Aero L-39NG

Odpovědět
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Nesher »

Rase píše:Nesher:
akorát mají v plánu, si cvičné letouny vyrábět doma a vzhledem k tomu, že většinovým majitelem jsou Maďaři (konkrétně András Tombor), tak bych se až tak neradoval.
https://honvedelem.hu/hirek/megvalosult ... celok.html
A to jsi odvodil z jedné věty v prohlášení jejich ministra obrany? Kde by to dělali, jak a s kým? Mají leteckou továrnu, vyškolený personál, dodavatelský řetězec? Ne, tohle není montážní závod na auta, který lze postavit někde na zelené louce a nahnat tam, po krátkém zaškolení, místní dělníky. Trvalo by to léta a stalo spoustu peněz. Navíc i když mají většinu, neznamená to, že si mohou z firmou dělat co chtějí.
Jediné co lze čekat, že se budou podílet na výrobě nějakých, komponentů.
Koupí letadla, prohlásí je za maďarská (když to spoluvlastní) a tím to skončí.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Juraj Tichý »

Je toho celkom dost čo robia v aerospace industry.

A Airbus Helicopters im založil tovaren v Gyula.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Nesher »

Juraj Tichý píše:Je toho celkom dost čo robia v aerospace industry.

A Airbus Helicopters im založil tovaren v Gyula.
Však říkám, nějaké komponenty ano, ale výrobu celého letadla (o vývoji nemluvě) ani omylem. Maximálně, že by si těch pár letadel, ze sestav dodaných z Aera, složili někde v hangáru a pod dohledem technikům z Aera. To by asi šlo.
Nesmí se zapomínat, že na vývoji a výrobě komponentů pro Aero se podílí celý český letecký průmysl. Na spoustu dílů ani Aero nemá práva, prostě je kupuje od jiných českých firem. Ty by těžko s nějakým převodem do Maďarska souhlasily, navíc letecký průmysl je i o důvěře. Ostatně. i proto má managerskou kontrolu Omnipol.
A opakuji, že to, že vlastní 51% neznamená, že si s tou firmou mohou dělat co chtějí.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ze by si robili/budu robit co chcu sa neda povedať.
Ale nie su ani blbi a budu určite žiadať svoj podiel na vyrobe. A to nielen svojich kusov. Vsak Aero pri ponuke pre OSSR ponukali vyrobu strukturalnych celkov na Slovensku.
Myslím, ak sa vyroba rozbehne, budete este prekvapený kolko toho do Maďarska odtecie.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Nesher »

Juraj
Řekl bych, že každý z nás, svým vlastním způsobem říká to samé. Ano, na výrobě se podílet budou, o tom žádná. Ale ta letadla vyrábět, natož vyvíjet nebudou. Jak píšeš, nejsou hloupí, aby si tím tu investici zničili. Tohle je vyšší dívčí, to dnes v našem regionu zvládneme jen tak tak my a možná Poláci (ale ti už díky privitazicaci o většinu vývojových kapacit
ve smyslu vývoje nových letadel přišlii).
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11902
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Zemakt »

Vsak Aero pri ponuke pre OSSR ponukali vyrobu strukturalnych celkov na Slovensku.
Asi tak. Jak se to podá, tak se to i u domácího publika spapá. Evidentně s tím Aero počítalo a počítá. Ostatně jedná se obecně o světový trend.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Juraj Tichý »

Myslím si, ze ako vždy, opäť len preceňujes schopnosti ČR, ci podcenujes schopnosti okolitých štátov.
O maďarských vyvojovych kapacitach si myslim nevieš prakticky nič.
Aero ponukalo LOTN účasť na vyvoji. LOTN! Podniku ktorý leží na smrtelnej posteli, rovnako ako este donedávna tam ležalo samotne Aero.

Ta investícia nebola robená pre prachy. O Aero sa neviedol na trhu boj. Ta investícia bola robena pre výnimočný maďarský narod.
A ten si bude pýtať svoj 51% podiel. Orban si ho bude pýtať. A oligarchovia budú počúvať, aby dalej mohli dojit štátne zákazky.


