Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
Obrněný transportér PANDUR II 8x8
Poslední dobou se na palbě objevují názory na nákup obrněných transportérů pro AČR. Často se zde zmiňuje OT-64, ve své době skvělý výsledek spolupráce ČSSR a PLR. Bohužel dnes již doba nepřeje podobným projektům, v zemích bývalé Varšavské smlouvy dosluhují sovětské BTR či OT-64. Polsko již vyřešilo problematiku OT nákupem vozidel od finské firmy Patria. V naší armádě dosluhují OT-64, vystavené navíc nevybíravé mediální kampani při přesunu OT-64 před budovu bývalého parlamentu. Bohužel vývoj se po zavedení OT-64 zastavil, byla více preferována pásová technika. Definitivní hřebíkem do rakve vývoji těžké techniky u nás je omezení zbrojní výroby po roce 1990. Technika od šedesátých let minulého století učinila významný pokrok a bylo jasné, že armáda bude muset v určité časové rovině postupně vyřadit zastarávající bojovou techniku. Asi není třeba rozebírat „skvělé“ modernizační projekty AČR či „výhodný“ nákup 72 ks L-159...
Ministerstvo obrany se rozhodlo vyměnit cca 300 starých OT-64 a BRDM-2 za moderní kolové OT. Na webu MO se lze dočíst k zadání toto :
Příprava na nákup obrněných transportérů
Pro zvýšení bojeschopnosti svých pozemních sil při plnění úkolů obrany země a bojového nasazení hodlá Armáda ČR pořídit kolová obrněná vozidla. A to v bojové verzi a ve speciálních modifikacích, tj. kolová bojová vozidla a kolové obrněné transportéry. Vozidla nahradí ve výzbroji AČR fyzicky a morálně zastaralá kolová obrněná vozidla a pásová BVP ze 70. - 80. let minulého století.
Přípravná fáze projektu „nákupu obrněných kolových transportérů“ byla zahájena v závěru roku 2002 na základě požadavků a potřeb jednotlivých složek AČR.
závěr 2002 – zahájení přípravné fáze projektu podle vládou schválené „Koncepce výstavby profesionální Armády ČR a mobilizace ozbrojených sil ČR“
3. prosince 2002 – záměr na vyzbrojení vybraných jednotek OT schválen Kolegiem MO
2003 – přehodnocení programu na základě nových zdrojových podmínek v AČR. Přehodnoceny modifikace a snížení počtů pořizovaných vozidel.
20. května 2004 – ministrem obrany rozhodnuto o využití poradenské firmy v procesu pořízení OT
29. července 2004 – výběr poradenské firmy Pricewaterhouse Coopers Česká republika, s.r.o.
duben 2005 – bude vypsáno výběrové řízení na dodávku 234 strojů
Požadavky na zadání
Požadavky a potřeby zadání byly vyjádřeny v „Uživatelských studiích akviziční potřeby“. Zde byly nadefinovány počty a typy (modifikace) vozidel a souvisejících prostředků z oblasti logistiky a výcviku včetně jejich základních takticko-technických charakteristik.
Základem studií je kolové bojové vozidlo a kolový obrněný transportér v různých modifikacích (např. vozidla velitelská, spojovací, průzkumná, minometná, dělostřelecká, zdravotnická, logistická a ženijní podpory) se společným strojovým spodkem a nápravou 8x8.
Vozidla by měla být přepravitelná transportními letouny, schopná překonávat vodní překážky plavbou, vyzbrojená zbraňovými systémy podle účelu použití. Měla by být vybavená společnými komunikačními a informačními systémy a dalšími vybranými komponenty. Přepravní kapacita by měla být 11 osob.
Kolové transportéry budou na základě požadavků upraveny podle stanovených takticko – technických požadavků na jednotlivé modifikace a doplněny o systémy, které jsou v AČR již zavedeny nebo se postupně zavádějí, jako např. nové multifunkční radiostanice, systém identifikace, navigační a informační systém.
V současné době je uvažován nákup 234 obrněných kolových transportérů v pěti základních skupinách (typech). Dřívější plán počítal s nákupem 243 vozů. Hodnota investice je odhadovaná ve výši 25 mld. Kč.
Příprava nákupního procesu se dokončuje. Ministerstvo obrany očekává, že vyhlásí veřejné výběrové řízení v Úředním věstníku Evropské unie (OJEU) v prvním čtvrtletí roku 2005.
Zadání bylo tedy na světě, dnes však již nejde o 243 ani 234 vozidel. Ve výběru vyhrál nakonec rakouský Steyer-Daimler-Puch a jeho PANDUR II 8x8. Poslední varianta je 199 vozidel + možná opce na dalších 35 kusů. Ale nebudu tu rozvádět politické rozhodnutí, zaměřím se jen na technickou stránku vozidla.
Vozidlo PANDUR II (8x8) nevybočuje z ustálené koncepce kolových OT dneška. Na podvozku 8x8 je umístěna pancéřová svařovaná nástavba s možností upevnění přídavné ochrany. Čelo stroje je sešikmeno a zkoseno (41°), zadní strana je také zkosena pod úhlem 38°. Pancéřovaní má odolat přímému zásahu projektilem 14,5 mm.
Korba je rozdělena, v levé přední části sedí řidiče a velitele vozu. Řidič ovládá vozidlo volantem, pro pozorování je vybaven trojicí průzorů. Čelní průzor lze jednoduše zaměnit za pasivní noční pozorovací přístroj. Při řízení s otevřeným příklopem je řidič chráněn průhledným nasazovacím štítkem. Prostor velitele se nachází za řidičem, je vybaven radiostanicí a centrálou vnitřního komunikačního systému, k dispozici má i navigační systém. Velitelův poklop je osazen šesti průzory, stejně jako u řidiče jej lze využít u uchycení přístroje pro noční vidění.
V pravé přední části vozu je umístěn za protipožární přepážkou pohon vozidla. Jedná se sestavu motoru s automatickou převodovkou, vodou chlazený přeplňovaný řadový vznětový šestiválec Cummins ISLe 350 dává výkon 335 kW při 2100 ot/min. Jeho objem je 9000 ccm, maximální kroutící moment je 1550 Nm při 1400 ot/min, hmotnost motoru je 706 kg. Motor používá technologii „common rail“, splňuje také normu Euro 3.
Na motor je napojena automatická šestistupňová převodovka ZF 6HP 602C s dvoustupňovou redukcí. Převodovka je zapojena na rozvodovku druhé nápravy, která přenáší moment dále na první a třetí/čtvrtou nápravu. Řiditelná je první a druhá náprava, vozidlo je vybaveno automatickou pro optimální využití hnací síly (ADM). Celý komplet motor-převodovka lze během 15 minut vyjmout z vozidla a za dalších 15 lze namontovat nový komplet. Na zádi vozidla jsou také nainstalovány dva vodomety zapojené na koncovou rozvodovku. Směr plavby závisí na natočení vodometů. Rychlost plabny je 11 km/h.
Podvozek v konfiguraci 8x8 tvoří čtveřice náprav s nezávisle zavěšenými koly, rozchod podvozku je 2193 mm. Rozvoz meni první a druhou nápravou je 1530 mm, mezi druhou/třetí/čtvrtou je 1400 mm. Kola předních řiditelných náprav jsou zavěšeny na kyvných lichoběžníkových ramenech, odpružených hydraulickými tlumiči a pružinami. Kola u zadních náprav jsou uloženy na vlečených polonápravách, odpružených hydraulickými tlumiči a torzními tyčemi. Bezdušové pneumatiky o rozměru 365/80 R20 lze hustit za pomoci centrálního huštění, to umožňuje i změnu tlaku v závislosti na terénu.
Nyní něco k prostoru pro výsadek. Za zády velitele začíná prostor pro výsadek, jeho členové sedí zády k bočnici korby. Všichni sedí na samostatných sedačkách s protiminovou úpravou. Výsadek má k dispozici dvoje dveře na zádi a šest obdélníkových poklopů na stropě korby. Hermetizovaný prostor pro výsadek má objem 13 m2, je opatřený klimatizací a topením. Tyto údaje platí pro čistě transportní verzi, ta může přepravit až 14 osob. AČR však bude využívat devatenáct subverzí vozidla Pandur II 8x8. Zde je jen jejich zběžné představení.
