Víceúčelová ponorka projekt 885 Jaseň- typ Severodvinsk
Moderátor: Julesak
Podobne ako Američania upravili niekoľko svojich ponoriek tr. Ohio na nosiča RSsPDL. Tak aj Rusi upravili 2 ponorky projektu 667A zo stretegického nosiča na nosiča nestrategického, názov podľa značenia NATO je Yanee-Pod, u rusov Akson-2. Nikde som sa však nedostal k údaju koľko je schopná niesť na svojej palube striel RK-55. Na str. www.deepstorm.ru je uvádzaná len torpédová výzbroj. Ako stíhacia ponorka sa mi však, vďaka tomu že bola pôvodne konštruovaná ako strat. nosič, veľmi nezdá.
Na stránke www.deepstorm.ru je spomenutá aj ponorka pr.09786, ktorá vznikla prestavbou z 667BDR. Je tam uvedené iba, že má schopnosť niesť malé ponorky. Viete niečo bližšie?
Na stránke www.deepstorm.ru je spomenutá aj ponorka pr.09786, ktorá vznikla prestavbou z 667BDR. Je tam uvedené iba, že má schopnosť niesť malé ponorky. Viete niečo bližšie?
Ne stihací ne. Byl odebrán raketová úsek a na jeho místo bylo umístněno 8 nových torpédometů ráže 533mm (ne svisle, horizontálně podél trupu, podobně jako torpédomety na amerických ponorkách. Z nich pak byly odpalovány ŘSPDL RK-55 Granat. Palebný průměr byl 32 ŘS. Původní torpédová výzbroj zůstala. Byly přestavěny ještě za Sojuzu (1986-1991), takže nikoli Rusko. Další tři plánované nebyly dokončeny. Dnes je to historie.rabo píše:Tak aj Rusi upravili 2 ponorky projektu 667A zo stretegického nosiča na nosiča nestrategického, názov podľa značenia NATO je Yanee-Pod, u rusov Akson-2. Nikde som sa však nedostal k údaju koľko je schopná niesť na svojej palube striel RK-55. Na str. www.deepstorm.ru je uvádzaná len torpédová výzbroj. Ako stíhacia ponorka sa mi však, vďaka tomu že bola pôvodne konštruovaná ako strat. nosič, veľmi nezdá.


S tým termínom vstupu do služby si ma prekvapil, lebo práve na www.deepstorme.ru je uvedený 1. / K-403 / r.96 a dokonca 2. / K-415 / do služby nebola ani zaradená - modrnizácia nedokončená. Na www.warfare.ru / ale ten pokladám, len za orientačný server /. Sú uvádzané 3,ale bez termínu vstupu do služby http://www.warfare.ru/?lang=&catid=273&linkid=2106 a nejakej bližšej špecifikácie.
Nie je tu nikde osobitné fórum, tak som sem dal "predchodcu" proj.885 Jaseň.
Je to ponorka triedy Tango. / Moskovské múzeum /. http://militaryvideo.ru/eng/forum/viewtopic.php?t=51
Nový "prírastok" http://www.airliners.net/open.file/1229031/L/ . a http://www.airliners.net/open.file/1229032/M/
Je to ponorka triedy Tango. / Moskovské múzeum /. http://militaryvideo.ru/eng/forum/viewtopic.php?t=51
Nový "prírastok" http://www.airliners.net/open.file/1229031/L/ . a http://www.airliners.net/open.file/1229032/M/
http://en.portnews.ru/news/6448/ , žeby sa v tom projekte začalo blýskať na lepšie časy? No je tu ďalší termín zavedenia, necháme sa prekvapiť.
Projekt 20120 - nová ponorka s kombinovaným pohonem
Koncem září na lokálním ruském webu prosákla do internetu informace o vývoji nové ponorky s hybridním pohonem (klasický diesel + malý jaderný rektor). Jde zřejmě o snahu dohnat technologický náskok Západu ve vývoji konvenčních ponorek s AIP pohonem - celkem mazané řešení - poměrně levná ponorka s malým jaderným reaktorem využívající výhody jak klasického tak jaderného pohonu, se kterým mají velké zkušenosti - Rusové opět prokázali velikou originalitu myšlení. Je ale otázkou zda to dotáhnou do finálního a použitelného konce.
Zdroj:
http://www.kommersant.com/p803553/military_technology/
Zdroj:
http://www.kommersant.com/p803553/military_technology/
Re: Projekt 20120 - nová ponorka s kombinovaným pohonem
to mi přijde jako podivná kombinace. Nebude to spíše nahrazení dieselových motrů v konveční ponorce malým JR? Tj. akumulátory zůstanou zachovány a JR bude vypínatelný. V případě bojového režimu v pobřežních vodách(kde je díky malé hloubce zřetelně vidět infrastopa) pojede na ty akumulátory? Nevidím totiž žádnou výhodu v zachovávání dieselových motorů pro takový typ ponorky. Navíc by to odebíralo další místo v už tak přplněné ponorce.Kutuzov píše:Koncem září na lokálním ruském webu prosákla do internetu informace o vývoji nové ponorky s hybridním pohonem (klasický diesel + malý jaderný rektor). Jde zřejmě o snahu dohnat technologický náskok Západu ve vývoji konvenčních ponorek s AIP pohonem - celkem mazané řešení - poměrně levná ponorka s malým jaderným reaktorem využívající výhody jak klasického tak jaderného pohonu, se kterým mají velké zkušenosti - Rusové opět prokázali velikou originalitu myšlení. Je ale otázkou zda to dotáhnou do finálního a použitelného konce.
Zdroj:
http://www.kommersant.com/p803553/military_technology/
Problém v Rusku nie je otázka zvládnutia technológie pohonu AIP, ale ceny. Ponorka s AIP motorom je výrazne drahšia, ako klasika. Konkrétne pri Amure sa uvádza až Ľ ceny. Plánuje sa spoločný vývoj dieslovej ponorky s Talianmi a tá bude mať určite AIP.Koncem září na lokálním ruském webu prosákla do internetu informace o vývoji nové ponorky s hybridním pohonem (klasický diesel + malý jaderný rektor). Jde zřejmě o snahu dohnat technologický náskok Západu ve vývoji konvenčních ponorek s AIP pohonem - celkem mazané řešení - poměrně levná ponorka s malým jaderným reaktorem využívající výhody jak klasického tak jaderného pohonu, se kterým mají velké zkušenosti - Rusové opět prokázali velikou originalitu myšlení. Je ale otázkou zda to dotáhnou do finálního a použitelného konce.
Čo sa týka projektu 20120 tak aj v tom článku z Kommersantu sa uvádza, že obdobný experiment, atom. reaktor v dieslovej ponorke, sa skúšal už v roku 85 s ponorkou B-68.
Jedna teória tam hovorí o prácach na novej dieslo-atomovej ponorke, ale čo ma viac prekvapilo, tak druhá teória vraví, že je to len experimentálne plavidlo súvisiace s novou atomovou ponorku „Kalitka“ , ktorá má mať principiálne nový paru vyrábajúci systém !!! - Phoenix KTP-7I Práce na projekte začali, vraj, minulý rok.
cernakus: není to podivná kombinace, to má dokonce logiku a skutečně ty plány jsou dost staré. Jak píše rabo, AIP pohon na principu palivových článků je velmi efektivní a technicky vyspělý, ale velmi drahý. Navíc je ponorka závislá na pozemním zařízení schopném dodat kapalný kyslík a vodík. To je opět drahé a i nepraktické. Čili malý reaktor o výkonu žádu stovek kW pro pohon malou rychlostí není úplně od věci.
Na straně druhé jak rabo píše, může jít o Kalitku a navíc, je to info jedna paní povídala a nic nebylo potvrzeno, jen se to rozneslo z jednoho webu na druhý v podobě "horké zprávy". Nepřikládal bych tomu moc význam.
Na straně druhé jak rabo píše, může jít o Kalitku a navíc, je to info jedna paní povídala a nic nebylo potvrzeno, jen se to rozneslo z jednoho webu na druhý v podobě "horké zprávy". Nepřikládal bych tomu moc význam.


redboy:
nějak furt nechápu smysl přidání malého JR k dieselům. AIP se projektuje tak, že nebude vyžadovat ještě diesel motory, ale AIP má nahradit diesel motory. Akumulátory víceméně zůstávají, protože až na palivové články jsou všechny AIP pohony značně hlučné.
Takže náhrada diesel motorů malým adekvátně výkonným reaktorem? OK dává to smysl.
Přidání reaktoru k stavající konvenční ponorce bez odstranění dieselových motorů? Pěkně blbý nápad.
BTW. Palivový článek má slušnou efektivitu, ale bohužel jen ten vodíkový(cca 50% jestli se nemýlím) a vodík je pěkná mrcha prachavá. Pro použití v ponorkách je totiž třeba zkonstruovat nádrž, která bude odolná při měnícím se tlaku. Tohle je jeden z hlavních problému při konstrukci raket na vodíko-kyslíkový pohon, ovšem tam se to řešilo samo tím, že s klesajícím tlakem atmosféry klesá i tlak ve vodíkových nádržích. Navíc vodík je prevít taky díky tomu, že i notně stlačený(20 MPa) má hustotu kolem 70kg/m3. Tudíž malá objemová kapacita. To se řeší rozpouštěním v ruzných materiálech(LaNi5) ovšem hustota se zvýší jen cca 2x, takže nic extra. Methan(ol) se sice skladuje lépe, objemová kapacita energie je výrazně vyšší, ovšem zatím nedokážeme z takového palivového článku vydupat více než 20(12)%.
Proč to říkám? Protože u ponorky je důležitější než hlučnost akční rádius. A pokud porovnáme klasický lodní dvoutaktní diesel s účinností skoro 50%, tak dojdeme k hrůznému zjištění, že na 1 litr dieselu potřebujeme 4 litry silně stlačeného vodíku nebo dokonce přes 5 litrů methanu. A to jsem hrubě zjednodušoval.
O faktu, že všechna paliva vyjma vodíku zanáší drahou membránu snad ani nemluvě. Palivové články jsou zřejmě slepá větev energetiky a jejich vojenské užití vidím vyloženě v pobřežních ponorkách.
nějak furt nechápu smysl přidání malého JR k dieselům. AIP se projektuje tak, že nebude vyžadovat ještě diesel motory, ale AIP má nahradit diesel motory. Akumulátory víceméně zůstávají, protože až na palivové články jsou všechny AIP pohony značně hlučné.
Takže náhrada diesel motorů malým adekvátně výkonným reaktorem? OK dává to smysl.
Přidání reaktoru k stavající konvenční ponorce bez odstranění dieselových motorů? Pěkně blbý nápad.
BTW. Palivový článek má slušnou efektivitu, ale bohužel jen ten vodíkový(cca 50% jestli se nemýlím) a vodík je pěkná mrcha prachavá. Pro použití v ponorkách je totiž třeba zkonstruovat nádrž, která bude odolná při měnícím se tlaku. Tohle je jeden z hlavních problému při konstrukci raket na vodíko-kyslíkový pohon, ovšem tam se to řešilo samo tím, že s klesajícím tlakem atmosféry klesá i tlak ve vodíkových nádržích. Navíc vodík je prevít taky díky tomu, že i notně stlačený(20 MPa) má hustotu kolem 70kg/m3. Tudíž malá objemová kapacita. To se řeší rozpouštěním v ruzných materiálech(LaNi5) ovšem hustota se zvýší jen cca 2x, takže nic extra. Methan(ol) se sice skladuje lépe, objemová kapacita energie je výrazně vyšší, ovšem zatím nedokážeme z takového palivového článku vydupat více než 20(12)%.
Proč to říkám? Protože u ponorky je důležitější než hlučnost akční rádius. A pokud porovnáme klasický lodní dvoutaktní diesel s účinností skoro 50%, tak dojdeme k hrůznému zjištění, že na 1 litr dieselu potřebujeme 4 litry silně stlačeného vodíku nebo dokonce přes 5 litrů methanu. A to jsem hrubě zjednodušoval.
O faktu, že všechna paliva vyjma vodíku zanáší drahou membránu snad ani nemluvě. Palivové články jsou zřejmě slepá větev energetiky a jejich vojenské užití vidím vyloženě v pobřežních ponorkách.
Ne, špatně to chápeš.
AIP pohon, je pohon nahrazující plavbu na bateriích, nikoli diesel. Diesel motor je na ponorce dál, slouží k pohonu stejným způsobem, jako u konvenční disel elektrické ponorky, dobíjí akumulátory a slouží k pohonu na hladině, nebo těcně pod ní na snorchel hloubce. Pod hladinou žije z akumulátorů a z AIP pohonu nezávislém na atmosferickém kyslíku.
Příklad U-212, tam je pohonem jeden diesel MTU 16v 396 3.12MW a AIP palivové články o výkonu cca 300kW. Tady by šlo o disel podobně jak u pr.636 a k němu reaktor o výkonu cca 600kW (můj výmysl) umožňující pohyb, podobně jak u IAP U-212, ekonomickou rychlostí, tichý, bez nuceného chlazení, uzavřený, rychle reagující.
Palivové články se vyvíjí, nikdy sem nepátral o jejich efektivnosti, ale je pravda, že je to momentálně, ze všech možností nejlepší, tiché, studené, leč drahé.
AIP pohon, je pohon nahrazující plavbu na bateriích, nikoli diesel. Diesel motor je na ponorce dál, slouží k pohonu stejným způsobem, jako u konvenční disel elektrické ponorky, dobíjí akumulátory a slouží k pohonu na hladině, nebo těcně pod ní na snorchel hloubce. Pod hladinou žije z akumulátorů a z AIP pohonu nezávislém na atmosferickém kyslíku.
Příklad U-212, tam je pohonem jeden diesel MTU 16v 396 3.12MW a AIP palivové články o výkonu cca 300kW. Tady by šlo o disel podobně jak u pr.636 a k němu reaktor o výkonu cca 600kW (můj výmysl) umožňující pohyb, podobně jak u IAP U-212, ekonomickou rychlostí, tichý, bez nuceného chlazení, uzavřený, rychle reagující.
Palivové články se vyvíjí, nikdy sem nepátral o jejich efektivnosti, ale je pravda, že je to momentálně, ze všech možností nejlepší, tiché, studené, leč drahé.


Z toho co jsem zatím kde četl, tak AIP (Air Independent Propulsion) je jakýkoliv druh pohonu, který nespotřebovává vzduch, resp. kyslík. Každý asi znáte "klasické" akumulátory a jaderný pohon což jsou taky druhy AIP. V posledních letech se hodně mluví o palivových článcích a Stirlingově motoru.
V případě aplikace AIP lze nahradit jak akumulátory tak i diesel, příp. oba.
AIP na Googlu
V případě aplikace AIP lze nahradit jak akumulátory tak i diesel, příp. oba.
AIP na Googlu

- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Teoreticky máš pravdu, ale v kontexte s pohonom ponoriek znamená obvykle AIP tretí druh pohonu konvenčných ponoriek (po diesloch a akumulátoroch). Existujú aj konštrukcie, ktoré umožňujú beh klasického dieslu bez prívodu vzduchu z atmosféry, ale nakoľko sa uplatnili, neviem.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Martan: ano máš pravdu s jaderným pohonem, ale je namysli především pohon nejaderný, nepotžebující vzdušný kyslík a to je předevšém diesel v uzavřeném cyklu, Stirlingův motor, Walterova turbína a vodíkové palivové články. I když Stirlingův motor a Walterova turbína uplatnění našly, tak palivové články na U-212 jsou zdaleka nejefektivnější.
Vžádném případě (krom jaderného pohonu) se ale nejedná o plnohodnotné nahrazení pohonu závislém na vzduchu, jen doplněk zvyšující pohon pod vodou, čili v praxi jak píše Alchyk, třetí druh pohonu.
Vžádném případě (krom jaderného pohonu) se ale nejedná o plnohodnotné nahrazení pohonu závislém na vzduchu, jen doplněk zvyšující pohon pod vodou, čili v praxi jak píše Alchyk, třetí druh pohonu.


Možná podoba periskopov pre projekt 885 http://img157.imageshack.us/my.php?imag ... esyste.jpg Ide však o eportné verzie útočný-veľiteľský -Парус-98КПЭ / Parus-98KPE / - prechádzajúci trupom a univerzálny Парус-98УПЭ / Parus-98UPE / - neprechádzajúci trupom Toho času sa nachádzajú na projekte Lada/Amur.
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Četl jsem, že rusko vyvíjí ponorku z betonu. Víte o tom někdo něco?
více viz. http://www.military.cz/russia/navy/subm ... marine.htm
více viz. http://www.military.cz/russia/navy/subm ... marine.htm


