Co to je:
Při startu jsou fáze:
rozjezd (na dráze),
vzlet (odlepení se kolama od dráhy),
rozběh (někdy též rozlet), což je fáze, kdy se zasouvají kola a klapky a letadlo nabírá rychlost, dříve při tom letělo horizontálně ve výšce cca 15m (50ft), dnes už tah motorů běžně umožňuje tuto fázi spojit s následující, ale dodnes to má vliv např. na zóny letiště apod.,
a nakonec stoupání, což už je let.
Při přistání jsou fáze:
klesání, což je pořád ještě let,
podrovnání (před prahem dráhy převádí zvolna pilot letadlo z klesavého do takřka vodorovného letu), což je taky let,
výběh, což je fáze letu při které se vytrácí rychlost tak, aby nestačila na tvorbu vztlaku pro vodorovný let bez přidání plynu na max v příp. že by bylo nutno přistání opakovat "around",
dosednutí (na kola),
doběh (zpomalování na dráze).
Obv. jinak řečeno, pokud letadlo bylo nad dráhou, ať už ve fázi startu, nebo přistání, s vysunutými koly a klapkami, nebo (u letadel která mají pevný podvozek a nemají klapky) viditelně ve fázi před/za tím přechodem, kdy je rychlost dostatečná pro vodorovný let, tak startuje/přistává.
Pokud má takovou rychlost, aby mohlo letět vodorovně, byť jen těch 15m nad zemí, tak letí.
Ovšem, závisí to taky na kvalitě nahlášení tím pilotem, který si nárokoval sestřel. A hlavně, to celé je dobré pouze pro naše teoretizování. Ve válce se počítá to, že stroj byl zničen či znebojeschopněn, detaily jako to, ve které fázi letu byl, jsou naprosto nepodstatné. Ve válce platí góly i rukou, z brankoviště, a ještě z ofsajdu