63 ks – bojová verze
10 ks – velitelská varianta
7 ks – průzkumné s radiolokátorem
8 ks – průzkumné bez radiolokátoru
4 ks – průzkumné ženijní
10 ks – spojovací R8p
4 ks – spojovací VOV
3 ks – dělostřelecké KPP
2 ks – spojovací MPP40
10 ks - „chemická“ verze
4 ks – ženijní EOD
7 ks – ženijní verze
5 ks - zdravotní verze
6 ks – policejní SP verze
2 ks – průzkumná EB verze
10 ks – protiletadlová verze
25 ks – minometná varianta
7 ks – dělostřelecké DP
8 ks – logistická varianta
Bojová verze je se stabilizovanou bojovou věží Rafael RCWS-30 – výzbroj kanón 1x30 mm ATK vz.44 + kulomet ráže 7,62 mm + dvojnásobné odpalovací zařízení ATGN SPIKE
Pandur II je sice vyráběn v Rakousku, velká část se ale bude vyrábět u nás, konkrétně budou zapojeny VOP 25 Nový Jičín a VOP 26 Šternberk. Do výroby je také zapojena řada dalších dodavatelů, např. Meopta, Tesla, Dicom, E-Com, Colorlak a další.
Známé jednicové ceny z první dávky Pandurů II AČR z roku 2006 před vypovězením původní smlouvy
"Jednicové" ceny budou včetně příslušných podílů nákladů na offsety:
- Kolové bojové vozidlo pěchoty KBPV (dodávka prvních dávky 17 kusů), po 82 Mil Kč bez DPH
- Souprava maskovací letní a zimní (27 kusů) po 0,74 mil kč bez DPH
- Protitanková řízen střela SPIKE (27 kusů) po 3,47 mil Kč bez DPH
- Munice 30 mm tříštivotrhavá (16 350 kusů) po 4 746 kč bez DPH
- Munice 30 mm podkaliberní (10 850 kusů) po 6 007 kč bez DPH
- Munice 12,7 mm (26 950 kusů) po 226,6 Kč bez DPH
- Munice 7,62 mm (186 190 kusů) po 58,91 Kč bez DPH
- Dýmový granát (1 478 kusů) po 5 930 kč bez DPH
Technické data PANDUR II 8x8 – bez výzbroje
délka – 7,538 m
šířka – 2,679 m
výška – 2,081 m
hmotnost – 22 t
výkon motoru – 335 kW
max. rychlost – 105 km/h
zásoba PHM – 700 l
dojezd – 700 km
osádka – 2+14
Použité zdroje:
časopis HPM
http://www.army.cz
http://www.steyr-ssf.com/
Poslední dobou se na palbě objevují názory na nákup obrněných transportérů pro AČR. Často se zde zmiňuje OT-64, ve své době skvělý výsledek spolupráce ČSSR a PLR. Bohužel dnes již doba nepřeje podobným projektům, v zemích bývalé Varšavské smlouvy dosluhují sovětské BTR či OT-64. Polsko již vyřešilo problematiku OT nákupem vozidel od finské firmy Patria. V naší armádě dosluhují OT-64, vystavené navíc nevybíravé mediální kampani při přesunu OT-64 před budovu bývalého parlamentu. Bohužel vývoj se po zavedení OT-64 zastavil, byla více preferována pásová technika. Definitivní hřebíkem do rakve vývoji těžké techniky u nás je omezení zbrojní výroby po roce 1990. Technika od šedesátých let minulého století učinila významný pokrok a bylo jasné, že armáda bude muset v určité časové rovině postupně vyřadit zastarávající bojovou techniku. Asi není třeba rozebírat „skvělé“ modernizační projekty AČR či „výhodný“ nákup 72 ks L-159...
