Tank T 90(S)

Obrněná a tanková technika

Moderátoři: Julesak, sa58

Odpovědět
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Dzin »

NANUK píše:Ten údaj sedí (55 tun), ale platí pro verzi upravenou na boje ve městech.
Mohl bys citovat z toho materiálu, kde to tam píší?

Julesak píše: No neviem, nabíjací automat, trojčlenná posádka, ERA, NERA, kompozitný pancier, ... to sú všetko typické znaky sovietskej tankovej školy.
Z těch typických znaků sovětské tankové školy jak ERA tak NERA byl vyvinut (západními) Němci, v prvním případě ve spolupráci s Izraele. S ERA SSSR sice dělal pokusy, ale jeho idea byla odmítnuta a prosadila se až ve chvíli, kdy se začala používat u západní tankové školy, konkrétně, když se SSSR dostal ke kořistním izraelským ERA, poskytnutých Araby. Takže dva hlavní znaky sovětské tankové školy jsou z té západní. :wink:

Je to jen další ukázka vzájemného ovlivňování konstrukčních škol. Takto striktně dle zvolených technických řešení je posuzovat nelze. Je to spíše o konstrukční filozofii, s jakou se staví tank, než o konkrétně použitých přístupech. Ty se naopak odvíjejí od této filozofie a ne obráceně (a samozřejmě od technologických možností).
Třeba nabíjecí automat byl Morozovem pro T-64 zvolen ne proto, že by ve své době sliboval nějaké výrazné zlepšení oproti lidskému nabíječi, na to to bylo ještě nevyzrálé technické řešení, ale proto, že potřeboval uspokojit prostorové a váhové limity, kterých chtěl dosáhnout. Z tohoto důvodu musel zvolit 3 člennou osádku a nabíjecí automat.
Julesak píše:Keby si niekedy riešil nejakú nadrozmernú prepravu, tak by si hovoril inak.
Nadmerná hmotnosť skrátka obmedzuje nasaditeľnosť techniky.
To je ale to, na co jsme upozorňoval kenavfa. Hmotnostní limit je primárná hledisko v případě strategické mobility. Tam je jedním z nejdůležitější a jednoznačně platí, pokud potřebuji co největší strategickou mobilitu zbraně, musím ji mít skladnou a manipulovatelnou a tedy co nejlehčí.
Ale pokud jsem schopen tuto problematiku vyřešit nějak jinak, abych dosáhl požadované strategické mobility, nemusím se na to ohlížet. Je to vždy poměr potřeb.

Nasazení západních "mastodontů" ukazuje, že problém se strategickou mobilitou nemají a tudíž jsou schopni ji řešit.
Julesak píše:Aha, teda ich neschopnosť ich vyrábať, či neschopnosť im dodať dostatočne výkonný pohon alebo neschopnosť ich v prípade potreby vyprostiť im v podstate pomohli. :shock:
Ale no ta, není třeba to hrotit ad absurdum. Tohle přeci nikde netvrdím. Opět je to o strategické mobilitě a to co tvrdím je, že jejich hmotnost nebyla tak zásadní překážkou, aby jim neumožňovala nasazení efektivní nasazení v boji. O čemž svědčí počty zničené spojenecké techniky.

Ano, byly zde další problémy, které jejich schopnost efektivního nasazení ovlivňovali daleko více. Třeba ty, na které poukazuješ, neschopnost dostatečně masové výroby, různé konstrukční vady, nedostatečná technologická základna, nedostatečná logistika atd.

Problém tedy byl, že když konstruovali takovéto tanky, nedokázali jim zajistit dostatečné zázemí, nutné pro jejich bezproblémoví provoz. Je to tedy o tom, co jsme psal výše, o celkové přístupu k armádě. Když se s tímhle člověk trochu seznámí, začne se až divit, jak ona vychvalovaná německá organizace a preciznost až příliš časti skřípala.




kenavf
Vážně to Japonci vysloveně uvedli, když je to v angličtině? :wink:

Co se týká Typ 90 a 10, japonská wiki je v tomhle lepší, než anglická, protože má téma daleko lépe pokryté. Podle toho, co popisují ve svém plánu rozvoje, Typ 74 bude plně nahrazen v jednotkách na severu (Hokkaidó) a jinde bude nahrazen Typem 10. Ovšem upozorňují, že to může být nakonec jinak, protože Typ 10 se objevuje i u jednotek na Hokkaidó a naopak Typ 90 i u lehčích typů jednotek, jmenují průzkumné jednotky. Navíc tam mají i to, že začínají upravovat infrastrukturu, aby mohl Typ 90 působit i na jihu. Jako hlavní problém ale uvádějí ne to, že by Typ 90 nikam nemohl dojet, ale spíše to, že příliš poškozuje komunikace při průjezdu.

Co se týká výroby, je otázka jak bude co nahrazeno. Typ 90 byl vyroben v počtu 341 kusů a zatím stále slouží. Typ 74 je ve službě asi 170 kusů a má být postupně vyřazen a Typ 10 mají v plánu vyrobit 106 kusů, přičemž 86 je už vyrobeno.
Podíval jsem se i na to, co měl Typ 10 nahrazovat a mělo by to být tak, že Typ 10 byl vyvinut, aby byly zachovány moderní schopnosti tankové techniky, hlavně co se systémů C4I týká. Usoudili, že Typ 74 a Typ 90 nejsou uzpůsobeny pro hloubkovou modernizaci v tomto směru.

Jinak, máš pravdu, v tom, kde má být jaký tank nasazený atd. To co tvrdím je, že hmotnost jako taková není tím nejdůležitějším kritériem a neexistuje obecně tvrdit, že limit 50 tun je nějaký obecně směrodatný.


Zkus toho Abramse nějak dohledat, protože informace o tom, co píšete nemám.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
NANUK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 343
Registrován: 18/12/2017, 12:07

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od NANUK »

Dzin píše:
NANUK píše:Ten údaj sedí (55 tun), ale platí pro verzi upravenou na boje ve městech.
DZIN: Mohl bys citovat z toho materiálu, kde to tam píší?

Určitě. Informace čerpám z tvého oblíbeného Google. Stačí napsat do vyhledávače co potřebuješ vědět a máš to. Anebo pokud umíš anglicky či rusky, tak si pošli mail do UVZ.

Trochu k té tvé zvláštní teorii o mobilitě...
Ach jo. Mobilita se dělí na strategickou, operační a taktickou. Hmotnost padá současně do strategické a taktické. Není jen určující v rámci strategické, ale i taktické, kde západní tanková škola se sama sebe eliminovala např. v Kosovu v rámci taktické mobility = nemožnost používat určitou dostupnou silniční síť v prostoru a čase = tanky neměli dostatečný manévr pohybem = nedal se využít jejich potenciál pro který byly navrženy = vedení pohyblivých obraných či útočných operací ve vysokém tempu.

Zvláštní je, že tímto neduhem tam netrpěli srbské T-54/55, které tam byly nasezeny skoro ve stejném čase a prostoru při bojích s UCK.

Zbytek mi nestojí za to to komentovat = zase jen tvé prazvláštní teorie vycucané z prstu nezaložené ani na reálných faktech a ani na platných vojenských teoriích.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Dzin »

NANUK píše: Určitě. Informace čerpám z tvého oblíbeného Google. Stačí napsat do vyhledávače co potřebuješ vědět a máš to. Anebo pokud umíš anglicky či rusky, tak si pošli mail do UVZ.
To je vše hezké, ale pořád stále nic. Máme zde uveden oficiální propagační materiál UVZ, který uvádí hmotnost 55 tun. Z něj mi cituje, kde tam mají uvedeno, že je to pro nějakou specializovanou verzi pro boj v zastavěné oblasti. Google využívám a ten je v tomto jednoznačný, T-14 má bojovou hmotnost 55 tun a to v základní verzi a ne specializované urbanizované. Pokud máš nějaký odkaz, který tvrdí něco jiného, proč ho tedy neuvedeš?


Nějaký konkrétní případ z Kosova, kde by se nějak projevilo to co píšeš?
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
NANUK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 343
Registrován: 18/12/2017, 12:07

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od NANUK »

Musíš problematiku více studovat z různých směrů...ne jenom na Google a Wikipedii. A jak se k těm informacím dostaneš jsem ti již poradil. Stačí ti k tomu angličtina, ruština, umět pracovat s mailem, tvým oblíbeným vyhledávačem Google, oslovit osoby co pracují v archivech, aby jsi měl povolený vstup a možnost bádat atd., atd.

Kosovo:
A to jsem ani nezmínil jaká to byla obrovská potíž pro logistiku tankových sil. Tam se v plné nahotě ukázal v reálu jejich systém údržby a oprav. Tady ti bude stačit pracovat s Googlem. Do archivu chodit nemusíš.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Dzin »

K informacím jsme se dostal a všechny vyvracejí to co tvrdíš. Takže na základě čeho to tvrdíš? Nechci po tobě nějaké sáhodlouhé elaboráty (ale jestli ti to udělá radost, klidně si je napiš). Stačí jen, abys buď vysvětlil, proč si to myslíš, nebo dal odkaz na základě kterého si to myslíš. Nebo nějak vysvětlit, proč tedy sám výrobce udává hmotnost standartní verze (neurbanizované) 55 tun.


A jsi tedy schopen něco bližšího napsat k tomu, jak velká hmotnost západních MBT znemožňovala jejich operace v Kosovu? Opět stačí mi to jen krátce a stručně, jak budeš chtít (takže klidně i dlouze a rozsáhle).

O tom, jak fungoval systém údržby a oprav v NATO vím, ale to je zase jiné téma, než váhový limit 50 tun.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

Dzine neplácej pořád tu slámu 8-). Kosovo se probíralo přímo zde na Palbě - týkalo se to britského expedičního sboru a jejich Challengerů.
To samé obtíže s nasazením Abramsů při postupu na Bagdád. Nezlob se, že ti lidé nestrkají zdroje přímo pod nos, když jsou přímo
na tomto diskuzním fóru - a nejen zde, i různě po jiných webech.

Hezký den a přeji, ať se tolik nenudíš :lej:
NANUK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 343
Registrován: 18/12/2017, 12:07

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od NANUK »

Studuj, studuj, studuj. Návod, kde najdeš odpovědi a materiály ke studii jsem ti již dal. Teď je to již ve tvých rukou.

P.S.: O kosovské anabázi (mobilita a systém údržby a oprav) zatím nevíš nic, žádné informace nemáš a nic jsi si nenastudoval. Jen tak na okraj... to vyhodnocení si zpracovalo NATO ne já. A na základě tvého posledního příspěvku hned vím, že nic o tom nevíš. Ty tu opět jen střílíš od boku.
NANUK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 343
Registrován: 18/12/2017, 12:07

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od NANUK »

Ejdou Rotacak píše:Dzine neplácej pořád tu slámu 8-). Kosovo se probíralo přímo zde na Palbě - týkalo se to britského expedičního sboru a jejich Challengerů.
To samé obtíže s nasazením Abramsů při postupu na Bagdád. Nezlob se, že ti lidé nestrkají zdroje přímo pod nos, když jsou přímo
na tomto diskuzním fóru - a nejen zde, i různě po jiných webech.

Hezký den a přeji, ať se tolik nenudíš :lej:
:up:
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Dzin »

Ejdou Rotacak
Nikde jsme tu nenašel nic o tom, že by Abramsy měli potíže, o kterých se zmiňuješ. Je tedy hezké psát, abych něco neplácal, jenže když vy nic neplácnete a nikde jinde to nemohu najít, tak co?

O tom, že se to tu něco o hmotnosti Challengerů a jejích nevýhodách v Kosovu probíralo nic nevím a nemohu to tu ani nikde dohledat. Nemohl bys to trochu přiblížit?

NANUK
To jsou z prominutím je prázdné řeči. Máš něco, čím bys mohl doložit tvrzení, že 55 tun je hmotnost T-14 s urbanizované úpravě nebo ne? Protože jestli ne, tak máme jedinou informaci a to prospekt výrobce, která uvádí, že základní verze T-14 má hmotnost 55 tun. Proč potom nevěřit výrobci tanku?


Jinak, abych to zase trochu vrátil k meritu věci, pořád se tu nikde neobjevilo nějaké jednoznačné zdůvodnění, proč by hmotnost tanku do 50ti tun byla nějak zásadní a výrazně by hendikepovala jejich nasazení oproti jiným aspektům.
Naposledy upravil(a) Dzin dne 18/3/2021, 16:20, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Julesak »

Dzin píše: Z těch typických znaků sovětské tankové školy jak ERA tak NERA byl vyvinut (západními) Němci, ...
Tak ma prosím zedukuj trochu, ktorý bol prvý nemecký tank vybavený ER, NERA a aký asi bol jeho podiel na "tankoch západnej školy"?
Dzin píše: Hmotnostní limit je primárná hledisko v případě strategické mobility. Tam je jedním z nejdůležitější a jednoznačně platí, pokud potřebuji co největší strategickou mobilitu zbraně, musím ji mít skladnou a manipulovatelnou a tedy co nejlehčí.
Hmotnosť je dôležitá v prípade akejkoľvek mobility.
Samozrejme to nie jediné a samospásne kritérium, to netvrdím.
Dzin píše:... jejich hmotnost nebyla tak zásadní překážkou, aby jim neumožňovala nasazení efektivní nasazení v boji. O čemž svědčí počty zničené spojenecké techniky.
Nadváha bola jedným z problémov posledných nemeckých konštrukcií.
Dzin píše:... neexistuje obecně tvrdit, že limit 50 tun je nějaký obecně směrodatný.
A tvrdí to ... kto?

NANUK, Ejdou - v tomto som síce na vašej strane a nie na Dzinovej, ale ak máte nejaký zdroj, správu, článok, uveďte tu link (ak ten zdroj nemáte len v papierovej podobe).
Lebo napísať - vygoogli si, to je také... :down:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Dzin »

Julesak
zedukuj?

To ale přeci není podstatné. To, že nějaká škola něco vyvine přeci neznamená, že v jiné se to neprosadí rychleji. Příkladů máme opět dost a dost. Podvozek Christie vyvynul také Američan a největší rozšíření se dočkal v SSSR.

Spíše než hmotnost je to měrný tlak a výkon. Ty určují primární Průchodivost terénem a to, jak bude tank "živý".


Po pravdě, já si někdy s tím, co dělali Němci za války nevím rady, protože to mnohdy postrádá základní logiku. Klasický příklad Panther. Vyvíjeli tank o hmotnosti 30 tun a potom se rozhodli ji zvětšit na 45 tun. Dobře, ale proč potom nechali přenosovou soustavu dimenzovanou na tank o hmotnosti 30 tun? Snad musí být evidentní, co se stane.


Mě právě přijde, že to tu tvrdí moji oponenti. Nebo zase došlo k rozmělnění původního a nabalují se tu další a další věci.

Co bylo základem toho, o co mi jde je zmíněný limit 50 tun, který podle mého už nemá opodstatnění. Ano, v rámci nějakých specializovaných případů jistě, ale obecně tanky prokázali, že tento limit nemusí být dodržen a stále jsou schopni předvést plnohodnotné bojové výkony.

Netvrdím, že na hmotnosti tanku vůbec nezáleží, ale tvrdím, že pokud je zachována určitá rozumná mez, která je dle mého na hranici kolem 70 tun, potom to není nijak rozhodující a v nasazení tanku převáží jiné faktory (přístrojové vybavení, pancíř, palebná síla atd.)
Ano, stále mohou existovat případy, kdy je hmotnost tanku důležitá, ale potom je se třeba ptát, jak často se toto projeví vzhledem k ostatním v rámci předpokládaného nasazení a podle toho zvolit požadované parametry tanku. Proto jsme psal, že chápu, proč SSSR po WW2 trval na maximální hmotnosti 50 tun, ale dle mého toto v současnosti už pominulo.

Zemakt
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2-14

Hmotnost 55 tun.

A to za ignorace zmíněných údajů přímo od výrobce viz. výše.

Pokud to nestačí, potom můžeme vzít prohlášení z Rossijskaja gazeta, což je myslím si také dost oficiální. Hmotnost tanku a BMP na platformě Armata byla odtajněna na Army-2019

cituji
Обнародованы и габаритные размеры машины: ее длина составляет 10,8 м, ширина, - 3,9 м, а высота - 3,3 м. Но самое интересное - впервые указан вес - 55 тонн. Ранее в неофициальных источниках фигурировали 48-49 тонн.

Byly také zveřejněny celkové rozměry vozu: jeho délka je 10,8 m, šířka - 3,9 m a výška - 3,3 m. Nejzajímavější však je, že poprvé je uvedena hmotnost - 55 tun. Dříve představovaly neoficiální zdroje 48–49 tun.
Naposledy upravil(a) Dzin dne 18/3/2021, 16:47, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Julesak »

Hádať sa o hmotnosti stroja, ktorý stále nemá ukončený vývoj? Nemá význam.

Dzin: zEdukuj, dovzdelaj, pouč.

A o tom hovorím - sú to typické prvky sovietskej školy, čo neznamená že ich neskúšali aj inde.

70tonový tank bude mať horšiu mobilitu ako 50 tonový.
Minimálne v tom, že bude viac "úzkych hrdiel", kde uviazne.
To neznamená, že bude horší tank.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Dzin »

Spíše mi šlo o to, že jsem tu uvedl oficiální údaj a bylo mi to rozporováno... ničím. Přitom urbanizovaná verze T-14 by mě docela zajímala.

A postupně je i jinde zavedli resp. postupně se prosadili více, protože jejich zavedení bylo z počátku (ERA, NERA) primárně na lehčích strojích, než tancích, kde se prosadili spíše u armády (Izrael), která je nutně potřebovala pro modernizaci svých strojů. Tato urgentní potřeba u většiny států NATO neexistovala.

Jinak s tím co píšeš víceméně souhlasím.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Skeptik »

K té diskuzi o hmotnosti.
Na to plakátku UVZ je uvedeno "полная масса" tedy v překladu "hmotnost plně vybaveného stroje" ... kdyby to bylo letadlo, řekl bych "maximální vzletová hmotnost" :wink:
Vzhledem k tomu, že jsem zatím nikde nečetl, že by pro T-14 existovalo cosi jako "Tank Urban Survival Kit" (což je asi u takovéto konstrukce zatím zbytečnost), tak bude mít Dzin s tou maximální hmotností 55 tun pravdu.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
NANUK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 343
Registrován: 18/12/2017, 12:07

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od NANUK »

Kromě toho, že to rusové sami oznámili, že T-14 Armata bude mít kit pro boj ve městech s hmotností kolem 55 tun. Tak i západní periodika (to je pro Dzina...západní) to uvádějí již také.

Třeba takový European Security and Defence https://euro-sd.com/2020/12/articles/ex ... -delivery/
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Skeptik »

Myslíš toto?
weight 48 t
weight with mission kit for urban warfare 53 t
OK, a co by ten "urban kit" měl obsahovat?
Není to spíš tak, že prázdná hmotnost T-14 je těch 48 tun a lze ho naplnit a navěsit na něj věci až do hmotnosti 55 tun ?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
NANUK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 343
Registrován: 18/12/2017, 12:07

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od NANUK »

Ne. 48 tun je vlastní hmotnost T-14 jak ji známe z fotek. Doplnění munice, paliva přidá další 2 tuny. Po navěšení kitu bude váha +- 55 tun. Zatím neřekli co to bude obsahovat, ale podle mého názoru to může být radlice na prorážení cesty v sutinách a ještě nějaká dodatečná ochrana. Podobně je to řešený i u Bumerangu, kde váha je +- 26 tun (plavby schopná verze s odolností pancíře proti ráži 30 mm) a pak se dá dostrojit dalším dodatečným pancířem o váze +- 6,5 tuny (neplavby schopná).
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od kenavf »

To Dzin: 16.5.2015
Irák, Srbsko,Irán,.. http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=322 ... ty#p217920
QVAK píše:
Dzin píše:
cover72 píše:Dzine, tady musí prozměnu citovat strategickou geografii proti tobě a ne proti Mirkovi :) Ststisticky vzato máš v Evropě každých tuším 50km řeku, kterou není možné přebrodit a musíš ji přemostit; každých tuším 20km říčku, u které musíš hledat brod a nemůžeš jí projít bez přípravy; a ještě s vyšší četností vodní toky, kde záleží na sklonu břehů a bahnitosti. Bude-li zájem, mohu dohledat a ofotit.

Jinými slovy, pokud chceš mít jistotu dobré manévrovatelnosti nikoli ve smyslu fyzickém, nýbrž taktickém, jsi do značné míry odkázán na mosty.

A pokud Abrams rozbije většinu středoevropských mostů, na které vjede, znamená to, že jeho manévrovací prostor je dopředu vymazen jasnou hranicí vodních toků: to je jeho hřiště, z nějž může přesahovat v některých místech až 3-4km, ale více ne.

A pokud ty dopředu víš, jak je vymezeno "hřiště" Abramsů, bez problémů jej obejdeš a vpadneš mu do zad -- pokud tedy nepočítáme s klasickou linií fronty, s čímž ovšem Západ nepočítá od poloviny 80. let.

Oproti tomu pokud Armata váží maximálně tolik, co náklaďák/kamion, projede všude tam, kde náklaďák/kamion. Tzn. všude.

To bylo také racionále za plány "odlehčit" M1A3: protože se prvořadá taktik nasazení změnila z "ústupového boje v západní Evropě" k "policejním misím po celém světě" a tam halt mostů s nosností 60 tun plus moc není.
Tím ale definuješ TTD pro tažení Evropou. :wink:

Neříkám, že není dobré mít tank lehký, ale jde mi o to, že jen na základě tohoto parametru vyvozovat něco víc je chybou. Je to stále jen jeden parametr z mnoha. Když to hodně přeženu, k čemu mi je pohyblivý všude nasaditelný tank, který sejme pěšák s brokovnicí? Rozumíme si, na co upozorňuji, ne?
Osobně, za nejlepší považuji Leclerc, to je podle mého vrcholem konstrukčních snah Západu na přelomu tisíciletí.
- V celém státě Irák jak se ukázalo byl jen jeden most který byl schopen Abramse unést (Bagdád) a přeprava tankové brigády po něm trvala 48 hod. Kdyby se zřítil tak se tanky byly schopni dostat na sever Iráku až za cca 50. dní protože jediný mostní prapor vybavený pontony jež unesly Abramse zůstal v USA (chyba logistiky).
- Dalším odstrašujícím příkladem je nasazení Leopardů v Srbsku. Aby je vůbec byli Němci schopni do Srbska dopravit museli železniční transporty projet půlkou Evropy (nosnost, R oblouků tratí) a praktické nasazení tankového pluku bylo omezeno na rovnostranný trojúhelník o straně 3 km (přičemž nikdo tam nezbudoval ženijní překážky).
- U nasazení Challengerů Iranci ve válce s Irákem kteří je nebyli schopni ani dopravit na frontu a když se jim to z částí po čase podařilo tak až pak zjistili absolutně nevyhovující jízdní vlastnosti tanku v daném terénu.
- Shodný problém již měli Němci za WW II s železniční přepravou tanků řady Tiger i těžšími (Maus) a od nich odvozených samochodek.

TTD Armaty nejsou limitovány jen pro nasazení v Evropě ale po celém světě, protože dnes je doprava kamióny standardem (30t/1. vozidlo 50t) pro min. páteřní síť komunikací ve většině zemí světa. Obdobné je to i na železnici (běžné vagóny, nosnost trati a oblouky) a v přístavech (max. nosnost jeřábů). Mě někdy dnes praktickém nasazení MBT připomíná Ádovy Mause. Konstruktéři zlepšují a zlepšují. Ale díky zaměření na zlepšení jednotlivých parametrů jim uniká užitná hodnota díla, protože ji nikdy neměli v zadání.

Jsem přesvědčen, že maximální hmotnost tanku není jen jedna z hodnot TTD vytržená z kontextu ostatních ale základním limitem který striktně omezuje praktické nasazení tanku, jeho pohyblivost. Zde je můj názor v protikladu s názorem Dzina (vyz. výše) a na praktických příkladech jsem uvedl proč.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

2 kenavf

dík :up: já tušil, že to tady a i jinde na webech v bledě modrém bylo mnohokrát bez obalu zmíněno. Jen jsem byl línej hledat zdroje. Čekal jsem, že se s těmi vyjádřeními Dzin musel zákonitě setkat též.

EDIT:
to je liška ryšavá :) :D :lol: ....vždyť je v těch citacích sám Dzin :razz: :mrgreen:
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“