Evropský letoun nové generace FCAS
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Šéf Dassault Aviation Eric Tappier přiznal problémy s přechodem vývoje letounu do fáze 1B - integrace Španělska do projektu. Vstupem Španělska se mění poměr podílů na projektu, který byl původně 50/50 pro Dassault a Airbus na 66 pro Airbus. "Já jsem to akceptoval" říká Tappier, "ale dělá to práce na všech částech, včetně strategických, komplikovanější".
Tappier neopomněl zdůraznit, že je to pouze Dassault, který disponuje všemi potřebnými kapacitami pro samostatný vývoj letounu - Safrane je schopná dodat motor, THALES alektroniku a MBDA střely. Je sice připravený udělat vše pro realizaci plánu "A", ale každý manager musí mít v záloze i plán "B". Připouští, že v projektu nemají být žádné výhradní části znalostí, nepřístupné druhým stranám, ale připomíná, že Dassault má za sebou výsledky sedmdesáti let vývoje a nikdo ho nemůže nutit, aby se thoto "know-how" dobrovolně zřekl. Uvedl, že se neuvažuje o výrobě druhého, německého demonstrátoru, ale pokud k tomu dojde, bude shodný s prvním. Uvedl, že pro Francii je rozhodující kompatibilita nového letounu s letadlovými loděmi.
https://www.defensenews.com/global/euro ... rce=clavis
Tappier neopomněl zdůraznit, že je to pouze Dassault, který disponuje všemi potřebnými kapacitami pro samostatný vývoj letounu - Safrane je schopná dodat motor, THALES alektroniku a MBDA střely. Je sice připravený udělat vše pro realizaci plánu "A", ale každý manager musí mít v záloze i plán "B". Připouští, že v projektu nemají být žádné výhradní části znalostí, nepřístupné druhým stranám, ale připomíná, že Dassault má za sebou výsledky sedmdesáti let vývoje a nikdo ho nemůže nutit, aby se thoto "know-how" dobrovolně zřekl. Uvedl, že se neuvažuje o výrobě druhého, německého demonstrátoru, ale pokud k tomu dojde, bude shodný s prvním. Uvedl, že pro Francii je rozhodující kompatibilita nového letounu s letadlovými loděmi.
https://www.defensenews.com/global/euro ... rce=clavis
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Ešte jedno zhrnutie po anglicky, a celá debata v origináli.
S tým programom to podľa toho nevyzerá vôbec dobre.
S tým programom to podľa toho nevyzerá vôbec dobre.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
opakuje se program FEFA. Dalo se to čekat, i ten Typhoon brzdili Němci.



Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Osobně si myslím, že pokud bude mít Dassault dost finančních prostředků, tak dokáže vyvinout letoun vlastními silami - potenciál k tomu mají a i schopné podniky. Úplně jiný případ je Německo, které sice má peněz dost, ale to je tak nějak všechno. Pokud u nich něco vznikne, tak od Airbusu bych čekal dost konvenční konstrukci - něco jako dvoumotorová F-35, tedy to co navrhoval Airbus již v minulosti jako náhradu za Tornada. Oproti tomu Dassault se nebojí jít do divočejších tvarů (viz jejich aerodynamický model). Mno uvidíme, celé to bude o penězích. Obecně to ale s evropskými projekty nové stíhačky nevypadá moc dobře (ostatně i s tím Tempestem).

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Výbor francouzského senátu pro obranu a zahraniční záležitosti v úterý oznámil, že bylo dosaženo dohody mezi Dassaul Aviation a Airbus Industries o řešení sporných otázek ve věci duševního vlastnictví při vývoji společného letounu nové generace FCAS. Podle předsedy výboru Christiana Cambona působil senátní výbor jako katalyzátor dohody při společném slyšení šéfů Dassault Aviation a Airbus Industries Érica Tappiera a Dirka Hoke a Antoine Bouviera.
Oznámení se považuje za zprávu vyslanou německému parlamentu, který by měl rozhodnout o podmínkách pokračování programu ještě před letními prázdninami.
Zdroj: https://www.defensenews.com/global/euro ... t-program/

