Saab JAS-39 Gripen
Re: Saab JAS-39 Gripen
Naschval sa vyhybam rozoberaniu podpisu tych zmluv lebo to je rozpravka asi na cely vecer a uprimne do nej ani nevidim a myslim, ze do nej vidia iba zainteresovani. Len naznacim, ze sa tam jedna o posobenie firmy Willing a kadeakych aj proruskych sprostredkovatelov a to teraz citujem nasho dnesneho ministra obrany. Dnes, ale vlastne uz dlhsie je uz situacia taka, ze vlastne MO muselo podpisat hociaku zmluvu s RSK ked chcelo lietadla udrzat aspon v takom stave, ako dnes. V zasade maju ale maslo na hlave obaja aj Slovaci, aj Rusi. Najlepsie, co sa moze urobit je, ze tie lietadla poslu do Piestan a Kosic cim skor.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Promiň tomu moc nerozumím.niko píše:RSK ma garantovat denne 8 lietadiel v prevadzke. Z toho ale mozu byt len 4 letuschopne. Cize prakticky to moze vyzerat tak, ze 3 lietadla su v hotovosti letuschopne, jedno je na vycvik pre 9 pilotov a 4 v hangaroch na mensich opravach, tecucich olejoch, vypadnutych vyskomeroch atd. Co su aj najcastejsie poruchy.
Jak může být letadlo současně provozuschopné a neletuschopné?
O jaký typ provozuschopnosti se jedná?
A druhá otázka.
Úniky oleje, "vypadnutý výškoměr" (ať už to znamená co to znamená) jsou drobné závady. To také řeší RSK MiG?
Co potom dělají letečtí mechanici OSSR ?
Nebo OSSR žádné letecké mechaniky nemají ?
Já tedy jsem pochopil, že hlavní problém neletuschopnosti slovenských MiGů-29AS je nedostatek peněz na nákup náhradních dílů k těm částem vybavení (avioniky), kterými byly MiGy-29A upgradované na verzi AS, a jejichž pořízení tím pádem "jde mimo" smlouvu s RSK MiG, a je na MO SR.
Ale možná tato informace není správná.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Saab JAS-39 Gripen
OK, tak podme postupne:
Zmluva hovori o tom, ze 12 lietadiel je rozdelenych na 1. maximalne 4 stroje neletuschonne, napr. generalka 2. minimalne 8 strojov v prevadzke, z toho 4 stroje letuschopne a 4 na drobnych pracach. Ergo RSK tam ma buffer taky, ze mu staci mat v prevadzke 33 % strojov, aby plnil zmluvu.Skeptik píše: Promiň tomu moc nerozumím.
Jak může být letadlo současně provozuschopné a neletuschopné?
O jaký typ provozuschopnosti se jedná?
Uprimne povedane neviem ako maju podelene prace. Co vsetko robia Rusi a co uz OSSR. Ale to je v zasade aj pri tejto debate jedno.Skeptik píše: A druhá otázka.
Úniky oleje, "vypadnutý výškoměr" (ať už to znamená co to znamená) jsou drobné závady. To také řeší RSK MiG?
Co potom dělají letečtí mechanici OSSR ?
Nebo OSSR žádné letecké mechaniky nemají
Slovensko si plati abonentnu zmluvu prave preto, aby nemuselo nakupovat a skladovat nahradne diely. To je aj zmysel abonentnej zmluvy. Co sa tyka tych dielov, ktore su zapadnej proveniencie, tie to este komplikuju. Ale nie je to hlavny problem.Skeptik píše:Já tedy jsem pochopil, že hlavní problém neletuschopnosti slovenských MiGů-29AS je nedostatek peněz na nákup náhradních dílů k těm částem vybavení (avioniky), kterými byly MiGy-29A upgradované na verzi AS, a jejichž pořízení tím pádem "jde mimo" smlouvu s RSK MiG, a je na MO SR.
Ale možná tato informace není správná.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Prepáč, ale toto mi príde ako keď si kúpiš drahý mobil s "výhodným" paušálom, a potom nadávaš na operátora, že ťa okráda.
Pritom si zmluvu podpísal.
To že minulé vedenie (resp. vedenia, aj o tom súčasnom mám svoje pochybnosti) MO SR bolo nekompetentné, je len a len problém SR resp. nás ako jej občanov a daňových poplatníkov.
Pritom si zmluvu podpísal.
To že minulé vedenie (resp. vedenia, aj o tom súčasnom mám svoje pochybnosti) MO SR bolo nekompetentné, je len a len problém SR resp. nás ako jej občanov a daňových poplatníkov.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Julesak, ked mas cas pogoogli si o tom, je to fakt na dlho a rozpisovat to nema zmysel. Najprv sa podpisala jedna zmluva. Potom chcela nieco upravit slovenska strana, potom ruska, potom zase slovenska, potom ruska a rokovalo sa a rokovalo, az z toho za 15 rokov vznikol tento paskvil, ktory je vyhodnejsi pre RSK, ako pre nas. Povedat dnes moze za to ten, alebo onen mozu len ty, co tam boli. Ale kukni si to sam, ked ta to zaujima. Nema zmysel tu to rozoberat a svinit vlakno.
Re: Saab JAS-39 Gripen
niko
Díky za vysvětlení.
add1 ... takže ty až 4 provozuschopné, ale momentálně neletuschopné, stroje jsou ty, u kterých se v průběhu letového dne objevila závada a mechanici na něm / nich pracují, ano?
To ale neznamená, že jsou neletuschopné celý den. Za hoďku jdou do provozu a naopak na některém v provozu se může objevit drobná závada a ten pak jde na opravu ... a tak pořád dokola. To je normální provozní cyklus. To létání a výcviku nijak bránit nemůže.
Skutečnost, že na 12 letadel mají OSSR pouze 9 pilotů ale provozu musí bránit hodně. To se prostě nedá ulítat.
add3 ... já právě pochopil, jak z vyjádření velitele letectva OSSR, tak od kolegů ze Slovenska, že právě ty "západní" díly jsou zásadní problém ... protože nejsou.
RSK MiG většinu řeší sám, ze svých dílů na základě abonentní smlouvy. Pokud ale chybí "západní" díl, jde to nad rámec abonentní smlouvy, kupuje to MO SR ... a to snad má na každý díl uzavírat separátní kupní smlouvu a tento výdaj si obhajovat ve vnitřním kontrolním systému MO ... což prý vše prodlužuje.
Ale podotýkám, nevím, zda je to pravda. Je to informace "z doslechu", kterou mi vystoupení velitele letectva OSSR jen potvrdilo.
Buď jak Buď vysoké náklady na letovou hodinu MiGu-29AS na Slovensku jsou jednoznačně "z viny Slovenska".
OSSR mají 12 letadel. Pokud by každé z nich mělo nalétat 200 hodin ročně tak by to bylo 2.400 hodin ročně ... při 9-ti pilotech to znamená nálet 266 hodin ročně.
Pokud by měly nalétat "jen" 2.000 hodin všechna letadla dohromady, pak by to bylo 222 hodin na pilota a rok.
Kolik je realita? 60 hodin ???
Cena paliva je v celkových nákladech nevýznamná = pokud by bylo dost pilotů a ta letadla nalétala alespoň 2.000 hodin, vycházela by jedna hodina na nějakých ... ať netratím ... 15.000 Euro ?
Díky za vysvětlení.
add1 ... takže ty až 4 provozuschopné, ale momentálně neletuschopné, stroje jsou ty, u kterých se v průběhu letového dne objevila závada a mechanici na něm / nich pracují, ano?
To ale neznamená, že jsou neletuschopné celý den. Za hoďku jdou do provozu a naopak na některém v provozu se může objevit drobná závada a ten pak jde na opravu ... a tak pořád dokola. To je normální provozní cyklus. To létání a výcviku nijak bránit nemůže.
Skutečnost, že na 12 letadel mají OSSR pouze 9 pilotů ale provozu musí bránit hodně. To se prostě nedá ulítat.
add3 ... já právě pochopil, jak z vyjádření velitele letectva OSSR, tak od kolegů ze Slovenska, že právě ty "západní" díly jsou zásadní problém ... protože nejsou.
RSK MiG většinu řeší sám, ze svých dílů na základě abonentní smlouvy. Pokud ale chybí "západní" díl, jde to nad rámec abonentní smlouvy, kupuje to MO SR ... a to snad má na každý díl uzavírat separátní kupní smlouvu a tento výdaj si obhajovat ve vnitřním kontrolním systému MO ... což prý vše prodlužuje.
Ale podotýkám, nevím, zda je to pravda. Je to informace "z doslechu", kterou mi vystoupení velitele letectva OSSR jen potvrdilo.
Buď jak Buď vysoké náklady na letovou hodinu MiGu-29AS na Slovensku jsou jednoznačně "z viny Slovenska".
OSSR mají 12 letadel. Pokud by každé z nich mělo nalétat 200 hodin ročně tak by to bylo 2.400 hodin ročně ... při 9-ti pilotech to znamená nálet 266 hodin ročně.
Pokud by měly nalétat "jen" 2.000 hodin všechna letadla dohromady, pak by to bylo 222 hodin na pilota a rok.
Kolik je realita? 60 hodin ???
Cena paliva je v celkových nákladech nevýznamná = pokud by bylo dost pilotů a ta letadla nalétala alespoň 2.000 hodin, vycházela by jedna hodina na nějakých ... ať netratím ... 15.000 Euro ?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Saab JAS-39 Gripen
Ale moze. Skeptik realita je taka, ze ked bol SIAF a malo letiet 5 lietadiel, tak musela lietat aj hotovost. Prevadzkyschopnost Migov je uplne katastrofalna.Skeptik píše:
add1 ... takže ty až 4 provozuschopné, ale momentálně neletuschopné, stroje jsou ty, u kterých se v průběhu letového dne objevila závada a mechanici na něm / nich pracují, ano?
To ale neznamená, že jsou neletuschopné celý den. Za hoďku jdou do provozu a naopak na některém v provozu se může objevit drobná závada a ten pak jde na opravu ... a tak pořád dokola. To je normální provozní cyklus. To létání a výcviku nijak bránit nemůže.
Nemci maju na toto dobry vyraz "Jajn", u nas by to bolo asi ano aj nie. Zapadne diely su problem, ano. Ale aj motory a neustale poruchy kadejakych prkotin z ruskej strany.Skeptik píše: add3 ... já právě pochopil, jak z vyjádření velitele letectva OSSR, tak od kolegů ze Slovenska, že právě ty "západní" díly jsou zásadní problém ... protože nejsou.
RSK MiG většinu řeší sám, ze svých dílů na základě abonentní smlouvy. Pokud ale chybí "západní" díl, jde to nad rámec abonentní smlouvy, kupuje to MO SR ... a to snad má na každý díl uzavírat separátní kupní smlouvu a tento výdaj si obhajovat ve vnitřním kontrolním systému MO ... což prý vše prodlužuje.
Ale podotýkám, nevím, zda je to pravda. Je to informace "z doslechu", kterou mi vystoupení velitele letectva OSSR jen potvrdilo.
200 hodin rocne na MIG-29 ? Stavim sa o flasu, ze na svete nenajdes 10 Migov-29, ktore odlietali rocne 200 letovych hodin.Skeptik píše: Buď jak Buď vysoké náklady na letovou hodinu MiGu-29AS na Slovensku jsou jednoznačně "z viny Slovenska".
OSSR mají 12 letadel. Pokud by každé z nich mělo nalétat 200 hodin ročně tak by to bylo 2.400 hodin ročně ... při 9-ti pilotech to znamená nálet 266 hodin ročně.
Pokud by měly nalétat "jen" 2.000 hodin všechna letadla dohromady, pak by to bylo 222 hodin na pilota a rok.
Kolik je realita? 60 hodin ???
Cena paliva je v celkových nákladech nevýznamná = pokud by bylo dost pilotů a ta letadla nalétala alespoň 2.000 hodin, vycházela by jedna hodina na nějakých ... ať netratím ... 15.000 Euro ?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Sýrie, Rusko ... nemá cenu řešit. Nejsou data.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Saab JAS-39 Gripen
Pro indii jsem je nenašel, mají Migy 29 rádi.