Ale myslím, ze to môže byť dobra kooperacia a vzniknúť z toho dobrá budúcnosť daneho projektu. Madari su ako národ skvelý. Vy trochu pustite krvou, lebo 50% z predaneho kusu L-39NG je stále viac, ako 100% z nuly.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od skelet »

Juraj furt se hádáš sám se sebou. Nikdo tu nečeká, že to Maďaři dělali pro dobrý pocit z Aera. Část výroby se přesune do Maďarska. Maďarské kusy se v Maďarsku dokonce i sestaví. A co bude dál neví nikdo.
ObrázekObrázekObrázek
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Nesher »

Juraj

Přesně jak píše Skelet, hádáš se sám se sebou a navíc o něčem o čem nemáš ani páru.
Jinak nikoho nepřeceňuji a ani nepodceňuji. Kdy naposledy Maďaři zkonstruovali, postavili a sériově vyráběli nějaké letadlo. Vojenské asi za války, civilní někdy v 60. letech?
Takže reálně nemají kapacity, ne protože jsou hloupí, ale protože se tomu několik posledních desetiletí prostě nevěnovali. Stejně jako třeba ČR a dělostřelectvo, kdysi světová špička, dnes 0.
Já vážně nevím co Aero reálně (PR řeči neberu, mám celkem slušnou představu jak to v businessu chodí) nabídlo SK a už vážně netuším co by tak mohlo za "vývoj" nabídnout LOTN na vyvinutém a certifikovaném letadle.
A ano, Maďaři budou chtít podíl, o tom žádná. Proto se také investice dělají. Ale většinu práce stejně bude muset oddřít Aero potažmo Omnipol. Maďaři např. co se exportu nemají co nabídnout (proč asi Omnipol byť je menšinový partner tu firmu řídí?). Prostě budou vyrábět, na základě dodaných plánů nějaké komponenty a možná i vyšší celky a když se bude Omnipolu dařit a bude zisk, tak dostanou svých 51% na dividendách. Jestli si složí těch svých 8 letadel někde hangáru, warum nicht.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ja sa predsa nehádam. To uz fakt nikto nevie diskutovať bez hadania? Nehádam sa, vysvetľujem svoj názor.

Ja si proste myslím, ze budu skladať vyssie cisla jednotiek kusov, ako tych svojich 8 lietadiel. Je mozne, ze budu skladať aj všetky. Kvoli 8ks fabriku nekupujes. To dosiahnes uz nákupom lietadla.

Ake lietadlo naposledy vyrobili Fini? A Svedi im dali ponuku na výrobu Gripenov E vo Finsku.

Budeme to sledovať, ale ak má niekto v Aero pocit, ze ako dobre s Madarmi vy*ebal, bude myslím si sklamaný.

LOTN pracoval na vyvoji draku L-39NG. :lol:
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3813
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od seabee »

Nesher píše: A ano, Maďaři budou chtít podíl, o tom žádná. Proto se také investice dělají. Ale většinu práce stejně bude muset oddřít Aero potažmo Omnipol. Maďaři např. co se exportu nemají co nabídnout (proč asi Omnipol byť je menšinový partner tu firmu řídí?). Prostě budou vyrábět, na základě dodaných plánů nějaké komponenty a možná i vyšší celky a když se bude Omnipolu dařit a bude zisk, tak dostanou svých 51% na dividendách. Jestli si složí těch svých 8 letadel někde hangáru, warum nicht.
Uváděl jsem to už výše na základě docela důvěryhodných zpráv: Maďaři mají vládou podporovaný strategický program pořizování Hi-Tech akvizic s kompetencemi mimo jiné v kosmickém a leteckém průmyslu. Takže se budeme divit, až se výroba pomalu přesune z Vodochod třeba do Kiskunfélegyháza. Podle toho, co jsem slyšel, tak počet studentů z Maďarska na západních technikách je řádově vyšší, než z Česka a Slovenska.
Ale my budeme zase mít "vytuněnej" toustovej chleba...
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Nesher »

