PAK FA (Su-57)
Moderátor: Julesak
Re: PAK FA (Su-57)
Nebo taky jeden z důvodů pro dostatečně dimenzované zbraňové šachty, pumovnice.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: PAK FA (Su-57)
to může být, kapacita/velikost zbraňových šachet je také důvod, proč Raytheon vyvinup pro F-35/F-22 novou generaci AMRAAM střel - Peregrine, která má za zmenšené velikosti a hmotnosti stejný dosah a ničivost. Peregrine je dlouhá 180 cm a váží 68 kg, AMRAAM má 400 cm a 152 kgZemakt píše:Nebo taky jeden z důvodů pro dostatečně dimenzované zbraňové šachty, pumovnice.
Pro ty, co neumí hledat na Google nebo Wikipedii:
https://aviationweek.com/defense-space/ ... le-project
https://www.popularmechanics.com/milita ... e-missile/
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: PAK FA (Su-57)
Stejnou aerodynamickou koncepci s motory dál od sebe a nosným trupem měl už Su-27.
Rusové to nazývají "integrální konstrukcí" a důvodem není ani pumovnice (ostatně Su-27 ji neměl), ani vyšší zásoba paliva, ani rozměrnější elektronika. Důvody jsou čistě aerodynamické - dosažení nižšího odporu při subsonických a transonických rychlostech a manévrovatelnost.
Současně má takový trup nižší radarový odraz jako stejně velké letadlo "klasické koncepce" ... třeba jako F-15 (ostatně první návrhy T-10 tlakovou konstrukci měly, ale návrhy s "integrální konstrukcí" dávaly vyšší výkony).
Su-57 jen dále rozvíjí tuto konstrukční linii.
Rusové to nazývají "integrální konstrukcí" a důvodem není ani pumovnice (ostatně Su-27 ji neměl), ani vyšší zásoba paliva, ani rozměrnější elektronika. Důvody jsou čistě aerodynamické - dosažení nižšího odporu při subsonických a transonických rychlostech a manévrovatelnost.
Současně má takový trup nižší radarový odraz jako stejně velké letadlo "klasické koncepce" ... třeba jako F-15 (ostatně první návrhy T-10 tlakovou konstrukci měly, ale návrhy s "integrální konstrukcí" dávaly vyšší výkony).
Su-57 jen dále rozvíjí tuto konstrukční linii.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: PAK FA (Su-57)
Zajimavé by bylo porovnání, jako moc
Trup F-15 má tvořit 1/3 vztlaku letadla , podle staršího rozhovoru s tragicky zesnulým pilotem Danem Delanem. Nebyl to inženýr a piloti se taky pletou, ale s přihlédnutím na pár incidentů kdy F-15 se vrátil na letiště bez křídla..třeba na tom něco je. Mě příjde 1/3 jako hodně, u konstrukce která nemá mít "integrální konstrukci" trupu. Trup F-15 jistě vztlak generuje, ale podle mě jeho křídla dělají vztlak více než ze 2/3.
Chápu správně, že v supersonických rychlostech může mít "integrální konstrukce" naopak vyšší odpor než konstrukce Eaglu ? Ten musel být schopen dosáhnout machu 2,5, se vztlakovým trupem ala Su-27 by to třeba šlo obtížněji ?
Radarové odrazy Su-27 a F-15 ze předu byly +- stejné, ale to je takové..Vždy záleží z jakých úhlů radar snímá letadlo atd. Z některých úhlů bude výhoda na straně Eagla, z některých na Su-27, ale, stejně s podvěšenou výzbrojí jdou vždy m2 odrazu rapidně nahoru.
Trup F-15 má tvořit 1/3 vztlaku letadla , podle staršího rozhovoru s tragicky zesnulým pilotem Danem Delanem. Nebyl to inženýr a piloti se taky pletou, ale s přihlédnutím na pár incidentů kdy F-15 se vrátil na letiště bez křídla..třeba na tom něco je. Mě příjde 1/3 jako hodně, u konstrukce která nemá mít "integrální konstrukci" trupu. Trup F-15 jistě vztlak generuje, ale podle mě jeho křídla dělají vztlak více než ze 2/3.
Chápu správně, že v supersonických rychlostech může mít "integrální konstrukce" naopak vyšší odpor než konstrukce Eaglu ? Ten musel být schopen dosáhnout machu 2,5, se vztlakovým trupem ala Su-27 by to třeba šlo obtížněji ?