Podle mě Mig-29 není na provoz nijak výrazně náročnější než F-16, je to jiná filozofie provozu,...však jsem to už psal.
Podle mě Mig-29 není na provoz nijak výrazně náročnější než F-16, je to jiná filozofie provozu,...však jsem to už psal.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Jo chlapi, to je teoria. V praxi na nich 90 % prevadzkovatelov nadava.
Re: Saab JAS-39 Gripen
To je ale celkem nefér. Země je objednávají a používají, proč by to dělaly kdyby to bylo tak špatný ?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Pretoze su lacne, lebo niektore krajiny maju problem so zapadom, lebo chceju zlepsit spolupracu s Ruskom, lebo ich dostanu zadarmo jak Srbsko atd. Inak nemam pocit, zeby sli MIG-29 nejako na dracku. Ved ich Suchoj drti vo vsetkych smeroch.O zapadnej konkurencii ani nehovorim.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Proč se prodává F-16 - jsou laciné, některé krajiny mají problémy s ruskem ( i švédskem), nebo chtějí zlepšít spolupráci s USA. A nemám pocit, že je F-16 terno západního světa, to je F-35. Viper je letadlo chudých. Polsko s němi má nějaké problémy, ale celkově to s nima jde. Jak je na tom vlastně s provozem Viperu JAR, když omezují Gripeny protože nemají peníze, taky jim stojí na zemi ?
Re: Saab JAS-39 Gripen
MiGy-29 se prodávají kolem 45-50 mil USD za kus
Su-30MKx se prodávají kolem 60-65 mil USD za kus
Su-35 se prodávají kolem 85-100 mil USD za kus
Jenže výkonová převaha Suchojů je prostě taková, že se vyplatí si připlatit ...
To máš stejné jako s F-16 a F-15 ... kdo by si koupil F-16, pokud by cena F-15 byla jen o 10-15%% nižší ???
Su-30MKx se prodávají kolem 60-65 mil USD za kus
Su-35 se prodávají kolem 85-100 mil USD za kus
Jenže výkonová převaha Suchojů je prostě taková, že se vyplatí si připlatit ...
To máš stejné jako s F-16 a F-15 ... kdo by si koupil F-16, pokud by cena F-15 byla jen o 10-15%% nižší ???


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Saab JAS-39 Gripen
Tak ci onak RSK Mig-29 sa dnes vo svete predava velmi tazko, ak vobec. Poskytovanim servisu tiez nepatria do top 10, vid. staznosti zo Slovenska, Bulharska, polska cesta, indicke problemy s drakmi atd. RSK bude rado, ak vobec prezije. Lebo zatial to s nimi vyzera vseliako. Suchoj ich valcuje nie len cenou, ale aj schopnostou vytvarat na sekundarnych trhoch zazemie, rozne joint venture a ine spoluprace, cim vytvara svojmu produktu zazemie. RSK je vo svete uplne stratene. Gripen, ked uz sme v jeho vlakne, SAAB managuje podobne dobre ako Suchoj. Vytvara spolocne aktivity s lokalnymi, zabezpecuje nahradne diely centralne atd. atd. System funguje.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Tak tak Niko, de facto je to už mrtvé dítě. Sem tam se třeba ještě zadaří, ale ...


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Saab JAS-39 Gripen
Dnes je to jedna firma.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Taktak. A proto muze Mig v budoucnu i v tichosti odejit a nikdo by si toho ani nevsiml. Kdyby nebylo Cinana a jeho jednomotorovych stihacu za babku, mohl by se pustit do vyvoje takoveho typu. Ve svete mimo USA vlivu ,by po nem urcite byla shanka.Viz Vietnam, Argentina ,zapadni Tichomori nebo Iran.Wasp píše:Dnes je to jedna firma.
Ale obavam se , ze Mig uz to nerozchodi. A zustane pouze suplentem na projektech Suchoje a v jeho zakrytu .
Re: Saab JAS-39 Gripen
To je už od konce SSSR.