Oznámení se považuje za zprávu vyslanou německému parlamentu, který by měl rozhodnout o podmínkách pokračování programu ještě před letními prázdninami.
Zdroj: https://www.defensenews.com/global/euro ... t-program/

Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
V souvislosti s výšeuvedeným požaduje německé MO po vládě a parlamentu 4,5 miliardy € na pokračování v programu. Ve výši cca 750 mil. € má být vytvořen separátní účet pro německá výzkumná a vývojová pracoviště, aby udržela krok s francouzskými partnery. Dalších cca 450 mil. má pokrýt využití státem vlastněných zařízení.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Pozemní zkoušky proudového motoru nové generace
Francie otestovala prototyp motoru pro letoun vyvíjený v rámci programu FCAS (Future Combat Air System). Vychází z upravené pohonné jednotky Snecma M88, která slouží v bojových letounech Dassault Rafale. S vyšším tahem roste rovněž teplota vzduchu při vstupu do turbíny, která může přesáhnout 1826,85 stupňů Celsia, a takové teploty byly doposud mimo možnosti současných materiálů. Přípravy podmínek pro experiment trvaly pět let a po vyhodnocení výsledků pozemních testů se projekt přesune do další fáze, která zabere několik dalších měsíců.
https://techsvet.cz/nejnovejsi-zpravy/f ... -internetu

Francie otestovala prototyp motoru pro letoun vyvíjený v rámci programu FCAS (Future Combat Air System). Vychází z upravené pohonné jednotky Snecma M88, která slouží v bojových letounech Dassault Rafale. S vyšším tahem roste rovněž teplota vzduchu při vstupu do turbíny, která může přesáhnout 1826,85 stupňů Celsia, a takové teploty byly doposud mimo možnosti současných materiálů. Přípravy podmínek pro experiment trvaly pět let a po vyhodnocení výsledků pozemních testů se projekt přesune do další fáze, která zabere několik dalších měsíců.
https://techsvet.cz/nejnovejsi-zpravy/f ... -internetu


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Vypadá to , že stíhačka FCAS je mrtvě narozené dítě, neboli hrozí rozvod mezi Francii a Německem.
Rozdíly jsou velké, Francie je jaderná velmoc a tak se chová po celém světě. Německo má jen
zájem na obchodu. Když ta stíhačka FCAS nevznikne , tak je Francie připravena vyvinout zdokonalený
letoun RAFALE.
https://www.latribune.fr/opinions/du-ne ... 02628.html
Rozdíly jsou velké, Francie je jaderná velmoc a tak se chová po celém světě. Německo má jen
zájem na obchodu. Když ta stíhačka FCAS nevznikne , tak je Francie připravena vyvinout zdokonalený
letoun RAFALE.
https://www.latribune.fr/opinions/du-ne ... 02628.html
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Od doby seabeeho článku jsem nečekal nic jiného. V podstatě to zkončí stejně i ve společném vývoji Euro tanku.seabee píše:Šéf Dassault Aviation Eric Tappier přiznal problémy s přechodem vývoje letounu do fáze 1B - integrace Španělska do projektu. Vstupem Španělska se mění poměr podílů na projektu, který byl původně 50/50 pro Dassault a Airbus na 66 pro Airbus. "Já jsem to akceptoval" říká Tappier, "ale dělá to práce na všech částech, včetně strategických, komplikovanější".
Tappier neopomněl zdůraznit, že je to pouze Dassault, který disponuje všemi potřebnými kapacitami pro samostatný vývoj letounu - Safrane je schopná dodat motor, THALES alektroniku a MBDA střely. Je sice připravený udělat vše pro realizaci plánu "A", ale každý manager musí mít v záloze i plán "B". Připouští, že v projektu nemají být žádné výhradní části znalostí, nepřístupné druhým stranám, ale připomíná, že Dassault má za sebou výsledky sedmdesáti let vývoje a nikdo ho nemůže nutit, aby se thoto "know-how" dobrovolně zřekl. Uvedl, že se neuvažuje o výrobě druhého, německého demonstrátoru, ale pokud k tomu dojde, bude shodný s prvním. Uvedl, že pro Francii je rozhodující kompatibilita nového letounu s letadlovými loděmi.
https://www.defensenews.com/global/euro ... rce=clavis
Od této doby byla i navýšena i Německá neochota vyvážet zbraně do oblasti konfliků , či dávat k vývozu souhlas. Kooperativní výrobky jsou tímto zasaženy.
Ad3 Německá úvaha o nákupu F35 tento svazek zazdil asi úpně. Spanělsko zatím odolává ale po tomto je bude mít taky.
No a v nakonec , to letadlo se mi vůbec nelíbí. To už je lepší ten Angličan.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Tak pokud si Francouzi sami vyvinout něco jako ten aerodynamický model od Dassaultu, tak by to byla pecka. Myslím že je to docela reálná možnost. Klidně to můžou nazývat Rafale s upraveným trupem .)))