seabee píše:
Nesher píše: A ano, Maďaři budou chtít podíl, o tom žádná. Proto se také investice dělají. Ale většinu práce stejně bude muset oddřít Aero potažmo Omnipol. Maďaři např. co se exportu nemají co nabídnout (proč asi Omnipol byť je menšinový partner tu firmu řídí?). Prostě budou vyrábět, na základě dodaných plánů nějaké komponenty a možná i vyšší celky a když se bude Omnipolu dařit a bude zisk, tak dostanou svých 51% na dividendách. Jestli si složí těch svých 8 letadel někde hangáru, warum nicht.
Uváděl jsem to už výše na základě docela důvěryhodných zpráv: Maďaři mají vládou podporovaný strategický program pořizování Hi-Tech akvizic s kompetencemi mimo jiné v kosmickém a leteckém průmyslu. Takže se budeme divit, až se výroba pomalu přesune z Vodochod třeba do Kiskunfélegyháza. Podle toho, co jsem slyšel, tak počet studentů z Maďarska na západních technikách je řádově vyšší, než z Česka a Slovenska.
Ale my budeme zase mít "vytuněnej" toustovej chleba...
A pak tam většina z nich zůstává, Maďarsko co se odlivu mozků týče už předběhlo dosud vedoucí Polsko (v rámci V4). Pár Maďarů pracovně znám, několik jich žije i v Praze, většina nějak moc netouží po návratu domů, min. do doby než skončí současný režim.
Ohledně Maďarska je třeba pečlivě oddělovat realitu od propagandy. Jinak největším střednědobým nebezpečím pro Aero není zázračné navýšení kompetencí Budapešti stran Aerospace, ale právě konec Orbánovi polodiktatury a s tím spojené ukončení penězovodu směrem k režimním oligarchům. To by pak Omnipol musel hodně rychle hledat nového partnera a financování.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11902
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Zemakt »

Ohledně Maďarska je třeba pečlivě oddělovat realitu od propagandy. Jinak největším střednědobým nebezpečím pro Aero není zázračné navýšení kompetencí Budapešti stran Aerospace, ale právě konec Orbánovi polodiktatury a s tím spojené ukončení penězovodu směrem k režimním oligarchům. To by pak Omnipol musel hodně rychle hledat nového partnera a financování.
:D trefné.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od zzz »

mikojan29 píše:
zzz píše:mikojan29 -

(...)Tak bych čekal, že třebas se někdo zeptá na fb příslušných/kompententních lidí v MOSR/OSSR jak to je s těmi "čtyřmi roky výcviku v USA". http://czechairforce.com/news/f-16c-d-b ... ruhy-dech/
Môžeš sa popýtať a prezentovať to tu, nikto ti nebráni.
Mikojan29 - a přesně o tom jsem mluvil. Popsal jsem svoji tehdejší úroveň znalostí o programu L-39CW/NG (dodávky/objednávky CW běží; na dodávky NG je IMHO příliš brzo... možná za rok). Ty jsi začal doložené zdroje nějak interpetovat a domáhat se, abych to doložil to co jsem popsal, že já "tuším"

Pokud chceš, abych ukojil Tvoji zvědavost, tak nabídni něco co zajímá mě. Položil jsem konkrétní dotaz. Tvoje konkrétní odpověď: NULA. Kdybych věděl, kdo ze zasvěcených v SR ví odkud se vzala ta (asi nepravdivá) informace o "čtyřech letech výcviku v USA" kandidátů na piloti F-16 pro OSSR, tak bych se zeptal jak konkrétně to je.... Holt jsem přespolní.

Když jsem před časem sledoval vyjádření špiček MOSR/OSSR na TA3 po havárii MiGu-29 (kvůli nedostatku paliva), tak ve druhé polovině jejich vyjádření jsem se dověděl mnohem, mnohem víc konkrétnějších informací, než zde na Palbě (např. ta poslední minuta byla hodně informačně přínosná). Ale vojáci mi asi těžko odpoví veřejně. A nynější ministr MOSR asi nebyl autorem výroku o "čtyři roky výcviku v USA"


Nesher píše:(proč asi Omnipol byť je menšinový partner tu firmu řídí?). (...)
K tomuto bych poprosil o zdroj této informace. IMHO klíčovou rozhodovací kompentenci kde se co bude vyrábět drží ten, kdo do AERa nyní dává provozní peníze (kdo úvěruje provoz AERa).

Nesher píše:Jinak největším střednědobým nebezpečím pro Aero není zázračné navýšení kompetencí Budapešti stran Aerospace, ale právě konec Orbánovi polodiktatury a s tím spojené ukončení penězovodu směrem k režimním oligarchům.
Nesouhlasím. Význam L-39xyz pro AERo se přeceňuje. L-39xyz je jako "šunka na chleba" (a chlebem jsou subdodávky pro jiné finální výrobce v aerospace).

Gró obživy AERa tvoří dodávky do civilního aerospace (=subdodavatel). Program L-39xyz ještě předloni byl v rámci AERa menšinový (novější výroční zpráva nebyla IMHO zveřejněna), byť uznávám, že přínos tohoto programu pro AERo je velmi důležitý jako refence pro získání nových zakázek pro subdodávky pro jiné výrobce v aerospace (viz např. rozhovor před-předchozího ředitele AERa pro Euro.cz):
Ředitel Giordo ukončil řadu kontraktů, v nichž Aero dodávalo komponenty na zahraniční letadla. Bylo to nutné?

Je to jako koupit si hezký strom, ale protože na kořenech nerostou jablka, tak kořeny osekáte a něco si na nich ugrilujete. Jenže bez nich pak v koruně ta jablka neporostou. Dříve mělo Aero tři pilíře. Aerostructures – tedy kooperační programy, které dávaly firmě svaly a umění vyrobit cokoliv. Další byl inženýring – schopnost konstrukce nových letadel a jejich částí, a třetí vojenský program. Program L-39NG se měl financovat z prostředků z ostatních aktivit. Jejich ořezáním samozřejmě vznikl velký deficit, který je nyní nutné financovat zvenčí. Také ale došlo ke ztrátě mnoha šikovných lidí, mnoha schopností, poškodily se vztahy se zákazníky a celkově je mnohem obtížnější optimalizovat výrobní kapacity.
https://www.euro.cz/byznys/jako-kdyz-st ... ny-1445722

Dodávky nových (inovovaných) L-159 (včetně modernizací) by asi bylo finančně zajímavější než dodávky nových L-39NG, ale nevím o žádné oficiálně objednávce na L-159. Takže zbývá MRO u 3 hlavních uživatelů L-159 ( z celkových pěti uživatelů L-159)
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2625
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Lynx »

Juraj Tichy: neviem odkiaľ je informácia, že na vývoji draku pracovalo LOTN. Par rokov som do toho dosť videl a garantujem, že LOTN som nevidel nikde. Niežeby na vývoji L39NG nepracovalo dosť Slovákov, ale LOTN nie. Na rozdiel od rôznych inzinieringovych firiem ako AufeerDesign, EDAG, InterInformatics, tecmos..
Ano, v modely draku sú nejaké party, ktoré boli pomenované po slovensky..
Osekat inú výrobu na úkor L39NG bola strategická chyba, ktorá vyústila do poklesu tržieb a odchodu Giorda. Netreba ale zabudat na ukončenie výroby celkom pre Uh60 zo strany us administratívy, tam šlo tiež o veľké peniaze.
Inak ozaj nerozumiem českej vláde že netlačí na nákup (k)C390, nielen v tejto situácii by to bol mimoriadne užitočný stroj. Netreba zabúdať na fakt, že Aero je v spolupráci s Embraerom nielen dodávateľ časti, ale aj risk sharing partner.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3813
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od seabee »

Nesher píše: A pak tam většina z nich zůstává, Maďarsko co se odlivu mozků týče už předběhlo dosud vedoucí Polsko (v rámci V4). Pár Maďarů pracovně znám, několik jich žije i v Praze, většina nějak moc netouží po návratu domů, min. do doby než skončí současný režim.
Ohledně Maďarska je třeba pečlivě oddělovat realitu od propagandy. Jinak největším střednědobým nebezpečím pro Aero není zázračné navýšení kompetencí Budapešti stran Aerospace, ale právě konec Orbánovi polodiktatury a s tím spojené ukončení penězovodu směrem k režimním oligarchům. To by pak Omnipol musel hodně rychle hledat nového partnera a financování.
Takže připouštíš, že takový program existuje, to je fakt. Jak dlouho vydrží Orbán a jeho oligarchická struktura, to je spekulace. A "zázračný" tam vkládáš ty. Já nic takového neřekl.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Nesher »

seabee píše:
Nesher píše: A pak tam většina z nich zůstává, Maďarsko co se odlivu mozků týče už předběhlo dosud vedoucí Polsko (v rámci V4). Pár Maďarů pracovně znám, několik jich žije i v Praze, většina nějak moc netouží po návratu domů, min. do doby než skončí současný režim.
Ohledně Maďarska je třeba pečlivě oddělovat realitu od propagandy. Jinak největším střednědobým nebezpečím pro Aero není zázračné navýšení kompetencí Budapešti stran Aerospace, ale právě konec Orbánovi polodiktatury a s tím spojené ukončení penězovodu směrem k režimním oligarchům. To by pak Omnipol musel hodně rychle hledat nového partnera a financování.
Takže připouštíš, že takový program existuje, to je fakt. Jak dlouho vydrží Orbán a jeho oligarchická struktura, to je spekulace. A "zázračný" tam vkládáš ty. Já nic takového neřekl.
Ne nepřipouštím, protože o tom nic nevím. Obecně relativně hodně lidí z naší části světa studuje v zahraničí. To, že jsem za profesní život potkal pár maďarských techniků co studovali venku, mj. i v Praze přeci hned neznamená, že existuje nějaký vládní program. Jen z osobní zkušenosti vím, že drtivá většina z nich nehořela touhou vrátit se domů a budovat "nové Uhersko". Toť vše.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Juraj Tichý »

Tryskáč: bolo to v niektorej výročnej správe alebo ročenke OSSR. Keď budem mať čas vyhľadám.

EDIT: Spoločnosť Letecké opravovne Trenčín, a. s., dlhodobo spolupracuje so spoločnosťou Aero
Vodochody Aerospace, a. s., z Českej republiky pri vývoji drakových častí novej generácie moderného prúdového tréningového lietadla L-39NG. strana 39.

Nesher: to či pôjdu pracovať domov je záležitosť dopytu, ponuky, profilu na linkedin a sikovnosti headhunterov. Ze tych ponuk bude po pade aerospace v tychto casoch, je fakt.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Nesher »

Juraj
Myslím, že jsme už hodně mimo téma. Já tvrdím, že většina těch co já osobně znám (což pochopitelně je nějaký velmi omezený počet) tvrdí, že jedením z důvodů proč žijí mimo Maďarsko, je krom zajímavé a podstatně lépe placené práce i právě současný režim. Takže s tou poptávku po návratu to z mého nutně omezeného pohledu, zase tak horké není.
A tím bych toto téma uzavřel.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3813
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od seabee »

Zpráva z tisku (tedy internetu), zajímavější je ta druhá část::
The Hungarian government has aimed for Hungary to take the lead in the application of new, innovative technologies at the regional and European level and has made it a priority to make the country a leader in technology research as well.

Now, a 2019 IMF analysis ranks Hungary first alongside Germany for its share of high-tech industrial products.
https://hungarianinsider.com/next-to-ge ... tech-4679/

Překl.:
Maďarská vláda stanovila pro zemi cíl dosáhnout vedení v užití nových, inovativních technologii a regionální a Evropské úrovni a určila jako prioritu země učinit jí lídrem v technologickém výzkumu.

Mezinárodní měnový fond (IMF) v analýze za rok 2019 zařadil Maďarsko na první místo za Německem v podílu High-tech průmyslových produktů.

A ještě:
Hungary has notably improved its position in the overall ranking in the Global Innovation Index, jumping up six positions since 2017 to reach 33 in 2018. Also, Hungary improved its ranking in the Tholons Services Globalization Country Index that ranks the top 50 Digital Nations, jumping up to 22 in 2019.
https://zinnov.com/what-makes-hungary-t ... rn-europe/

Překl.: Maďarsko působivě zlepšilo svou pozici ve všeobecném hodnocení Globálního inovačního indexu, když vyskočilo o šest míst mezi roky 2017 a 2018 kdy dosáhlo 33 místo. Maďarsko také zlepšilo svou pozici na indexu Tholons services Globalization Country Index, hodnotícím 50 vrcholně digitalizovaných zemí, když dosáhlo 22 místa.

Netvrdím, že jsou lepší, než zatím my, ale nástup tu je.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“