Problémom pri zavedení vozidiel 4x4 sa môže stať terén. Počas sucha by nemal byť problém ale kolesáky majú problém na sypkých materiáloch ako sneh, prípadne blato. Kto zabezpečí, že sa bude bojovať vo fajnových podmienkach ?
Blato, sneh sa vyskytujú hlavne v horách, ktoré chce armáda využívať v prípade boja.
Dávam do pozornosti článok, ktorý tu už raz bol https://www.vojenskerozhledy.cz/kategor ... aktika-lov
Druhý obsiahly článok na temu je v https://www.armadninoviny.cz/budovani-f ... -pasy.html .Na druhou stranu je kolové vozidlo o dvou nápravách a celkové hmotnosti přes 7000 kg omezeno v pohybu mimo zpevněné komunikace.
Tato slabina se projeví především za zhoršených povětrnostních podmínek. V rozbahněném terénu nemůže vozidlo téměř opustit zpevněnou komunikaci. Zvláštní pozornost je proto třeba věnovat plánování pohybu jednotky při hrozící změně počasí. Pokud jednotka např. zaujme postavení mimo boj na suchém terénu, který se následkem deště promění v rozbahněný, může se stát, že toto postavení bude jednotka opouštět několik hodin a nebude schopna splnit následující úkol. Zároveň není jednotka schopna reagovat na činnost nepřítele (dělostřelecký přepad, či vzdušné napadení).
Velitel čelí dilematu, kdy je nutné maskovat vozidla v terénu a zároveň být připraven k rychlému opuštění zbudovaných postavení. Zaujímání a opouštění rozmístění mimo boj vyžaduje mnohem delší čas než u mechanizovaných jednotek, jeho zvládnutí na úrovni rota a výše předpokládá vysokou úroveň vycvičenosti všech řidičů a velitelů. Výše uvedené omezení je nutné brát v úvahu zvláště při plánování manévru kombinovaných uskupení, kdy je nutné časově sladit manévr jednotek na pásovém a kolovém podvozku.
Pritom jedna zo spôsobilostí je prieskum a delostrlecké zameriavanie, čo vyžaduje v našich podmienkach prístup aj do komplikovaného horského terenu. V minulosti to bola Svatava, teraz OSSR používa BPsVI.
BPsVI nebude vyrábaná po stovkách a navyše sa hľadá niečo ľahšie. 4x4 sa nedostane zďaleka všade tam kam ľahký pasák.
Prieskum nie je jediná vec. Ide aj o zásobovanie, sanitné vozy, RCHBO a kľudne aj PVO SHORAD a VSHORAD, ženistov...
Preto by mala OSSR zvážiť, či chce pre VTV len kolesové vizidlá alebo nejaká časť bude na ľahkých pasákoch.
OSSR má síce BPsVI , tie sú však dosť ťažké, nebude ich dosť pre všetko čo ISTAR a ďalší prieskumáci potrebujú.
Môj návrh je: OSSR by mala zakúpiť niečo ako BVs10.
Výhody týchto vozidiel:
- 1. Dostane sa na miesta, kde sa 4x4 vozidlám nesníva a keď už tak omnoho rýchlejšie
2. Sypký sneh a mokrade nie sú pre neho problém
3. Vedia plávať
4. Vozidlo je dvojdielne, teda na rôzne prístroje a pre osoby má viac miesta než 4x4 možno s výnimkou tých najväčších
5. Na suchu sú tie mašiny rýchle.
https://www.armadninoviny.cz/uvaha-budo ... zidla.html
Posielam motivačnú ukážku: https://www.youtube.com/watch?v=bhYf5rZr-Jw