Juraj,
stručně asi tak - krom nabídky od LEONARDA má OSSR spoustu dalších možností. Ono už je vcelku otravné číst ty Tvoje oslavné ódy na LEONARDO, neboť dlouhodobě vynecháváš "co se Ti nehodí" do Tvého názoru. Tj. namísto pravdivého popisu reality se od Tebe člověk dočte vesměs akorát pohádku ...
Možná by bylo fajn kdybys založil vlákno o konkrétních produktech/službách LEONARDO, když máš potřebu je neustále propagovat. Tj. jestli jsi "urvaný" z M-346 tak piš do vlákna o M-346. Jestli se Ti líbí způsob jakým je organizován letecký výcvik na italských cvičných letadel, tak klidně do samostatného vlákna udělej srovnání italského, polského, signapurského a izraelského modelu jakým je používán M-346... V současné době je "ve hře" že na izraelských M-346 bude probíhat část výcviku některých řeckých pilotů.... Holt za troj-/čtyřnásobek ceny logicky dostane uživatel M-346 jiné zboží než za L-39NG, tak nevím proč neustále máš potřebu srovnávat nesrovnatelné. Do vlákna o L-39NG by stačilo dát odkaz na příslušnou pasáž vlákna o M-346.
Pokud jde o nabídku LEONARDA, tak z pohledu z ČR jsme zažili 2 podrazy od LEONARDA a) velmi velmi vysokou cenu za generálku vrtulníků (W-3A) b) roky "tahání za nos", když nedošlo k realizaci "siláckých řečí" o vyzbrojení AW-139 nabízených pro AČR. A čím větší bude mít LEONARDO monopol v našem regionu, tím víc bude "ždímat" uživatele svých výrobků/služeb. Tím netvrdím, že je špatné kupovat od LEONARDA, ale tvrdím, že v případě LEONARDA je zákazník pak velmi překvapen o kolik přijde jeho peněženka později při provozu. A není jiný lék na "nenažranosti" fy LEONARDO, než je vystavit britské, americké,... konkurenci.
Stačí se zamyslet nad vysvětlením proč profesionální uživatelé olétanin (provozující např. adversary) se vesměs vyhýbají cvičným/cvičně.bojovým letadlům od Italů... viz např. před lety - fanfáry s jakými DRAKEN kupoval z Nového Zélandu zánovní MB-339 ... vs. o pár roků neslavný osud těchto konkrétních
MB-339 Když si to srovnám např. s Alpha Jety, tak o olétané Alpha Jety je zájem po světě, zatímco o italské cvičné olétané (S.211, MB-339) zájem není.
Juraj Tichý píše:Honziku, tak si tu demagogiu rozoberme.
Povazske strojarne klakli az potom, co ste si vybrali embargovatelne motory z USA. 1997. Dovtedy ste dodavali Superalbatrosy do Egypta a Tuniska 1993-1996. Keďže fabrika nemala viac vyrobny program, krachla.
K DV-2
Chápu že při zestručování může dojít ke zjednodušení. Ale Juraji, v citovaném ... Ty jsi nenapsal jednu, jedinou pravdivou větu
Ad výběr motoru pro L-159 ... Ti odpověděl už Skelet. V
jednomotorové Alca byl tehdejší DV-2 holt příliš slabý s výkonem kolem 22 kN. Proto byl použit silnější motor o výkonu cca 28 kN. ... Druhou věcí je doladěnost DV-2 ve verzi která byla k dispozici v době zkonstruování L-159 v první polovině 90.-tých let ...
Ad zájem o L-39MS/L-59 s původními verzemi motorů DV-2
Krom 4 čtyř provozovatelů si nikdo další nekoupil od Aera letadla s motory DV-2. Zato byl zájem o původní, vylepšený Albatros viz dodávky L-39ZA/ART pro Thajsko v 90.-tých letech. A když byl DV-2 v letadle Aero tak skvělý, tak pro OSSR vyřadili velmi brzy (po cca 10-ti letech) vyřadili všechny své Albatrosy s DV-2? Zatímco původní Albatrosy s AL-25TL - tj. letadla výrobně výrazně starší než L-39MS s DV2 - jsou v užívání OSSR dodnes.
Ono to ale nebylo až tak o ne/vyzrálosti či o ne/dodělanosti původní verze DV-2 použité v L-39MS.
V 90-tých letech holt nebyl zájem o jednomotorová letadla s vyššími výkony než původní Albatros - tj. Albatros L-39MS s výkonějším motorem DV-2 nebyl kupován. Buďto byl zájem o K-8 s méně výkonným motorem Al-25TLK. Anebo se na trhu prosazoval Bae Hawk, tj. mnohem výkonější letadlo.
Stačí podívat na
TTD letadel, které se zúčastnily soutěže pro USAF/USN v 90.-tých letech, ze kterého vzešel T-6 Texan II.... soutěž v USA probíhala od přelomu 80.-/90-tých let do cca 1995. Pokud vím, tak soutěže se zúčastnilo 7 typů což ukazuje velkou část nabídky trhu cvičných letadel (kromě těchto 7-mi letadel v první polovině 90.-tých let ještě figuroval v nabídce cvičných letadel po světě ... Albatros, rumunsko-jugoslávský projekt a čínsko-pákistánský projekt ... a tou dobou končila výroba Alpha Jetu) Můj dojem: po světě nebyl zájem o DV-2 s výkonem cca 22 kN či malinko víc v jednomotorovém letadle kategorie Albatrosu.
Jinými slovy: Kdo - v (první polovině) devadesátých let - chtěl letadlo s výkony jako Albatros tak šáhnul po nabídce olétanin. Pokud cvičné Albatrosy L-39C, tak trh byl doslova zaplaven zánovními nebojovými Albatrosy od postsovětských uživatelů. Albatrosy ve více bojovější variantě (s trupovým kanonem) L-39ZA/ZO také bylo relativně snadné koupit za levno ... viz např. nákup L-39 do Maďarska z výzbroje bývalé NDR ... detaily si člověk může najít
http://l-39.cz/L-39_verze.html
ad krach Povážských strojíren nabízející pokročilejší verzi DV-2
Po čínském odmítnutí DV-2 v 90.-tých letech přišla přišla finální rána rozhodnutím italského odběratele v létě 2000, který se rozhodnul vyhodit fungující DV-2. Italové, když měli začít ve velkém investovat do pokračování vývoje M-346, tak řekli "NE" slovenským motorářům. Připomínám, že do italského rozhodnutí motor DV-2 (v pokročilé verzi DV-2S) byl tou dobou už 4 roky používán v prototypu Jak-130D, ze kterého vznikly pozdější Jak-130 a M-346
https://www.flightglobal.com/aermacchi- ... 75.article
https://www.flightglobal.com/aermacchi- ... 50.article
R.I.P.