Ministerstvo obrany se rozhodlo vyměnit cca 300 starých OT-64 a BRDM-2 za moderní kolové OT. Na webu MO se lze dočíst k zadání toto :
Příprava na nákup obrněných transportérů
Pro zvýšení bojeschopnosti svých pozemních sil při plnění úkolů obrany země a bojového nasazení hodlá Armáda ČR pořídit kolová obrněná vozidla. A to v bojové verzi a ve speciálních modifikacích, tj. kolová bojová vozidla a kolové obrněné transportéry. Vozidla nahradí ve výzbroji AČR fyzicky a morálně zastaralá kolová obrněná vozidla a pásová BVP ze 70. - 80. let minulého století.
Přípravná fáze projektu „nákupu obrněných kolových transportérů“ byla zahájena v závěru roku 2002 na základě požadavků a potřeb jednotlivých složek AČR.
závěr 2002 – zahájení přípravné fáze projektu podle vládou schválené „Koncepce výstavby profesionální Armády ČR a mobilizace ozbrojených sil ČR“
3. prosince 2002 – záměr na vyzbrojení vybraných jednotek OT schválen Kolegiem MO
2003 – přehodnocení programu na základě nových zdrojových podmínek v AČR. Přehodnoceny modifikace a snížení počtů pořizovaných vozidel.
20. května 2004 – ministrem obrany rozhodnuto o využití poradenské firmy v procesu pořízení OT
29. července 2004 – výběr poradenské firmy Pricewaterhouse Coopers Česká republika, s.r.o.
duben 2005 – bude vypsáno výběrové řízení na dodávku 234 strojů
Požadavky na zadání
Požadavky a potřeby zadání byly vyjádřeny v „Uživatelských studiích akviziční potřeby“. Zde byly nadefinovány počty a typy (modifikace) vozidel a souvisejících prostředků z oblasti logistiky a výcviku včetně jejich základních takticko-technických charakteristik.
Základem studií je kolové bojové vozidlo a kolový obrněný transportér v různých modifikacích (např. vozidla velitelská, spojovací, průzkumná, minometná, dělostřelecká, zdravotnická, logistická a ženijní podpory) se společným strojovým spodkem a nápravou 8x8.
Vozidla by měla být přepravitelná transportními letouny, schopná překonávat vodní překážky plavbou, vyzbrojená zbraňovými systémy podle účelu použití. Měla by být vybavená společnými komunikačními a informačními systémy a dalšími vybranými komponenty. Přepravní kapacita by měla být 11 osob.
Kolové transportéry budou na základě požadavků upraveny podle stanovených takticko – technických požadavků na jednotlivé modifikace a doplněny o systémy, které jsou v AČR již zavedeny nebo se postupně zavádějí, jako např. nové multifunkční radiostanice, systém identifikace, navigační a informační systém.
V současné době je uvažován nákup 234 obrněných kolových transportérů v pěti základních skupinách (typech). Dřívější plán počítal s nákupem 243 vozů. Hodnota investice je odhadovaná ve výši 25 mld. Kč.
Příprava nákupního procesu se dokončuje. Ministerstvo obrany očekává, že vyhlásí veřejné výběrové řízení v Úředním věstníku Evropské unie (OJEU) v prvním čtvrtletí roku 2005.
Zadání bylo tedy na světě, dnes však již nejde o 243 ani 234 vozidel. Ve výběru vyhrál nakonec rakouský Steyer-Daimler-Puch a jeho PANDUR II 8x8. Poslední varianta je 199 vozidel + možná opce na dalších 35 kusů. Ale nebudu tu rozvádět politické rozhodnutí, zaměřím se jen na technickou stránku vozidla.
Vozidlo PANDUR II (8x8) nevybočuje z ustálené koncepce kolových OT dneška. Na podvozku 8x8 je umístěna pancéřová svařovaná nástavba s možností upevnění přídavné ochrany. Čelo stroje je sešikmeno a zkoseno (41°), zadní strana je také zkosena pod úhlem 38°. Pancéřovaní má odolat přímému zásahu projektilem 14,5 mm.