Radarové odrazy Su-27 a F-15 ze předu byly +- stejné, ale to je takové..Vždy záleží z jakých úhlů radar snímá letadlo atd. Z některých úhlů bude výhoda na straně Eagla, z některých na Su-27, ale, stejně s podvěšenou výzbrojí jdou vždy m2 odrazu rapidně nahoru.
Re: PAK FA (Su-57)
Pro MiG-29, který má rovněž tu integrální koncepci, se udává, že trupová část (ono vlastně nelze mluvit o trupu, protože jeho součástí je i centroplán a LEXy tvoří jeden celek) dává cca 40% vztlaku = na každé křídlo zbývá "jen" 30%.
Pro Su-27 se udává, že je toto procento ještě větší ... a u Su-57 to bude, vzhledem k jeho geometrii, ještě více - můj odhad je víc jak 50%.
Jinak souhlasím s tvým odhadem, co se F-15 týče ... 1/3 vztlaku dodávaná trupem (a vstupním ústrojím motorů) mi taky připadá moc.
Při rychlostech nad M2 by ta klasická koncepce, s krabicovými nasáváky, měla být z hlediska odporu (a tím i rychlosti) výhodnější ... ale ruku do ohně bych za to nedal. To už je pro mne "vyšší dívčí".
Pro Su-27 se udává, že je toto procento ještě větší ... a u Su-57 to bude, vzhledem k jeho geometrii, ještě více - můj odhad je víc jak 50%.
Jinak souhlasím s tvým odhadem, co se F-15 týče ... 1/3 vztlaku dodávaná trupem (a vstupním ústrojím motorů) mi taky připadá moc.
Ano, tak jsem to z jejího popisu pochopil.Wasp píše:Chápu správně, že v supersonických rychlostech může mít "integrální konstrukce" naopak vyšší odpor než konstrukce Eaglu ?
Při rychlostech nad M2 by ta klasická koncepce, s krabicovými nasáváky, měla být z hlediska odporu (a tím i rychlosti) výhodnější ... ale ruku do ohně bych za to nedal. To už je pro mne "vyšší dívčí".
RCS samotného draku (bez dalších opatření snižujících RCS) by měla být u Su-27 cca 2/3 F-15 (v čelní projekci) ... ale jak píšeš, to je teoretická hodnota. Reálná radarová viditelnost závisí na mnoha dalších faktorech - ale integrální konstrukce ji prokazatelně snižuje (viz B-1B).Wasp píše:Radarové odrazy Su-27 a F-15 ze předu byly +- stejné, ale to je takové...


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: PAK FA (Su-57)
Skeptik
"Jinak souhlasím s tvým odhadem, co se F-15 týče ... 1/3 vztlaku dodávaná trupem (a vstupním ústrojím motorů) mi taky připadá moc".
Na druhou stranu, Dan Delane s Eaglem strávil skoro celou vojenskou kariéru, já Eagla viděl na obrázku :-D.
"Při rychlostech nad M2 by ta klasická koncepce, s krabicovými nasáváky, měla být z hlediska odporu (a tím i rychlosti) výhodnější ... ale ruku do ohně bych za to nedal. To už je pro mne "vyšší dívčí"."
Až při rychlostech nad 2 machy ? Proč ne už třeba od 1,2 machu ?
"Jinak souhlasím s tvým odhadem, co se F-15 týče ... 1/3 vztlaku dodávaná trupem (a vstupním ústrojím motorů) mi taky připadá moc".
Na druhou stranu, Dan Delane s Eaglem strávil skoro celou vojenskou kariéru, já Eagla viděl na obrázku :-D.
"Při rychlostech nad M2 by ta klasická koncepce, s krabicovými nasáváky, měla být z hlediska odporu (a tím i rychlosti) výhodnější ... ale ruku do ohně bych za to nedal. To už je pro mne "vyšší dívčí"."
Až při rychlostech nad 2 machy ? Proč ne už třeba od 1,2 machu ?
Re: PAK FA (Su-57)
Wasp píše:Až při rychlostech nad 2 machy ? Proč ne už třeba od 1,2 machu ?


Já při tom měření v CAGI nebyl a aerodynamice nadzvukových rychlostí (kromě úplných základů) nerozumím.
Jinak samozřejmě záleží i na celkové konfiguraci (každé letadlo je kompromis) ... při vývoji Su-27 (T-10) měli v CAGI testovat víc jak 15 různých konfigurací integrální konstrukce (lišily se tvarem LEXů, umístěním motorů, umístěním VOP/SOP, tvaru a průřezu trupu, umístěním podvozku ...).
Zajímavé je, že nakonec jako nejlepší vyšel ten původní model, navržený Nikolajem Vladimírovičem Antonovem (pozor neplést s Olegem Antonovem - letadla An), velkým zastáncem integrální konstrukce, který ji vlastně pro Su-27 prosadil.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: PAK FA (Su-57)
A není dána nutnost tvorby vztlaku trupem konstrukční neschopností/nemožností zkonstruovat adekvátní křídlo? Například kvůli zpoždění ve vývoji a výrobě kompozitních materiálů? Například vzlet letounu Irkut MC-21 byl kvůli embargu na kompozity v dokončení vývoje o více než rok zpožděný.Wasp píše:Zajimavé by bylo porovnání, jako moc
Trup F-15 má tvořit 1/3 vztlaku letadla , podle staršího rozhovoru s tragicky zesnulým pilotem Danem Delanem. Nebyl to inženýr a piloti se taky pletou, ale s přihlédnutím na pár incidentů kdy F-15 se vrátil na letiště bez křídla..třeba na tom něco je. Mě příjde 1/3 jako hodně, u konstrukce která nemá mít "integrální konstrukci" trupu. Trup F-15 jistě vztlak generuje, ale podle mě jeho křídla dělají vztlak více než ze 2/3.
Chápu správně, že v supersonických rychlostech může mít "integrální konstrukce" naopak vyšší odpor než konstrukce Eaglu ? Ten musel být schopen dosáhnout machu 2,5, se vztlakovým trupem ala Su-27 by to třeba šlo obtížněji ?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: PAK FA (Su-57)
O čo väčší bol vztlak generovaný trupom o to menšie mohlo byť krídlo. Trup tak či tak generuje nejaký odpor. A keď už ten odpor generuje nech generuje aj vztlak. A o čo je menšie krídlo tak o to generuje krídlo aj menší odpor.seabee píše:.
A není dána nutnost tvorby vztlaku trupem konstrukční neschopností/nemožností zkonstruovat adekvátní křídlo? ...
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: PAK FA (Su-57)
Já s tebou souhlasím. Ale diskuze jde o tom, jestli a jaké existují konkrétní důvody pro to a nebo ono řešení a jaké to přináší výhody/nevýhody. Nabídnu k úvahám: větší křídlo = více podvěsů pro zbraně, baky a elektroniku.kenavf píše:O čo väčší bol vztlak generovaný trupom o to menšie mohlo byť krídlo. Trup tak či tak generuje nejaký odpor. A keď už ten odpor generuje nech generuje aj vztlak. A o čo je menšie krídlo tak o to generuje krídlo aj menší odpor.seabee píše:.
A není dána nutnost tvorby vztlaku trupem konstrukční neschopností/nemožností zkonstruovat adekvátní křídlo? ...
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: PAK FA (Su-57)
No myslím že priorita je urobiť krídlo čo najmenšie pri dosiahnutí vhodných vlastností(=kompromis,nosnosť,manévrovateľnosť). Pretože veľké krídlo u rýchlych lietadiel =problém s odporom vzduchu(rýchlosť, dolet,..). A potrebnú výzbroj už nejako natesnajú aj pod to užšie krídlo(alebo nad krídlo a vedľa kabíny,
).
Preto vymýšlali aj ten vztlakový trup(F-15,Mig-29,Su-27).
Myslím že aj F-22 generuje nejaký vztlak trupom.
A sú také tendencie/vízie aj v iných oblastiach(B2?) a u dopravného letectva je tiež vidieť také vízie.


Ešte som niekde videl fotku lietadla ktoré malo rakety na držiaku vedľa kokpitu pilota, ale nemôžem to nájsť.

Preto vymýšlali aj ten vztlakový trup(F-15,Mig-29,Su-27).
Myslím že aj F-22 generuje nejaký vztlak trupom.
A sú také tendencie/vízie aj v iných oblastiach(B2?) a u dopravného letectva je tiež vidieť také vízie.


Ešte som niekde videl fotku lietadla ktoré malo rakety na držiaku vedľa kokpitu pilota, ale nemôžem to nájsť.

Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: PAK FA (Su-57)
Ne. Naopak integrální konstrukce je náročnější.seabee píše:A není dána nutnost tvorby vztlaku trupem konstrukční neschopností/nemožností zkonstruovat adekvátní křídlo?
Ostatně jak pro Su-27 tak pro MiG-29 existovaly "jednodušší" návrhy klasické koncepce.
Nebo jiný příklad ... klasický YF-22 vs. YF-23 s integrální konstrukcí.
Integrální konstrukce - větší vnitřní objem (víc paliva a místa pro integrovanou elektroniku = lepší aerodynamika), a nebo stejný vnitřní prostor při menších rozměrech letadla (vyšší výkon se stejnými motory, nižší RCS).seabee píše:Ale diskuze jde o tom, jestli a jaké existují konkrétní důvody pro to a nebo ono řešení a jaké to přináší výhody/nevýhody. Nabídnu k úvahám: větší křídlo = více podvěsů pro zbraně, baky a elektroniku.
Ale na druhou stranu větší rizika při vývoji letadla zcela nové a neodzkoušené koncepce ... ostatně to "zařízlo" YF-23, který na začátku sliboval lepší výkony než konvenčnější YF-22
Ono je toto rozhodování vždy kompromis a také trochu záleží na "odvaze" toho, kdo objednává.
A velmi zjednodušeně, ukazuje se, že diktátorské resp. nedemokratické režimy mají větší ochotu riskovat "neprošlapané cesty" - nejde tam až tolik o zisk.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: PAK FA (Su-57)
Trochu extrémní příklady, nemyslíš? Já spíš myslel něco takového:kenavf píše:No myslím že priorita je urobiť krídlo čo najmenšie pri dosiahnutí vhodných vlastností(=kompromis,nosnosť,manévrovateľnosť). Pretože veľké krídlo u rýchlych lietadiel =problém s odporom vzduchu(rýchlosť, dolet,..). A potrebnú výzbroj už nejako natesnajú aj pod to užšie krídlo(alebo nad krídlo a vedľa kabíny,).
Preto vymýšlali aj ten vztlakový trup(F-15,Mig-29,Su-27).
Myslím že aj F-22 generuje nejaký vztlak trupom.
A sú také tendencie/vízie aj v iných oblastiach(B2?) a u dopravného letectva je tiež vidieť také vízie.

Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: PAK FA (Su-57)
seabee píše:
A není dána nutnost tvorby vztlaku trupem konstrukční neschopností/nemožností zkonstruovat adekvátní křídlo? Například kvůli zpoždění ve vývoji a výrobě kompozitních materiálů? Například vzlet letounu Irkut MC-21 byl kvůli embargu na kompozity v dokončení vývoje o více než rok zpožděný.
Setkal jsem se s názorem, že křídlo F-15 bylo pro sověty těžko napodobitelné.
Jaké má vlastně vlastnosti ?
Primárně navržené pro velmi dobrou manévrovatelnost ve všech výškách a rychlostech ale přesněji, s durazem na manévrování ve 30 000 stopách i při vysokém přetížení.
Křídlo má velikou nosnou plochu, je obrovské jako tenisový kurt, zároveň, je ale extrémně pevné, nevím o moc letadlech která dokážou manévrovat v přetíženích kolem 10 g.
Ke své velikosti je křídlo velice lehké, a nemá mechanizaci náběžné hrany, je tedy i výrobně a provozně méně náročné a relativně dobře udržovatelné.
Nevýhoda tohoto křídla je v tom, že generuje pořád veliký vztlak, a v nízkých výškách tedy více brzdí letadlo. Vypadá to tak, že s jiným křídlem a s tím výkonem co F-15 má k dispozici, by byl Eagle rychlejší v nízkých výškách asi o 200 km/h, lépe by akceleroval v rovině a při letu střemhlav.
Ale ve výškách, které tomuto křídlu sedí, tedy 30 000 ft a více, je Eagle ve svém živlu a nemá i dnes moc letadel která jsou ve stejné třídě co se týká manévrování.
Aby sověti postavili svého Eagla, museli ho vybavit vztlakovým trupem a křídlem, které má mechanizaci néběžné hrany. Proč by nemělo být možné, že se jim úplně tak nedařilo napodobit křídlo F-15 a tak na to šli přes vztlakový trup a křídlem ,které tolik vztlaku generovat neumí, aby dosáhli podobných nebo i lepších hodnot ?
Re: PAK FA (Su-57)
Ještě,
i přes vyšší odpor daný vyšším vztlakem křídel je Eagle velice rychlý stroj, pořád patří k těm rychlejším, i po 45 letech provozu. To je celkem famózní inženýrská práce.
i přes vyšší odpor daný vyšším vztlakem křídel je Eagle velice rychlý stroj, pořád patří k těm rychlejším, i po 45 letech provozu. To je celkem famózní inženýrská práce.
Re: PAK FA (Su-57)
Ale veď aj ten F-15 má vztlakový trup, inak by ten izraelec nebol schopný letieť a prisťáť bez krídla len s 50cm pahýlom. Je len otázne aký bol pomer toho vztlaku trupu k cekovému vztlaku.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: PAK FA (Su-57)
Jen poznámka:,, Lídrem,u zavedených stíhačů za velkou louží , co se vztlakového trupu týká, bylo F14. Zasílám obrázek. Tam kde se kondenzují páry dochází k změně tlaku , tedy vzniku vztlaku.
http://www.primeportal.net/hangar/f-14_home.htm
http://www.primeportal.net/hangar/f-14_home.htm
Re: PAK FA (Su-57)
Kenavf
Já nevím, jestli se trupu F-15 může říkat vztlakový, v tom smyslu jako je tomu u Migu-29 a Su-27, ale jistě nějaký vztlak generuje, a jestli to má být třeba ta 1/3 celkového vztlaku jak říkal Dan Delane ?
S tím že F-15 přistál i bez pravého křídla souvisí i to, že ovladatelnost F-15 byla zajištěna i po tak těžkém poškození, že systém zajišťující řiditelnost fungoval velice dobře a pilot, který nevěděl že letí bez křídla neměl potřebu se vystřelit ven. O tom že letěl bez křídla se dozvěděl až jak přistál a vystupoval z kabiny.
Já nevím, jestli se trupu F-15 může říkat vztlakový, v tom smyslu jako je tomu u Migu-29 a Su-27, ale jistě nějaký vztlak generuje, a jestli to má být třeba ta 1/3 celkového vztlaku jak říkal Dan Delane ?
S tím že F-15 přistál i bez pravého křídla souvisí i to, že ovladatelnost F-15 byla zajištěna i po tak těžkém poškození, že systém zajišťující řiditelnost fungoval velice dobře a pilot, který nevěděl že letí bez křídla neměl potřebu se vystřelit ven. O tom že letěl bez křídla se dozvěděl až jak přistál a vystupoval z kabiny.
Re: PAK FA (Su-57)
1/3 není zrovna málo. Takže proč ne.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: PAK FA (Su-57)
Mechanizace náběžné hrany umožnuje mimochodem i kratší vztet a přistání.Wasp píše:seabee píše:
A není dána nutnost tvorby vztlaku trupem konstrukční neschopností/nemožností zkonstruovat adekvátní křídlo? Například kvůli zpoždění ve vývoji a výrobě kompozitních materiálů? Například vzlet letounu Irkut MC-21 byl kvůli embargu na kompozity v dokončení vývoje o více než rok zpožděný.
Setkal jsem se s názorem, že křídlo F-15 bylo pro sověty těžko napodobitelné.
Jaké má vlastně vlastnosti ?
Primárně navržené pro velmi dobrou manévrovatelnost ve všech výškách a rychlostech ale přesněji, s durazem na manévrování ve 30 000 stopách i při vysokém přetížení.
Křídlo má velikou nosnou plochu, je obrovské jako tenisový kurt, zároveň, je ale extrémně pevné, nevím o moc letadlech která dokážou manévrovat v přetíženích kolem 10 g.
Ke své velikosti je křídlo velice lehké, a nemá mechanizaci náběžné hrany, je tedy i výrobně a provozně méně náročné a relativně dobře udržovatelné.
Nevýhoda tohoto křídla je v tom, že generuje pořád veliký vztlak, a v nízkých výškách tedy více brzdí letadlo. Vypadá to tak, že s jiným křídlem a s tím výkonem co F-15 má k dispozici, by byl Eagle rychlejší v nízkých výškách asi o 200 km/h, lépe by akceleroval v rovině a při letu střemhlav.
Ale ve výškách, které tomuto křídlu sedí, tedy 30 000 ft a více, je Eagle ve svém živlu a nemá i dnes moc letadel která jsou ve stejné třídě co se týká manévrování.
Aby sověti postavili svého Eagla, museli ho vybavit vztlakovým trupem a křídlem, které má mechanizaci néběžné hrany. Proč by nemělo být možné, že se jim úplně tak nedařilo napodobit křídlo F-15 a tak na to šli přes vztlakový trup a křídlem ,které tolik vztlaku generovat neumí, aby dosáhli podobných nebo i lepších hodnot ?
U F15 v následném vývoji se ruzně snažili tuto nevýhodu eliminovat. Viz návrhy a testy naspodních obrázcích.Vypadá to ale hnusně, ještě , ze to neprošlo.

https://www.air-and-space.com/McDonnell ... uction.htm