
Aero L-39NG Skyfox
Re: Aero L-39NG
Obávám se, že vzhledem k názvu tohoto tématu, to běžný smrtelník pochopil na první dobrou 



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Aero L-39NG
A pokud by to tak bylo, není potom divné, že nakonec "vzali" jen těch 8 T-6C pro základní pilotní výcvik, a ani jednu ze 4 nabízených AT-6C, tedy Light Attack verzi ?zzz píše:A jinak souhlas - Tunisané mají zájem o letadlo použitelné i bojově. A jestli na ty letadla Tunisané pospíchají (mj. i vzhledem k situaci v jejich okolí), tak se nedivím že nešáhli na L-39NG ve verzi Light Attack, neboť tato verze ještě není hotová.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Aero L-39NG
Tak mne napadá, jak moc může být NG ve verzi LA efektivní vůči dronům. Nemůže to být jedna z cest, jak za relativně malý peníz bojovat vůči tomuto dnešnímu moru? Postačoval by na návádění výše zmíněný datalink? Samozřejmě, že tím nemyslím nějaké kamikadze drony, ale útočné a průzkumné. Viz třeba to co létalo nad Karabachem.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Aero L-39NG
Zas Sidewindery na některé typy UAV jsou drahá sranda. Leda k nim integrovat ještě Stingery?



Re: Aero L-39NG
Přiznám se že mne řízené rakety ani nenapadly, spíš Plamen a APKWS.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Aero L-39NG
Rakouský článek o testech L39NG v Maďarsku. Z našeho pohledu je nejdůležitější poslední odstavec, který říká, že dle neoficiálních informací Aero čile komunikuje s rakouským MO, chystá se předvádění NG přímo v Rakousku a že jedním ze způsobů jak krátkodobě (do obstarání vhodných letadel) řešit nemožnost výcviku rakouských pilotů (po vyřazení Saab 105) by mohla mít mezi vládní smlouva s ČR o výcviku rakouských pilotů na L 159T přímo v ČR.
https://www.militaeraktuell.at/l-39ng-a ... in-ungarn/
https://www.militaeraktuell.at/l-39ng-a ... in-ungarn/
Re: Aero L-39NG
Dík.
Já jsem se tedy spíš pozastavil nad tímto
a je rovněž zajímavé, že se v Rakousku plánuje předváděčka NG.
Já jsem se tedy spíš pozastavil nad tímto
Ve zkratce: dle zpráv Maďarsko uvažuje o pořízení 12 trenérů, a 12 bojových letounů. To mi přijde jako dost.In unserer Nachbarschaft handelt es sich dabei neben der Slowakei auch um Ungarn, dessen Streitkräfte sich – dem Vernehmen nach – für zwölf Trainer und möglicherweise für zwölf weitere Stück der künftigen leichten Kampfflugzeug-Version interessieren.
a je rovněž zajímavé, že se v Rakousku plánuje předváděčka NG.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Aero L-39NG
Skeptik píše:A pokud by to tak bylo, není potom divné, že nakonec "vzali" jen těch 8 T-6C pro základní pilotní výcvik, a ani jednu ze 4 nabízených AT-6C, tedy Light Attack verzi ?zzz píše:A jinak souhlas - Tunisané mají zájem o letadlo použitelné i bojově. A jestli na ty letadla Tunisané pospíchají (mj. i vzhledem k situaci v jejich okolí), tak se nedivím že nešáhli na L-39NG ve verzi Light Attack, neboť tato verze ještě není hotová.
Skeptik píše:A pokud by to tak bylo, není potom divné, že nakonec "vzali" jen těch 8 T-6C pro základní pilotní výcvik, a ani jednu ze 4 nabízených AT-6C, tedy Light Attack verzi ?zzz píše:A jinak souhlas - Tunisané mají zájem o letadlo použitelné i bojově. A jestli na ty letadla Tunisané pospíchají (mj. i vzhledem k situaci v jejich okolí), tak se nedivím že nešáhli na L-39NG ve verzi Light Attack, neboť tato verze ještě není hotová.
Možná jsem svůj odhad napsal příliš zkratkovitě.