Korba je rozdělena, v levé přední části sedí řidiče a velitele vozu. Řidič ovládá vozidlo volantem, pro pozorování je vybaven trojicí průzorů. Čelní průzor lze jednoduše zaměnit za pasivní noční pozorovací přístroj. Při řízení s otevřeným příklopem je řidič chráněn průhledným nasazovacím štítkem. Prostor velitele se nachází za řidičem, je vybaven radiostanicí a centrálou vnitřního komunikačního systému, k dispozici má i navigační systém. Velitelův poklop je osazen šesti průzory, stejně jako u řidiče jej lze využít u uchycení přístroje pro noční vidění.
V pravé přední části vozu je umístěn za protipožární přepážkou pohon vozidla. Jedná se sestavu motoru s automatickou převodovkou, vodou chlazený přeplňovaný řadový vznětový šestiválec Cummins ISLe 350 dává výkon 335 kW při 2100 ot/min. Jeho objem je 9000 ccm, maximální kroutící moment je 1550 Nm při 1400 ot/min, hmotnost motoru je 706 kg. Motor používá technologii „common rail“, splňuje také normu Euro 3.
Na motor je napojena automatická šestistupňová převodovka ZF 6HP 602C s dvoustupňovou redukcí. Převodovka je zapojena na rozvodovku druhé nápravy, která přenáší moment dále na první a třetí/čtvrtou nápravu. Řiditelná je první a druhá náprava, vozidlo je vybaveno automatickou pro optimální využití hnací síly (ADM). Celý komplet motor-převodovka lze během 15 minut vyjmout z vozidla a za dalších 15 lze namontovat nový komplet. Na zádi vozidla jsou také nainstalovány dva vodomety zapojené na koncovou rozvodovku. Směr plavby závisí na natočení vodometů. Rychlost plabny je 11 km/h.
Podvozek v konfiguraci 8x8 tvoří čtveřice náprav s nezávisle zavěšenými koly, rozchod podvozku je 2193 mm. Rozvoz meni první a druhou nápravou je 1530 mm, mezi druhou/třetí/čtvrtou je 1400 mm. Kola předních řiditelných náprav jsou zavěšeny na kyvných lichoběžníkových ramenech, odpružených hydraulickými tlumiči a pružinami. Kola u zadních náprav jsou uloženy na vlečených polonápravách, odpružených hydraulickými tlumiči a torzními tyčemi. Bezdušové pneumatiky o rozměru 365/80 R20 lze hustit za pomoci centrálního huštění, to umožňuje i změnu tlaku v závislosti na terénu.
Nyní něco k prostoru pro výsadek. Za zády velitele začíná prostor pro výsadek, jeho členové sedí zády k bočnici korby. Všichni sedí na samostatných sedačkách s protiminovou úpravou. Výsadek má k dispozici dvoje dveře na zádi a šest obdélníkových poklopů na stropě korby. Hermetizovaný prostor pro výsadek má objem 13 m2, je opatřený klimatizací a topením. Tyto údaje platí pro čistě transportní verzi, ta může přepravit až 14 osob. AČR však bude využívat devatenáct subverzí vozidla Pandur II 8x8. Zde je jen jejich zběžné představení.
63 ks – bojová verze
10 ks – velitelská varianta
7 ks – průzkumné s radiolokátorem
8 ks – průzkumné bez radiolokátoru
4 ks – průzkumné ženijní
10 ks – spojovací R8p
4 ks – spojovací VOV
3 ks – dělostřelecké KPP
2 ks – spojovací MPP40
10 ks - „chemická“ verze
4 ks – ženijní EOD
7 ks – ženijní verze
5 ks - zdravotní verze
6 ks – policejní SP verze
2 ks – průzkumná EB verze
10 ks – protiletadlová verze
25 ks – minometná varianta
7 ks – dělostřelecké DP
8 ks – logistická varianta
Bojová verze je se stabilizovanou bojovou věží Rafael RCWS-30 – výzbroj kanón 1x30 mm ATK vz.44 + kulomet ráže 7,62 mm + dvojnásobné odpalovací zařízení ATGN SPIKE
Pandur II je sice vyráběn v Rakousku, velká část se ale bude vyrábět u nás, konkrétně budou zapojeny VOP 25 Nový Jičín a VOP 26 Šternberk. Do výroby je také zapojena řada dalších dodavatelů, např. Meopta, Tesla, Dicom, E-Com, Colorlak a další.
