Boeing KC-46A Pegasus
Boeing KC-46A Pegasus
Boeing KC-46A Pegasus
Krom projektu stealth tankeru KC-Z, probíhají v USA i práce na standartním "low-risk" tankeru KC-46A Pegasus. Jeho vývoj a výrobu zajišťuje společnost Boeing. Jedná se o pozoruhodnou konstrukci, díky které, může kromě doplňování paliva, sloužit i k přepravě cestujících a nákladu. Letoun byl vyvinut z letounu Boeing KC-767, přičemž oba stroje byly odvozeny od civilní dopravní verze Boeing 767. V únoru 2011 projekt firmy Boeing zvítězil v soutěži KC-X na tankovací letoun, který ve službě nahradí rychle zastarávající stroje Boeing KC-135 Stratotanker, zařazené do služby roku 1957. V lednu 2007 USAF oficiálně zahájilo program KC-X vypsáním požadavků na nový tankovací letoun. Program KC-X byl první fází programu nahrazení flotily letounů KC-135. Po prvotních komplikacích, v roce 2010 USAF obnovilo tendr spolu s upřesněnými požadavky na letoun. Po vyhodnocení nabídek byl v únoru 2011 letoun KC-767 vybrán jako vítězný stroj, který nahradí letouny KC-135. První zkušební let proběhl 25. září roku 2015. V polovině roku 2016 Pentagon odsouhlasil nákup prvních 19 KC-46A za 2,8 miliardy dolarů. Program KC-46A je třetím největším projektem amerického letectva, hned po programu stíhačky F-35 Lightning II a programu strategického bombardéru B-21. Program ale stíhají finanční a rozpočtové problémy. Původně plánoval Pentagon za vývoj letounu (včetně stavby čtyř prototypů) utratit 4,9 miliardy dolarů. Pokud by ale Boeing překročil rozpočet, musel další náklady financovat z vlastních zdrojů. To se také nakonec stalo a Boeing do vývoje z vlastních zdrojů postupně vložil přes 1,9 miliardy dolarů. Celková částka za vývoj KC-46A se tak vyšplhala k 6,8 miliardám dolarů. Americké letectvo postupně nakoupí 179 tankerů KC-46A a cena celého programu je 52 miliard dolarů. V ceně je započítán vývoj, výroba letadel, pozemní zabezpečení, výcvik, náhradní díly, atd. Projekt Pegasus, stále naráží na komplikace a je poněkud ve skluzu oproti původnímu plánu. První sériové letouny měly být americkému letectvu dodány v roce 2017 a zařazeny do stavu USAF v roce 2018. Patrně zde jsou i nějaké "netechnické" problémy s Federální leteckou správou FAA (Federal Aviation Administration), jak bylo nepřímo naznačeno zástupci společnosti Boeing. Již příští týden (polovina roku 2017) mají být vyhodnocována případná rizika a testovány části konstrukce. KC-46A získá pokročilé 3D zobrazovací systémy umožňující bezproblémové připojení palivového ráhna k letounům za jakýchkoliv podmínek. Ráhnové řešení oproti hadicovému dokáže přečerpat rychleji mnohem větší množství paliva a je tak ideální pro doplňování paliva velkým letounům. První várka 19 letadel KC-46A získá pouze ráhno, ale další stroje obdrží také křídlové kontejnery s hadicovým palivovým systém WARP (Wing Aerial Refueling Pods).
Technické údaje:
Název: Boeing KC-46 Pegasus
Posádka: 3 (pilot, druhý pilot a operátor tankovacího zařízení)
Kapacita: 114 cestujících, 18 palet 463L nebo 58 pacietnů
Užitečný náklad: 29 500 kg
Max. kapacita paliva: 94 198 kg
Rozpětí: 48,1 m
Délka: 50,5 m
Výška: 15,9 m
Nosná plocha:
Plošné zatížení: kg/m²
Prázdná hmotnost: 82 377 kg
Max. vzletová hmotnost : 188 240 kg
Pohon: 2× dvouproudový motor Pratt & Whitney PW4062
Výkon pohonné jednotky: 282 kN
Cestovní rychlost: 851 km/h
Maximální rychlost: 1046 km/h
Dolet: 12 200 km
Dostup: 12 200 m
Zdroj:
http://breakingdefense.com/2017/05/b-21 ... till-late/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-46_Pegasus
http://www.armadninoviny.cz/tanker-kc-4 ... yroby.html
Naposledy upravil(a) Rase dne 1/9/2022, 18:02, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Boeing KC-46A Pegasus
musím si rýpnout.. to je ten program, který se rušil tak dlouho, dokud nevyhrál ten správný dodavatel?
jinak.. do teď jsem si myslel, že všechny tankovací letouny jsou schopny převážet i náklad a osoby, pokud je to zapotřebí?

jinak.. do teď jsem si myslel, že všechny tankovací letouny jsou schopny převážet i náklad a osoby, pokud je to zapotřebí?



Re: Boeing KC-46A Pegasus
Původně jsem chtěl jenom napsat do novinek, že se program KC-46 zase zdrží .)
Jen dodám, že vítězem tendru byl původně prohlášen společný projekt společností EADS a Northrop Grumman odvozený od letounu Airbus A330 MRTT označovaný jako KC-30. Oficiální označení bylo Northrop Grumman KC-45. Jak píšeš, "vítěž byl vybírán tak dlouho, dokud nebyl vybrán Boeing"
Alespoň nás může tak nějak těšit, že Airbus byl lepší
Jen dodám, že vítězem tendru byl původně prohlášen společný projekt společností EADS a Northrop Grumman odvozený od letounu Airbus A330 MRTT označovaný jako KC-30. Oficiální označení bylo Northrop Grumman KC-45. Jak píšeš, "vítěž byl vybírán tak dlouho, dokud nebyl vybrán Boeing"


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Nákup bol spustený už v r.2002 a ako píše Skelet - súťažilo sa kým nevyhral Boeing. Vyše desaťročie.
Najprv vyhral - potom sa kongresmani vzbúrili, lebo tá nevýhodnosť/korupcia bola už veľmi očividná. Tak bol vyhlásený nový tender a ten vyhral Airbus. A potom sa toľko odvolávalo a manipulovali (doslova) podmienky tendra kým nakoniec... nevyhral Boeing.
Je to úplne exemplárny príklad korupcie v US nákupoch - kde USAF nakúpilo vo všetkých parametroch horšie a - na rozdiel od A330 MRTT - ešte neexistujúce lietadlo...
(a ano, obe su zmiesane transportno/tankovacie stroje)
Najprv vyhral - potom sa kongresmani vzbúrili, lebo tá nevýhodnosť/korupcia bola už veľmi očividná. Tak bol vyhlásený nový tender a ten vyhral Airbus. A potom sa toľko odvolávalo a manipulovali (doslova) podmienky tendra kým nakoniec... nevyhral Boeing.
Je to úplne exemplárny príklad korupcie v US nákupoch - kde USAF nakúpilo vo všetkých parametroch horšie a - na rozdiel od A330 MRTT - ešte neexistujúce lietadlo...
(a ano, obe su zmiesane transportno/tankovacie stroje)
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Boeing obdržel v lednu 2021 už druhou zakázku na tankovací letoun KC-46A Pegasus. Nejprve na 12 strojů, poté 21. ledna na dalších 15 (dělení veřejných zakázek? Oblíbená politika našich komunálních šíbrů
). Celková hodnota obou kontraktů je 3,8 mld. USD.
V roce 2020 dodal Boeing pouze 14 strojů, dílem kvůli Covidu a dílem pro technické a organizační problémy ve výrobě. Od začátku dodávek v lednu 2019 Boeing dodal 42 strojů, na dalších celkem 94 má platné kontrakty od USAF. Další 4 má objednané Japonsko.
Boeing nyní nabízí dovybavit KC-46A retranslačními linky pro předávání údajů v rámci digitálního vedení války.

V roce 2020 dodal Boeing pouze 14 strojů, dílem kvůli Covidu a dílem pro technické a organizační problémy ve výrobě. Od začátku dodávek v lednu 2019 Boeing dodal 42 strojů, na dalších celkem 94 má platné kontrakty od USAF. Další 4 má objednané Japonsko.
Boeing nyní nabízí dovybavit KC-46A retranslačními linky pro předávání údajů v rámci digitálního vedení války.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Nekvalitní práce se nevyplácí - ani v USA. Boeing vyčíslil, že opravy, úpravy a odstranění závad dosud dodaných strojů KC-46A Pegasus ho příjdou na pět miliard dolarů! Firma to částečně přičítá pandemii Covid 19 - to ale budou jen "těšínská jablíčka" pro akcionáře, protože vícenáklady se počítají už od zahájení vývoje v roce 2014. Pravdou ale je, že propad poptávky po civilních 767 přinesl zvýšený dopad fixních nákladů továrny v Ewerettu na program KC-46A.
Opraveno "dodávek" na "vývoje".
Opraveno "dodávek" na "vývoje".
Naposledy upravil(a) seabee dne 29/1/2021, 11:58, celkem upraveno 1 x.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Nový kontrakt:
Starý kontrakt:
Nie je to na odstraňovanie závad nejako veľa? A ak by v tých prvých objednávkach(3,8mld) malo byť aj nejaké servisné vybavenie tak by to bolo ešte horšie porovnanie.
Alebo sa niečo stratilo v preklade.
cca 140mil USD za kus.Nejprve na 12 strojů, poté 21. ledna na dalších 15 ..... Celková hodnota obou kontraktů je 3,8 mld. USD.
Starý kontrakt:
Od začátku dodávek v lednu 2019 Boeing dodal 42 strojů
119mil USD na kusopravy, úpravy a odstranění závad dosud dodaných strojů KC-46A Pegasus ho příjdou na pět miliard dolarů!
Nie je to na odstraňovanie závad nejako veľa? A ak by v tých prvých objednávkach(3,8mld) malo byť aj nejaké servisné vybavenie tak by to bolo ešte horšie porovnanie.
Alebo sa niečo stratilo v preklade.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Boeing KC-46A Pegasus
Máš pravdu, horká jehla. Je to tak, že podle původních kontraktů měl Pentagon uhradit všechny náklady až do výše 4,9 mld USD. Co bude navíc, měl Boeing platit z vlastní kapsy. A ke 31.12.2020 dosáhly náklady Boeingu 5,037 Mld. Takže lochna je "jenom" 137 miliónů.kenavf píše: Nie je to na odstraňovanie závad nejako veľa? A ak by v tých prvých objednávkach(3,8mld) malo byť aj nejaké servisné vybavenie tak by to bolo ešte horšie porovnanie.
Alebo sa niečo stratilo v preklade.
Děkuju za upozornění.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Teda len aby som sa uistil.
Za dodanie 42ks lietadiel mal Pentagon zaplatiť maximálne 4,9mld USD ale vzhľadom na tie opravy a úpravy to stálo 5,037mld USD a teda ten rozdiel 137mil USD bude musieť dať Boeing z vlastnej kapsy?
Za dodanie 42ks lietadiel mal Pentagon zaplatiť maximálne 4,9mld USD ale vzhľadom na tie opravy a úpravy to stálo 5,037mld USD a teda ten rozdiel 137mil USD bude musieť dať Boeing z vlastnej kapsy?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Boeing KC-46A Pegasus
Já tomu tak aspoň rozumím, ale třeba jsou tu lepší angličtináři:kenavf píše:Teda len aby som sa uistil.
Za dodanie 42ks lietadiel mal Pentagon zaplatiť maximálne 4,9mld USD ale vzhľadom na tie opravy a úpravy to stálo 5,037mld USD a teda ten rozdiel 137mil USD bude musieť dať Boeing z vlastnej kapsy?
Boeing has now paid more than $5.0 billion out of pocket to pay for the myriad technical problems and production issues
a dále
Under the firm, fixed-price contract signed then, Boeing is responsible for paying for any costs in excess of the contract’s $4.9 billion ceiling
Schválně nepřekládám, třeba to někdo umí líp.
https://www.defensenews.com/industry/20 ... air-force/
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Tomu sa povie urazené ego 


Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Podle sebe soudím tebeJulesak píše:Tomu sa povie urazené ego


Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
No naozaj to tak vyzerá 


Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Generálka Jacqueline Van Ovost, velitelka Air Mobility Command, pod kterou patří i flotila tankovacích letounů KC-46A Pegasus oznámila, že se podařilo vyřešit dvě ze šesti závad kategorie 1 - vážná závada a zbylé přesunout do kategorie 2.
Odstraněné závady se týkaly pomocné jednotky APU v zádi letounu, jednalo se o spony vstupního kanálu a nosníku jednotky. Odstranění uvedených závad už bylo provedeno na 70% flotily.

Odstraněné závady se týkaly pomocné jednotky APU v zádi letounu, jednalo se o spony vstupního kanálu a nosníku jednotky. Odstranění uvedených závad už bylo provedeno na 70% flotily.

Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Od dubna 2020 probíhají na KC-46A zkoušky systémů pro automatické tankování bez lidské obsluhy. To zahrnuje vylepšení stávajícího problematického systému počítačového zobrazování Remote vieving na verzi 2.0, instalaci 4K kamer a systému LiDAR pro třírozměrné vidění a měření vzdáleností. Vyhodnocování získaných údajů mají provádět procesory nové generace, pracující pod nově vyvíjeným softwarem.
Současně se vedou diskuze, jakou část vývojových nákladů má nést Boeing v rámci toho, že původní RV systém neplnil požadavky USAF.
Současně se vedou diskuze, jakou část vývojových nákladů má nést Boeing v rámci toho, že původní RV systém neplnil požadavky USAF.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Obsluhy KC-46A USAF musí zvládat další softwarovou chybu v systému automatického navádění tankovacího ráhna a přecházet na manuální obsluhu. Závada je zařazena do kategorie II. Jedná se o to, že systém má příliš rigidně nastavenou obálku volnosti vzájemných pohybů ráhno/příjemce a některým typům letounů přerušuje předčasně tankování.
Jinde uvádím, že systém automatického navedení má Airbus na A330 MRTT zvládnutý.
Jinde uvádím, že systém automatického navedení má Airbus na A330 MRTT zvládnutý.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Zdá se, že Pentagonu dochází s Boeingem trpělivost a zabývá se myšlenkou pořídit v rámci programu KC-Y až 160 tankovacích letadel, přestavěných z civilních linerů. Požadavek je na kapacitu 12 - 15 dodaých letounů ročně. Je otázkou, jestli se program nemodifikuje tak, aby se mohl opět zůčastnit "poražený" v tendru, Airbus se svým A-330 MRTT. Skutečnost, že jej nakupují dosavadní věrní zákazníci US firem - Australie, Francie, Velká Británie, Spojené Arabské Emiráty, Saudská Arábie, Singapur a Jižní Korea je pro Boeing alarmující . Lockheed se už nechal slyšet, že na program KC-Y už smysluplně USAF reagoval.
Každopádně Boeing doufá, že zámořské řešení nebude pro Capitol Hill stravitelné.
Každopádně Boeing doufá, že zámořské řešení nebude pro Capitol Hill stravitelné.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Boeing stále nevyřešil problémy s optickým systémem dálkového navádění tankovacího ráhna a stálo ho to ve IV. čtvrtletí 2020 dalších 402 mil. USD na penále. Celý kontrakt s USAF se tak propadá do ztráty. Oproti původní hodnotě kontraktu 4,9 mld USD tak už vykazuje náklady ve výši 5,4 mld.

Ilustrační foto, tankování z KC-46A Autor: Senior Airman Mikayla Heineck/U.S. Air Force

Ilustrační foto, tankování z KC-46A Autor: Senior Airman Mikayla Heineck/U.S. Air Force
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
Boeing dostal od USAF novou zakázku v hodnotě 3,1 mld. USD na výrobu 19 tankovacích letounů KC-46A Pegasus . 15 z nich je určeno pro USAF a čtyři pro Izrael. Udělení zakázky svědčí o tom, že USAF považuje řešení stávajících problémů typu (především dálkového řízení tankovacího ráhna) za vyhovující. Dodávka pro Izrael má být uskutečněná do prosince roku 2026.
Letectvo oznámilo, že v červnu 2022 typ provedl 97% vzdušných tankování flotily.
Letectvo oznámilo, že v červnu 2022 typ provedl 97% vzdušných tankování flotily.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Boeing KC-46A Pegasus
KC-46A Pegasus je nyní certifikovaný pro globální rozmístění a tankování všech bojových typů letounů USAF, s výjimkou A-10 Thunderbolt II (Warthog), u kterého přetrvávají problémy s pevností tankovacího nástavce.
Z KC-135 to jde Autor: Air Force Senior Airman Mary Begy.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),