Samohybná houfnice DITA
Firma Excalibur Army již dříve vytvořila konstrukce, které rozvíjely přednosti a výkony původní ShKH vz. 77 DANA (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky). Šlo o zbraňové systémy ShKH DANA M1 a ShKH DANA M2, které znamenaly kvalitativní posun jak v oblasti ovládání, tak řízení palby, ovšem při zachování zbraně ráže 152 mm. Ta není kompatibilní se spojeneckými armádami a také mnoho ozbrojených sil mimo Severoatlantickou alianci dává přednost "západní" ráži 155 mm před "východní" 152 mm. Faktem ale také je, že mezi kolovými samohybnými dělostřeleckými systémy není mnoho těch, které chrání osádku pancířem při přesunech i během bojové činnosti. Původní vz. 77 DANA i moderní DANA M1 a M2 k nim patří, a i díky tomu si našly své zákazníky. Pro některé potenciální zájemce však mohla být překážkou právě ráže 152 mm. Tato skutečnost může mít vliv na to, že v Excalibur Army vedle typů M1 a M2 probíhá také vývoj nové kolové samohybné houfnice se zbraní ráže 155 mm, která dostala pojmenování DITA.
Projekt vznikl pod vedením technického ředitele Ing Josefa Tymla (bývalý náčelník Ústředního tankového skladu), vedoucím projektu DITA Ing Oldřich Těšík CSc (bývalý profesor na VA Brno) s kolektivem konstruktérů technického úseku EA. Všichni výše uvedení vedoucí jsou absolventy VAAZ Brno a bývalí vojáci z povolání. Veškeré práce probíhaly ve Šternberku. Vozidlo je připraveno na odvoz na výstavu IDEX do Abú Dhabí, kde bude vystaveno. Pokud se uskuteční IDET v Brně (je plánován na říjen), tak tam bude vystaveno také. Název DITA vznikl zkratkou Dělo Inteligentní Těšíkovo Automobilní. V současné době je dokončován technologický demonstrátor tradičně postavený na podvozku Tatra se znakem náprav 8x8. V následujících měsících demonstrátor čekají náročné zkoušky, na jejichž základě vznikne sériové provedení.
Demonstrátor houfnice DITA je vybaven, podobně jako předchozí typy DANA M1 a M2, moderním palubním řídícím systémem, který umožňuje velmi rychlé zaujetí palebného postavení, zahájení palby i opuštění palebného postavení. Hlavním rozdílem u houfnice DITA oproti předchozím konstrukcím (kromě ráže hlavní zbraně) je koncept modulárního řešení. To znamená, že věžová nástavba se zbraní i palebným průměrem může být instalována na různé, dílčím způsobem upravené, podvozky včetně pásových. Další a velmi významnou novinkou je fakt, že obsluhu houfnice obstarává pouze dvoučlenná osádka. To je možné díky vysokému stupni automatizace ovládání celého zbraňového systému a schopnosti věžové nástavby fungovat v plně autonomním režimu. Osádku tak tvoří jen řidič a velitel, přičemž tato dvojice činnost houfnice řídí přímo z kabiny podvozku. Věžová nástavba je vybavena nouzovým pracovištěm, ale to je obsazeno jen při rektifikaci mířidel, nebo v případě nouzového ovládání. Hlavní kabina se vyznačuje nízkou siluetou, která přesto osádce poskytuje velmi dobrý výhled. Kabina je hermeticky utěsněná, přetlakovaná s balistickou a protiminovou ochranou úrovně 1 dle normy STANAG 4569. Nechybí výkonná klimatizace a topení i systém ochrany proti účinkům zbraní hromadného ničení. Interiér kabiny demonstrátoru splňuje požadavky na ergonomii moderních dělostřeleckých zbraní. Palubní řídící systém houfnice zahrnuje mimo jiné balistický počítač i subsystémy diagnostiky, inerciální navigace, automatického navedení zbraně, autonomního výpočtu střeleckých prvků a výběru munice. DITA díky řídícímu systému může vézt palbu různými způsoby – jednotlivé výstřely podle potřeby, kontinuální střelba s proměnlivými časovými prodlevami nebo metodická střelba s předvolenými časovými intervaly mezi výstřely. Palubní řídící systém i konstrukce zbraně s dopravníku umožňují i střelbu MRSI (Multiple Rounds Simultaneous Impact). Zaměřování a nastavení zbraně do palebné pozice se děje plně automaticky pomocí elektronického naváděcího systému ASAP (Automatic Setting of Action Position). Díky použití systému ASAP a subsystému výběru munice se u houfnice DITA oproti předchůdcům výrazně urychlilo zaujetí a opuštění palebné pozice a zvýšila se celková účinnost zbraně. Osádka může houfnici DITA ovládat i manuálně. V případě poruchy elektronických systémů lze zbraň zaměřovat i pomocí optického zaměřovače z nouzového pracoviště v levé části věžové nástavby. Hlavní zbraň technologického demonstrátoru houfnice DITA disponuje hlavní kalibru 155 mm o délce 45 ráží, maximální deprese činí – 3°, maximální elevace hlavně dosahuje 70°. Se standardní municí NATO s dnovým generátorem plynů má dostřel až 39 km, přičemž vezený palebný průměr činí 40 kusů munice umístěné v dopravnících. Předpokládaná rychlost střelby