Známé jednicové ceny z první dávky Pandurů II AČR z roku 2006 před vypovězením původní smlouvy
"Jednicové" ceny budou včetně příslušných podílů nákladů na offsety:
- Kolové bojové vozidlo pěchoty KBPV (dodávka prvních dávky 17 kusů), po 82 Mil Kč bez DPH
- Souprava maskovací letní a zimní (27 kusů) po 0,74 mil kč bez DPH
- Protitanková řízen střela SPIKE (27 kusů) po 3,47 mil Kč bez DPH
- Munice 30 mm tříštivotrhavá (16 350 kusů) po 4 746 kč bez DPH
- Munice 30 mm podkaliberní (10 850 kusů) po 6 007 kč bez DPH
- Munice 12,7 mm (26 950 kusů) po 226,6 Kč bez DPH
- Munice 7,62 mm (186 190 kusů) po 58,91 Kč bez DPH
- Dýmový granát (1 478 kusů) po 5 930 kč bez DPH
Technické data PANDUR II 8x8 – bez výzbroje
délka – 7,538 m
šířka – 2,679 m
výška – 2,081 m
hmotnost – 22 t
výkon motoru – 335 kW
max. rychlost – 105 km/h
zásoba PHM – 700 l
dojezd – 700 km
osádka – 2+14
Použité zdroje:
časopis HPM
http://www.army.cz
http://www.steyr-ssf.com/
Naposledy upravil(a) sa58 dne 9/9/2007, 22:55, celkem upraveno 4 x.
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Mělo by se jednat o zodolněné pneumatiky. Sice pracuju v pneumatikárně, ale nevím, co si pod tímto pojmem mám představit. Možná se zeptám nějakého gumárenského technologa, kdysi se u nás pneu pro vojáky vyráběly.Fatale píše:Jak jsou kola chranena proti poskozeni? Resp. co se deje, je-li treba nejake z kol prostreleno zbrani mensiho kalibru? Co kdyz je uplne vyrazeno z provozu vicero kol?
Jinak PANDUR II je prý schopen provozu i při ztrátě jednoho kola nebo vážně poškozených dvou kolech. Neboj se, on to u nás někdo vyzkouší a pak se o tom bude plkat ve všech médiích....
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
OT-64 dokázala jet i s 12 průstřely 7,62 na jednom kole.
Zajímalo by mne, jestli podvozek je rovný nebo do V a to z hlediska výbuchu miny nebo nálože. USA zkušenosti z Iráku. Hummer je tam z tohoto hlediska silně nepopulární. Takže se tam rychle přezbrojuje na nový víceúčelový vůz s takto konstruovaným podvozkem - Přežije výbuch nálože a může pokračovat v jízdě. Bohužel si nepamatuji název, ale Pentagon požádal Kongres začátkem srpna o 750 milionů dolarů na leteckou přepravu těchto vozidel.
Zajímalo by mne, jestli podvozek je rovný nebo do V a to z hlediska výbuchu miny nebo nálože. USA zkušenosti z Iráku. Hummer je tam z tohoto hlediska silně nepopulární. Takže se tam rychle přezbrojuje na nový víceúčelový vůz s takto konstruovaným podvozkem - Přežije výbuch nálože a může pokračovat v jízdě. Bohužel si nepamatuji název, ale Pentagon požádal Kongres začátkem srpna o 750 milionů dolarů na leteckou přepravu těchto vozidel.
Nedočetl jsem se údaje o brodivosti. Pravděpodobně OT není při váze 22 t plovoucí. Pokud Pandur není plovoucí, není to škoda? Ale asi není možné sloučit pančéřování, výzbroj a možnost plavby. Prosím napiště o tom, jak je řešen přechod vodního toku.
Sám jsem se s OT 64 důvěrně seznámil. V době, kdy jsem byl na vojně se jednalo o moderní techniku ... Ale domnívám se, že koncepce SKOTa nebyla špatná, a asi by bývalo bylo dobré na této bázi vyvinout něco modernějšího, s lepším pancéřování, lepším zaměřováním, dělem a raketami.
Již si nepamatuji kolik stál SKOT. Cena 100 MKč za kus je cena bez komentáře.
A zajímalo by mne, jako bývalého střelce z RPG, v případě konfliktu, na jak dlouho by nám 234 Pandurů vydrželo.
Sám jsem se s OT 64 důvěrně seznámil. V době, kdy jsem byl na vojně se jednalo o moderní techniku ... Ale domnívám se, že koncepce SKOTa nebyla špatná, a asi by bývalo bylo dobré na této bázi vyvinout něco modernějšího, s lepším pancéřování, lepším zaměřováním, dělem a raketami.
Již si nepamatuji kolik stál SKOT. Cena 100 MKč za kus je cena bez komentáře.
A zajímalo by mne, jako bývalého střelce z RPG, v případě konfliktu, na jak dlouho by nám 234 Pandurů vydrželo.
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 7/6/2007, 11:37
- Bydliště: Svetlá nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
K Pandurovi
Ot Pandur plovoucí je,byla to jedna z podmínek výběrového řízení.Ještě bych dodal,že Pandur bude ve své hlavní verzi v počtu 63 kusů tvořit výzbroj 41 a 42 mechanizovaného praporu v Žatci a také valná část dalších verzí bude ve výzbroji zdejší 4.brigady.Jako zajímavost dodám,že OT-64 se dočkal modernizace v Polsku,která nese označení Ryš.Tento stroj je jak v klasické osmikolové verzi,tak i zkrácený šestikolový.Zde je okaz Web Page Name
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 7/6/2007, 11:37
- Bydliště: Svetlá nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
Souhlasím,že vývoj vlastního OT by byl pro naši zemi finančně neúnosný,navíc výroba 200 kusů pro naši armádu by se výrobci nevyplatila a export by nepřicházel v úvahu,přece jen konkurence je veliká.Navíc stačí vzpomenout na projekt L-159,či léta se táhnoucí modernizaci T-72 a je jasné,že by to byl další projekt,který by skončil debaklem.Nicméně ten projekt skutčně existoval ,OT ZUBR,který vyvinuli přerovské strojirny,koncem 90.let.
Konec Hummerům v Iráku
Fajn, tak proč US vynaloží 1 Miliardu $ na to, aby ho v Iráku rychle nahradili (doprava letecky, cenu vozidel neznám) vozidlem s podvozkem do "V"?sa58 píše:Hummer není obrněný transportér, nebyl určený pro převoz výsadku na bojiště. Od toho mají amíci jiné wagen.
Vojáci odmítají těmito vozidly jezdit, já se jim nedivím - při výbuchu nastražené nálože nemají šanci. Kdežto u nových vozidel s "V" podvozkem maj večer o čem vyprávět...
Mine Resistant Ambush Protected
Ono je jedno, jestli je to nastražená nálož, nebo mina. Pořád se budeme bavit o tom, kolik TNT nebo ekvivalentu daná nálož či mina má.
Určitě Ti něco říká, když se odpálí granát na přilbě a v přilbě.
Vozidla MRAP jsou odolná na 30 liber TNT před nápravami a 15 liber když to bouchne v centru šasi.
BTW, v původní zadávací dokumentaci při výběrovém řízení na transportéry byl požadavek na odolnost vůči 14 kg TNT, pak to bylo změněno (po kritice dodovatelů) na normu NATO, která činní 10 kg.
Pár fotek, jak MRAP vypadají:
Určitě Ti něco říká, když se odpálí granát na přilbě a v přilbě.
Vozidla MRAP jsou odolná na 30 liber TNT před nápravami a 15 liber když to bouchne v centru šasi.
BTW, v původní zadávací dokumentaci při výběrovém řízení na transportéry byl požadavek na odolnost vůči 14 kg TNT, pak to bylo změněno (po kritice dodovatelů) na normu NATO, která činní 10 kg.
Pár fotek, jak MRAP vypadají: