tak příď jsme asi identifikovali, uvidíme jak překopali zadek F-35, která je její achillovkou (u verzí B/C).
Ale je třeba si připomenout, že letouny "X" jsou často výškrabky poházených dílů z různých fabrik.
Ale stejně si myslím, že tady mícháme hrušky a jabka - NGAD má být náhrada F-22, ne? Takže vysokovýkoný záchytný stíhač. A druhá věc je náhrada F-16, zjednodušeně "frontový" letoun. Nebo?
A do toho se míchá ta koncepce, zmíněná jinde na webu, omezení počtu pilotovaných stíhaček ve prospěch dronů s AI - Skyborg/Loyal wingman.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
No, ja si stale pod pojmem program NGAD predstavuji system postaveny na letounu s posadkou
a bezpilotnich letounech operujicich v tymech. Nemyslim si , ze by bylo vyvinuto neco specialniho , jen slouceny dohromady navzajem komunikujici jiz existujici systemy. Nu nechame se prekvapit.
HONZIK11 píše:No, ja si stale pod pojmem program NGAD predstavuji system postaveny na letounu s posadkou
a bezpilotnich letounech operujicich v tymech. Nemyslim si , ze by bylo vyvinuto neco specialniho , jen slouceny dohromady navzajem komunikujici jiz existujici systemy. Nu nechame se prekvapit.
No tak to NGAD určitě bude, tedy jestli bude.
Ale k diskuzi o náhradě F-16 (sorry za OT) Podle tohodle: https://www.defensenews.com/air/2021/02 ... -the-f-16/
se vede diskuze o nástupci F-16, jako letounu 4,5té, nebo 5- generace, něco mezi f-16 a F35 nebo F-22, říká náčelník štábu USAF gen. Brown. Není zatím příliš přesvědčený, že by to mohla být F-16. Přece jenom je základ ze 70tých a on chce něco s otevřenou digitální architekturou pro spolupráci s vyvíjenými, nebo už na F-35 instalovanými systémy. Říkají tomu "clean-sheet" design, něco jako "začít s čistým stolem".
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Jakykoliv vyvoj noveho letounu vyzaduje cas. Neverim v tak rychle reseni bez napr. dlouhodobych unavovych testu draku letounu.. Ale byly tady dva projekty X-47B a MQ 25.
Sloucenim techto by mohlo neco vzniknout,neco co si uz vzalo dostatecne mnozstvi konstrukcniho casu a mohly by tu ideu tymove spoluprace splnovat.
USAF dál tají veškeré údaje o NGAD. Po informaci, že v září 2020 provedly letový test technologického demonstrátoru v reálné velikosti, nejsou ochotny uvolnit jakékoliv další informace. Jediné, co byly ochotny uvést je, že půjde o "rodinu systémů" sestávající z pilotovaného letadla, dronů a podpůrných systémů, spíš než o tradiční stíhač jako F-35 nebo F-16. Velitel bojovéhu uskupení USAF gen. Mark Kelly ale vyjádřil pochybnosti, že USA dokončí vývboj a rozmístění letounů dřív, než například Čína (že by už "boj o zrno" na rozpočtový rok 2022?).
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Však to říkám pořad, že odzvonilo pilotovatelným strojům. Budoucnost a to blízká je v dronech. Třeba jedna F-15EX s operátorem který ovládá tucet dronů. To F-35 a F-22 neumí. Je to taková moje teorie a zatím se potvrzuje. Na lidskou osádku se bude kašlat více a více, protože vlastně jenom prodražuje a omezuje leteckou techniku.
Včera obdržela americká společnost Raytheon Technologies od Centra pro řízení životního cyklu letectva další zakázku v hodnotě 74 mil dolarů na výrobu raket AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile). Nejzajímavější informací však je, že tyto zbraně mohou být do konce fiskálního roku 2029 dodány letadlům nové generace amerických vzdušných sil (USAF) a Navy (US Navy). Střelami AIM-120 budou tehdy moci být vyzbrojeny F-15, F-16, F/A-18, F-22, F-35 a letouny nové generace. Dá se tedy skutečně předpokládat, že vývoj NGAD je dál než se občas předpokládá, tak uvidíme.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Podle posledního vyjádření Gen. C.Q.Browna, šéfa štábu letectva nemusí nutně program NGAD vyústit pouze v jeden letoun, ale mohou být dva, možná dvě modifikace jednoho. Jeden z nich by měl mít " nějaké protizemní schopnosti, jednak pro schopnost přežít a jednak pro plnění úkolů zadaných veliteli Spojených sil". Jiné hlasy - Gen. Mark D. Kelly, velitel Air Combat Command zase uvádí, že by měly existovat dvě modifikace - jedna s dlouhým doletem a zvýšenou nosností pro nasazení v pacifickém regionu a druhá s kratším doletem pro evropské válčiště.
Představa NGAD od Northrop Grumman. Zdroj: Northrop Grumman
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Společnosti Pratt&whitney a General Electric vyvíjejí nové motory pro letoun NGAD, modely XA101 a XA100. Motory jsou vyvíjené v rámci programu Adaptive Engine Transition Program - program adptivního průtoku motorem. Princip spočívá v přidání dalšího, řiditelného obtokového kanálu, který reaguje na letový režim a zvyšuje, nebo snižuje obtokový poměr motoru. Vysoký poměr zvyšuje efektivitu při přeletových rychlostech a nízký zachovává výkonové a reakční vlastnosti motoru při startu a bojových obratech. Adaptivní kanál má také umožňovat odběr chladicího vzducho pro stále komplikovanější elektronické vybavení letounů. Rozpočtové orgány tlačí na to, aby tyto motory byly použitelné i pro zástavbu do nových, ale i dříve vyrobených F-35. Oba výrobci se shodují, že AETP motory nebudou použitelné na mariňáckou verzi F-35B.
Zkoušky principu a technologie zahájila GE v prosinci 2020 a na jejich základě byl postavený první prototyp, který se v současné době testuje. Zahájená byla i výroba druhého prototypu. O P&W je známo pouze to, že proběhly zkoušky tříproudového dmychadla na jádře motoru F135.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Jen na doplnění, dvouproudové motory s proměnným obtokem se vyvíjejí od počátku 80-tých let 20. století, a zatím ne příliš úspěšně.
První, využitý za letu, byl General Electric YF120 pro letouny YF-22 a YF-23. Neúspěšný.
Druhý byl Ljulka AL-41F (pozor neplést s AL-41F1 či AL-41F1-S ... to jsou jiné motory, byť určité části mají mít společné) vyvíjený od roku 1982 pro připravovaný letoun MFI, později MiG 1.44. Neúspěšný.
Třetím byl General Electric/Rolls-Royce F136, upgradovaná verze YF120 pro X-32 a X-35. Neúspěšný.
Čtvrtým je v současnosti vyvíjený motor Izdělije 30 pro Su-57. Upgrade AL-41F. Zatím to vypadá, že by mohl uspět.
Pokud se P&W či GE podaří jejich motory XA101 a XA100 dotáhnout do letových verzí (jsem přesvědčen, že ano) tak to bude pátý resp. šestý pokus o motor s proměnným obtokem.
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp píše:On ten YF-120 by neměl být neúspěšný, měl být drahý a více riskantní než YF-119.
Niečo podobné som čítal aj o AL-41F. Vraj vývoj hotový. Ten motor mal byť väčší než AL-31F a teda s koncom 1.44 ani lietadlo preň nemali.
Je zaujímavé, že premenlivý obtokový pomer ani GE ani Saturn nepoužili v pokročilých variantách motorov F110 a AL-31. Asi to vyžaduje celkom novú konštrukciu motora.
Wasp píše:On ten YF-120 by neměl být neúspěšný, měl být drahý a více riskantní než YF-119.
Neúspěšný ve smyslu, že jeho vývoj nebyl dokončen a nešel do série ... ostatně to platí i o F136 a AL-41F
Ani v jednom případě se nenašlo dost peněz na dokončení vývoje (pro AL-41F nakonec nebylo ani letadlo).
Jak správně píše heder2, proudový motor s proměnným obtokem je zcela jiná kategorie motorů. Mnohem složitější než klasický dvouproudový motor. Uvidíme jak uspějí stávající pokusy ... Izdělije 30, XA-100 a XA-101
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire