L159 ALCA a její předchůdci
Re: L159 ALCA a její předchůdci
O slovenskych letcoch historicka literatura z cias komunizmu pisala. Ved nejako museli vysvetlit, ze aj v 1. cs stihacom pluku na Zolnej posobili aj byvali stihaci Slovenskeho statu. Pisalo sa o nich ale ako o flakacoch, ktori neposluchali nemecke rozkazy a vymyslali si zostrely a ktori precitli az pocas SNP a chopili sa zbrane proti Nemcom. Inak paradox je, ze stacilo napisat pravdu, ze to boli apoliticki blazni do lietania a bolo by to tiez koser.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
DNES 14:45. Dny NATO CT24. Rozhovor s sefkonstrukterem Aera.
Je to osobnost. Doporučuji. Málo je takovych.
Je to osobnost. Doporučuji. Málo je takovych.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Můj dotaz. Proč létají naše L159 stale se zbranovymi pylony, neobsazenymi podvesy? Prispivaji významne k stabilitě letounu. Mění charakteristiku celého letounu.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Juraj, ano i ne.Juraj Tichý píše:Neboli L-159T vyrábané z dvoch L159A?

Existuje 11x L-159T - ve smyslu dvousedadlových:
8x v AČR, z toho 5x T1+ a 3xT2. V případě T1 bylo byly použity díly 2xjednosedalových L-159A na 1x dvousedadlovou L-159T... Zatímco v případě T2 bylo pro přestavbu použito pouze jedna L-159A
2x v Iráckém letectvu - z toho 1x je T1 (nebo možná T1+, nevím), provedení druhé dvousedadlové irácké Alca (IQAF-5902) je poněkud nejasné, např. se různí zprávy jestli šlo o kompletní novostavbu nebo jestli šlo o přestavbu jedné L-159A.
1x v Aeru jako L-159T2X
Tj. na 11x dvousedadlových L-159Txyz bylo spotřebováno 11x celých L-159A plus 6x L-159A které jsou skoro kompletní (zůstalo křídla, motor, podvozek, radar,...), protože se braly díly zejména z kokpitu = sedačka, avionika, ....
Pokud jde o skorokompletních 6xL-159A
- by 3x Alcy být jako stacionární na některých základnách AČR (viz foto Alcy č. 6016 v Náměšti n. O.).
- Čtvrtá nekompletní L-159A asi byla prodána na náhradní díly do Iráku.
- Osud zbývajících 2x skoro kompletních L-159A mi není znám

zdroj: demobbed.org.uk
Skelete, otázka co si člověk představí pod pojmem výroba a pojmem "skladovka".skelet píše:Výroba neprobíhá, skladovky nejsou. (...)
IMHO nevyužité Alcy existují. Podle stupně kompletnosti se bavíme asi o několika kompletních a několika skorokompletních. Ale určitě by to chtělo generálku a možná modernizaci.... Pokud jde o výrobu, tak při dodávkách AERa do Iráku asi cosi jako výroba probíhala. Ale týkalo se to asi jen dodělávek na pár kusech...
Jestli je pravda, že bylo vyrobeno 72+1 L-159A/B (bez obou prototypů), tj. nikoliv 72+1+1 L-159A/B/T2, tak víme, že:
a) v AČR slouží
16x jednosedadlových L-159A
3x dvousedadlové L-159T2
2x Alcy vyřazeny kvůli poškození
5x dvousedadlových L-159T1+ (na jejichž přestavbu byly použity díly z dalších L-159A tj. zůstalo 5 nekompletních Alca, z toho 3 nekompletní jsou jako stacionární v AČR a asi jedna nekompletní byla prodána do Iráku na náhradní díly. Osud 5.-té nekompletní Alca mi není znám.
Tj. celkem 31 ( z toho ta jedna nekompletní L-159A jejíž osud si netroufnu odhadnout)
b) V Iráku slouží
10x jednosedadlových L-159A
1x L-159T1 či T1+ ( z toho vyplývá, že existuje další - skorokompletní - Alca L-159 ze které byly díly z kokpitu atp. použity na přestavbu pro L-159T)
1x L-159T2
(plus jedna nekompletní L-159A na náhradní díly kterou jsem započetl již výše)
Tj. celkem 13 L-159A, z toho jedna skorokompletní L-159A jejíž osud mi není znám
Draken má celkem 23x L-159 A. Draken z ČR koupil 21x L-159A a další 2x odkoupil od jiných vlastníků v USA
Lewis Fighter LLC (fanoušek do airshow) má registrovanou 1x L-159A
Aero by mělo mít 1x L-159T2X
A spekuluji, že existuje nějaká Alca použitá pro AJT - tj. myslím některou z L-159, které Aero odkoupilo od AČR
viz Alca v majetku Aero používána jako modernizační testovací mula - zde viz zkoušky Alcy s tankovacím nástavcem

zdroj: CzechAirforce.com
SHRNUTÍ:
Tj. AČR 31+Irák 13+Draken 23+Aero 1+ Lewis Fighter 1 = 69. Rozdíl mezi 73 vyrobenými a 68 L-159A teoreticky dělá až 4x L-159 které by měly být kompletní.
Aero by asi rádo prodalo svoje funkční L-159 T2X v rámci větší dodávky.
Plus cca 5x L-159 skorokompletních, které jsou/byly v majetku AČR.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Rad by som sa opytal, k RWR Alcy.
Inštalovaný ma typ SG-200. Reaguje aj na hrozby IČ navadzanych rakiet a po lasery navadzanych rakiet?
SG200 je z doby predinternetovej a teda sa mi moc o ňom nájsť nepodarilo.
Inštalovaný ma typ SG-200. Reaguje aj na hrozby IČ navadzanych rakiet a po lasery navadzanych rakiet?
SG200 je z doby predinternetovej a teda sa mi moc o ňom nájsť nepodarilo.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
zzz píše:Juraj, ano i ne.Juraj Tichý píše:Neboli L-159T vyrábané z dvoch L159A?...vysvětlím.
SHRNUTÍ:
Tj. AČR 31+Irák 13+Draken 23+Aero 1+ Lewis Fighter 1 = 69. Rozdíl mezi 73 vyrobenými a 68 L-159A teoreticky dělá až 4x L-159 které by měly být kompletní.
Aero by asi rádo prodalo svoje funkční L-159 T2X v rámci větší dodávky.
Plus cca 5x L-159 skorokompletních, které jsou/byly v majetku AČR.
1. Objevila se informace o odhadovaných nákladech na zprovoznění L-159 ze zakonzervovaného stavu. Jde o odhad cca z roku 2010, kdy AČR prodala 3x L-159A a 2x dvousedadlové L-159T. Tuším, že ty 3x L-159A byly prodány v zakonzervovaném stavu.... a proto si myslím, že odhadované náklady 80 mil. Kč jsou částkou za zprovoznění 3x L-159A. Patrně se jedná o revize, kapaliny, výměny zpuchřelých atp. částí
z rozsudku soudu cituje ceska-justice.cz, Petr Dimun píše:Část letounů předaných společnosti EADS navíc byla v neletuschopném stavu, kdy jejich pouhé zprovoznění vyžadovalo náklad 80 milionů Kč.
2. Ve výše citovaném textu jsem vycházel z předpokladu, že jako neletuschopné jsou na základnách AČR 3x L-159A (=po jednom letadle v Čáslavi, Náměšti, Vyškově). Ovšem dle webu CzechAirForce.cz jsou jako neletuschopné v Čáslavi nikoliv 1x L-159A, ale 2x.
http://czechairforce.com/news/vyrazena- ... ovy-kabat/
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Ze života našich letek, aneb rivalita mezi letkami (v tom igelitovém pytli je koňský trus). Předtím Alkáči odcizili maskota Gripeňákům.






- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Armádnímu L-159 odpadl za letu kryt kabiny, piloti bezpečně přistáli
Hlavne, že sú piloti v poriadku, ale niekto si zarobil na priekak.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/l-15 ... domaci_bur
Hlavne, že sú piloti v poriadku, ale niekto si zarobil na priekak.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/l-15 ... domaci_bur
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Podobná nehoda sa už stala a rovnako na dvojmiestnom stroji.
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/ne ... 261252_gakV roce 2016 odpadl kryt kabiny taktéž u dvoumístného stroje. Nikdo tehdy nebyl zraněn, letouny kvůli incidentu čtyři dny nelétaly.
„Společnost Aero Vodochody plně spolupracuje na vyšetření incidentu a jsme připraveni poskytnout plnou součinnost. Zatím není jasné, zda se jednalo o technickou závadu. Je potřeba počkat na závěry komise,“ řekl mluvčí Tobiáš Tvrdík
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Kryt našli na poli, našťastie nič a nikoho netrafil.
Raketové motory, ktoré spustené neboli, takže nedošlo k oddeleniu z tohto dôvodu.
http://czechairforce.com/news/dvoumistn ... -pristali/
Raketové motory, ktoré spustené neboli, takže nedošlo k oddeleniu z tohto dôvodu.
http://czechairforce.com/news/dvoumistn ... -pristali/
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: L159 ALCA a její předchůdci
RTAF vyradili z prevádzky poslednych päť kusov L39ZA z 40 kusovej dodavky z roku 1993.
https://www.janes.com/defence-news/news ... a-aircraft
https://www.janes.com/defence-news/news ... a-aircraft
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Tak som si pozrel (aspon prvú polovicu) rozhovoru so skúšobným pilotom Aera.
https://www.airzone.tv/semafor-7-vladimir-kvarda/
Odhliadnuc od toho, že postava moderátora a vôbec spracovanie relácie ma mimoriadne drazdili, zaznela v ňom jedna podstatná informácia.
Aero je v súčastnosti neschopné naštartovat výrobu (vrátane dodávateľského reťazca) L159,... ALE... V prípade objednávok cca 40 kusov by ta výroba bola možná. A to je cesta, ktorou sa asi v horizonte 5 rokov aj pôjde.
https://www.airzone.tv/semafor-7-vladimir-kvarda/
Odhliadnuc od toho, že postava moderátora a vôbec spracovanie relácie ma mimoriadne drazdili, zaznela v ňom jedna podstatná informácia.
Aero je v súčastnosti neschopné naštartovat výrobu (vrátane dodávateľského reťazca) L159,... ALE... V prípade objednávok cca 40 kusov by ta výroba bola možná. A to je cesta, ktorou sa asi v horizonte 5 rokov aj pôjde.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Kedysi dávnejšie som zaznamenal číslo 24 kusov. Už to sa mi zdalo trochu na hrane. Ale 40 kusov nových L-159 je asi nereálnych. Škoda 

Re: L159 ALCA a její předchůdci
Záleží od obchodníkov - v prípade ak by SR zobrala 10ks, ČR 10 ks, tak 20ks pre ďalších zákazníkov by už nemusel byť taký nezmyselný počet. V prvom rade treba upraviť L159T2X (kus co je v Aere) do podoby demostratoru, napr aj to mokré krídlo(odstránenie nádraží na koncoch krídiel)+úprava palivovej sústavy a podobne...
Re: L159 ALCA a její předchůdci
a, potrebuješ tých zákazníkov "zajednať" naraz. Stačí ak sa jeden "trhne", prehodnotí počet, alebo len odloží nákup a celý projekt sa zosype
b, AČR pokiaľ viem nemá v pláne nakupovať ďalšie stroje v tejto kategórii
b, AČR pokiaľ viem nemá v pláne nakupovať ďalšie stroje v tejto kategórii
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: L159 ALCA a její předchůdci
C, nedokázali by podliezť cenu lietadiel M-346, KAI T-50, T-7 takže tender pre OSSR by prehrali.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Cena-predpokladám, že cena by mala byť nižšia ako zavedená konkurencia (KAI T-50 tam neradim), keďže M346 ma 2 motory a je celkovo výkonnejší ako akýkoľvek produkt AVA a T-7 ma motor pôvodom z F18 vrátane prídavného spaľovania. Oba stroje sú už transsonicke, M346 M1.2 a T-7 ľahko cez M1. Také stroje sú už podstatne náročnejšie na prevádzku vid tresk pri prekročení M1 a podobne.
Ale ano, ked sa ma celá táto vývojová vetva uzatvoriť, že to nemá zmysel, je to konečná pre celú fabriku, ktorá si práve na stavbe celých lietadiel a nie len ich komponentov postavila svoju budúcnosť.
Ale ano, ked sa ma celá táto vývojová vetva uzatvoriť, že to nemá zmysel, je to konečná pre celú fabriku, ktorá si práve na stavbe celých lietadiel a nie len ich komponentov postavila svoju budúcnosť.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Fabrika zcela evidentně spojila svoji budoucnost s jinou vývojovou větví. Nutno dodat že mnohem perspektivnější. Uvidíme co dál s Alcou, minimálně v AČR je budeme vídat ještě nějaký pátek.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Poznámku o perspektivnosti beriem ako vás názor, nie celkom správny a podložený.