
Pokročilé partnerství pro vývoj motoru SABRE
Britské společnosti Rolls-Royce a Reaction Engines Limited (REL) oznámily novou dohodu o strategickém partnerství týkající se pohonu vysokorychlostních letadel, která byla vyhlášena 21. srpna. Úzká spolupráce probíhá již poslední dva roky a nyní jde o posílení těchto vztahů. Navazuje na dřívější oznámení partnerství s Boom Supersonic a Virgin Galactic. Reaction Engines Limited se sídlem v Oxfordshiru se již delší čas zabývá vývojem pokročilého motoru SABRE (Synergetic Air-Breathing Rocket Engine), který má být ekologičtější a provozně levnější než současné technologie. Z hlediska spotřeby paliva nároky odpovídající běžnému proudovému motoru, avšak dokáže nabídnout výkon a schopnost dosahovat vysoké rychlosti jako raketové motory. V dubnu 2019 provedla společnost v testovacím zařízení v Colorado Air and Space Port v USA, úspěšné testy předchlazovače, ve kterých simulovala podmínky při rychlosti Mach 3,3. Testy předchlazovače měly zjistit, zda extrémně horké teploty, způsobené vysokorychlostním prouděním vzduchu motorem, nepoškodí žádné součásti. Společnost uvedla, že tato komponenta byla schopna ochlazovat plyny s teplotou nad 1000 °C na okolní teplotu za méně než půl sekundy. Vedoucí projektu Shaun Driscoll konstatuje, že zatímco vývoj raketových motorů v uplynulých 70 letech stagnoval, letecké motory v průběhu posledních desetiletí získaly výrazně vyšší účinnost. "Pokud dokážete zkombinovat letadlový a raketový motor, můžete mít velmi lehký a efektivní pohonný systém a v podstatě vytvořit kosmické letadlo." Obecně se dá říct, že tato pohonná jednotka je v pokročilé fázi vývoje. Revoluční pohonná jednotka přilákala zájem velkých firem z oboru. Například BAE Systems, Rolls-Royce a Boeing investovaly více než sto milionů liber, tedy v přepočtu bezmála tři miliardy korun. Do roku 2030 by nadzvukové lety měly umožnit cestovat mezi Velkou Británií a New Yorkem za pouhou jednu hodinu a z Londýna do Austrálie za čtyři hodiny.
Zdroj:
https://www.flightglobal.com/air-transp ... 44.article
https://www.defensenews.com/global/euro ... nvestment/
https://www.janes.com/defence-news/news ... propulsion
https://vtm.zive.cz/clanky/z-londyna-do ... fault.aspx

