Su-37 Flanker (Su-35)

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Ano, „bo…l“ v tom sice je, za většinu těchto zmatků si můžou novináři a tlak okolí, ale nejen oni. Dříve k tomu v podstatě nemohlo dojít, jelikož letadlo bylo známo až po přijetí do výzbroje a v tom okamžiku už pod oficiálním označením. To (sice s drobnými nepřesnostmi) platilo léta, ale dnes prostě známe letoun v prototypu a tím pádem označení nemá. To všechny nutí k tomu, aby mu je dali, jelikož prostě třeba T-10M-12 nevyhovuje v podstatě nikomu krom samotným konstruktérům. I výrobce aby se zviditelnil, vymýšlí Su-xx. Je to tlak na zákazníky a tím je často samo MO RF.

Já používám systém, o kterém si myslím, že tohle odstraní. Je to celkem prosté. Vycházím z toho, že každý letoun (typ) má své originální označení. Proč tedy používat to které oficiální není? A když je to prototyp a neznám ho, prostě „bílá 01“ postačí. Tak jako sou mrtvé kody NATO, tak je mrtvý tento systém marketingových označení.
Příklad:
Su-35 byly tři.
1. Su-35 je označení Su-27M, to znamená prototypů T-10M-1 – T-10M-12 (s tou mnou popisovanou věcí se T-10M-11). (a asi tři další stroje). Pod T-10M nic jiného nebylo, takže pokud použiješ v poznámkách T-10M, je jasné o co de.
2. Su-35 je také označení konkurenta pro Su-30MK. KnAAPO si nemohlo nechat líbit v dobách kdy byly konkurenti to, že IAPO prodává Su-30MK. Tak tedy postavil svůj dvoumístný letoun T-10UBM. Také je známý pod Su-35UB (Su-35UBM je opět hloupost novinářů co nepochopili). Byl postaven jeden (801), ale prostě v poznámkách použiji T-10UBM a není co řešit, omyl nemožný.
3. Su-35 je dnes letoun T-10BM (mimochodem je představen na MAKS 2007) jež je z Komsomolska pocházejí modernizace. Pokud použijeme T-10BM, bude ještě zadlouho, až se objeví 18. letoun s názvem Su-35 jasné, který máme na mysli.

Mimochodem, proč je takový zájem o Su-35, jednoduché, je to další volné stíhačkové, liché číslo u Suchoje. Je tedy otázkou, jestli skutečně výzbrojní komise nakonec toto označení použije, protože už toho bylo dovčil dost.
Naposledy upravil(a) redboy dne 18/6/2008, 12:57, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

cover72 píše:Alchymista: není možné použít časové rozdělení, protože pak nenasměruješ na cílovou hlavici souvislý tok EM záření, ale jen pulzy - což je poněkud méně učíné, protože si tam strčí diak s odporem když to přeženu (já vím, diak ne, moc pomalý) a vydrží to mnohem déle, než když tam budeš pořád pražit svazkem energie, který nakonec vyhoří ochranný obvody a sejme řízení.
To myslíš použiť rádiolokátor ako mikrovlnnú zbraň? Na to rovno zabudni.
Dnešné stíhacie lietadlá na to nemajú ani náhodou, už z toho jednoduchého dôvodu, že potrebné "bojové" výkony mikrovlnnej zbrane prevyšujú vysielacie výkony súčasných palubných RL asi tak sto krát. Potrebný výkon impulzu (s deštrukčným účinkom na obvody) začína na úrovni cca 0,5MW a potrebná vyžiarená energia je najmenej rádu desiatok, skôr až stoviek Joule v impulze. A na to zasa potrebuješ rádiolokátor so značným príkonom a ten je zasa celkom problém utiahnuť z palubnej siete.
Pokiaľ by sa mikrovlnná zbraň reálne objavila (časom to bude možné), tak buď ako "rozširujúca možnosť" pre lietajúce ASV (ich rádiolokátory sa limitným výkonom blížia) alebo ako špecializovaný podvesný zbraňový kontajner (ktorý bude mať s normálnym RL spoločné len málo). Tým nemyslím zbrane typu "mikrovlnná bomba", kde je generovaný len jediný impulz "deštrukčným" spôsobom. Pozemné systémy už existujú, ale zhruba desaťtonové zariadenie a ťahanú elektrocentrálu do stíhacieho lietadla proste nenapcháš.

Viem si predstaviť postup, pri ktorom bude nepriateľskú riadenú strelu ožarovať RL obrancu, s tým, že sa pokúsi zahltiť jej prijímacie obvody, teda v podstate ako smerovaný rušič. Nikde som o tom ale nečítal ani nepočul, takže tam bude asi viac ako jeden zádrhel.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Ach jo, přečti si kus zpět, co jsem psal - velké radary jako MP-RTIP na E-10 to dokážou už dnes. stíhačky to dokoážou až se jim vyvine pořádný zdroj. Tak stránka 2 dozadu ;-)

A psalo se o tom na http://integrator.hanscom.af.mil/2005/J ... 005-14.htm což jsem sem už taky dával
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

cover72 píše:velké radary jako MP-RTIP na E-10 to dokážou už dnes
Kedy bol prvý let E-10?
Pretože čítam "Its first demonstration flight is slated for late 2010" :roll:
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Jenže ten radar je hotový už dnes
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Pokud je hotovy, tak proc bude trvat nekolik let montaz do letadla?
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Protože ještě není hotový to letadlo - systémy a tak, navíc jsou trochu omezeny finance...
anonym
Příspěvky: 9
Registrován: 20/8/2007, 23:32

Příspěvek od anonym »

Ja mám takú malú otázku. Aká je asi pravdepodobnosť, že lietadlá zo schopnosťou supermanévrovateľnosti (F 22,Su 37 S 37) sú schopné vyhnúť sa moderným riadeným strelám AIM 120 ARRAM C7 a R 77M?
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Ako tak relevantný údaj existuje len pre R-77, pravdepodobnosť zásahu je ohodnotená ako 0,75 (nie je ale definovaná ani diaľka ani typ cieľa).
Rozdiel je tiež samozrejme v tom, či pilot o strele vie (je varovaný) alebo ju aj priamo vidí (napríklad stopu za motorom) a koľko má času na protiopatrenia - od toho sa odvíja, ako zareaguje, aký manéver urobí a aké prostriedky sebaobrany použije. Za veľmi priaznivých okolností môže byť jeho šanca aj výrazne lepšia ako 1:1. Za nepriaznivých - je proste mŕtvy a nevie prečo.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

K tomuto je dobré dodat, že zatímco ruská letadla mají už relativně dlouho (min. od doby Su-27 a MiG-29) pasivní IČ systém, který detekuje přilítající AAM podle tepla od motoru., západní letouny byly doteď varovány pouze před radiolokačně naváděnými AAM - a tedy pokud na ně letěla R-27ET, vůbec nemuseli vědět, že na ně něco vlastně letí.

Až F-22 a F-35 mají obdobný systém od BAe
N_Eser
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 127
Registrován: 2/12/2005, 23:13
Bydliště: Praha

Příspěvek od N_Eser »

Chtěl bych se zeptat proč vlastně rusové zavádějí letadla Su-34 (bombardér) a Su-35 (víceúčelový letoun) přijde mi že obě letadla jsou skoro stejná, vzdyt zbrane co muzou pouzivat jsou stejny - Su-34 muze pouzivat i R77 a Su-35 muze pouzivat protizemni munici taky ...
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Já bych si to dovolil trochu opravit. Je fakt, že IČ čidla už na MiGu-23 a MiGu-25PD měly schopnost zaznamenat let střely, u MiGu-29 a Su-27 to šlo dál, ale jen z přední polosféry. Spíše lze nazvat varovným defenzivním systémem systém MAK na Su-24M a Tu-22M... Tam šlo o celou horní polosféru. Podobný systém jako na MiGu-29.. má už víc letadel, namátkou F-16E/F.
Opravdu optickým varovným systémem s celým rozdahem je až SOAR na
MiGu-35.

Systém na F-35 sem viděl, letos se to objevilo v Paříži, ale na F-22 sem si nevšim, kde to je a jak to funguje (odpověď spíš do F-22 než sem, dík).
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

N_Eser píše:Chtěl bych se zeptat proč vlastně rusové zavádějí letadla Su-34 (bombardér) a Su-35 (víceúčelový letoun) přijde mi že obě letadla jsou skoro stejná, vzdyt zbrane co muzou pouzivat jsou stejny - Su-34 muze pouzivat i R77 a Su-35 muze pouzivat protizemni munici taky ...
No jednak je třeba říct, že Rusko žádné letouny "Su-35" nezavedlo a dost možná (vysoká pravděpodobnost) nezavede. Jde především o exportní snahy. Probíhá pouze modernizace stávajících Su-27.

Su-34 sice jak píšeš má podobné víceúčelové schopnosti jako Su-35, ale jde přece jen o letoun jiné kategorie. Jde o náhradu za Su-24, čili o letoun útočný a jeho protivzdušné schopnosti jsou spíše o sebeobraně, nikoli vzdušný boj. Při troše nadsázky jde o podobnou situaci jako F-15C a F-15E (nebrat za slovo). Čili Su-34 je letoun úderný a jeho konstrukce, výbava i výkony jsou podřízeny tomuto cíli, letoun "Su-35" je především stíhací víceúčelový stroj. Mezi ně spadá Su-30MK.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Zaujímavý článok http://ausairpower.net/APA-NOTAM-030907-1.html

možno by sa hodil aj do sekcie JSF
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Pribudli údaje k radarom - BARS a IRBIS-E časť RADAR
http://www.ausairpower.net/APA-Flanker.html
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

ten první článek - to psal nějaký rus, ne? [úroveň AJ] Zvláště mě dostává ta část, kde kritizuje vyšší EGT u F-135 - ale to, že AL-41F má nejvyšší na světě je OK... Že F-35 bude mít taky IRST je taky ignorováno, že má taky datalink je ignorováno, že má TTW lepší než Su-30MKx je ignorováno (s ničím jiným než SU-30MKx se australani neutkají) - prostě mi to přijde jako relativně dost zaujatý článek od majitele suchojů...

Čímž neříkám, že je to špatně ale jen to, že podle mého F-35ky značně podceňuje
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

a už je to tu zase.... Nějaké letadlo něco mít bude... já slyšel, že....


Ta teplota se tu někde už probírala, ne?? Jak sakra víš, že je nejvyšší na světě?? Pokud ano, byl by to pravděpodobně nejlepší motor na světě. Viděl tady někdy někdo motor Al-41.. pokud ano, nechám se poučit, já ne. Nevím jestli to psal rus, ale já zase znám některý který tvrdí, že F-22 už IRST má teď...
Tím nechci říct, že s těmi články souhlasím, navíc sem nepochopil co to vlastně za stránky je....
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

to cover:
O AL-41F sme sa už raz na tom to fóre bavili a dospelo sa k tomu, že nevieme či vôbec bude, lebo aj SU-35 na MAKSe mala izd.117 a ten asi nie je AL-41F. Tak porovnávať niečo čo je, s niečím čo možno bude a možno nie, je ťažké. / teplota /

Okrem toho je už na začiatku toho článku uvedené, že najideálnejšie porovnanie by malo byť v roku 2017 / asi predpokladaný rok zavedenia v Austrálii/. Čo mi príde v celku logické, lebo v čase zavádzania JSF do výzbroje, už môže byť aj úroveň, letectva / India, Čína / iná.

Aj Irbis-E je vyvinutý, podľa všetkého, len ako ponuka pre Indiu na modernizovanie pôvodných SU-30. A to je rok 2007. Čo bude v roku 2017, je ešte ťažko predpokladané. / na jednej aj druhej strane /


Okrem to ho dosť tam bolo vypichnuté to, že ak bude mať F-35 zavesené zbrane externe tak sa značne stráca schopnosť STEALTH. A ak ich ponesie v interných bombovniciach tak má len 2- 4 PLRS čo je proti 8-12 na SU http://www.paralay.com/bm/35705.jpg dosť málo. Je tam dokonca uvedená taktika - "mačka a myš" / nechať JSF vystrieľať rakety a pri jeho odlete na základňu ho "doraziť" /. Okrem toho je tam spomenuté, že aj otvorenie bombovnice znižuje STEALTH. / ...tie SU, na ktoré budú navedené strely "utečú" a tie na ktoré nie, môžu na základe tohto demaskovania zaútočiť /

O IRST na SU v tom článku. Ide o to, že v čase zavádzania F-35 už bude/ mal by byť , zavádzaný nový IRST pre Ruské lietadlá z dosahom na JSF 150Km, čo bude dosah väčší, ako dosah AIM-120D. V kombinácii s R-77M/P s dosahom 140/160km bude mať JSF asi problém.

Čo sa týka datalinku. Jeho spomenutie, nie je v prípade JSF zabudnuté,len zbytočné spomenúť. Je tu ukázaná schopnosť, ako môže datalink pomôcť SU / a iným / pri boji s lietadlami kat. STEALTH.

Je tam v tabuľke uvedené aj zbytočné preceňovanie čelnej odrazovej plochy, lebo z iných uhlov zachytiť STEALTH, nie až je taký problém.

A na záver je uvedené, že JSF môže byť SU zničený most times, but not every time.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Ano, já vím, že jsme se o tom už bavili. Jen mě pobavilo, jak vyzdvihuje EGT u F-135 a ignoruje že jejich vlastní (byť asi zrušené) AL-41F jsou na tom ještě podstatně výše.

Já jen chtěl poukázat na to, že je to podobně účelově napsané jako ono reklamní video - předpokládá neschopnost, neinterakci a nulový vývoj na straně protivníka.

Ad F-35 s podvěsy - to stealth ne "značne stráca" ale prakticky zruší. Ovšem zase pumovnice se otvírá jen pro odpal PLŘS což je optimalizováno pro co nejmenší čas - ze zřejmého důvodu.

Ad IRST - a jak chce asi R-77 zaměřit ten cíl? Malý radárek R-77EE (které si jen tak btw podle pilota na CIAFu chtějí pořídit slováci) nedokáže na těch 150km zaměřit F-35 ni omylem. To už spíše R-27ER.

Je také zajímavé, že na obrázku stojí 2*F-35 proti 4*Su-30. Přitom v reálu by to bylo poněkud naopak (srovnat poičty Malajského ad. nákupu proti Austrálii)
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

cover72 píše:Ano, já vím, že jsme se o tom už bavili. Jen mě pobavilo, jak vyzdvihuje EGT u F-135 a ignoruje že jejich vlastní (byť asi zrušené) AL-41F jsou na tom ještě podstatně výše.
Už potřetí tu na foru píšeš, že teplota je u Al-41 vyšší, jak u ostatních. Už se Tě tedy ptám potřetí. Jak to víš? Kde to bereš? Já to jen prostě chci vědět.
Přečti si ještě jednou a pomalu, ať čteš, to co tam opravdu stojí, reakci u té původní diskuse na to téma.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“