McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Odhlédnu li od tabulek, je F-15 lehce ovladatelný letoun od hodně pomalých až po velmi vysoké rychlosti.
Má všechno co potřebuje obratné letadlo k tomu, aby bylo úspěšné v manévrových bojích.

Hlavní nevýhoda v manévrových bojích je jeho velikost. Je veliký jako tenisový kurt.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pavel 15 »

Wasp

abychom si rozuměli já mám F-15.16.18,14, 22 také rád , ale bohužel F-15 trošku starší jak SU-27. Rusové zatáčky 360° za 12-13 s, provádí
jen pro efekt...
SU-27 aby vydržela zatížení 12G po tu dobu má hmotnost 16500+ 700/900 kg paliva -odhady odborníků.
Podle manuálu této stíhačky , SU-27 vzletová hmotnost 21.500kg , vydrží zatížení 8G při rychlosti M-0.85




Stíhačka F-15 podle manuálu -hmotnost 16780 kg, rychlost M-0.62 , zatíženi 9G - okamžitá manévr -23.62 st/s

Piloti při předvádění 360° zatáček udržují manévrovatelnost něco mezi dlhodobou a okamžitou -tím získají nejlepší čas provedení zatáčky.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Vycházím z toho co mám nastřádáno. 28 st/sec mám z článku pro piloty F-15, od autora, který byl experimentální pilot F-15. Smysl článku je napsat pro piloty jak létat s Eaglem.

Budu rád když mě pošleš své tabulky a zdroje, klidně PM.

Moje stažené manuály neukazují okamžité zatáčení, mám jenom Sustained turn. Třeba máš nějaké jiné :up: , ty bych taky chtěl.

To málo co jsem četl o Su-27 psalo, že Su-27 má omezení G a alfy. Dá se pilotem omezovač G vypnout ?

F-15 může jít přes deset, Eagle nemá omezovač přetížení, konstrukce tím trpí ( to je nevýhoda), ale, v nutnosti jít za 9g bylo považováno naopak za výhodu.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pavel 15 »

Wasp-

bohužel tebe zklamu , já to napsal již u příspěvku z 7.1.-jak dal ty grafy ,že to mám od kamaráda . On fanda do techniky z SSSR a byl aktivní
na již zrušeném vojenském fóru Military photos . Podle jeho slov tam bylo hodně znalých fandů do vojenské techniky. Tedy nějaké informace
a grafy má ze zmíněného fóra.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Škoda :-(
Konkrétně u grafu okamžitého zatáčení je u F-15 problém.
Nejsou oficiálně dostupné. Tedy top secret.
Nenajdu je ani v manuálech pro piloty F-15, co mám. Podle mě není k dostání manuál pro F-15C po roce 1990.


Na internetu najdeš hodně grafů kde je okamžité zatáčení, ale většinou nemají žádné ověření pravosti.
Něco je z her, něco je totálně bez zdroje.

28 deg/sec je jediný, u kterého mám ověřenou validnost.

V souvislosti, pokud je tato hodnota pro 9g, je možné že se zvýší s tím, jak vzroste přetížení nad 9g ?



Z Tvých grafů asi celkem sedí ustálené zatáčení, kontroloval jsem to velice zběžně ( vzal jsem nejvyšší hodnotu), lišila se trochu rychlost.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pavel 15 »

Wasp píše: V souvislosti, pokud je tato hodnota pro 9g, je možné že se zvýší s tím, jak vzroste přetížení nad 9g ?
Fyzika je přece stejná....akorát zapomínáš na jednu důležitou věc.
Rusové na ten manévr s 12G měli tovární letoun s minimem nalétaných hodin......
Amíci mají již F-15 hodně opotřebované, až na F-15EX.....
Dobře udržovaný letoun by měl vydržet 1,5 násobek povoleného boj.zatížení.
Stejnak je tam mnoho ale...
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

To je jasný. Ale není mě známo o omezení přetížení, mimo doby vyšetřování, když spadne nějaký Orel.
Nebo omezení rychlosti, ze stejného důvodu.


Eagle nemá počítačem omezen G limit, dnes létají asi ve větším množství tzv. Golden Eagle, vybraní Orli s nejmenším opotřebováním, velice modernizovány, jde to vidět hodně v kokpitu.

A/B verze nelétá vůbec.

Vysvětloval to jeden člověk který obsluhoval F-15.
Je lepší vyměnit křídlo, než aby pilot zahynul když potřeboval v nouzové situaci zatáhnout více než 9. Třeba když hrozila srážka, nebo v boji.
Je to risk, ale je to lepší než jasná smrt.
Dá se najít 12-14g a je třeba být vylétaný pilot a mít Eagle v ruce.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Ohledně teoretického souboje Flanker vs Eagle.
Letadla jsou si moc blízko, a od roku 2005 AIM-9X a JHMCS s možností "střílení od boku" kompletně změnil možnosti Eaglu v dogfightu. Rozhodne pilot a to jak bude umět létat na hraně možností svého letadla, a rozhodne se správně ve správný čas.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

A kterou verzi Flankeru máš na mysli?

Je totiž poměrně velký rozdíl mezi Flankerem B tedy Su-27 SK (který byl v roce 1991 nabídnut Číně) a Flankerem E tedy Su-35S.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Žádnou konkrétní, píši to tak jak nakupuji, tj z rozhovorů pilotů F-15.
Asi s tím nedělají rozdíl.
Mluví spíše o pilotovi, ten je rozhodující, ne stroj - konstrukce.

Ale pro účel debaty si představ jakoukoliv verzi Flankeru a napiš, proč by to tak nebylo.

PS. Našel jsem Ti přímou linku kabelu (FBW) CAS od ovládání po aktuátory u F-15A-D
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

To samozřejmě napsat nemohu, neb jsem ani jeden z uvedených typů nelétal :lol:
Z logiky srovnávání ale vyplývá, že se vždy porovnávají F-15C a Su-27S (SK), což jsou de facto "současníci" a přímí konkurenti.

Nicméně plně s tebou souhlasím, že ve skutečném boji by nakonec rozhodovaly zkušenosti pilotů (jako ostatně vždy).

Příkladem budiž ty "profláknuté" cvičné boje mezi usáckými F-15C a indickými Su-30MKI (bohužel nic víc vypovídajícího nemáme).
Při prvním setkání "smázli" Indové Usáky z oblohy.
Na druhé setkání se Usáci připravili mnohem lépe, vymysleli novou taktiku boje F-15C proti Su-30MKI a podobným letounům, ověřili a natrénovali si ji ve cvičných bojích proti F-22, a v následných střetech se jim podařilo skóre s Indy vyrovnat.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

V tomto případě najdeš rozporuplná data. Tedy, prvně najdeš jasné vítězství indického letectva. Později najdeš že to ale bylo podstatně jinak, že piloti F-15 byli více než vyrovnaní soupeři a poráželi své indické kolegy asi 3:1.
Já jsem na neutrální straně.
Ale celkem jsem si jistý že zavedení JHMCS a AIM-9X, což v jednom medializovaném připadu "totální porážky", F-15 neměl k dispozici, výrazně pozměnilo možnosti F-15C v boji se Su-XX.

F-15 "bojuji" s F-22 pravidelně, tedy znají výhody a nevýhody vektorování tahu.
Sedí Ti data zavedení F-22 do služby a cvičení mezi F-15 a Su-30 ?
Je to zajimavá myšlenka.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

POZOR
Já to nechtěl navést do zbytečné diskuze, který letoun je lepší, proč (na základě papírových dat), ani jako to bylo na Cope India 04.
Jen jsem chtěl prezentovat, že je to VŽDY na pilotech.

Poznámka
Těch "setkání" usáckých F-15C a indických Su-30MKI bylo víc ... minimálně se ví o dvou.
Již zmiňované Cope India 04 (rok 2004, tj. před zavedením F-22A do služby (2005) ... kde to měly F-15C "projet" 9:1), a pak Red Flag 2008 (na který se právě měli piloti F-15C připravovat proti F-22), kde to měly F-15C "srovnat", dle některých vyjádření dokonce "vyhrát" 3:1.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Další věcí je politika, která se promítá do prezentování výsledků, třeba tlak na to ukázat jak je F-15 špatný a jak je potřeba mít více F-22.
Skutečnost je že výsledky nejsou k dispozici, šlo o cvičení. Jedna strana mohla být úmyslně zvýhodněna, protože se to tak často dělá. Jedna strana "umře" aby se druhá něco naučila.
Tady ta cvičení jsem moc nezkoumal, ale to málo bylo celkem nejednoznačné. Podle amerických pilotů indičtí piloti v případě Su-30 ztráceli hodně energii při používání vektorových manévrů a pak se dali "dobře zabít". Jestli je to z prvního, nebo druhého cvičení ti teď neřeknu.
Ani nemám ověřeno jméno toho pilota, ale, najdí seznam pilotů F-15, že :-D

Něco podobného říkají dva piloti F-15.

A nějaký "generál" říká to o té politice, F-15 měli prohrát.

Tolik z americké strany.

EDITUJI
Celkově v dobách 80-90. let
Američtí letci byly na základě špionážních dat přesvědčeni že trénují více než tehdejší sovětští protivníci. V BVR taktice měla být uplatněna proti Su-27 tzv F-pole maneuver taktika. Která se dnes běžně používá ale tehdy (80s) to byl zcela nový koncept.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Jasně, proto se těmto neplodným diskuzím snažím vyhnout.
V minulosti jsem se do pár z nich nechal zatáhnout, a vždy to bylo ... na Hovno :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Tady "nejsou data".
Ale kdybys měl něco k výcviku letců od roku 1980 kteří měli bojovat s Eaglem, bylo by to fajn.
Třeba jestli je to s tim F-Pole maneuver pravda.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 214
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Saburo »

Tuty dvě videa doporučuju všem kdo tak se zoufale snaží dokázat jak je špatná F-15 oproti rusáckým Su na základě cvičných soubojů s indickými MKI...

https://youtu.be/WKEa-R37PeU

https://youtu.be/4ibgAQ7lv0w
Obrázek
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

Proč má to video tolik disliků? To je práce ruských farem na disliky? :shock:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Dávám sem vysvětlení F Pole Maneuver, připomínám že má jít a manévry pro boj mimo vizuální dosah, podle jedné paměti má jít o tehdy tajnou taktiku přímo pro piloty F-15 proti Su-27 a podobným hrozbám.

https://www.youtube.com/watch?v=C9FVhCY ... Sidewinder
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pavel 15 »

Wasp píše:Další věcí je politika, která se promítá do prezentování výsledků, třeba tlak na to ukázat jak je F-15 špatný a jak je potřeba mít více F-22.
Skutečnost je že výsledky nejsou k dispozici, šlo o cvičení.
Pně souhlas , tady bylo zadání aby vynikly ty rousácké sůšky.Ślo o to dokázat jak je OREL již zastaralý , o nic jiného nešlo.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“