McDonnell Douglas F-15 Eagle
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Upřesním co vím.
Vstupy vzduchu jsou řízeny digitálním počítačem, každá strana samostatně a pilot je nemůže ovládat.
Nemám u sebe podklady, ale po paměti se sami nastavují -11 a +4 stupně na základě AoA a rychlosti.
Ovládání u F-15 je dvojí, klasické a eugmentované pomocí CAS.
CAS má vysokou autoritu a může vychylovat ovládací plochy více než pilot, pokud je potřeba, aby zajistil stabilitu letadla, asi v tomto případě.
Tedy vidím dvě možnosti, tu co říkáš a druhou, že na vztlaku se podílelo i křídlo a CAS si to uřídil.
Letadlo tehdy přistávalo asi dvounásobnou přistávací rychlostí, zvládli to a po opravě slouží udajně dodnes.
Vstupy vzduchu jsou řízeny digitálním počítačem, každá strana samostatně a pilot je nemůže ovládat.
Nemám u sebe podklady, ale po paměti se sami nastavují -11 a +4 stupně na základě AoA a rychlosti.
Ovládání u F-15 je dvojí, klasické a eugmentované pomocí CAS.
CAS má vysokou autoritu a může vychylovat ovládací plochy více než pilot, pokud je potřeba, aby zajistil stabilitu letadla, asi v tomto případě.
Tedy vidím dvě možnosti, tu co říkáš a druhou, že na vztlaku se podílelo i křídlo a CAS si to uřídil.
Letadlo tehdy přistávalo asi dvounásobnou přistávací rychlostí, zvládli to a po opravě slouží udajně dodnes.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
https://www.youtube.com/watch?v=wxJcEz3 ... mb_rel_end
Rýchlosť 250kn/hod?
Komentátor spomína aj že to bolo vďaka vztlaku trupu. 4:50
Rýchlosť 250kn/hod?
Komentátor spomína aj že to bolo vďaka vztlaku trupu. 4:50
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Určitě taky,
tady co píše Wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/1983_Nege ... _collision
a migflug 480 km/h
https://migflug.com/jetflights/f-15-lan ... -one-wing/
tady co píše Wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/1983_Nege ... _collision
a migflug 480 km/h
https://migflug.com/jetflights/f-15-lan ... -one-wing/
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Skoro dnes.
14.11 1974
První operační F-15A Eagle byl dodán 555. Taktické tréningově squadroně, 58. Taktického tréningového stíhacího křídla základny Luke ve Phoenix, Arizona. Ceremonii se účastníl prezident Gerald R. Ford.
14.11 1974
První operační F-15A Eagle byl dodán 555. Taktické tréningově squadroně, 58. Taktického tréningového stíhacího křídla základny Luke ve Phoenix, Arizona. Ceremonii se účastníl prezident Gerald R. Ford.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Vyšetřování nehody pádu stíhačky F-15C do severního moře.
Pilot ztratil prostorovou orientaci ve špatném počasí a narazil letadlem do moře.
Více v článku.
https://www.airforcemag.com/investigati ... -15-crash/
Pilot ztratil prostorovou orientaci ve špatném počasí a narazil letadlem do moře.
Více v článku.
https://www.airforcemag.com/investigati ... -15-crash/
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Článek o F-15QA a FX
https://www.armadninoviny.cz/f15qa-pred ... ml#diskuze
https://www.armadninoviny.cz/f15qa-pred ... ml#diskuze
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Pro sebe si říkám, že pro FbW dělají reklamu. CAS stačil z hlediska ovladatelnosti, ale FbW je jednodušší, lehčí, snadněji měnitelný než původní CAS + HM ovládání.
Taková perlička,
....se ptali pilota který dřív létal v F-15 a teď létá v F-22, co by si přenesl do Raptoru z F-15 (neodpověděl padák..) ale ovládání.
Proč ?
Protože podle něj ovládání F-15 nelimituje pilota, pilot si dělá limit sám.
Taková perlička,
....se ptali pilota který dřív létal v F-15 a teď létá v F-22, co by si přenesl do Raptoru z F-15 (neodpověděl padák..) ale ovládání.
Proč ?
Protože podle něj ovládání F-15 nelimituje pilota, pilot si dělá limit sám.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Jak to tak vypadá, tak dle některých indonéských zdrojů Američané nabídli k prodeji F-15 a F/A-18
https://asia.nikkei.com/Business/Aerosp ... -purchases
https://asia.nikkei.com/Business/Aerosp ... -purchases



Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
A Francouzi se tak těšíli na 36 víceúčelových taktických nadzvukových letadel Rafale o kterých teď s Indonesii jednají. Bude to ještě boj. I tak těch typových řad mají celkem dost.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
A aby toho nebylo málo, jsou ve hře i Eurofightery (starší i novější)
Bude to nejspíš hlavně o financích ... zda staré F-15, F-18, Eurofightery či nové Eurofightery, Rafale či nakonec ty již dojednané Su-35S
Faktem je, že ty přestárlé F-16A/B jsou už na výměnu zralé dost dlouho.
Bude to nejspíš hlavně o financích ... zda staré F-15, F-18, Eurofightery či nové Eurofightery, Rafale či nakonec ty již dojednané Su-35S
Faktem je, že ty přestárlé F-16A/B jsou už na výměnu zralé dost dlouho.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Nejde o nové F-15 ?
Jako, než Su-35S je lepší mít F-15C, ale asi nechtějí jednoúčelový stíhač, kouká na mě z toho to, že půjde o mnohoúčelový stíhač, tedy rovnou něco na základě F-15QA .
Pavlik 15, jó, Eagle je plný překvapení.
Jako, než Su-35S je lepší mít F-15C, ale asi nechtějí jednoúčelový stíhač, kouká na mě z toho to, že půjde o mnohoúčelový stíhač, tedy rovnou něco na základě F-15QA .
Pavlik 15, jó, Eagle je plný překvapení.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ta indonézské objednávka na Su-35 byla letos zrušena, ne?
jinak zde je menší shrnutí toho výběru
https://www.scramble.nl/military-news/i ... -qd3Shqqo8
jinak zde je menší shrnutí toho výběru
https://www.scramble.nl/military-news/i ... -qd3Shqqo8



Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Honzíku, na první fotce na které je spodek trupu F-15, je vidět mezi křídlem a vzduchovým kanálem část trupu která vede ke stabilizátoru a před ním je několikeré zakřivení ( a teď) to první, ve smyslu od přídi trupu,
když po něm přejedu prstem ( na modelu), vypadá to že proud vzduchu při určité rychlosti je tímto prohnutím směřován přímo na onen psí zub, co ty nato ?
když po něm přejedu prstem ( na modelu), vypadá to že proud vzduchu při určité rychlosti je tímto prohnutím směřován přímo na onen psí zub, co ty nato ?
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Zatím se zdá, že jeté rakouské Eurofightery jsou rovněž pasé, obdobně jako Suchoje. Rozhodne se tedy nejspíš mezi americkou nabídkou a Rafaly. Bude to ještě zajímavé a netroufám si odhadovat výsledek.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Je to ˇuplně možné. Ony ty psí zuby se nědělají bez příčiny.Je to modernější náhrada aerodnamického plutku , třeba jako na Migu 19 na křídle. Obvykle je to vynucený prvek který zvětšuje účinnost aerodynamického prvku. F15 předprodukční ho na výškovce neměl. Tím se vždycky mění i profil výškovky nebo křídla. Před psím zubem je profil jiný než za ním a nedochází v určitých uhlech náběhu k odtržení proudnic, či k jejich putování podél křídla. Prostě rozdíly tlaků před zubem a za ním tomu zabrání. Výškovka má tedy lepší účinnost. A to zakřivení je třeba nutné k tomu aby bylo to kormidlo správně ofukováno a tvoří v podstatě celek.Wasp píše:Honzíku, na první fotce na které je spodek trupu F-15, je vidět mezi křídlem a vzduchovým kanálem část trupu která vede ke stabilizátoru a před ním je několikeré zakřivení ( a teď) to první, ve smyslu od přídi trupu,
když po něm přejedu prstem ( na modelu), vypadá to že proud vzduchu při určité rychlosti je tímto prohnutím směřován přímo na onen psí zub, co ty nato ?
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
To těžko říct. Ještě v červenci letošního roku představitelé Indonésie tvrdili, že na nákupu 11-ti Su-35 trvají.skelet píše:Ta indonézské objednávka na Su-35 byla letos zrušena, ne?
Kontrakt byl ale pravděpodobně odložen na neurčito, do okamžiku než se Indonésie nějak vypořádá s diktátem USA.
https://www.defenseworld.net/news/27517 ... 9NLq9hKiUk
Pochopil jsem, že ten "co nejrychlejší nákup" (byť olétaných strojů) je dán kritickým stavem provozovaných přestárlých F-16A/B block 15 a starých F-16 C/D block 32 - tedy že jde o jejich co nejrychlejší nahrazení.
Nákup Su-35 má být veden záměrem zvýšit schopnosti indonéského letectva, a současně i vyřazením starých Su-27SKM ... ostatně 11 strojů Su-35 nemůže být náhradou za 33 F-16 ... a tak v tomto případě asi není žádný spěch. Uvidíme.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Aerodynamický plůtek a "psí zub" řeší stejný problém, a není možné říci, co je modernější. "Psí zub" je ale elegantnější řešení.HONZIK11 píše:Ony ty psí zuby se nědělají bez příčiny. Je to modernější náhrada aerodnamického plutku , třeba jako na Migu 19 na křídle. Obvykle je to vynucený prvek který zvětšuje účinnost aerodynamického prvku. F15 předprodukční ho na výškovce neměl. Tím se vždycky mění i profil výškovky nebo křídla. Před psím zubem je profil jiný než za ním a nedochází v určitých uhlech náběhu k odtržení proudnic, či k jejich putování podél křídla.
Jde o to, že u šípovitých křídel dochází ke "slouzávání" nabíhající vzdušné masy ve směru "šípu". Tím dochází k relativní změně profilu (resp. jeho hloubky), když vzduch přes křídlo "neteče" rovnoběžně s trupem, ale jakoby šikmo od trupu. A současně vzduch "teče" vůči profilu větší relativní rychlostí, což může vést k odtržení proudnice.
Profil před a za "psím zubem" je však stejný (alespoň co vím).
Aerodynamický plůtek tomuto jevu brání mechanicky ... "stékající" vzduch se o něj jakoby "opře" a vrátí se k obtékání rovnoběžně s trupem.
"Psí zub" brání témuž jevu aerodynamicky ... generuje vír, který se po křídle "táhne" rovnoběžně s trupem a vzdušná masa mezi trupem a tímto vírem se opět vrátí k rovnoběžnému toku.
Pozn.1 ... Tento popis je velmi zjednodušený - popisující jen princip fungování.
Pozn. 2 ... HONZIK11, pokud jsi měl na mysli, tak se omlouvám, že jsem to nepochopil.
Wasp
Nechápu přesně, co máš tím "směřováním vzduch přímo na onen psí zub" na mysli. A jaký by to mělo mít smysl. Zvýšení rychlosti obtékání? Proč?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
V podstatě se nepřeme. Jen ještě k termínu odlišnosti profilu. Když se mi změní hloubka křídla ,nebo zde výškovky , změní se tím i profil i vztlakové poměry na něm před zubem a na celé ploše od zubu až na konec. Právě tento rozdíl v tlacích ci ,,vztlacích,,brání skluzu vzdučné masy v podélné ose křídla. Prostě ten proud vzdušné masy nejde tak ochotně do oblasti vyššího tlaku a proudí tak jak má , tedy kolmo na křídlo. Tak jsem to pochopil alespoň já. Plůtek v podstatě dělá to samé. Zamezí toku vzdušné masy po délce křídla vznikne před ním větší tlak a pak je to už to samé.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Sice dopravák, ale stejný efekt

A tady je princip "psího zubu"

Zde je to dobře rozvedeno ... bohužel ve francouzštině
... ale obrázky jsou dost názorné
https://lavionnaire.fr/AerodynFlecheDelta.php

A tady je princip "psího zubu"

Zde je to dobře rozvedeno ... bohužel ve francouzštině

https://lavionnaire.fr/AerodynFlecheDelta.php


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire