektívne. Ono, aj z toho co som videl, bojová verzia L39NG, to by bola tragédia, ved by sa neodlepila zo zeme skôr ako po 2400m
a lete, pri vysokých teplotách už vôbec nie, s tým má motor FJ44M problémy.
To už naozaj skôr ta fiktivna, modernizovane L159, hoci aj s motorom RollsRoyce, ta by mala zmysel.
Ved ani L39ZAM moc neleti...
Takže riesenie: vyskrabte niekde 8ks L159 dvojmiestnych, spravte GO, predajte Slovensku s tým, že následne prebehne modernizácia, resp. nahradenie nejakým "L259". Presne po vzore L410, kedy bol použitý model "staré za nové", aj keď to Slovenská politická opozícia kritizovala, teraz máme nové kusy UVP-E20.

To už naozaj skôr ta fiktivna, modernizovane L159, hoci aj s motorom RollsRoyce, ta by mala zmysel.
Ved ani L39ZAM moc neleti...
Takže riesenie: vyskrabte niekde 8ks L159 dvojmiestnych, spravte GO, predajte Slovensku s tým, že následne prebehne modernizácia, resp. nahradenie nejakým "L259". Presne po vzore L410, kedy bol použitý model "staré za nové", aj keď to Slovenská politická opozícia kritizovala, teraz máme nové kusy UVP-E20.
Re: Aero L-39NG
Niko
vždyť nahoře píšu, že "nevím to jistě. A odhadovat se dá jen zčásti mj. proto, že L-39NG dosud není dokončené (certifikace Light Attack by měla být až příští rok).". Čili v tuhle chvíli jsou dodávky 0 i z českých firem, neboť L-39NG není dokončen.
A pokud jde o zapojení do modernizace na L-39CW, tak svůj názor jsem napsal. Opakovat se mi nechce. Máš to "blíž", tak se poptej např. v LOTN "co a jak" když loni prodávali své služby do světa uživatelům L-39, když je do modernizace zapojilo AERo https://web.archive.org/web/20200128175 ... elov-l-39/ ... V poslední výročce LOTN píšou např. že prodlužovali životnosti vystřelovacího sedadla v Albíku, tak asi v LOTN ví proč se tím zabývají
Nad rámec výše uvedeného - odhaduji že pokud zapojení LOTN a LOM Praha do L-39CW neee ... tak jako modernizační partner AERa, by asi dávalo smysl zapojit firmy v Pobaltí pro tréninkové L-39CW (v tamních leteckých registrech je evidováno přes 20 civilních L-39C a/nebo v Rumunsku/Bulharsku pro bojové L-39CW (ve spolupráci např. s ukrajinskými dodavateli komponent tamní modernizaci L-39M/M1 jako např. alternativní motor Al-25TLš ... o 1/10 výkonější než primárně nabízený Williams FJ-44-4)
vždyť nahoře píšu, že "nevím to jistě. A odhadovat se dá jen zčásti mj. proto, že L-39NG dosud není dokončené (certifikace Light Attack by měla být až příští rok).". Čili v tuhle chvíli jsou dodávky 0 i z českých firem, neboť L-39NG není dokončen.

A pokud jde o zapojení do modernizace na L-39CW, tak svůj názor jsem napsal. Opakovat se mi nechce. Máš to "blíž", tak se poptej např. v LOTN "co a jak" když loni prodávali své služby do světa uživatelům L-39, když je do modernizace zapojilo AERo https://web.archive.org/web/20200128175 ... elov-l-39/ ... V poslední výročce LOTN píšou např. že prodlužovali životnosti vystřelovacího sedadla v Albíku, tak asi v LOTN ví proč se tím zabývají
Nad rámec výše uvedeného - odhaduji že pokud zapojení LOTN a LOM Praha do L-39CW neee ... tak jako modernizační partner AERa, by asi dávalo smysl zapojit firmy v Pobaltí pro tréninkové L-39CW (v tamních leteckých registrech je evidováno přes 20 civilních L-39C a/nebo v Rumunsku/Bulharsku pro bojové L-39CW (ve spolupráci např. s ukrajinskými dodavateli komponent tamní modernizaci L-39M/M1 jako např. alternativní motor Al-25TLš ... o 1/10 výkonější než primárně nabízený Williams FJ-44-4)
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Aero L-39NG
zzz: ved jasne. Pockajme si a uvidime. Ja som ale pri zapojeni slovenskych firiem trochu skepticky.
Re: Aero L-39NG
Niko,niko píše:zzz: ved jasne. Pockajme si a uvidime. Ja som ale pri zapojeni slovenskych firiem trochu skepticky.
snažil jsem se naznačit, že jako laik jsem spíše odhadoval zapojení slovenských subjektů do dodávek služeb (modernizace, simulace, střelby,...) než do výroby ucelených sestav. Já totiž neznám kompletní slovenský agregát dodávaný do aerospace, který by dával smysl pro vojenské letadla. Posledním takovým byl (po vychytání problémů) špičkový motor DV-2 z Povážských strojíren a konec jeho výroby byl dokonán, když jej Italové odmítli pro M-346 používat, byť byl používán v prototypu Jaku-130. Klidně napiš, jestli znáš nějaký produkt připadají aspoň trochu v úvahu pro L-39NG vyvinutý a vyráběný (nikoliv montovaný) na Slovensku.
Slovenským producentům kompletních letadel asi nedává smysl se zapojovat ... vzhledem k tomu co vyrábí a pro jaké zákazníky... k čemu by jim pomomhlo, že ukážou referenci že dodávají něco do výroby letadel pro vojenské letectvo?
A předjednané dodávky dílů až začne sériová výroba? To bych musel být "u zdroje"... což nejsem. Takže to nemám jak zjistit.
P.S. Osobně předpokládám, že tahle diskuze je o ničem, neboť OSSR nic nekoupí od AERa. Taky je možné že se pletu, ale to holt vyplývá z toho že jako laik vůbec nechápu co se děje v poslední době okolo L-39NG - ať už z pohledu AČR/CLV či z pohledu OSSR.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Aero L-39NG
zzz:Ja si osobne myslim, ze slovenske firmy do projektu L-39 NG bud nebudu dodavat nic, alebo len velmi velmi malo veci, ktore za zmienku nebudu stat. Preto mi prislo vtipne, ked nas minister rozpraval, ze bude pretlacat zapojenie slovenskych firiem. Povazujem to len za dalsi vysterl do tmy z jeho strany. L-39 NG sa postavy mimo slovensky dodavatelsky retazec a my ho bud kupime tak ako je, alebo nie. Cize situacia je rovnaka ako pri ostatnych konkurentoch z Talianska a Anglicka.
Re: Aero L-39NG
Niko ... ad dodávky dílů (nikoliv ucelených sestav) pro letecký průmysl ze Slovenska...
pro firmu která dělá se živí přesným obráněním či slévárenstvím dává smysl začít dodávat do aerospace. Nejde ani tak o peníze, nejde-li o firmu zaměřenou výlučně na aerospace, jako spíše o referenci. Neboť tlak na kvalitu, přesnost,... dodávek do aerospace je velmi vysoký... Druhým faktorem je dlouhodobost ... právě protože často nejde o objemově významné dodávky tak vesměs když firma A začne dodávat např. hliníkové odlitky pro výrobu letadla xyz, tak obvykle dodává po celou dobu výroby letadla = vyměnit dodavatele se výrobci letadel nevyplatí... a slévárně se nevyplatí si zkazit renomé, pokud by začali kašlat na kvalitě.... Při poruše letadlo spadne (zatímco auto při poruše obvykle zastaví
)
Tj. v případě, že by OSSR kupovala letadla někde blízko (např. v Evropě), tak tím "otevírá" dveře slovenským firmám z jiného oboru než aerospace, aby začali dodávat výrobci letadel a tím získají referenci ... a neplacenou reklamu a šáhnou si na komplikovanější výrobu, s vyšší marží atd.
Tj. ať už OSSR vybere mezi (abecedně): Diamondem, Hawkem, M-346 či Pilatusem, tak při inteligentním vyjednávání s leteckou fabrikou může slovenská vláda "otevřít" dveře slovenským firmám mimo obor aerospace, aby získali referenci.
Např. Bell při nynější nabídce vrtulníků pro Polsko výslovně uvádí eventuelní přibrání polských firem do výroby vrtulníků (asi myslí na Invictus). Nabízí něco podobného firma Bell při vyjednávání se slovenskou vládou?
pro firmu která dělá se živí přesným obráněním či slévárenstvím dává smysl začít dodávat do aerospace. Nejde ani tak o peníze, nejde-li o firmu zaměřenou výlučně na aerospace, jako spíše o referenci. Neboť tlak na kvalitu, přesnost,... dodávek do aerospace je velmi vysoký... Druhým faktorem je dlouhodobost ... právě protože často nejde o objemově významné dodávky tak vesměs když firma A začne dodávat např. hliníkové odlitky pro výrobu letadla xyz, tak obvykle dodává po celou dobu výroby letadla = vyměnit dodavatele se výrobci letadel nevyplatí... a slévárně se nevyplatí si zkazit renomé, pokud by začali kašlat na kvalitě.... Při poruše letadlo spadne (zatímco auto při poruše obvykle zastaví

Tj. v případě, že by OSSR kupovala letadla někde blízko (např. v Evropě), tak tím "otevírá" dveře slovenským firmám z jiného oboru než aerospace, aby začali dodávat výrobci letadel a tím získají referenci ... a neplacenou reklamu a šáhnou si na komplikovanější výrobu, s vyšší marží atd.
Tj. ať už OSSR vybere mezi (abecedně): Diamondem, Hawkem, M-346 či Pilatusem, tak při inteligentním vyjednávání s leteckou fabrikou může slovenská vláda "otevřít" dveře slovenským firmám mimo obor aerospace, aby získali referenci.
Např. Bell při nynější nabídce vrtulníků pro Polsko výslovně uvádí eventuelní přibrání polských firem do výroby vrtulníků (asi myslí na Invictus). Nabízí něco podobného firma Bell při vyjednávání se slovenskou vládou?
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Aero L-39NG
Skelet ... když už se diskuze zvrhává do hejtování... tak ať je aspoň sranda....skelet píše:lynx: tu poznámku o FJ44 si zapamatuj, až si koupíte M345

Jako alternativní by se do M-345 spíš nabízel TFE-731, ale protože Honeywell u Olomouce dělá mj. do leteckých motorů, tak TFE-731 je nutné škrtnout ... protože "houfnice"

"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Aero L-39NG
Skelet: tu poznámku si zapamätám, teda určite ju nezabudnem. A určite budem mat na pamäti, že M345 je o podstatný kus menšie a ľahšie lietadlo. Problem oboch je, že sú na bojové účely v podstate nepoužiteľné. Uznávam, ze keď by už na to došlo, tak L39NG ma bytelnejsiu konštrukciu, vid max povolené nasobky preťaženia. Co z toho ked to ten motor neutiahne...
Pri konštrukcii L39NG pracovali 2 divízie, MRO(vojenské projekty) mala na starosti krídlo a divízia "civilná" mala na starosti trup. Práve divízia MRO bola nedostatočne agresívna pri weight saving a toho dôsledkom je dosť veľa mŕtvej váhy toho krídla.
Pri konštrukcii L39NG pracovali 2 divízie, MRO(vojenské projekty) mala na starosti krídlo a divízia "civilná" mala na starosti trup. Práve divízia MRO bola nedostatočne agresívna pri weight saving a toho dôsledkom je dosť veľa mŕtvej váhy toho krídla.
Re: Aero L-39NG
Asi máme rozdílné data. L-39NG je o metrák lehčí, než M345, ale do vzduchu vytáhne o tunu víc.
To že bude mít L-39NG omezené bojové možnosti ví každý. Taky patří do kategorie COIN.
To že bude mít L-39NG omezené bojové možnosti ví každý. Taky patří do kategorie COIN.



Re: Aero L-39NG
Skelet: wiki uvádza údaje ako spomínate.
Ale tu sa uvádza take-off weight vs empty weight
https://www.airforce-technology.com/pro ... t-trainer/
https://www.airforce-technology.com/pro ... t-trainer/
V každom prípade porovnajte celkovú dĺžku lietadiel a zistíte že M345 je podstatne kratšia, takže najskôr bude aj ľahšia.
Ale tu sa uvádza take-off weight vs empty weight
https://www.airforce-technology.com/pro ... t-trainer/
https://www.airforce-technology.com/pro ... t-trainer/
V každom prípade porovnajte celkovú dĺžku lietadiel a zistíte že M345 je podstatne kratšia, takže najskôr bude aj ľahšia.
Re: Aero L-39NG
Dle ofiko výrobců je to o jeden metrak ve prospěch Aera. Přičemž Aero má maximální hmotnost o tunu vyšší , než Leonardo. Takže Leonardo je těžší a ještě míň unese.
Edit: opraven rozdíl prázdné hmotnosti
Edit: opraven rozdíl prázdné hmotnosti



Re: Aero L-39NG
Podivne ,jak je videt ,Leonardu se povedl sice maly prcek s malym kridlem plochou toho moc neunese.
Letadlo má prázdnou hmotnost 3 300 kg, maximální vzletovou hmotnost 4 500 kg a plochu křídla jenom 12,6m².
Rozdil v plose kridla je tedy u L39ng vyrazne vetsi o 50 prpcent. Tedy i nosnost by pri stejnem profilu kridla mela byt vetsi . A ona i je .
L39ng
Nosná plocha: 19,20 m²
Prázdná hmotnost: 3 200 kg
Maximální vzletová hmotnost : 5 650 kg
Ale paklize se Slovakum jedna o nosnost , tak si muzou koupit prece 2x tolik stroju.
Letadlo má prázdnou hmotnost 3 300 kg, maximální vzletovou hmotnost 4 500 kg a plochu křídla jenom 12,6m².
Rozdil v plose kridla je tedy u L39ng vyrazne vetsi o 50 prpcent. Tedy i nosnost by pri stejnem profilu kridla mela byt vetsi . A ona i je .

L39ng
Nosná plocha: 19,20 m²
Prázdná hmotnost: 3 200 kg
Maximální vzletová hmotnost : 5 650 kg
Ale paklize se Slovakum jedna o nosnost , tak si muzou koupit prece 2x tolik stroju.