IMHO v Tunisu přihlíželi k:
a) rychlosti dodávek
b) integraci/provázanosti/zaměnitelnosti vybavení se současnou výzbrojí tuniských ozbrojených sil
c) a spekuluji, že výrobce (Textron) mohl poskytnout nějakou výraznou slevu tuniským subjektům (neboť např. Cessna je z hlediska odhadu tržeb dle ceníkových cen zhruba o 40% míň za první tři kvartály - meziroční srovnání 1Q-3Q/2020 vs. 1Q-3Q/2019)
Tj. já to myslel tak, že Textron integruje do dodávaných 8x Texanů co nejvíc kompatibilních prvků s cca 24x Bell OH-58 a 12x M-7 ve "slídilské verzi" (BTW - v odkazovaném článku je možná nepřesnost, neboť není úplně jisté, že bylo dodáno všech 12x UH-60xyz)
Aspoň touto optikou chápu, že v tuniském výběru byl krom Texan II a L-39NG taky Textron Scorpion ( a chyběl Embraer Super Tucano či Pilatus PC-21 )
Předpokládal jsem, že kdyby nyní Tunisané koupili L-39NG jako "Full Trainer" např.v počtu 4 kusů, tak by je od Aera dostali v nějaké vyzbrojené podobě = neboť zvláště v této době platí, že "náš zákazník, náš pán". Jenže patrně Tunisané na okamžitě použitelné letadla příliš spěchali. A po čase by dokoupili další a to "Light Attack". Jenže asi Textron byl příliš "hladový" po zakázkách.
Ve světle výše uvedeného bych se vůbec nedivil, kdyby za pár roků Tunisané přece jen koupili několik (?např. 1xroj) L-39NG a to v bojové verzi. Zvláště bude-li tou dobou již L-39NG již "umět" např. i levnou ukrajinskou munici.
P.S. Mě spíše přijde zajímavý poznatek, že v tuniském výběru totálně propadla nabídka italského státního podniku ... (T-344)/M-345/xyz-346 v Galatina. Velmi pozoruhodné.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Aero L-39NG
Možné to je.
Ale je taky možné, že stav těch starých M326 je takový, že již nebylo možné čekat ani na L-39NG, ani na Textron Scorpion ... a navíc se jim asi nedostávají finance ... a tak rychle koupili to, co je hned k dostání ... i když to má jen vrtuli.
Uvidíme, jak se to bude vyvíjet dál ... přeci jen 8 letadel jim k nahrazení 22 stačit nebude.
Ale je taky možné, že stav těch starých M326 je takový, že již nebylo možné čekat ani na L-39NG, ani na Textron Scorpion ... a navíc se jim asi nedostávají finance ... a tak rychle koupili to, co je hned k dostání ... i když to má jen vrtuli.
Uvidíme, jak se to bude vyvíjet dál ... přeci jen 8 letadel jim k nahrazení 22 stačit nebude.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Aero L-39NG
Ohledně aktuálního vývoje = momentální neakvizice L-39NG pro Tunis ... tak asi hrálo/hraje roli i peníze z programu FMF https://www.africanmilitaryblog.com/202 ... r-contract
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Aero L-39NG
Tedy odhlídnu-li od určité zmatečnosti článku, kde se uvádí že o to být náhradou stávajících F-5 TuAF soutěží F-16, JAS-39 a L-39NG (fakt si nedovedu představit jak by L-39 mohl s trmi letouny soupeřit), tak se tam uvádí, že Tunis požádal o 500 mil USD z FMF v roce 2019 ... ale nic nedostal.
Současně se tam uvádí, že by L-59T měly být nahrazeny v roce 2024, kdy jim končí resurs ... ale Tunis je Afrika = rok sem, rok tam ...
A stejně tak jsou jako náhrada uvedeny buď L-39NG, nebo Textron Scorpion.
Tak uvidíme.
Současně se tam uvádí, že by L-59T měly být nahrazeny v roce 2024, kdy jim končí resurs ... ale Tunis je Afrika = rok sem, rok tam ...
A stejně tak jsou jako náhrada uvedeny buď L-39NG, nebo Textron Scorpion.
Tak uvidíme.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Aero L-39NG
Rozhodně nesouhlasím, že jde o přímou konkurenci ve smyslu 1:1. Spíše se překrývají uvedené kategorie letadel =skelet píše: (...) konkurencí pro L-39NG nejsou M346 jak se neustále omýlá, ale turbovrtuláky.
vrcholový turbovrtulák jako (A)T-6 se překrývá s částí funkcí/schopností L-39NG.
A L-39NG se překrývá s částí funkcí/schopností T-346 (nemyslím nadupané verze xyz-346, ale cvičné něco jako z prvních dodávek pro Poláky).
Nicméně věřím, že v řadě fázi výcviku jsou schopnosti/kvalita samotného letadla míň důležité, než kvalita know-how/zázemí/scénářů ...
V každém případě uvidíme jak se situace vyvrbí ve smyslu které kategrie letadel budou převládat. Pár zajímavých myšlenek je v tomto poloPR blogu:
https://www.blogbeforeflight.net/2020/1 ... s-jet.html
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Aero L-39NG
Pěkné, ale tohle je můj kůň


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Aero L-39NG
Protože tohle není kam dát, vkládám sem kratičké video, jak dobrý byl a je původní L-39. https://www.youtube.com/watch?v=_kutanocwyQ
Zajímá mne, zda by se nouzové přistání bez motoru s plnými vnitřními nádržemi podařilo pilotnímu kadetovi i na typu Jak-130?
Zajímá mne, zda by se nouzové přistání bez motoru s plnými vnitřními nádržemi podařilo pilotnímu kadetovi i na typu Jak-130?
Re: Aero L-39NG
Jak-130 má dva motory, L-39 jeden - ale aj tak si myslím že mal šťastie v nešťastí.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Aero L-39NG
Štěstí určitě měl, když bylo kam se strojem plácnout, ale také předvedl slušné přistání na břicho. Nepoužil vystřelovací sedadlo VS-1BRI a umožnil nejen opravu letadla, ale usnadnil zjištění příčiny vysazení motoru. Jen mi je divné, že nešlo vysunutí podvozku, o kterém se komentář zmiňuje, když je L-39 vybaven právě nouzovým systémem vysunutí podvozku. . Jenže praxe přistání do terénu ukazuje, že dosednutí na břicho bez použití podvozku je bezpečnější, než na podvozek. Takto byli již v r. 1940 instruováni naši piloti při přeškolení na letouny Hawker Huricane.
Samozřejmě máš pravdu Julesaku, dva motory jsou zárukou vyšší bezpečnosti. I tak mohou vysadit oba, i když s mnohem menší pravděpodobností.
Samozřejmě máš pravdu Julesaku, dva motory jsou zárukou vyšší bezpečnosti. I tak mohou vysadit oba, i když s mnohem menší pravděpodobností.
Re: Aero L-39NG
Jde to znít blbě, ale on nezareagoval správně ... byť asi psychologicky pochopitelně (nikdo nechce skákat).
V takovéto situaci - bird strike s následným vysazením motoru, neúspěšný restart motoru - se měl jednoznačně střílet.
Přistání s proudovým letounem s motorem do terénu je vždy značné riziko ... byť možné to samozřejmě je (s jakýmkoli letounem, snad s výjimkou "pilotované rakety" F-104).
Pozn. Přistání do neznámého nezpevněného terénu s vysunutým podvozkem je poukázka na to skončit v kotrmelcích. Přistání na břicho je oproti tomu mnohem bezpečnější.
V takovéto situaci - bird strike s následným vysazením motoru, neúspěšný restart motoru - se měl jednoznačně střílet.
Přistání s proudovým letounem s motorem do terénu je vždy značné riziko ... byť možné to samozřejmě je (s jakýmkoli letounem, snad s výjimkou "pilotované rakety" F-104).
Pozn. Přistání do neznámého nezpevněného terénu s vysunutým podvozkem je poukázka na to skončit v kotrmelcích. Přistání na břicho je oproti tomu mnohem bezpečnější.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Aero L-39NG
http://czechairforce.com/news/aero-vodo ... albatrosu/Prosincového slavnostního aktu na základně Kano se zúčastnil i náčelník štábu nigerijského letectva maršál Sadique Abubakar, který mimo jiné uvedl, že reaktivační práce na třetím letadle L-39ZA (zřejmě NAF 352) postupují rovněž zdárně kupředu a tento stroj by měl být dokončen a předán v následujících týdnech. Náčelník štábu NAF maršál Sadique Abubakar dále prozradil, že v současné době prochází další trojice strojů L-39ZA generální opravou a modernizací avioniky přímo v podniku Aero Vodochody a jejich dokončení se předpokládá někdy ve třetím čtvrtletí roku 2021. Vybavení těchto strojů moderním avionickým systémem od společnosti GenesyS Aerosystems, který je použit i v novém L-39NG, v budoucnu umožní mnohem efekticnější přeškolení nigerijských pilotů na moderní platformu v podobě strojů JF-17 Thunder Block II, které zanedlouho vstoupí do služby u NAF.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"