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Program FCAS je momentálně pozastaven z důvodu neuzavření dohody mezi hlavními partnery Airbus a Dassault Aviation. Nejsou tak schopni zahájit fázi B1 projektu, která měla vést k dokončení prototypu v roce 2027. Podle vedení Dassault Aviation je míč na straně Airbusu, který obdržel od francouzské Agentury pro vyzbrojování (French military procurement agency Direction générale de l’armement - DGA) návrh kontraktu na fázi B1 už před několika měsíci a zatím nebyl schopen se k tomu vyjádřit.
Španělsko zatím odmítá situaci komentovat.
https://www.defensenews.com/global/euro ... stry-deal/
Španělsko zatím odmítá situaci komentovat.
https://www.defensenews.com/global/euro ... stry-deal/
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Francii stál vývoj stíhačky Rafal v tehdejší národní měně 130 miliard franků asi se nepletu to je 20 miliárd euro. Nový vývoj
francouzské stíhačky by nejméně 30 miliard euro- počítáno jen s inflací , nezapočítána technická inflace.
francouzské stíhačky by nejméně 30 miliard euro- počítáno jen s inflací , nezapočítána technická inflace.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Dassault po problémech s Německem, pravdě podobně se pokusí zaujmout v Indii místo po sankciovaném Rusku.
Indie již oznámila, že MiG-29 nebude kupovat .Firma Safran bude spolupracovat s Indii na vývoji nového motoru.
https://www.thehindu.com/news/national/ ... 090271.ece
Indie již oznámila, že MiG-29 nebude kupovat .Firma Safran bude spolupracovat s Indii na vývoji nového motoru.
https://www.thehindu.com/news/national/ ... 090271.ece
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Airbus Německo též je připraven na odstoupení z programu FCAS, toto je německý plán B.
https://www.dlr.de/as/en/desktopdefault ... ead-66160/
https://www.dlr.de/as/en/desktopdefault ... ead-66160/
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Evropský letoun nové generace FCAS


Ja tomu nerozumiem.
Drvivá väčšina krajín Európy a polka sveta k tomu kupuje jednomotorove F-35 a F-16.
Ale Francúzsko, Nemecko a uz ani nestíham sledovať kto ďalší si budu vytvárať vnútornú konkurenciu dvojmotorovych stihacov.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Dvoumotor je výkonější
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Trh si ale pyta niečo iné. Koľko desiatok miliárd eur za posledných par rokov posle EU do USA a ozobraci tým vlastný zbrojný priemysel?
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Rafale se prodává o 106.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Osobně si myslím, že nejlepší by snad bylo projekt rozdělit, každý stát by se tak mohl plně věnovat vlastnímu vývoji bez složitých dohadování. I v případě Francie by se jistě našlo dost finančních prostředků, vzhledem k mezinárodní situaci, která přeje zbrojním projektům. Německo zase bude potřebovat do něčeho lít ony finanční prostředky (2% HDP).

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
F-35 ani F-16 jak si nejsou určeny pro vybojování vzdušné nad vlády- od toho máš stíhačky F-15, F-22, SU-27, SU-35Juraj Tichý píše: ↑9/3/2022, 18:57![]()
![]()
Ja tomu nerozumiem.
Drvivá väčšina krajín Európy a polka sveta k tomu kupuje jednomotorove F-35 a F-16.
Ale Francúzsko, Nemecko a uz ani nestíham sledovať kto ďalší si budu vytvárať vnútornú konkurenciu dvojmotorovych stihacov.