během první minuty je 6 ran za minutu, při kontinuální palebné činnosti bude dosahovat úrovně 5 ran za minutu. Jde však o hodnoty, které budou ještě znovu ověřovány během certifikačních procesů a zkoušek technologického demonstrátoru. Dostřel 39 km je v současné době velmi dobrou hodnotou i pro zbraně s delší hlavní, než je 45 ráží. Navíc odpovídá požadavkům současného i budoucího bojiště. Střelba neřízenou municí na vzdálenosti přesahující hranici zhruba 30 km je totiž neefektivní a se vzrůstající vzdáleností se významně snižuje její přesnost a účinek na cíl. V této souvislosti uveďme, že podle standardu STANAG 4635 (Error Budget Model) při střelbě municí ráže 155 mm na 20 kilometrů dosahuje průměr kruhové chyby CEP50 (Circle Error Probability 50) až 130 metrů. Podobně jako houfnice DANA i demonstrátor houfnice DITA využívá jako nosič věžové nástavby čtyřnápravový podvozek Tatra. Konkrétně je možné volit mezi modernizovaným podvozkem Tatra VP31 nebo Tatra Force s pohonem všech kol, centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami s koly osazenými pneumatikami rozměru R20 14.00 a systémem centrálního dohušťování. Maximální přípustná hmotnost celého demonstrátoru houfnice činí 29 t, na délku měří 13,02 m, na šířku 3,085 m a na výšku 3,122 m. K pohonu slouží přeplňovaný vzduchem chlazený osmiválec Tatra T3C-928-90 o výkonu 300 kW napojený na automatizovanou převodovku Tatra 10TS210N, s nímž dokáže demonstrátor na zpevněné komunikaci dosáhnout rychlosti až 90 km/h, v náročném terénu pak 25 km/h. Díky osvědčenému tatrováckému podvozku DITA disponuje velmi dobrými jízdními vlastnostmi v náročné terénu i na silnicích, dokáže přebrodit bez přípravy vodní toky o hloubce až 1,2 m, překročí příkopy o šířce 2 m a překoná kolmé překážky o výšce 0,47 m. Stoupavost pak činí 30° a zvládá statický boční náklon 15°. Demonstrátor je vybaven i pomocnou energetickou a hydraulickou jednotkou (APHU) s vodou chlazeným motorem o výkonu 20 kW. Její ovládání je poloautomatické i automatické a je řízeno elektronicky. APHU slouží jako hlavní energetický zdroj pro zbraňový systém, činnost věžové nástavby i např. nezávislých systémů úpravy klimatu a ventilace kabiny. Pomocí ní může osádka kontrolovat dobíjení akumulátorových baterií, tlak v hydraulickém okruhu věže nebo také chlazení hydraulického oleje a chlazení prachových náplní.
Pokud by se podařilo nějakým způsobem zapojit do propagace Rheinmetall (viz nově navázaná spolupráce), exportní potenciál by násobně vzrostl a mohl by mít lepší pozici než obdobná Zuzana 2. Nutno podotknout, že v této konfiguraci je možné houfnice vyrábět zcela nově, bez nutnosti pouze předělávat stávající Dany, které dříve či později dojdou. Nová houfnice rozšíří portfolio šternberské společnosti v této kategorii. Veřejnou světovou premiéru si nová kolová samohybná houfnice DITA odbude na jednom z největších tradičních světových veletrhů obranných technologií a techniky - IDEX 2021. Ten se uskuteční i přes trvání celosvětové pandemie koronaviru od 21. do 25. února v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Mezi vystavovateli tradičně nebudou chybět ani společnosti patřící do holdingu Czechoslovak Group (CSG) a kopřivnická automobilka Tatra Trucks.
1) To co momentálně CSG staví není ani prototyp, ale technologický demonstrátor.
2) Systém má být modulární, tj. schopný instalace na téměř jakýkoliv podvozek s patřičnou únosností, včetně pásového.
3) Věž je zcela automatická, s obsluhou se normálně počítá jen pro rektifikaci miřidel, případně v nouzové situaci (výpadku elektroniky).
4) Palubní řídící systém obsahuje balistický počítač, subsystémy diagnostiky, inerciální navigace, automatického navedení zbraně, autonomního výpočtu střeleckých prvků a výběru munice.
5) palbu lze vést různými způsoby (jednotlivé výstřely, kontinuální střelba s proměnlivými časovými prodlevami, metodická střelba s předvolenými časovými prodlevami mezi výstřely). Systém zvládá i střelbu MRSI.
6) V případě použití podvozku Tatra lze volit mezi modernizovaným podvozkem Tatra VP31 nebo Tatra Force s pohonem všech kol, centrálním dohušťováním a nezávisle zavěšenými polonápravami s pneumatikami R20 14.00
7) U všech technických parametrů, včetně hlavně je zdůrazněno, že jsou to hodnoty platné pro technologický demonstrátor, z čehož odvozuji, že sériové provedení může být odlišné.
8) Systém je primárně určen spíše pro export.
Zdroj:
https://dita.excaliburarmy.cz/
https://www.armadninoviny.cz/dita-novy- ... 55-mm.html
https://earmyshop.cz/editor/image/eshop ... e_2666.jpg
https://earmyshop.cz/kalendar-technika-2021
https://defence-blog.com/news/army/exca ... uRnU7WaUlo
